Strefa Schengen: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Strefa Schengen - jest to obszar, gdzie zniesiona została [[kontrola]] graniczna na granicach wewnętrznych oraz wprowadzone zostały jednolite zasady co do kontroli granic zewnętrznych (czyli ochrony granicznej, wydawania wiz, multilateralnej współpracy w sprawach policyjnych i sądowych). | |||
Do państw należących do Strefy z Schengen należą: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Szwecja, Włochy. Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska (przystąpiła do Strefy Schengen 21 grudnia 2007 roku), Malta, Słowacja, Słowenia, Węgry oraz państwa stowarzyszone: Norwegia i Islandia. | |||
Strefa z Schengen powstała na mocy Układu z Schengen z 14 czerwca 1985 roku zawartego między Belgią, Francją, Holandią, Luksemburgiem i Niemcami. | |||
Układ zakładał stopniowe znoszenie kontroli na wspólnych granicach, które miało doprowadzić do zapewnienia swobody przepływu osób na obszarze państw - sygnatariuszy, czyli Strefy Schengen. | |||
Układ zakładał stopniowe znoszenie kontroli na wspólnych granicach, które miało doprowadzić do zapewnienia swobody przepływu osób na obszarze państw- sygnatariuszy, czyli Strefy Schengen. | |||
Do głównych zadań strefy można zaliczyć: | Do głównych zadań strefy można zaliczyć: | ||
* przeciwdziałanie nielegalnej imigracji i przemytowi | * przeciwdziałanie nielegalnej imigracji i przemytowi | ||
* wzajemna współ[[praca]] pomiędzy służbami policyjnymi, sądowymi, karnymi | * wzajemna współ[[praca]] pomiędzy służbami policyjnymi, sądowymi, karnymi | ||
* ochrona granic | * ochrona granic | ||
* budowa Systemu Informacyjnego udrażniającego przepływ istotnych informacji | * budowa Systemu Informacyjnego udrażniającego przepływ istotnych informacji | ||
* wspólna [[polityka]] wizowa oraz kontrolna | * wspólna [[polityka]] wizowa oraz kontrolna | ||
Linia 34: | Linia 17: | ||
==System Informacyjny Schengen== | ==System Informacyjny Schengen== | ||
[[System]] Informacyjny Schengen (SIS) to jeden z najważniejszych instrumentów umożliwiających wymianę danych między państwami. Obowiązuje on od dnia 26 marca 1995 roku, a powołany został na mocy Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen. Podstawową funkcją SIS jest zapewnienie organom stron porozumienia dostępu do baz danych gromadzących wpisy poprzez zautomatyzowaną procedurę wyszukiwania. | [[System]] Informacyjny Schengen (SIS) to jeden z najważniejszych instrumentów umożliwiających wymianę danych między państwami. Obowiązuje on od dnia 26 marca 1995 roku, a powołany został na mocy Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen. Podstawową funkcją SIS jest zapewnienie organom stron porozumienia dostępu do baz danych gromadzących wpisy poprzez zautomatyzowaną procedurę wyszukiwania. | ||
<google>n</google> | |||
Od 9 kwietnia 2013 roku funkcjonuje System Informacyjny Schengen drugiej generacji, tj. wielkoskalowy system stworzony na [[potrzeby]] szerszej strefy Schengen oraz [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]]. Daje możliwość korzystania z najnowocześniejszych funkcjonalności i przetwarzania większej ilość danych. Za cel SIS II bierze się zapewnienie wysokiego poziomu ochrony (w tym utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego) i zagwarantowanie bezpieczeństwa w państwach członkowskich za pomocą przekazywanych danych. | Od 9 kwietnia 2013 roku funkcjonuje System Informacyjny Schengen drugiej generacji, tj. wielkoskalowy system stworzony na [[potrzeby]] szerszej strefy Schengen oraz [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]]. Daje możliwość korzystania z najnowocześniejszych funkcjonalności i przetwarzania większej ilość danych. Za cel SIS II bierze się zapewnienie wysokiego poziomu ochrony (w tym utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego) i zagwarantowanie bezpieczeństwa w państwach członkowskich za pomocą przekazywanych danych. | ||
System Informacyjny powinien zawierać: | System Informacyjny powinien zawierać: | ||
Linia 42: | Linia 27: | ||
* wpisy dot. osób, od których wymaga się obecności w postępowaniu sądowym, | * wpisy dot. osób, od których wymaga się obecności w postępowaniu sądowym, | ||
* wpisy dot. osób lub rzeczy, w celu przeprowadzenia kontroli szczegółowych lub niejawnych, | * wpisy dot. osób lub rzeczy, w celu przeprowadzenia kontroli szczegółowych lub niejawnych, | ||
* wpisy dot. przedmiotów istotnych jako dowody w postępowaniu karnym. | * wpisy dot. przedmiotów istotnych jako dowody w postępowaniu karnym. | ||
SIS II ma znacznie szerszy [[zakres]] i dostęp niż SIS I. Obejmuje on bowiem Europol, Eurojust, prokuratorów krajowych czy podmioty zajmujące się rejestracją pojazdów. | SIS II ma znacznie szerszy [[zakres]] i dostęp niż SIS I. Obejmuje on bowiem Europol, Eurojust, prokuratorów krajowych czy podmioty zajmujące się rejestracją pojazdów. | ||
Struktura techniczna SIS II: | Struktura techniczna SIS II: | ||
* system centralny | * system centralny - [[funkcja]] wsparcia technicznego - [[baza danych]] i [[interfejs]], | ||
* infrastrukturę łączności | * infrastrukturę łączności - [[dane]] SIS mogą być przekazywane przez specjalnie do tego przeznaczoną zaszyfrowaną sieć wirtualną i wymieniane między biurami SIRENE, | ||
* system krajowy | * system krajowy - może zawierać kopię bazy danych SIS II. | ||
Główna jednostka Systemu mieści się w Strasburgu we Francji, natomiast system rezerwowy (potrzebny w czasie awarii | Główna jednostka Systemu mieści się w Strasburgu we Francji, natomiast system rezerwowy (potrzebny w czasie awarii - zapewnia wszystkie funkcje głównego systemu) znajduje się w Austrii. | ||
Każde państwo jest zobowiązane do zbudowania, eksploatacji i utrzymania krajowego SIS II, a także podłączenia do krajowego SIS, które następnie są scalane w ramach bezpiecznej sieci ( A. Dragan, 2015, s. | Każde państwo jest zobowiązane do zbudowania, eksploatacji i utrzymania krajowego SIS II, a także podłączenia do krajowego SIS, które następnie są scalane w ramach bezpiecznej sieci ( A. Dragan, 2015, s. 35-37). | ||
==Ochrona granicy zewnętrznej strefy Schengen== | ==Ochrona granicy zewnętrznej strefy Schengen== | ||
Lądowe i morskie granice [[Unia Europejska]Unii Europejskiej]] stanowią najczęstsze drogi transferu nielegalnych imigrantów. Za kontrolę ruchu granicznego oraz ochronę granic Polski na lądzie i morzu odpowiedzialny jest Minister Spraw Wewnętrznych, natomiast jego zadania wykonuje Komendant Główny Straży Granicznej za pośrednictwem innych pracowników Straży Granicznej. Jednakże utworzenie strefy Schengen w 1995 roku było jednoznaczne z przesunięciem się odpowiedzialności z te czynności na jej granice zewnętrzne. Kontrola i [[nadzór]] nad poszczególnymi odcinkami należy wyłącznie do właściwych władz, organów i służb każdego kraju. Nie jest jednak tak, że zapewnienie bezpieczeństwa pozostaje wyłącznie w gestii tego państwa członkowskiego, którego granice pokrywają się z zewnętrznymi granicami strefy. | Lądowe i morskie granice [[Unia Europejska]Unii Europejskiej]] stanowią najczęstsze drogi transferu nielegalnych imigrantów. Za kontrolę ruchu granicznego oraz ochronę granic Polski na lądzie i morzu odpowiedzialny jest Minister Spraw Wewnętrznych, natomiast jego zadania wykonuje Komendant Główny Straży Granicznej za pośrednictwem innych pracowników Straży Granicznej. Jednakże utworzenie strefy Schengen w 1995 roku było jednoznaczne z przesunięciem się odpowiedzialności z te czynności na jej granice zewnętrzne. Kontrola i [[nadzór]] nad poszczególnymi odcinkami należy wyłącznie do właściwych władz, organów i służb każdego kraju. Nie jest jednak tak, że zapewnienie bezpieczeństwa pozostaje wyłącznie w gestii tego państwa członkowskiego, którego granice pokrywają się z zewnętrznymi granicami strefy. | ||
Na szczycie [[Rada Europejska|Rady Europejskiej]] w Laeken w grudniu 2001 roku sformułowana została idea zintegrowanego zarządzania granicami zewnętrznymi oraz określono zasady współpracy państw członkowskich, natomiast rozwinięta została w Komunikacie Komisji w maju 2002 roku. Głównym elementem tworzonego projektu było przyjęcie jednakowych regulacji prawnych dotyczących standardów zarządzania granicami i ich kontroli. Opracowano również koncepcję utworzenia europejskiego korpusu straży granicznej. | Na szczycie [[Rada Europejska|Rady Europejskiej]] w Laeken w grudniu 2001 roku sformułowana została idea zintegrowanego zarządzania granicami zewnętrznymi oraz określono zasady współpracy państw członkowskich, natomiast rozwinięta została w Komunikacie Komisji w maju 2002 roku. Głównym elementem tworzonego projektu było przyjęcie jednakowych regulacji prawnych dotyczących standardów zarządzania granicami i ich kontroli. Opracowano również koncepcję utworzenia europejskiego korpusu straży granicznej. | ||
Efektem wielu dyskusji pomiędzy państwami członkowskimi stała się '''Agencja FRONTEX'''. Formalnie powstała ona 1 maja 2005 roku, za faktycznie 3 października 2005. Agencja zajmuje się bardzo ważnym zadaniem, mianowicie, koordynuje współpracę pomiędzy państwami Unii Europejskiej w obszarze zarządzania granicami zewnętrznymi. Celem FRONTEXU jest także wsparcie techniczne i eksperckie [[Komisja Europejska|Komisji UE]] w zakresie zarządzania granicami i dbanie o występowanie solidarności między państwami członkowskimi. | Efektem wielu dyskusji pomiędzy państwami członkowskimi stała się '''Agencja FRONTEX'''. Formalnie powstała ona 1 maja 2005 roku, za faktycznie 3 października 2005. Agencja zajmuje się bardzo ważnym zadaniem, mianowicie, koordynuje współpracę pomiędzy państwami Unii Europejskiej w obszarze zarządzania granicami zewnętrznymi. Celem FRONTEXU jest także wsparcie techniczne i eksperckie [[Komisja Europejska|Komisji UE]] w zakresie zarządzania granicami i dbanie o występowanie solidarności między państwami członkowskimi. | ||
Do istotnych zadań można zaliczyć: | Do istotnych zadań można zaliczyć: | ||
* [[koordynacja]] współpracy operacyjnej w zakresie kontroli ruchu granicznego i ochrony granic zewnętrznych pomiędzy państwami członkowskimi, | * [[koordynacja]] współpracy operacyjnej w zakresie kontroli ruchu granicznego i ochrony granic zewnętrznych pomiędzy państwami członkowskimi, | ||
* wsparcie przy szkoleniu narodowych służb ochrony granicy, | * wsparcie przy szkoleniu narodowych służb ochrony granicy, | ||
* przeprowadzanie analizy ryzyka, | * przeprowadzanie analizy ryzyka, | ||
* bieżąca [[obserwacja]] rozwoju badań w zakresie kontroli ruchu granicznego i ochrony granic zewnętrznych, | * bieżąca [[obserwacja]] rozwoju badań w zakresie kontroli ruchu granicznego i ochrony granic zewnętrznych, | ||
* pomoc państwom członkowskim w przypadku okoliczności wymagających wzmożonego wsparcia technicznego i operacyjnego, | * pomoc państwom członkowskim w przypadku okoliczności wymagających wzmożonego wsparcia technicznego i operacyjnego, | ||
* koordynacja współpracy operacyjnej pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie wydaleń obywateli państw trzecich przebywających na terytorium Unii Europejskiej nielegalnie (A. Doliwa-Klepacka 2016, s. 433-436). | * koordynacja współpracy operacyjnej pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie wydaleń obywateli państw trzecich przebywających na terytorium Unii Europejskiej nielegalnie (A. Doliwa-Klepacka 2016, s. 433-436). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wspólnoty europejskie]]}} — {{i5link|a=[[Europejska Karta Samorządu Regionalnego]]}} — {{i5link|a=[[Światowa Organizacja Handlu]]}} — {{i5link|a=[[Filary Unii Europejskiej]]}} — {{i5link|a=[[Traktat z Schengen]]}} — {{i5link|a=[[Krajowy Punkt Kontaktowy]]}} — {{i5link|a=[[Instytucje nadzorujące (ochrona środowiska)]]}} — {{i5link|a=[[MERCOSUR]]}} — {{i5link|a=[[Traktat Rzymski]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bainbridge T., Teasdale A. (1998) | <noautolinks> | ||
* Bieliński J.(2005) | * Bainbridge T., Teasdale A. (1998), ''Leksykon Unii Europejskiej'', Wydawnictwo Platan, Kraków | ||
* | * Bieliński J. (2005), ''Strategia Lizbońska a konkurencyjność Gospodarek'', CeDeWu, Warszawa | ||
* Borowiec J., Wilk K. (1997) | * Bojkało W., Dziubka K. (2005), ''Unia Europejska. Leksykon integracji'', Wydawnictwo Europa, Wrocław | ||
* Doliwa-Klepacka A. (2016) | * Borowiec J., Wilk K. (1997), ''Teoria i praktyka europejskiej integracji gospodarczej'', Wyd. AE im. Oskara Langego, Wrocław | ||
* Dragan | * Doliwa-Klepacka A. (2016), ''[https://hdl.handle.net/11320/4597 Współpraca organów władzy wykonawczej w Polsce z FRONTEX-em w zakresie zarządzania i ochrony granicy zewnętrznej strefy Schengen]'', Artykuły naukowe, Białostockie Studia Prawnicze | ||
* Drożdż W. (2007) | * Dragan A. (2015), ''[https://journals.umcs.pl/g/article/view/2075/1767 System Informacyjny Schengen drugiej generacji jako nowoczesne rozwiązanie informatyczne]'', Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio G , nr 62 | ||
* Drożdż W. (2007), ''Biuletyn Informacyjny, Polska w Strefie Schengen'', MRR, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Ewa Komorowska, Mariola Kała}} | {{a|Ewa Komorowska, Mariola Kała}} |
Aktualna wersja na dzień 15:08, 12 sty 2024
Strefa Schengen - jest to obszar, gdzie zniesiona została kontrola graniczna na granicach wewnętrznych oraz wprowadzone zostały jednolite zasady co do kontroli granic zewnętrznych (czyli ochrony granicznej, wydawania wiz, multilateralnej współpracy w sprawach policyjnych i sądowych). Do państw należących do Strefy z Schengen należą: Austria, Belgia, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Luksemburg, Niemcy, Portugalia, Szwecja, Włochy. Czechy, Estonia, Litwa, Łotwa, Polska (przystąpiła do Strefy Schengen 21 grudnia 2007 roku), Malta, Słowacja, Słowenia, Węgry oraz państwa stowarzyszone: Norwegia i Islandia. Strefa z Schengen powstała na mocy Układu z Schengen z 14 czerwca 1985 roku zawartego między Belgią, Francją, Holandią, Luksemburgiem i Niemcami.
Układ zakładał stopniowe znoszenie kontroli na wspólnych granicach, które miało doprowadzić do zapewnienia swobody przepływu osób na obszarze państw - sygnatariuszy, czyli Strefy Schengen. Do głównych zadań strefy można zaliczyć:
- przeciwdziałanie nielegalnej imigracji i przemytowi
- wzajemna współpraca pomiędzy służbami policyjnymi, sądowymi, karnymi
- ochrona granic
- budowa Systemu Informacyjnego udrażniającego przepływ istotnych informacji
- wspólna polityka wizowa oraz kontrolna
- ułatwienie przepływu kapitału ludzkiego
- pogłębienie integracji wewnątrz unijnej (Drożdż W.,2007, 6).
TL;DR
Strefa Schengen to obszar, w którym zniesiona została kontrola graniczna. System Informacyjny Schengen jest ważnym narzędziem umożliwiającym wymianę danych między państwami. Ochrona granicy zewnętrznej strefy Schengen jest odpowiedzialnością poszczególnych państw, ale istnieje współpraca i koordynacja działań. Agencja FRONTEX koordynuje współpracę państw w obszarze zarządzania granicami zewnętrznymi.
System Informacyjny Schengen
System Informacyjny Schengen (SIS) to jeden z najważniejszych instrumentów umożliwiających wymianę danych między państwami. Obowiązuje on od dnia 26 marca 1995 roku, a powołany został na mocy Konwencji Wykonawczej do Układu z Schengen. Podstawową funkcją SIS jest zapewnienie organom stron porozumienia dostępu do baz danych gromadzących wpisy poprzez zautomatyzowaną procedurę wyszukiwania.
Od 9 kwietnia 2013 roku funkcjonuje System Informacyjny Schengen drugiej generacji, tj. wielkoskalowy system stworzony na potrzeby szerszej strefy Schengen oraz Unii Europejskiej. Daje możliwość korzystania z najnowocześniejszych funkcjonalności i przetwarzania większej ilość danych. Za cel SIS II bierze się zapewnienie wysokiego poziomu ochrony (w tym utrzymanie bezpieczeństwa i porządku publicznego) i zagwarantowanie bezpieczeństwa w państwach członkowskich za pomocą przekazywanych danych.
System Informacyjny powinien zawierać:
- wpisy dotyczące osób zaginionych (aby zapewnić im bezpieczeństwo i wyeliminować zagrożenia),
- wpisy dot. osób, od których wymaga się obecności w postępowaniu sądowym,
- wpisy dot. osób lub rzeczy, w celu przeprowadzenia kontroli szczegółowych lub niejawnych,
- wpisy dot. przedmiotów istotnych jako dowody w postępowaniu karnym.
SIS II ma znacznie szerszy zakres i dostęp niż SIS I. Obejmuje on bowiem Europol, Eurojust, prokuratorów krajowych czy podmioty zajmujące się rejestracją pojazdów.
Struktura techniczna SIS II:
- system centralny - funkcja wsparcia technicznego - baza danych i interfejs,
- infrastrukturę łączności - dane SIS mogą być przekazywane przez specjalnie do tego przeznaczoną zaszyfrowaną sieć wirtualną i wymieniane między biurami SIRENE,
- system krajowy - może zawierać kopię bazy danych SIS II.
Główna jednostka Systemu mieści się w Strasburgu we Francji, natomiast system rezerwowy (potrzebny w czasie awarii - zapewnia wszystkie funkcje głównego systemu) znajduje się w Austrii. Każde państwo jest zobowiązane do zbudowania, eksploatacji i utrzymania krajowego SIS II, a także podłączenia do krajowego SIS, które następnie są scalane w ramach bezpiecznej sieci ( A. Dragan, 2015, s. 35-37).
Ochrona granicy zewnętrznej strefy Schengen
Lądowe i morskie granice [[Unia Europejska]Unii Europejskiej]] stanowią najczęstsze drogi transferu nielegalnych imigrantów. Za kontrolę ruchu granicznego oraz ochronę granic Polski na lądzie i morzu odpowiedzialny jest Minister Spraw Wewnętrznych, natomiast jego zadania wykonuje Komendant Główny Straży Granicznej za pośrednictwem innych pracowników Straży Granicznej. Jednakże utworzenie strefy Schengen w 1995 roku było jednoznaczne z przesunięciem się odpowiedzialności z te czynności na jej granice zewnętrzne. Kontrola i nadzór nad poszczególnymi odcinkami należy wyłącznie do właściwych władz, organów i służb każdego kraju. Nie jest jednak tak, że zapewnienie bezpieczeństwa pozostaje wyłącznie w gestii tego państwa członkowskiego, którego granice pokrywają się z zewnętrznymi granicami strefy.
Na szczycie Rady Europejskiej w Laeken w grudniu 2001 roku sformułowana została idea zintegrowanego zarządzania granicami zewnętrznymi oraz określono zasady współpracy państw członkowskich, natomiast rozwinięta została w Komunikacie Komisji w maju 2002 roku. Głównym elementem tworzonego projektu było przyjęcie jednakowych regulacji prawnych dotyczących standardów zarządzania granicami i ich kontroli. Opracowano również koncepcję utworzenia europejskiego korpusu straży granicznej.
Efektem wielu dyskusji pomiędzy państwami członkowskimi stała się Agencja FRONTEX. Formalnie powstała ona 1 maja 2005 roku, za faktycznie 3 października 2005. Agencja zajmuje się bardzo ważnym zadaniem, mianowicie, koordynuje współpracę pomiędzy państwami Unii Europejskiej w obszarze zarządzania granicami zewnętrznymi. Celem FRONTEXU jest także wsparcie techniczne i eksperckie Komisji UE w zakresie zarządzania granicami i dbanie o występowanie solidarności między państwami członkowskimi.
Do istotnych zadań można zaliczyć:
- koordynacja współpracy operacyjnej w zakresie kontroli ruchu granicznego i ochrony granic zewnętrznych pomiędzy państwami członkowskimi,
- wsparcie przy szkoleniu narodowych służb ochrony granicy,
- przeprowadzanie analizy ryzyka,
- bieżąca obserwacja rozwoju badań w zakresie kontroli ruchu granicznego i ochrony granic zewnętrznych,
- pomoc państwom członkowskim w przypadku okoliczności wymagających wzmożonego wsparcia technicznego i operacyjnego,
- koordynacja współpracy operacyjnej pomiędzy państwami członkowskimi w zakresie wydaleń obywateli państw trzecich przebywających na terytorium Unii Europejskiej nielegalnie (A. Doliwa-Klepacka 2016, s. 433-436).
Strefa Schengen — artykuły polecane |
Wspólnoty europejskie — Europejska Karta Samorządu Regionalnego — Światowa Organizacja Handlu — Filary Unii Europejskiej — Traktat z Schengen — Krajowy Punkt Kontaktowy — Instytucje nadzorujące (ochrona środowiska) — MERCOSUR — Traktat Rzymski |
Bibliografia
- Bainbridge T., Teasdale A. (1998), Leksykon Unii Europejskiej, Wydawnictwo Platan, Kraków
- Bieliński J. (2005), Strategia Lizbońska a konkurencyjność Gospodarek, CeDeWu, Warszawa
- Bojkało W., Dziubka K. (2005), Unia Europejska. Leksykon integracji, Wydawnictwo Europa, Wrocław
- Borowiec J., Wilk K. (1997), Teoria i praktyka europejskiej integracji gospodarczej, Wyd. AE im. Oskara Langego, Wrocław
- Doliwa-Klepacka A. (2016), Współpraca organów władzy wykonawczej w Polsce z FRONTEX-em w zakresie zarządzania i ochrony granicy zewnętrznej strefy Schengen, Artykuły naukowe, Białostockie Studia Prawnicze
- Dragan A. (2015), System Informacyjny Schengen drugiej generacji jako nowoczesne rozwiązanie informatyczne, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio G , nr 62
- Drożdż W. (2007), Biuletyn Informacyjny, Polska w Strefie Schengen, MRR, Warszawa
Autor: Ewa Komorowska, Mariola Kała