Pensjonat: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Pensjonat''' jest obiektem, który świadczy [[usługi]] hotelarskie wraz z całodziennym wyżywieniem oraz dysponuje minimum siedmioma pokojami. Obowiązkowo musi znajdować się w nim stałe urządzenie grzewcze i przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Jest to obiekt hotelarski, czyli budynek, lub wyodrębniona jego część, której [[organizacja]] i [[wyposażenie]] pozwala na świadczenie usług hotelarskich oraz jest przeznaczony do okresowego lub permanentnego świadczenia tych usług (Koman, Kubicki 1996, s. 18) Odpowiedni stopień luksusu oraz wygody spowodował zakwalifikowanie danego obiektu hotelarskiego do kategorii pensjonatów. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii pensjonatów dokonuje marszałek województwa, w którym znajduje się dany obiekt. W zależności od wyposażenia i zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii pensjonatów: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski 2010, s. 17)
|list1=
<ul>
<li>[[Dom wycieczkowy]]</li>
<li>[[Motel]]</li>
<li>[[Schronisko młodzieżowe]]</li>
<li>[[Hotel]]</li>
<li>[[Pole biwakowe]]</li>
<li>[[Schronisko]]</li>
<li>[[Kategoryzacja hoteli]]</li>
<li>[[Infrastruktura rekreacyjna]]</li>
<li>[[Ośrodek kolonijny]]</li>
</ul>
}}
 
 
 
'''Pensjonat''' jest obiektem, który świadczy [[usługi]] hotelarskie wraz z całodziennym wyżywieniem oraz dysponuje minimum siedmioma pokojami. Obowiązkowo musi znajdować się w nim stałe urządzenie grzewcze i przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Jest to obiekt hotelarski, czyli budynek, lub wyodrębniona jego część, której [[organizacja]] i [[wyposażenie]] pozwala na świadczenie usług hotelarskich oraz jest przeznaczony do okresowego lub permanentnego świadczenia tych usług. (Koman, Kubicki 1996, s. 18) Odpowiedni stopień luksusu oraz wygody spowodował zakwalifikowanie danego obiektu hotelarskiego do kategorii pensjonatów. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii pensjonatów dokonuje marszałek województwa, w którym znajduje się dany obiekt. W zależności od wyposażenia i zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii pensjonatów: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka. (Turkowski 2010, s. 17)


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 22: Linia 5:


==Klasyfikacja pensjonatów w Polsce==
==Klasyfikacja pensjonatów w Polsce==
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii pensjonatu są następujące:
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii pensjonatu są następujące:
<google>t</google>


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
Linia 30: Linia 11:
! [[Kategoria]] pensjonatu !! Minimalne wymagania
! [[Kategoria]] pensjonatu !! Minimalne wymagania
|-
|-
| Jedna gwiazdka ||  
| Jedna gwiazdka ||
* utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
* utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
* wentylacja mechaniczna wyciągowa
* wentylacja mechaniczna wyciągowa
Linia 40: Linia 21:
* dźwig osobowy powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej
* dźwig osobowy powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej
* hall recepcyjny o powierzchni min. 10 m²
* hall recepcyjny o powierzchni min. 10 m²
* [[zespół]] higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim  
* [[zespół]] higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:  
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:
# jednoosobowym - 8 m²
# jednoosobowym - 8 m²
# dwuosobowym - 10 m²
# dwuosobowym - 10 m²
Linia 60: Linia 41:
* [[zmiana]] pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
* [[zmiana]] pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
|-
|-
| Dwie gwiazdki ||  
| Dwie gwiazdki ||
* utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
* utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
* wentylacja mechaniczna wyciągowa
* wentylacja mechaniczna wyciągowa
Linia 71: Linia 52:
* hall recepcyjny o powierzchni min. 15 m²
* hall recepcyjny o powierzchni min. 15 m²
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:  
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:
# jednoosobowym - 9 m²
# jednoosobowym - 9 m²
# dwuosobowym - 12 m²
# dwuosobowym - 12 m²
Linia 91: Linia 72:
* zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
* zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
|-
|-
| Trzy gwiazdki ||  
| Trzy gwiazdki ||
* bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
* bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
* utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
* utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
Linia 104: Linia 85:
* hall recepcyjny o powierzchni min. 20 m²
* hall recepcyjny o powierzchni min. 20 m²
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:  
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:
# jednoosobowym - 10 m²
# jednoosobowym - 10 m²
# dwuosobowym - 14 m²
# dwuosobowym - 14 m²
Linia 126: Linia 107:
* jednolity ubiór poszczególnych służb
* jednolity ubiór poszczególnych służb
|-
|-
| Cztery gwiazdki ||  
| Cztery gwiazdki ||
* bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
* bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
* wydzielona droga dostaw
* wydzielona droga dostaw
Linia 141: Linia 122:
* hall recepcyjny o powierzchni min. 25 m²
* hall recepcyjny o powierzchni min. 25 m²
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:  
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:
# jednoosobowym - 12 m²
# jednoosobowym - 12 m²
# dwuosobowym - 16 m²
# dwuosobowym - 16 m²
Linia 165: Linia 146:
* jednolity ubiór poszczególnych służb
* jednolity ubiór poszczególnych służb
|-
|-
| Pięć gwiazdek ||  
| Pięć gwiazdek ||
* bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
* bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
* wydzielona droga dostaw
* wydzielona droga dostaw
Linia 180: Linia 161:
* hall recepcyjny o powierzchni min. 30 m²
* hall recepcyjny o powierzchni min. 30 m²
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:  
* powierzchnia mieszkalna w pokojach:
# jednoosobowym - 14 m²
# jednoosobowym - 14 m²
# dwuosobowym - 18 m²
# dwuosobowym - 18 m²
Linia 205: Linia 186:
* jednolity ubiór poszczególnych służb
* jednolity ubiór poszczególnych służb
|}
|}
<google>n</google>


==Pensjonaty w Niemczech==
==Pensjonaty w Niemczech==
Pensjonaty to obiekty popularne nie tylko w Polsce. W Niemczech wyróżnia się ich dwa typy:
Pensjonaty to obiekty popularne nie tylko w Polsce. W Niemczech wyróżnia się ich dwa typy:
* Pensjonaty - obiekty hotelowe oferujące standardowe usługi zakwaterowania i noclegu. Oferowane usługi gastronomiczne są skierowane wyłącznie do gości pensjonatu.
* Pensjonaty - obiekty hotelowe oferujące standardowe usługi zakwaterowania i noclegu. Oferowane usługi gastronomiczne są skierowane wyłącznie do gości pensjonatu.
* Pensjonaty uzdrowiskowe (tzw. Kurheimy) - obiekty noclegowe, które znajdują się w uzdrowisku, albo miejscowości kuracyjnej. Pozostałe cechy są zbliżone do zwykłych pensjonatów. (Sala 2008, s. 23-24)
* Pensjonaty uzdrowiskowe (tzw. Kurheimy) - obiekty noclegowe, które znajdują się w uzdrowisku, albo miejscowości kuracyjnej. Pozostałe cechy są zbliżone do zwykłych pensjonatów (Sala 2008, s. 23-24)
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Dom wycieczkowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Motel]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Schronisko młodzieżowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Hotel]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Pole biwakowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Schronisko]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kategoryzacja hoteli]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Infrastruktura rekreacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ośrodek kolonijny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Koman S., Kubicki M. (1996). ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
<noautolinks>
* Pawlikowska-Piechotka A. (2003). ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-2d753413-1198-496f-85bc-a5dc596e7f25/content/partContents/b07e5a0d-da0c-3803-89ae-ab73eca25ad5 Dwory o funkcjach turystycznych]'', Ochrona zabytków nr 1-2, s. 171-181
* Koman S., Kubicki M. (1996), ''Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy'', Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
* ''[http://bip.rbip.wzp.pl/sites/bip.wzp.pl/files/articles/rozporzadzeniewsprawieobiektowhotelarskich.tekstujednolicony.pdf Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie]'', s. 13-17
* Pawlikowska-Piechotka A. (2003), ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-2d753413-1198-496f-85bc-a5dc596e7f25/content/partContents/b07e5a0d-da0c-3803-89ae-ab73eca25ad5 Dwory o funkcjach turystycznych]'', Ochrona zabytków nr 1-2
* Sala J. (2008). ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* ''Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie'', [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20041881945 Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945]
* Seweryn R. (2007). ''[http://r.uek.krakow.pl/jspui/bitstream/123456789/2463/1/153271798.pdf Konsumpcja turystycznych usług noclegowych w Krakowie w 2004 roku]'', Zeszyty naukowe nr 742, s. 81-98
* Sala J. (2008), ''Formy współczesnego hotelarstwa'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
* Tkocz M. (2010). ''[http://www.krajobraz.kulturowy.us.edu.pl/publikacje.artykuly/turystyka/tkocz.pdf Ewolucja przestrzeni turystycznej gminy Wilkowice a przemiany krajobrazu]'', Krajobraz a [[turystyka]] - Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 14, s. 296-305
* Seweryn R. (2006), ''Konsumpcja turystycznych usług noclegowych w Krakowie w 2004 roku'', Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Zeszyty Naukowe nr 742
* Turkowski M. (2010). ''[[Marketing]] usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Tkocz M. (2010), ''[http://www.krajobraz.kulturowy.us.edu.pl/publikacje.artykuly/turystyka/tkocz.pdf Ewolucja przestrzeni turystycznej gminy Wilkowice a przemiany krajobrazu]'', Krajobraz a turystyka - Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 14
* ''[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140000196/U/D20140196Lj.pdf Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 roku o usługach turystycznych]'', s. 33-40
* Turkowski M. (2010), ''Marketing usług hotelarskich'', Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
* Witkowski Cz. (2007). ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
* ''Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19971330884 Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884]
* Witkowski C. (2007), ''Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku'', AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Patryk Gębica}}
{{a|Patryk Gębica}}
[[Kategoria:Turystyka]]
[[Kategoria:Hotelarstwo]]
{{msg:law}}
{{msg:law}}
{{#metamaster:description|Pensjonat to obiekt hotelarski oferujący noclegi i wyżywienie. Klasyfikowany od 1 do 5 gwiazdek.}}

Aktualna wersja na dzień 23:18, 14 gru 2023

Pensjonat jest obiektem, który świadczy usługi hotelarskie wraz z całodziennym wyżywieniem oraz dysponuje minimum siedmioma pokojami. Obowiązkowo musi znajdować się w nim stałe urządzenie grzewcze i przynajmniej jedna placówka gastronomiczna. Jest to obiekt hotelarski, czyli budynek, lub wyodrębniona jego część, której organizacja i wyposażenie pozwala na świadczenie usług hotelarskich oraz jest przeznaczony do okresowego lub permanentnego świadczenia tych usług (Koman, Kubicki 1996, s. 18) Odpowiedni stopień luksusu oraz wygody spowodował zakwalifikowanie danego obiektu hotelarskiego do kategorii pensjonatów. Zaszeregowania obiektów hotelarskich do kategorii pensjonatów dokonuje marszałek województwa, w którym znajduje się dany obiekt. W zależności od wyposażenia i zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii pensjonatów: najwyższa - pięć gwiazdek; oraz najniższa - jedna gwiazdka (Turkowski 2010, s. 17)

TL;DR

Pensjonat to obiekt hotelarski oferujący usługi zakwaterowania i wyżywienia, z podziałem na pięć kategorii od jednej do pięciu gwiazdek. W Polsce istnieją określone wymagania dla każdej kategorii pensjonatu. W Niemczech wyróżnia się dwa typy pensjonatów: standardowe i uzdrowiskowe.

Klasyfikacja pensjonatów w Polsce

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 roku w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, wymagania dla poszczególnych kategorii pensjonatu są następujące:

Kategoria pensjonatu Minimalne wymagania
Jedna gwiazdka
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • wentylacja mechaniczna lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • dźwig osobowy powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 10 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 8 m²
  2. dwuosobowym - 10 m²
  3. trzyosobowym - 14 m²
  4. czteroosobowym - 16 m²
  5. w pokojach przeznaczonych dla większej ilości osób - dodatkowe 4 m² na każdą osobę
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na osobę), lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, popielniczka, kosz na śmieci
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
Dwie gwiazdki
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • wentylacja mechaniczna lub grawitacyjna w części ogólnodostępnej
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • dźwig osobowy powyżej 4 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 15 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 9 m²
  2. dwuosobowym - 12 m²
  3. trzyosobowym - 15 m²
  4. czteroosobowym - 18 m²
  5. w pokojach przeznaczonych dla większej ilości osób - dodatkowe 4 m² na każdą osobę
  • wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na osobę), lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, popielniczka, kosz na śmieci
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • możliwość oglądania telewizji w miejscu ogólnodostępnym
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
Trzy gwiazdki
  • bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • wentylacja mechaniczna w części ogólnodostępnej
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • instalacja radiowa i telewizyjna
  • dźwig osobowy powyżej 3 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 20 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 10 m²
  2. dwuosobowym - 14 m²
  3. trzyosobowym - 16 m²
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na osobę), lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: wykładzina dywanowa, firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, informacje na temat usług oraz bezpieczeństwa gości, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, kosz na śmieci
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie (kabinie prysznicowej), mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • akceptacja kart płatniczych
  • room-service czynny przez min. 12 godz. na dobę
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa podająca napoje na życzenie gości
  • podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników co trzy dni, lub częściej na życzenie gości
  • jednolity ubiór poszczególnych służb
Cztery gwiazdki
  • bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
  • wydzielona droga dostaw
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • strzeżone garaże lub parkingi
  • klimatyzacja i urządzenia zapewniające utrzymanie odpowiedniej temperatury oraz cyrkulacji powietrza w części ogólnodostępnej
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • instalacja radiowa i telewizyjna
  • dźwig osobowy powyżej 2 kondygnacji mieszkalnej
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 25 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 12 m²
  2. dwuosobowym - 16 m²
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na pokój), stolik okolicznościowy, min. 2 fotele wypoczynkowe lub kanapa, lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: telefon, wykładzina dywanowa, firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, informacje na temat usług oraz bezpieczeństwa gości, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie (kabinie prysznicowej), mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, suszarka do włosów, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • usługa bagażowa
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • akceptacja kart płatniczych
  • zapewnianie prasy na życzenie gości
  • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa podająca napoje na życzenie gości
  • podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • zespół odnowy biologicznej
  • pralka lub możliwość wyprania rzeczy gości
  • zmiana pościeli i ręczników codziennie, lub na życzenie gości
  • jednolity ubiór poszczególnych służb
Pięć gwiazdek
  • bezpośrednie wejście do hallu recepcyjnego, które ma chronić przed nadmiernym napływem powietrza z zewnątrz
  • wydzielona droga dostaw
  • utwardzona nawierzchnia dojazdów i dojść, zadbana zieleń ozdobna i izolacyjna, oświetlenie dojść oraz dojazdu
  • strzeżone garaże lub parkingi
  • klimatyzacja i urządzenia zapewniające utrzymanie odpowiedniej temperatury oraz cyrkulacji powietrza w części ogólnodostępnej oraz pobytowej
  • wentylacja mechaniczna wyciągowa
  • ogrzewanie w całym obiekcie lub w części nieklimatyzowanej
  • zimna i ciepła woda przez całą dobę
  • oświetlenie odpowiednie do charakteru pomieszczeń
  • telefon oraz faks dla gości w recepcji
  • instalacja radiowa i telewizyjna
  • dźwig osobowy powyżej kondygnacji 0
  • hall recepcyjny o powierzchni min. 30 m²
  • zespół higieniczno-sanitarny posiadający: umywalki z blatem lub półką, lustro z oświetleniem nad każdą umywalką, suszarka do rąk lub ręczniki jednorazowe, trudno zapalny pojemnik na śmieci, dozownik do płynnego mydła, wieszaki ścienne, WC oraz pisuar w WC męskim
  • powierzchnia mieszkalna w pokojach:
  1. jednoosobowym - 14 m²
  2. dwuosobowym - 18 m²
  • jednostka apartamentowa
  • jednolite wyposażenie meblowe zawierające: łóżko jednoosobowe o wymiarach min. 90x200 cm., łóżko dwuosobowe o wymiarach min. 140x200 cm., nocny stolik, szafa garderobiana (min. 5 wieszaków na osobę), biurko lub stół, bagażnik, krzesło (jedno na pokój), stolik okolicznościowy, min. 2 fotele wypoczynkowe lub kanapa, lustro oraz wieszak ścienny lub stojący
  • oświetlenie: lampka nocna, lampka do pracy przy stole lub biurku i oświetlenie ogólne
  • wyposażenie uzupełniające: telefon, wykładzina dywanowa, firany lub żaluzje lub rolety przepuszczające światło oraz przyciemniające, informacje na temat usług oraz bezpieczeństwa gości, popielniczka, zestaw do czyszczenia odzieży, torba na bieliznę gościa do prania
  • wyposażenie podstawowe łazienki: wanna z baterią i natryskiem lub kabina prysznicowa, umywalka z blatem lub półką i WC
  • wyposażenie uzupełniające łazienki: osłona wanny lub natrysku, dywanik przy wannie (kabinie prysznicowej), mydelniczka, papiernica, wieszaki na ręczniki, uchwyty przy wannie i prysznicu, oświetlone lustro, uniwersalne osłonięte gniazdko elektryczne, suszarka do włosów, waga osobowa, trudno zapalny kosz na śmieci, mydło, ręcznik, ręcznik kąpielowy, płaszcz kąpielowy, szklanka lub kubek jednorazowy, torba higieniczna
  • całodobowy dostęp do ciepłych napojów
  • budzenie
  • usługa bagażowa
  • przechowywanie bagażu i przedmiotów wartościowych
  • akceptacja kart płatniczych
  • zapewnianie prasy na życzenie gości
  • room-service czynny przez min. 18 godz. na dobę
  • podawanie min. 2 posiłków dziennie
  • aperitif-bar, bar kawowy lub sala klubowa podająca napoje na życzenie gości
  • podawanie śniadań do pokoju na życzenie gości
  • przechowywanie sprzętu rekreacyjnego
  • zespół odnowy biologicznej
  • pranie, prasowanie i czyszczenie bielizny oraz odzieży gości
  • zmiana pościeli i ręczników codziennie, lub na życzenie gości
  • jednolity ubiór poszczególnych służb

Pensjonaty w Niemczech

Pensjonaty to obiekty popularne nie tylko w Polsce. W Niemczech wyróżnia się ich dwa typy:

  • Pensjonaty - obiekty hotelowe oferujące standardowe usługi zakwaterowania i noclegu. Oferowane usługi gastronomiczne są skierowane wyłącznie do gości pensjonatu.
  • Pensjonaty uzdrowiskowe (tzw. Kurheimy) - obiekty noclegowe, które znajdują się w uzdrowisku, albo miejscowości kuracyjnej. Pozostałe cechy są zbliżone do zwykłych pensjonatów (Sala 2008, s. 23-24)


Pensjonatartykuły polecane
Dom wycieczkowyMotelSchronisko młodzieżoweHotelPole biwakoweSchroniskoKategoryzacja hoteliInfrastruktura rekreacyjnaOśrodek kolonijny

Bibliografia

  • Koman S., Kubicki M. (1996), Poradnik ekonomiczny dla hotelarzy, Wydawnictwo Polskie Hotele, Warszawa
  • Pawlikowska-Piechotka A. (2003), Dwory o funkcjach turystycznych, Ochrona zabytków nr 1-2
  • Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie, Dz.U. 2004 nr 188 poz. 1945
  • Sala J. (2008), Formy współczesnego hotelarstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków
  • Seweryn R. (2006), Konsumpcja turystycznych usług noclegowych w Krakowie w 2004 roku, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Zeszyty Naukowe nr 742
  • Tkocz M. (2010), Ewolucja przestrzeni turystycznej gminy Wilkowice a przemiany krajobrazu, Krajobraz a turystyka - Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego nr 14
  • Turkowski M. (2010), Marketing usług hotelarskich, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa
  • Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych Dz.U. 1997 nr 133 poz. 884
  • Witkowski C. (2007), Aktywność międzynarodowych systemów hotelowych na polskim rynku, AlmaMer Wyższa Szkoła Ekonomiczna, Warszawa


Autor: Patryk Gębica

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.