Wskaźnik cena/zysk: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎Bibliografia: Cleaning, replaced: .R → . R (4), R. W. → R.W. (3))
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
[[Wskaźnik]] [[cena]] [[zysk]] ('''Price-to-Income Ratio''') jest to stosunek ceny za [[akcje]] do zysku na akcje.  
'''Wskaźnik cena do zysku''' (Price-to-Income Ratio, P/E Ratio) jest jednym z najczęściej stosowanych wskaźników analizy fundamentalnej do oceny wartości przedsiębiorstwa. Jest to stosunek ceny akcji do zysku na jedną akcję (EPS). Wskaźnik ten pozwala na porównanie ceny akcji przedsiębiorstwa z jego zyskiem.
 
==Zastosowania==
Główne zastosowanie P/E Ratio to:
* Ocena wartości przedsiębiorstwa: Wskaźnik ten pozwala na porównanie ceny akcji przedsiębiorstwa z jego zyskiem. Im niższy jest wskaźnik P/E, tym bardziej atrakcyjna jest cena akcji.
* Porównanie z innymi przedsiębiorstwami w tej samej branży: P/E Ratio pozwala na porównanie wartości przedsiębiorstwa z innymi przedsiębiorstwami w tej samej branży.
* Ocena potencjalnego wzrostu: Wskaźnik P/E może być używany do prognozowania przyszłego wzrostu ceny akcji. Przedsiębiorstwa o wysokim P/E są postrzegane jako bardziej ryzykowne, ale mogą przynosić wyższe zyski.
 
Jednak należy pamiętać, że P/E Ratio nie jest jedynym wskaźnikiem i nie jest uniwersalnym narzędziem, ponieważ może być zmanipulowany, przez zmiany w metodologii rachunkowości, a także brak porównywalności między różnymi branżami. Dlatego zawsze należy korzystać z P/E jako jednego z elementów analizy, w połączeniu z innymi wskaźnikami i analizą rynku.
 
==Formuła obliczeniowa==
[[Wskaźnik]] [[cena]] [[zysk]] ('''Price-to-Income Ratio''') jest to stosunek ceny za [[akcje]] do zysku na akcje.


Mówi on o atrakcyjności danej spółki jest ważna informacją dla [[inwestor]]ów.
Mówi on o atrakcyjności danej spółki jest ważna informacją dla [[inwestor]]ów.
Linia 5: Linia 16:
''C/Z = cena za akcje/ zysk na akcje''
''C/Z = cena za akcje/ zysk na akcje''


Niski poziom wskaźnika może sugerować, że [[inwestycja]] jest korzystna, ponieważ [[firma]] osiąga spore zyski, przy relatywnie niskiej wycenie rynkowej. Wyższe wskaźniki są uważane za znaczące perspektywy dla rozwoju firmy, jednak zbyt duża cena może sugerować o spekulacji kiedy [[spółka]] nie ma prawie żadnych zysków, zalecana jest zatem ostrożność w interpretacji.  
Niski poziom wskaźnika może sugerować, że [[inwestycja]] jest korzystna, ponieważ [[firma]] osiąga spore zyski, przy relatywnie niskiej wycenie rynkowej. Wyższe wskaźniki są uważane za znaczące perspektywy dla rozwoju firmy, jednak [[zbyt]] duża cena może sugerować o spekulacji kiedy [[spółka]] nie ma prawie żadnych zysków, zalecana jest zatem ostrożność w interpretacji.


Należy porównywać do danych firm z branży. Gdy akcje na giełdzie rosną rośnie naturalnie wskaźnik.
Należy porównywać do danych firm z branży. Gdy akcje na giełdzie rosną rośnie naturalnie wskaźnik.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wskaźnik rentowności]]}} — {{i5link|a=[[Średni ważony koszt kapitału]]}} — {{i5link|a=[[Przepływy pieniężne]]}} — {{i5link|a=[[Zysk]]}} — {{i5link|a=[[Zysk operacyjny]]}} — {{i5link|a=[[Analiza rachunku zysków i strat]]}} — {{i5link|a=[[Wartość dla akcjonariuszy]]}} — {{i5link|a=[[Metoda zdyskontowanych przepływów pieniężnych]]}} — {{i5link|a=[[Majątkowe metody wyceny przedsiębiorstw]]}} }}
<google>n</google>


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* A. Ross, R.W. Westerfield, B.D. Jordan, Finanse przedsiębiorstw, Dom Wydawniczy [[ABC]], Warszawa 1999, s. 82-85
<noautolinks>
* J.C. Ritchie, Analiza Fundamentalna, WIG PRESS, Warszawa 1997, s. 53-54
* Ritchie J. (1997), ''Analiza fundamentalna'', WIG-PRESS, Warszawa
* Ross S., Westerfield R., Jordan B. (1999), ''Finanse przedsiębiorstw'', Dom Wydawniczy ABC, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Tomasz Opiela}}
{{a|Tomasz Opiela}}
[[Kategoria:Metody i techniki finansowe]]
[[Kategoria:Wskaźniki finansowe]]
<!--[[en:Price to Income Ratio]]-->
 
{{msg:stub}}
{{#metamaster:description|Wskaźnik cena/zysk - popularny wskaźnik analizy fundamentalnej do oceny wartości przedsiębiorstwa. Pomaga ocenić opłacalność inwestycji.}}

Aktualna wersja na dzień 23:21, 3 gru 2023

Wskaźnik cena do zysku (Price-to-Income Ratio, P/E Ratio) jest jednym z najczęściej stosowanych wskaźników analizy fundamentalnej do oceny wartości przedsiębiorstwa. Jest to stosunek ceny akcji do zysku na jedną akcję (EPS). Wskaźnik ten pozwala na porównanie ceny akcji przedsiębiorstwa z jego zyskiem.

Zastosowania

Główne zastosowanie P/E Ratio to:

  • Ocena wartości przedsiębiorstwa: Wskaźnik ten pozwala na porównanie ceny akcji przedsiębiorstwa z jego zyskiem. Im niższy jest wskaźnik P/E, tym bardziej atrakcyjna jest cena akcji.
  • Porównanie z innymi przedsiębiorstwami w tej samej branży: P/E Ratio pozwala na porównanie wartości przedsiębiorstwa z innymi przedsiębiorstwami w tej samej branży.
  • Ocena potencjalnego wzrostu: Wskaźnik P/E może być używany do prognozowania przyszłego wzrostu ceny akcji. Przedsiębiorstwa o wysokim P/E są postrzegane jako bardziej ryzykowne, ale mogą przynosić wyższe zyski.

Jednak należy pamiętać, że P/E Ratio nie jest jedynym wskaźnikiem i nie jest uniwersalnym narzędziem, ponieważ może być zmanipulowany, przez zmiany w metodologii rachunkowości, a także brak porównywalności między różnymi branżami. Dlatego zawsze należy korzystać z P/E jako jednego z elementów analizy, w połączeniu z innymi wskaźnikami i analizą rynku.

Formuła obliczeniowa

Wskaźnik cena zysk (Price-to-Income Ratio) jest to stosunek ceny za akcje do zysku na akcje.

Mówi on o atrakcyjności danej spółki jest ważna informacją dla inwestorów.

C/Z = cena za akcje/ zysk na akcje

Niski poziom wskaźnika może sugerować, że inwestycja jest korzystna, ponieważ firma osiąga spore zyski, przy relatywnie niskiej wycenie rynkowej. Wyższe wskaźniki są uważane za znaczące perspektywy dla rozwoju firmy, jednak zbyt duża cena może sugerować o spekulacji kiedy spółka nie ma prawie żadnych zysków, zalecana jest zatem ostrożność w interpretacji.

Należy porównywać do danych firm z branży. Gdy akcje na giełdzie rosną rośnie naturalnie wskaźnik.


Wskaźnik cena/zyskartykuły polecane
Wskaźnik rentownościŚredni ważony koszt kapitałuPrzepływy pieniężneZyskZysk operacyjnyAnaliza rachunku zysków i stratWartość dla akcjonariuszyMetoda zdyskontowanych przepływów pieniężnychMajątkowe metody wyceny przedsiębiorstw

Bibliografia

  • Ritchie J. (1997), Analiza fundamentalna, WIG-PRESS, Warszawa
  • Ross S., Westerfield R., Jordan B. (1999), Finanse przedsiębiorstw, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa


Autor: Tomasz Opiela