Prawo lotnicze: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 4 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[SANEPID]]</li>
<li>[[Ochrona informacji niejawnych]]</li>
<li>[[Ustawa o ochronie danych osobowych]]</li>
<li>[[Państwowa Inspekcja Handlowa]]</li>
<li>[[Rzecznik konsumentów]]</li>
<li>[[Starostwo powiatowe]]</li>
<li>[[Naczelny Sąd Administracyjny]]</li>
<li>[[Funkcjonariusz publiczny]]</li>
<li>[[Urząd celny]]</li>
</ul>
}}
'''[[Prawo]] lotnicze''' jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)
'''[[Prawo]] lotnicze''' jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)


Linia 26: Linia 11:
* [[kontrolowanie]] przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego
* [[kontrolowanie]] przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego
* wydawanie decyzji administracyjnych
* wydawanie decyzji administracyjnych
<google>t</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 38: Linia 22:
* Lotnictwo sportowe,
* Lotnictwo sportowe,
* Lotnictwo gospodarczo-usługowe.
* Lotnictwo gospodarczo-usługowe.
<google>n</google>


==Statek powietrzny==
==Statek powietrzny==
Linia 70: Linia 56:
# Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
# Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
# Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
# Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[SANEPID]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ochrona informacji niejawnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Ustawa o ochronie danych osobowych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Państwowa Inspekcja Handlowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Rzecznik konsumentów]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Naczelny Sąd Administracyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcjonariusz publiczny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Urząd celny]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Gregorski M. (2017). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/2-2017_Gregorski.pdf Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym.]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
* Gregorski M. (2017), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/2-2017_Gregorski.pdf Regulacje dotyczące bezzałogowych statków powietrznych w prawie Unii Europejskiej w kontekście międzynarodowym]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
* Piątek B., Zarzycki B. (2012). ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWAA-0036-0032/c/httpwww_witu_mil_plwwwbiuletynzeszyty20120122p65.pdf Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie.]'', Problemy Techniki Uzbrojenia
* Piątek B., Zarzycki B. (2012), ''[https://yadda.icm.edu.pl/baztech/element/bwmeta1.element.baztech-article-PWAA-0036-0032/c/httpwww_witu_mil_plwwwbiuletynzeszyty20120122p65.pdf Bezzałogowe środki lotnicze i ich zastosowanie]'', Problemy Techniki Uzbrojenia
* Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2002_Szymajda.pdf Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej]''
* Szymajda I. (2002), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/Szymajda.pdf Prawo lotnicze Unii Europejskiej - charakterystyka systemu]'', Studia Europejskie, nr 1
* Szymajda I. (2002). ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/Szymajda.pdf Prawo lotnicze Unii Europejskiej - charakterystyka systemu]'', Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego
* Szymajda I., Polkowska M. (2002), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/4-2002_Szymajda.pdf Ochrona praw pasażerów lotniczych w prawie Wspólnoty Europejskiej]'', Studia Europejskie, nr 4
* ''Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112 Dz.U. nr 130 poz. 1112]
* ''Ustawa z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU20021301112 Dz.U. nr 130 poz. 1112]
* Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016), ''Transport'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Wojewódzka-Król K., Załoga E. (2016), ''Transport'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Aktualna wersja na dzień 23:23, 11 sty 2024

Prawo lotnicze jest to dział prawa, którego przepisy regulują kwestie związane z lotnictwem cywilnym. Przepisy te zawarte są w Ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze. Regulacje Prawa lotniczego stosuje się do polskiego lotnictwa cywilnego oraz obcego lotnictwa cywilnego w zakresie ustalonym przez to prawo (art. 1 § 2 Prawo lotnicze)

Ustawa Prawo lotnicze dokonuje wdrożenia dyrektyw Wspólnot Europejskich. Wspólnotowe prawo lotnicze umożliwia realizację celów Wspólnoty, do których należy m.in. ustanowienie wspólnego rynku oraz prowadzenie wspólnych polityk, w tym polityki w zakresie transportu (Szymajda I. s. 83)

Prezes Urzędu jest organem administracji rządowej właściwym w sprawach lotnictwa cywilnego. Jest powoływany przez Prezes Rady Ministrów. Do zadań Prezesa Urzędu należy: (art. 21 ust.2)

  • nadzór nad eksploatacją statków powietrznych
  • sprawdzanie zdatności sprzętu do lotów
  • sprawdzanie kwalifikacji personelu lotniczego
  • prowadzenie rejestrów m.in. statków powietrznych, lotnisk
  • kontrolowanie przestrzegania przepisów w zakresie lotnictwa cywilnego
  • wydawanie decyzji administracyjnych

TL;DR

Prawo lotnicze reguluje kwestie związane z lotnictwem cywilnym w Polsce. Prezes Urzędu ds. Lotnictwa Cywilnego jest odpowiedzialny za nadzór nad eksploatacją statków powietrznych i kontrolę przestrzegania przepisów. Lotnictwo cywilne obejmuje lotnictwo komunikacyjne, sportowe i gospodarczo-usługowe. Statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze. Rejestry statków powietrznych są prowadzone przez Prezesa Urzędu, Ministra Obrony Narodowej i Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Lotnisko może być użytku publicznego lub wyłącznego. Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem to m.in. Międzynarodowa Organizacja Lotnictwa Cywilnego i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego.

Lotnictwo cywilne

Lotnictwo cywilne obejmuje wszystkie rodzaje lotnictwa, z wyjątkiem lotnictwa państwowego, (art. 1 § 3 Prawo lotnicze)

Lotnictwo cywilne obejmuje:

  • Lotnictwo komunikacyjne,
  • Lotnictwo sportowe,
  • Lotnictwo gospodarczo-usługowe.

Statek powietrzny

Według ustawy Prawo lotnicze "statkiem powietrznym jest urządzenie zdolne do unoszenia się w atmosferze na skutek oddziaływania powietrza innego niż oddziaływanie powietrza odbitego od podłoża". (art. 2 pkt 1) Zgodnie z ustawą jego użytkownikiem jest właściciel lub inna osoba wpisana do rejestru statków powietrznych. Zgodnie z art. 6 "w czasie lotu w polskiej przestrzeni powietrznej i w czasie przebywania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wszystkie statki powietrzne oraz osoby i rzeczy na tych statkach podlegają prawu polskiemu, chyba że prawo to stanowi inaczej".

Wykonywać loty w przestrzeni powietrznej mogą wyłącznie cywilne statki powietrzne: (art. 31)

  • wpisane do polskiego lub obcego rejestru cywilnych statków powietrznych,
  • mające wymagane znaki rozpoznawcze,
  • posiadające zdatność do lotów, potwierdzoną odpowiednimi dokumentami.

Rejestry statków powietrznych

Rejestr cywilnych statków powietrznych jest prowadzony przez Prezesa Urzędu. Rejestr ten jest jawny. Prezes Urzędu dokonuje wpisu w drodze decyzji administracyjnej. Natomiast wypis z rejestru jest wydawany na wniosek zainteresowanych (art. 34) Rejestr wojskowych statków powietrznych prowadzi Minister Obrony Narodowej z kolei rejestr statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego jest prowadzony przez Ministra właściwego do spraw wewnętrznych. Zdatność statków powietrznych do lotu jest sprawdzana przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego - EASA. (art. 46)

Lotnisko

"Lotniskiem jest wydzielony obszar na lądzie, wodzie lub innej powierzchni w całości lub w części przeznaczony do wykonywania startów, lądowań i naziemnego lub nawodnego ruchu statków powietrznych, wraz ze znajdującymi się w jego granicach obiektami i urządzeniami budowlanymi o charakterze trwałym, wpisany do rejestru lotnisk" (art. 2 pkt 4) Częścią lotniczą lotniska jest obszar trwale przeznaczony do startów i lądowań statków powietrznych oraz do związanego z tym ruchu statków powietrznych, wraz z urządzeniami służącymi do jego obsługi (art. 2 pkt 6)

Rodzaj lotnisk ze względu na dostępność dla użytkowników:

  • lotnisko użytku publicznego,
  • lotnisko użytku wyłącznego

"Lotniskiem użytku publicznego jest lotnisko otwarte dla wszystkich statków powietrznych w terminach i godzinach ustalonych przez zarządzającego tym lotniskiem i podanych do publicznej wiadomości". (art. 54 § 2)

"Lotniskiem użytku wyłącznego jest lotnisko wykorzystywane przez zarządzającego tym lotniskiem, użytkowników lotniska wymienionych w dokumentacji rejestracyjnej tego lotniska oraz za zgodą zarządzającego lotniskiem - przez innych użytkowników lotniska". (art. 54 § 3)

Organizacje międzynarodowe powiązane z lotnictwem

  1. Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO)
  2. Europejska Konferencja Lotnictwa Cywilnego (ECAC)
  3. Europejska Organizacja do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL)
  4. Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).


Prawo lotniczeartykuły polecane
SANEPIDOchrona informacji niejawnychUstawa o ochronie danych osobowychPaństwowa Inspekcja HandlowaRzecznik konsumentówStarostwo powiatoweNaczelny Sąd AdministracyjnyFunkcjonariusz publicznyUrząd celny

Bibliografia


Autor: Agata Wadowska

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.