Diagram pokrewieństwa: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
m (Pozycjonowanie)
 
(Nie pokazano 8 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Diagram relacji]]</li>
<li>[[Efektywność szkoleń]]</li>
<li>[[Modelowanie procesów]]</li>
<li>[[Metoda pomiarowa]]</li>
<li>[[Projektowanie systemów informatycznych]]</li>
<li>[[7 narzędzi TQC]]</li>
<li>[[Case study]]</li>
<li>[[Technika 635]]</li>
<li>[[Analiza danych]]</li>
</ul>
}}
'''Diagram pokrewieństwa ''' (ang. ''affinity diagram'') nazywany jest inaczej wykresem podobieństw, wykresem współzależności lub diagramem powinowactwa. Ponadto znany jest również pod nazwą metody KJ (od nazwiska i imienia jego twórcy, czyli Jiro Kawakity) [[[Zarządzanie]] jakością... 2008, s. 134].
'''Diagram pokrewieństwa ''' (ang. ''affinity diagram'') nazywany jest inaczej wykresem podobieństw, wykresem współzależności lub diagramem powinowactwa. Ponadto znany jest również pod nazwą metody KJ (od nazwiska i imienia jego twórcy, czyli Jiro Kawakity) [[[Zarządzanie]] jakością... 2008, s. 134].


Linia 20: Linia 4:


Diagram ten może być stosowany do generowania i zbierania informacji opisowych takich jak idee, pomysły, opinie, czy koncepcje, a następnie porządkowania ich w grupy obejmujące pokrewne pomysły. Porządkowanie powinno polegać na tworzeniu nie więcej niż dziesięciu kategorii pojęć [A.Hamrol, W.Mantura 2002, s. 226]. Pomysły zebrane w trakcie tworzenia diagramu pokrewieństwa można opracowywać dalej, wykorzystując pozostałe narzędzia takie jak na przykład [[wykres Ishikawy|diagram Ishikawy]], czy [[diagram relacji|diagram zależności]].
Diagram ten może być stosowany do generowania i zbierania informacji opisowych takich jak idee, pomysły, opinie, czy koncepcje, a następnie porządkowania ich w grupy obejmujące pokrewne pomysły. Porządkowanie powinno polegać na tworzeniu nie więcej niż dziesięciu kategorii pojęć [A.Hamrol, W.Mantura 2002, s. 226]. Pomysły zebrane w trakcie tworzenia diagramu pokrewieństwa można opracowywać dalej, wykorzystując pozostałe narzędzia takie jak na przykład [[wykres Ishikawy|diagram Ishikawy]], czy [[diagram relacji|diagram zależności]].
<google>ban728t</google>


'''Diagram pokrewieństwa ma najczęściej zastosowanie:'''  
'''Diagram pokrewieństwa ma najczęściej zastosowanie:'''
* w sytuacji występowania dużej ilości chaotycznych informacji lub pomysłów dotyczących złożonego problemu,  
* w sytuacji występowania dużej ilości chaotycznych informacji lub pomysłów dotyczących złożonego problemu,
* w przypadku niemożności przełamania dotychczasowych metod w celu rozwiązania problemu,
* w przypadku niemożności przełamania dotychczasowych metod w celu rozwiązania problemu,
* gdy konieczne jest wsparcie rozwiązań w celu ich wdrożenia [[[Zarządzanie jakością]]... 2008, s. 134].
* gdy konieczne jest wsparcie rozwiązań w celu ich wdrożenia [[[Zarządzanie jakością]]... 2008, s. 134].
Linia 35: Linia 18:
* [[akceptacja]] proponowanych rozwiązań, [[praca]] z diagramem pokrewieństwa przewiduje [[udział]] pracowników związanych z rozpatrywanym problemem,
* [[akceptacja]] proponowanych rozwiązań, [[praca]] z diagramem pokrewieństwa przewiduje [[udział]] pracowników związanych z rozpatrywanym problemem,
* wizualizacja, proponowane rozwiązania problemu są zapisywane na kartkach i widoczne dla wszystkich uczestników,
* wizualizacja, proponowane rozwiązania problemu są zapisywane na kartkach i widoczne dla wszystkich uczestników,
* diagram sporządzony jest w wersji graficznej, może być zachowany i w razie [[potrzeby]] w każdej chwili można do niego wrócić [Zarządzanie jakością... 2008, s. 136-137].  
* diagram sporządzony jest w wersji graficznej, może być zachowany i w razie [[potrzeby]] w każdej chwili można do niego wrócić [Zarządzanie jakością... 2008, s. 136-137].
 
<google>n</google>


== Procedura tworzenia diagramu pokrewieństwa ==
==TL;DR==
Diagram pokrewieństwa jest narzędziem używanym do porządkowania informacji i pomysłów w grupy. Może być stosowany w przypadku dużej ilości chaotycznych informacji, niemożności znalezienia rozwiązania, lub potrzeby wsparcia w wdrożeniu rozwiązań. Stworzenie diagramu obejmuje określenie problemu, zbieranie pomysłów, grupowanie ich w kategorie, i prezentację końcowego diagramu. Diagram pokrewieństwa nie oferuje konkretnego rozwiązania, ale wskazuje obszary działań, na których należy się skupić.


==Procedura tworzenia diagramu pokrewieństwa==
'''Etapy tworzenia diagramu:'''
'''Etapy tworzenia diagramu:'''
# Określenie w sposób ogólny problemu, który ma być badany.
# Określenie w sposób ogólny problemu, który ma być badany.
Linia 49: Linia 36:
# Prezentacja i omówienie końcowego diagramu.
# Prezentacja i omówienie końcowego diagramu.


== Ogólny schemat diagramu pokrewieństwa ==
==Ogólny schemat diagramu pokrewieństwa==
 
Na poniższym rysunku (Rys. 1) przedstawiono wygląd diagramu przed grupowaniem i po grupowaniu pomysłów w kategorie. Na górze tablicy lub kartki, w centralnym miejscu należy wpisać problem, który chcemy rozwiązać. Przed grupowaniem kartki z zapisanymi pomysłami rozłożone są w sposób przypadkowy, natomiast po grupowaniu pomysłów w kategorie kartki wykazują uporządkowanie [Zarządzanie jakością... 2008, s. 136].
Na poniższym rysunku (Rys. 1) przedstawiono wygląd diagramu przed grupowaniem i po grupowaniu pomysłów w kategorie. Na górze tablicy lub kartki, w centralnym miejscu należy wpisać problem, który chcemy rozwiązać. Przed grupowaniem kartki z zapisanymi pomysłami rozłożone są w sposób przypadkowy, natomiast po grupowaniu pomysłów w kategorie kartki wykazują uporządkowanie [Zarządzanie jakością... 2008, s. 136].


Linia 59: Linia 45:
''Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 136''
''Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 136''


== Przykład praktycznego zastosowania diagramu pokrewieństwa ==
==Przykład praktycznego zastosowania diagramu pokrewieństwa==
 
'''PRZYKŁAD''': '''Wykorzystanie diagramu pokrewieństwa do rozwiązania problemu "jak utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku".''
'''PRZYKŁAD''': '''''Wykorzystanie diagramu pokrewieństwa do rozwiązania problemu "jak utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku".''


'''
'''
Linia 69: Linia 54:
'''Rys. 2.''' Zgłoszone i nie pogrupowane pomysły
'''Rys. 2.''' Zgłoszone i nie pogrupowane pomysły


''Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 137''  
''Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 137''


[[Grafika:Diagram Pokrewienstwa 3.jpg]]
[[Grafika:Diagram Pokrewienstwa 3.jpg]]


'''Rys. 3.''' Zgłoszone i pogrupowane pomysły  
'''Rys. 3.''' Zgłoszone i pogrupowane pomysły


''Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 138''
''Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 138''


Diagram pokrewieństwa nie wskazuje konkretnego rozwiązania, a jedynie obszary działań, na których należy się skupić, aby rozwiązać dany problem organizacji, natomiast uzyskane wyniki powinny stać się podstawą pracy z następnymi narzędziami.  
Diagram pokrewieństwa nie wskazuje konkretnego rozwiązania, a jedynie obszary działań, na których należy się skupić, aby rozwiązać dany problem organizacji, natomiast uzyskane wyniki powinny stać się podstawą pracy z następnymi narzędziami.


== Bibliografia ==
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Diagram relacji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Efektywność szkoleń]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modelowanie procesów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda pomiarowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Projektowanie systemów informatycznych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[7 narzędzi TQC]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Case study]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Technika 635]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza danych]]}} }}
* A.Hamrol, W. Mantura, ''Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002
 
* ''Zarządzanie jakością'', pod red. W. Ładońskiego i K. Szołtysek, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Wrocław 2008
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Hamrol A., Mantura W. (2002), ''Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Ładoński W., Szołtysek K. (red.) (2008), ''Zarządzanie jakością. Metody kształtowania jakości w organizacji'', Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław
</noautolinks>


{{a|Anna Matys}}
{{a|Anna Matys}}
[[Kategoria:Metody opisu procesów]]
[[Kategoria:Metody opisu procesów]]
[[Kategoria:Podstawowe narzędzia jakości]]
{{#metamaster:description|Diagram pokrewieństwa to narzędzie do porządkowania danych. Idealne dla analizy pomysłów i problemów, umożliwia intuicyjne sortowanie. Przydatne w przypadku dużej ilości chaotycznych informacji.}}

Aktualna wersja na dzień 17:59, 18 lis 2023

Diagram pokrewieństwa (ang. affinity diagram) nazywany jest inaczej wykresem podobieństw, wykresem współzależności lub diagramem powinowactwa. Ponadto znany jest również pod nazwą metody KJ (od nazwiska i imienia jego twórcy, czyli Jiro Kawakity) [[[Zarządzanie]] jakością... 2008, s. 134].

Diagram pokrewieństwa jest narzędziem wykorzystywanym do porządkowania rozproszonych danych i informacji powstałych przykładowo w wyniku burzy mózgów [A.Hamrol, W.Mantura 2002, s. 226]. Jest to narzędzie uniwersalne, które doskonale sprawdza się w analizie pomysłów, problemów, opcji czy rozwiązań, a ich sortowanie ma charakter intuicyjny. W pracy z diagramem pokrewieństwa wykorzystywana jest metoda pracy zespołowej. Istotą jest zatem wykorzystywanie intuicji członków zespołu, którymi są specjaliści z badanego zagadnienia.

Diagram ten może być stosowany do generowania i zbierania informacji opisowych takich jak idee, pomysły, opinie, czy koncepcje, a następnie porządkowania ich w grupy obejmujące pokrewne pomysły. Porządkowanie powinno polegać na tworzeniu nie więcej niż dziesięciu kategorii pojęć [A.Hamrol, W.Mantura 2002, s. 226]. Pomysły zebrane w trakcie tworzenia diagramu pokrewieństwa można opracowywać dalej, wykorzystując pozostałe narzędzia takie jak na przykład diagram Ishikawy, czy diagram zależności.

Diagram pokrewieństwa ma najczęściej zastosowanie:

  • w sytuacji występowania dużej ilości chaotycznych informacji lub pomysłów dotyczących złożonego problemu,
  • w przypadku niemożności przełamania dotychczasowych metod w celu rozwiązania problemu,
  • gdy konieczne jest wsparcie rozwiązań w celu ich wdrożenia [[[Zarządzanie jakością]]... 2008, s. 134].

Korzyści ze stosowania diagramu pokrewieństwa:

  • duży obszar zastosowań,
  • nieznaczne koszty analizy,
  • brak konieczności przeszkolenia pracowników,
  • wykorzystanie kreatywności pracowników,
  • możliwość wypowiedzenia się wszystkich uczestników,
  • akceptacja proponowanych rozwiązań, praca z diagramem pokrewieństwa przewiduje udział pracowników związanych z rozpatrywanym problemem,
  • wizualizacja, proponowane rozwiązania problemu są zapisywane na kartkach i widoczne dla wszystkich uczestników,
  • diagram sporządzony jest w wersji graficznej, może być zachowany i w razie potrzeby w każdej chwili można do niego wrócić [Zarządzanie jakością... 2008, s. 136-137].

TL;DR

Diagram pokrewieństwa jest narzędziem używanym do porządkowania informacji i pomysłów w grupy. Może być stosowany w przypadku dużej ilości chaotycznych informacji, niemożności znalezienia rozwiązania, lub potrzeby wsparcia w wdrożeniu rozwiązań. Stworzenie diagramu obejmuje określenie problemu, zbieranie pomysłów, grupowanie ich w kategorie, i prezentację końcowego diagramu. Diagram pokrewieństwa nie oferuje konkretnego rozwiązania, ale wskazuje obszary działań, na których należy się skupić.

Procedura tworzenia diagramu pokrewieństwa

Etapy tworzenia diagramu:

  1. Określenie w sposób ogólny problemu, który ma być badany.
  2. Wybór członków zespołu (osoby bezpośrednio związane z danym zagadnieniem lub obszarem, najlepiej 4-8 osób).
  3. Zbieranie informacji ustnych charakteryzujących dane zagadnienie.
  4. Zapisywanie możliwie najwięcej indywidualnych pomysłów, opinii lub uwag (zapisywanie informacji na kartkach rozdanych uczestnikom, pomysł powinien byś prostym i treściwym zdaniem, każdy zapisany na osobnej kartce).
  5. Odczytywanie przez uczestników zebranych pomysłów, opinii lub uwag i umieszczanie zapisanych kartek w sposób losowy na tablicy, bądź stole w taki sposób, aby były widoczne dla wszystkich (na tym etapie należy unikać komentarzy zarówno krytycznych, jak i pochwał oraz zachęcać do uzupełniania listy w trakcie prezentacji).
  6. Grupowanie i klasyfikowanie pomysłów spisanych na kartkach, które mają ze sobą związek (przypisanie haseł nadrzędnych poszczególnym grupom tematycznym, które stają się nazwami grup (kategorii); w przypadku braku możliwości zaklasyfikowania jakiegokolwiek pomysłu do utworzonych kategorii, należy go wykluczyć; dopuszczalne jest umieszczanie jednego pomysłu w kilku kategoriach, poprzez wykonanie kopii kartki)
  7. Rysowanie diagramu i przeprowadzenie prezentacji (na tym etapie może zostać dokonana korekta diagramu).
  8. Prezentacja i omówienie końcowego diagramu.

Ogólny schemat diagramu pokrewieństwa

Na poniższym rysunku (Rys. 1) przedstawiono wygląd diagramu przed grupowaniem i po grupowaniu pomysłów w kategorie. Na górze tablicy lub kartki, w centralnym miejscu należy wpisać problem, który chcemy rozwiązać. Przed grupowaniem kartki z zapisanymi pomysłami rozłożone są w sposób przypadkowy, natomiast po grupowaniu pomysłów w kategorie kartki wykazują uporządkowanie [Zarządzanie jakością... 2008, s. 136].

Diagram Pokrewienstwa 1.jpg

Rys. 1. Diagram pokrewieństwa przed i po grupowaniu

Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 136

Przykład praktycznego zastosowania diagramu pokrewieństwa

'PRZYKŁAD: Wykorzystanie diagramu pokrewieństwa do rozwiązania problemu "jak utrzymać przewagę konkurencyjną na rynku".

Diagram Pokrewienstwa 2.jpg

Rys. 2. Zgłoszone i nie pogrupowane pomysły

Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 137

Diagram Pokrewienstwa 3.jpg

Rys. 3. Zgłoszone i pogrupowane pomysły

Źródło: Zarządzanie jakością... 2008, s. 138

Diagram pokrewieństwa nie wskazuje konkretnego rozwiązania, a jedynie obszary działań, na których należy się skupić, aby rozwiązać dany problem organizacji, natomiast uzyskane wyniki powinny stać się podstawą pracy z następnymi narzędziami.


Diagram pokrewieństwaartykuły polecane
Diagram relacjiEfektywność szkoleńModelowanie procesówMetoda pomiarowaProjektowanie systemów informatycznych7 narzędzi TQCCase studyTechnika 635Analiza danych

Bibliografia

  • Hamrol A., Mantura W. (2002), Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Ładoński W., Szołtysek K. (red.) (2008), Zarządzanie jakością. Metody kształtowania jakości w organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław


Autor: Anna Matys