Miasto na prawach powiatu: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Miasta na prawach powiatu''' - to gminy, które wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w ustawie o samorządzie powiatowym (Michalska J. 2013). | '''Miasta na prawach powiatu''' - to gminy, które wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w ustawie o samorządzie powiatowym (Michalska J. 2013). | ||
Linia 30: | Linia 16: | ||
* obronność | * obronność | ||
* współ[[praca]] ze społecznościami lokalnymi czy regionalnymi innych państw | * współ[[praca]] ze społecznościami lokalnymi czy regionalnymi innych państw | ||
==Uwarunkowania prawne== | ==Uwarunkowania prawne== | ||
'''Aby przyznano miastu status powiatu''' musiało ono w dniu 31 grudnia 1998 liczyć ponad 100 000 mieszkańców, lub w dniu 31 grudnia 1998 przestało być siedzibą wojewody (i na wniosek rady miejskiej takiego miasta wyrażono zgodę na nadania mu praw powiatu), albo [[miasto]] dostało prawa powiatu w momencie pierwszego krajowego podziału administracyjnego na powiaty. | '''Aby przyznano miastu status powiatu''' musiało ono w dniu 31 grudnia 1998 liczyć ponad 100 000 mieszkańców, lub w dniu 31 grudnia 1998 przestało być siedzibą wojewody (i na wniosek rady miejskiej takiego miasta wyrażono zgodę na nadania mu praw powiatu), albo [[miasto]] dostało prawa powiatu w momencie pierwszego krajowego podziału administracyjnego na powiaty. | ||
Linia 43: | Linia 29: | ||
# opinii rady miasta na prawach powiatu objętych wnioskiem, które są poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami (jeśli poprzez składany wniosek może dojść do naruszenia granic województwa wtedy potrzebna jest opinia sejmików województw) | # opinii rady miasta na prawach powiatu objętych wnioskiem, które są poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami (jeśli poprzez składany wniosek może dojść do naruszenia granic województwa wtedy potrzebna jest opinia sejmików województw) | ||
# opinii wojewody właściwego dla miasta na prawach powiatu objętego wnioskiem | # opinii wojewody właściwego dla miasta na prawach powiatu objętego wnioskiem | ||
<google>n</google> | |||
==Organy miasta na prawach powiatu== | ==Organy miasta na prawach powiatu== | ||
Linia 153: | Linia 141: | ||
* Szczecin | * Szczecin | ||
* Świnoujście | * Świnoujście | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Administracja niezespolona]]}} — {{i5link|a=[[Administracja rządowa]]}} — {{i5link|a=[[Administracja zespolona]]}} — {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} — {{i5link|a=[[Trybunał Konstytucyjny]]}} — {{i5link|a=[[Najwyższa Izba Kontroli]]}} — {{i5link|a=[[Starostwo powiatowe]]}} — {{i5link|a=[[Organy administracji publicznej]]}} — {{i5link|a=[[Władza ustawodawcza]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Michalska J. (2013), [ | * Michalska J. (2013), ''[https://www.repozytorium.uni.wroc.pl/Content/42882/09_Justyna_Michalska.pdf Miasto na prawach powiatu - specyficzne połączenie gminy i powiatu]'', Wydawnictwo Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław | ||
* '' | * ''Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19 stycznia 1928 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji ogólnej.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19280110086 Dz.U. 1928 nr 11 poz. 86] | ||
* '' | * ''Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 r. w sprawie określenia zadań i kompetencji z zakresu rządowej administracji ogólnej i specjalnej, które mogą być przekazane niektórym gminom o statusie miasta, wraz z mieniem służącym do ich wykonywania, a także zasad i trybu przekazania.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19930650309 Dz.U. 1993 nr 65 poz. 309] | ||
* '' | * ''Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19980910578 Dz.U. 1998 nr 91 poz. 578] | ||
* Wierzbicka A. (2006), [https://www.nexto.pl/upload/virtualo/wolters_kluwer/4f26a1a2870dc070a7c5fd7ffb577aa9e578088b/free/4f26a1a2870dc070a7c5fd7ffb577aa9e578088b.pdf | * Wierzbicka A. (2006), ''[https://www.nexto.pl/upload/virtualo/wolters_kluwer/4f26a1a2870dc070a7c5fd7ffb577aa9e578088b/free/4f26a1a2870dc070a7c5fd7ffb577aa9e578088b.pdf Miasto na prawach powiatu. Zagadnienia ustrojowe]'', Wolters Kluwer, Warszawa | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
{{law}} | {{law}} | ||
{{a|Gabriela Ocieczek}} | {{a|Gabriela Ocieczek}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Organy administracji publicznej]] | ||
{{#metamaster:description|Miasta na prawach powiatu to gminy, które funkcjonują jako powiaty, wykonując zadania powiatowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym.}} | {{#metamaster:description|Miasta na prawach powiatu to gminy, które funkcjonują jako powiaty, wykonując zadania powiatowe na podstawie ustawy o samorządzie powiatowym.}} |
Aktualna wersja na dzień 17:12, 19 gru 2023
Miasta na prawach powiatu - to gminy, które wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w ustawie o samorządzie powiatowym (Michalska J. 2013).
TL;DR
Miasta na prawach powiatu to gminy, które wykonują zadania powiatu. Mają szeroki zakres obowiązków, takich jak planowanie przestrzenne, ochrona środowiska, budowa dróg i transport publiczny. Aby uzyskać status powiatu, miasto musi spełniać określone kryteria. Miasta na prawach powiatu mają swoje organy, takie jak rada miasta i prezydent miasta. Istnieje wiele czynników historycznych i prawnych, które doprowadziły do powstania miast na prawach powiatu. W Polsce istnieje wiele miast na prawach powiatu, rozproszonych po różnych województwach.
Zadania miasta na prawach powiatu
Podstawowymi zadaniami miasta na prawach powiatu są ogólnie ujmując sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, które mają na celu zaspokojenie potrzeb mieszkańców. Można je określić na podstawie zakresów takich jak na przykład (Michalska J. 2013 s. 139-140):
- ład przestrzenny
- ochrona środowiska
- gospodarka wodna
- remonty i budowy dróg miejskich, mostów czy placów
- transport zbiorowy oraz dróg publicznych
- pomoc społeczna
- edukacja publiczna
- cmentarze miejskie
- obronność
- współpraca ze społecznościami lokalnymi czy regionalnymi innych państw
Uwarunkowania prawne
Aby przyznano miastu status powiatu musiało ono w dniu 31 grudnia 1998 liczyć ponad 100 000 mieszkańców, lub w dniu 31 grudnia 1998 przestało być siedzibą wojewody (i na wniosek rady miejskiej takiego miasta wyrażono zgodę na nadania mu praw powiatu), albo miasto dostało prawa powiatu w momencie pierwszego krajowego podziału administracyjnego na powiaty.
Miasta na prawach powiatu mogą w drodze rozporządzenia Rady Ministrów:
- ustalić nowe granice swojego powiatu
- połączyć powiat z innym (rozumiemy to poprzez połączenie miasta na prawach powiatu z powiatem, który ma siedzibę władz w tym mieście i wszystkie prawa miasta jako powiatu wygasają z dniem połączenia)
- zmienić nazwę powiatu oraz siedzibę ich władz
Wydanie rozporządzenia, o którym jest wyżej mowa (na wniosek rady miasta na prawach powiatu) wymaga (Dz.U. 2019 poz. 511):
- wniosku rady miasta na prawach powiatu, gdzie będzie również umieszczone uzasadnienie i dokumenty takie jak np. mapy
- opinii rady miasta na prawach powiatu objętych wnioskiem, które są poprzedzone konsultacjami z mieszkańcami (jeśli poprzez składany wniosek może dojść do naruszenia granic województwa wtedy potrzebna jest opinia sejmików województw)
- opinii wojewody właściwego dla miasta na prawach powiatu objętego wnioskiem
Organy miasta na prawach powiatu
Organami miasta na prawach powiatu (które pełnią funkcje zwykłych organów powiatu) są:
- rada miasta (jest organem stanowiącym i kontrolnym, jego wybory są powszechne, bezpośrednie i tajne)
- prezydent miasta (jest organem wykonawczym, jego wybory są bezpośrednie)
Działanie tych organów określa ustawa o samorządnie gminnym (w tym np. skład, liczebność, sposób powoływania i odwoływania tych organów).
Prezydent miasta na prawach powiatu ma liczne funkcje i w tym m.in.:
- kierownika urzędu
- zwierzchnika wykonującego uprawnienia służbowe w stosunku do pracowników urzędu
- zwierzchnika wykonującego uprawnienia służbowe w stosunku do kierowników miejskich jednostek organizacyjnych
- zwierzchnika służbowego w stosunku do służby inspekcji oraz straży
Działania, sposób powoływania i odwoływania prezydenta miasta jest zapisany w ustawie o samorządzie gminnym, co jednocześnie mówi nam o tym, że jego urząd jest taki sam jak wójta, burmistrza albo prezydenta gminy, która nie ma statusu powiatu.
Podstawą ustroju miasta na prawach powiatu jest statut określony w ustawie o samorządzie gminnym. Określa on m.in. organizację wewnętrzną, zasady tworzenia, łączenia, dzielenia i znoszenia jednostek pomocniczych oraz opisuje zasady i tryb działania komisji rewizyjnej i działania klubów radnych. Taki statut, jeśli miasto posiada więcej niż 300 000 mieszkańców, musi być uzgodniony z Prezesem Rady Ministrów (Michalska J. 2013).
Czynniki historyczne
Na powstanie miast z prawami powiatu miało wpływ wiele czynników. Jednym z pierwszych był fakt występowania na terenie Polski struktury osadniczej (Michalska J. 2013).
Rozporządzenie Prezydenta Rzeczpospolitej z dnia 19 stycznie 1928 o organizacji i zakresie działania władz administracji ogólnej mówi o utrzymaniu podziału terytorialnego państwa na województwa, powiaty oraz gminy (Dz.U. 1928 nr 11 poz. 86). Jako władze administracji ogólnej uznawani byli wojewodowie, organy komunalne i komisarze rządu ale też starostowie powiatów i starostowie grodzcy, którzy to ostatni sprawowali władze w tzw. powiatach miejskich. Wtedy takie miasta liczył ponad 75 000 mieszkańców (to wynikło z powszechnego spisu ludności) i były to: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gniezno, Grudziądz, Inowrocław, Kraków, Lublin, Lwów, Łódź, Poznań, Sosnowiec, Toruń i Wilno (Wierzbicka A. 2006).
Kolejnym ważnym czynnikiem było przyznanie większego zakresu zadań miastom wymienionym w załączniku 1 ustawy do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 (Dz.U. 1993 nr 65 poz. 309). Później ilość tych zadań była systematycznie powiększana.
Jako kolejny powód tworzenie miast na prawach powiatu była rekompensatą za utratę statusu miasta wojewódzkiego (Michalska J. 2013).
Spis miast w Polsce na prawach powiatu, stan na dzień 1 stycznia 2020
Województwo dolnośląskie:
- Jelenia Góra
- Legnica
- Wałbrzych
- Wrocław
Województwo kujawsko-pomorskie
- Bydgoszcz
- Grudziądz
- Toruń
- Włocławek
Województwo lubelskie:
- Biała Podlaska
- Chełm
- Lublin
- Zamość
Województwo lubuskie:
- Gorzów Wielkopolski
- Zielona Góra
Województwo łódzkie:
- Łódź
- Piotrków Trybunalski
- Skierniewice
Województwo małopolskie:
- Kraków
- Nowy Sącz
- Tarnów
Województwo mazowieckie:
- Ostrołęka
- Płock
- Radom
- Siedlce
- Warszawa
Województwo Opolskie:
- Opole
Województwo podkarpackie:
- Krosno
- Przemyśl
- Rzeszów
- Tarnobrzeg
Województwo podlaskie:
- Białystok
- Łomża
- Suwałki
Województwo pomorskie:
- Gdańsk
- Gdynia
- Słupsk
- Sopot
Województwo śląskie:
- Bielsko-Biała
- Bytom
- Chorzów
- Częstochowa
- Dąbrowa Górnicza
- Gliwice
- Jastrzębie-Zdrój
- Jaworzno
- Katowice
- Mysłowice
- Piekary Śląskie
- Ruda Śląska
- Rybnik
- Siemianowice Śląskie
- Sosnowiec
- Świętochłowice
- Tychy
- Zabrze
- Żory
Województwo świętokrzyskie:
- Kielce
Województwo warmiński-mazurskie:
- Elbląg
- Olsztyn
Województwo wielkopolskie:
- Kalisz
- Konin
- Leszno
- Poznań
Województwo zachodniopomorskie:
- Koszalin
- Szczecin
- Świnoujście
Miasto na prawach powiatu — artykuły polecane |
Administracja niezespolona — Administracja rządowa — Administracja zespolona — Prezes Rady Ministrów — Trybunał Konstytucyjny — Najwyższa Izba Kontroli — Starostwo powiatowe — Organy administracji publicznej — Władza ustawodawcza |
Bibliografia
- Michalska J. (2013), Miasto na prawach powiatu - specyficzne połączenie gminy i powiatu, Wydawnictwo Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa, Wrocław
- Rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 19 stycznia 1928 r. o organizacji i zakresie działania władz administracji ogólnej. Dz.U. 1928 nr 11 poz. 86
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 lipca 1993 r. w sprawie określenia zadań i kompetencji z zakresu rządowej administracji ogólnej i specjalnej, które mogą być przekazane niektórym gminom o statusie miasta, wraz z mieniem służącym do ich wykonywania, a także zasad i trybu przekazania. Dz.U. 1993 nr 65 poz. 309
- Ustawa z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym. Dz.U. 1998 nr 91 poz. 578
- Wierzbicka A. (2006), Miasto na prawach powiatu. Zagadnienia ustrojowe, Wolters Kluwer, Warszawa
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Gabriela Ocieczek