Obszar odrzucenia: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 10 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
'''Obszarem odrzucenia''' [[Hipoteza statystyczna|hipotezy statystycznej]] jest taki zbiór liczb że jeżeli sprawdzian przyjmie [[wartość]] z tego zbioru, to hipotezę zerową odrzucimy.
|list1=
<ul>
<li>[[Zmienna losowa]]</li>
<li>[[Średnia geometryczna]]</li>
<li>[[Test zgodności chi-kwadrat]]</li>
<li>[[Średnia]]</li>
<li>[[Dominanta]]</li>
<li>[[Kwartyl]]</li>
<li>[[Metody statystyczne]]</li>
<li>[[Wartość oczekiwana]]</li>
<li>[[Kwantyl]]</li>
</ul>
}}


Obszar odrzucenia nazywa się też obszarem krytycznym, który wyznaczają punkty (wartości) krytyczne. Obszar krytyczny ustalany jest tak, by przed [[pobieranie próby|pobraniem próby]] [[prawdopodobieństwo]] α, że sprawdzian znajdzie się w tym obszarze, przy założeniu, że [[hipoteza]] zerowa jest prawdziwa, było równe α.


'''Obszarem odrzucenia''' [[Hipoteza statystyczna|hipotezy statystycznej]] jest taki zbiór liczb że jeżeli sprawdzian przyjmie [[wartość]] z tego zbioru, to hipotezę zerową odrzucimy.
Wartość współczynnika α jest umowna. Zwykle przyjmuje się α=0,05, α=0,01 lub α=0,001. Sprawia to, że ta sama [[hipoteza statystyczna]] może być istotna przy przyjętej a priori większej wartości α i nieistotna przy mniejszej. Z tego powodu coraz częściej zamiast ustalać wartość α i podawać dwustanowo, że dana hipoteza jest istotna lub nieistotna np. na poziomie 0,05, podaje się p-wartość (ang. p-value), czyli [[prawdopodobieństwo]] odrzucenia hipotezy i mówi np., że hipoteza jest istotna na poziomie 0,043. Daje to więcej informacji i uniezależnia wyniki analizy od arbitralnie wybranego progu.
 
Obszar odrzucenia nazywa się też obszarem krytycznym, który wyznaczają punkty (wartości) krytyczne. Obszar krytyczny ustalany jest tak, by przed [[pobieranie próby|pobraniem próby]] [[prawdopodobieństwo]] α, że sprawdzian znajdzie się w tym obszarze, przy założeniu, że [[hipoteza]] zerowa jest prawdziwa, było równe α.
 
Wartość współczynnika α jest umowna. Zwykle przyjmuje się α=0,05, α=0,01 lub α=0,001. Sprawia to, że ta sama [[hipoteza statystyczna]] może być istotna przy przyjętej a priori większej wartości α i nieistotna przy mniejszej. Z tego powodu coraz częściej zamiast ustalać wartość α i podawać dwustanowo, że dana hipoteza jest istotna lub nieistotna np. na poziomie 0,05, podaje się p-wartość (ang. p-value), czyli [[prawdopodobieństwo]] odrzucenia hipotezy i mówi np., że hipoteza jest istotna na poziomie 0,043. Daje to więcej informacji i uniezależnia wyniki analizy od arbitralnie wybranego progu.<br>


==Rodzaje==
==Rodzaje==
Linia 26: Linia 10:
* prawostronny
* prawostronny
* lewostronny
* lewostronny
==Metody określania obszaru odrzucenia==
[[Metoda]] określania obszaru odrzucenia na podstawie wartości krytycznych opiera się na ustaleniu granicy, powyżej której hipoteza statystyczna jest odrzucana. Wartości krytyczne są wyznaczane na podstawie rozkładu prawdopodobieństwa i poziomu istotności, który określa [[ryzyko]] popełnienia błędu pierwszego rodzaju. Przykładowo, jeśli [[poziom istotności]] wynosi 0,05, to wartość krytyczna zostaje wyznaczona tak, aby prawdopodobieństwo odrzucenia hipotezy przy jej prawdziwości wynosiło 5%.
[[Testy statystyczne]] są narzędziami, które pomagają w określaniu obszaru odrzucenia. Pozwalają one na porównanie danych obserwowanych z danymi oczekiwanymi na podstawie hipotezy zerowej. Jeśli różnica między danymi obserwowanymi a oczekiwanymi jest na tyle duża, że prawdopodobieństwo jej wystąpienia przy prawdziwości hipotezy zerowej jest niewielkie, to hipoteza ta jest odrzucana.
Oprócz metod opartych na wartościach krytycznych istnieją również alternatywne metody określania obszaru odrzucenia, takie jak bootstrap lub [[metoda Monte Carlo]]. Metoda bootstrap polega na wielokrotnym losowaniu próbek z dostępnych danych i wyznaczaniu statystyk dla każdej z tych próbek. Na podstawie rozkładu tych statystyk można określić obszar odrzucenia. Metoda Monte Carlo polega na generowaniu losowych wartości na podstawie ustalonego modelu i sprawdzaniu, czy te wartości wpadają w obszar odrzucenia.
Każda z metod określania obszaru odrzucenia ma swoje zalety i wady. Metoda oparta na wartościach krytycznych jest prosta do zrozumienia i wykorzystania, jednak nie uwzględnia niepewności wynikającej z próby. Metoda bootstrap jest bardziej elastyczna i uwzględnia [[niepewność]], ale może być bardziej czasochłonna. Metoda Monte Carlo jest przydatna w przypadkach, gdy nie można dokładnie określić rozkładu danych, ale może wymagać dużej mocy obliczeniowej.
Metody określania obszaru odrzucenia są powszechnie stosowane w różnych dziedzinach, takich jak [[nauki społeczne]], medycyna czy inżynieria. Przykładowo, w badaniu skuteczności nowego leku można stosować testy statystyczne, aby ocenić, czy różnica między grupą przyjmującą lek a grupą kontrolną jest istotna statystycznie. W naukach społecznych można wykorzystać metody bootstrap lub Monte Carlo do analizy danych dotyczących preferencji społecznych.
<google>n</google>
==Wpływ poziomu istotności na obszar odrzucenia==
Wartość α, czyli poziom istotności, ma wpływ na obszar odrzucenia. Im wyższa wartość α, tym większy obszar zostanie odrzucony, co zwiększa ryzyko popełnienia błędu pierwszego rodzaju. Z kolei niższa wartość α prowadzi do bardziej restrykcyjnego obszaru odrzucenia i większego ryzyka popełnienia błędu drugiego rodzaju.
Analiza mocy testu statystycznego jest związana z obszarem odrzucenia. Moc testu określa prawdopodobieństwo odrzucenia hipotezy zerowej w przypadku, gdy jest ona fałszywa. Im większa moc testu, tym większe jest prawdopodobieństwo wykrycia istotnej różnicy między grupami. Zwiększenie mocy testu można osiągnąć poprzez zwiększenie wielkości próby lub zmniejszenie poziomu istotności.
Przy wyborze poziomu istotności należy uwzględnić kontekst badania oraz konsekwencje podejmowania błędnych decyzji. W medycynie, na przykład, niższy poziom istotności może być preferowany, aby uniknąć błędnie odrzucania skutecznych leków. W niektórych dziedzinach nauk społecznych, gdzie badane są duże próby, wyższy poziom istotności może być akceptowalny.
Wybór wysokiego poziomu istotności (np. α = 0,10) prowadzi do większego obszaru odrzucenia, co zwiększa ryzyko popełnienia błędu pierwszego rodzaju. Z drugiej strony, wybór niskiego poziomu istotności (np. α = 0,01) prowadzi do bardziej restrykcyjnego obszaru odrzucenia i większego ryzyka popełnienia błędu drugiego rodzaju.
Wybór odpowiedniego poziomu istotności zależy od specyfiki badania oraz kontekstu, w jakim jest ono przeprowadzane. Warto uwzględnić praktyczne konsekwencje decyzji podejmowanych na podstawie wyników testu statystycznego. W niektórych dziedzinach, takich jak medycyna, może być preferowany niższy poziom istotności (np. α = 0,01), aby uniknąć ryzyka błędnego odrzucenia skutecznych terapii.
==Interpretacja obszaru odrzucenia i wnioski z testu statystycznego==
[[Interpretacja]] wyników testu statystycznego polega na porównaniu wartości statystyki testowej z obszarem odrzucenia. Jeśli wartość statystyki mieści się w obszarze odrzucenia, to hipoteza zerowa jest odrzucana na rzecz hipotezy alternatywnej.
Obszar odrzucenia jest istotny w wielu praktycznych przypadkach, na przykład w badaniach klinicznych, gdzie odrzucenie hipotezy zerowej może wskazywać na [[skuteczność]] nowego leku. W naukach społecznych obszar odrzucenia ma znaczenie przy analizie różnic między grupami, na przykład w badaniach dotyczących wpływu programów edukacyjnych.
Odrzucenie hipotezy statystycznej wskazuje na wystąpienie istotnej różnicy lub efektu. Wniosek ten może mieć praktyczne konsekwencje i wpływ na podejmowane decyzje. Na przykład, odrzucenie hipotezy o braku różnicy między grupami w badaniu klinicznym może sugerować, że badany lek jest skuteczny.
Podczas interpretacji obszaru odrzucenia można popełnić różne pułapki i błędy. Jedną z nich jest nadinterpretacja istotności statystycznej, czyli przypisywanie znaczenia różnicom, które mogą być statystycznie istotne, ale nie mają praktycznego znaczenia. Inną pułapką jest ignorowanie mocy testu i nieuwzględnianie możliwości błędu drugiego rodzaju.
Po odrzuceniu hipotezy statystycznej można podjąć dalsze kroki analizy danych. W zależności od celu badania i kontekstu, można przeprowadzić dodatkowe testy, analizy porównawcze lub pogłębione analizy statystyczne. Ważne jest również dokładne udokumentowanie procesu analizy i interpretacji wyników.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Zmienna losowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Średnia geometryczna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Test zgodności chi-kwadrat]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Średnia]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Dominanta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kwartyl]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metody statystyczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wartość oczekiwana]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kwantyl]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* "[[Statystyka]] w zarządzaniu" Amir D.Aczel s. 270-274, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000
<noautolinks>
* Strzała, K. (2009). ''[http://keii.ue.wroc.pl/przeglad/Rok%202009/Zeszyt%201/2009_56_1_056-073.pdf Panelowe testy stacjonarności-możliwości i ograniczenia]''. [[Przegląd]] Statystyczny, 56(1), 56-73.
* Aczel A. (2018), ''Statystyka w zarządzaniu'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Strzała K. (2009), ''Panelowe testy stacjonarności-możliwości i ograniczenia'', Przegląd Statystyczny, nr 56(1)
</noautolinks>


{{a|Michał Mikołajczyk}}
{{a|Michał Mikołajczyk}}
[[Kategoria:Statystyka i Ekonometria]]
[[Kategoria:Statystyka]]
<!--[[en:Rejection area]]-->
 
{{#metamaster:description|Obszar odrzucenia to zbiór liczb, które pozwalają odrzucić hipotezę statystyczną. Wartość α określa prawdopodobieństwo, że sprawdzian znajdzie się w tym obszarze, przy założeniu hipotezy zerowej. Używa się też wartości p.}}

Aktualna wersja na dzień 20:01, 1 gru 2023

Obszarem odrzucenia hipotezy statystycznej jest taki zbiór liczb że jeżeli sprawdzian przyjmie wartość z tego zbioru, to hipotezę zerową odrzucimy.

Obszar odrzucenia nazywa się też obszarem krytycznym, który wyznaczają punkty (wartości) krytyczne. Obszar krytyczny ustalany jest tak, by przed pobraniem próby prawdopodobieństwo α, że sprawdzian znajdzie się w tym obszarze, przy założeniu, że hipoteza zerowa jest prawdziwa, było równe α.

Wartość współczynnika α jest umowna. Zwykle przyjmuje się α=0,05, α=0,01 lub α=0,001. Sprawia to, że ta sama hipoteza statystyczna może być istotna przy przyjętej a priori większej wartości α i nieistotna przy mniejszej. Z tego powodu coraz częściej zamiast ustalać wartość α i podawać dwustanowo, że dana hipoteza jest istotna lub nieistotna np. na poziomie 0,05, podaje się p-wartość (ang. p-value), czyli prawdopodobieństwo odrzucenia hipotezy i mówi np., że hipoteza jest istotna na poziomie 0,043. Daje to więcej informacji i uniezależnia wyniki analizy od arbitralnie wybranego progu.

Rodzaje

Wyróżniamy następujące rodzaje obszarów odrzucenia:

  • dwustronny
  • prawostronny
  • lewostronny

Metody określania obszaru odrzucenia

Metoda określania obszaru odrzucenia na podstawie wartości krytycznych opiera się na ustaleniu granicy, powyżej której hipoteza statystyczna jest odrzucana. Wartości krytyczne są wyznaczane na podstawie rozkładu prawdopodobieństwa i poziomu istotności, który określa ryzyko popełnienia błędu pierwszego rodzaju. Przykładowo, jeśli poziom istotności wynosi 0,05, to wartość krytyczna zostaje wyznaczona tak, aby prawdopodobieństwo odrzucenia hipotezy przy jej prawdziwości wynosiło 5%.

Testy statystyczne są narzędziami, które pomagają w określaniu obszaru odrzucenia. Pozwalają one na porównanie danych obserwowanych z danymi oczekiwanymi na podstawie hipotezy zerowej. Jeśli różnica między danymi obserwowanymi a oczekiwanymi jest na tyle duża, że prawdopodobieństwo jej wystąpienia przy prawdziwości hipotezy zerowej jest niewielkie, to hipoteza ta jest odrzucana.

Oprócz metod opartych na wartościach krytycznych istnieją również alternatywne metody określania obszaru odrzucenia, takie jak bootstrap lub metoda Monte Carlo. Metoda bootstrap polega na wielokrotnym losowaniu próbek z dostępnych danych i wyznaczaniu statystyk dla każdej z tych próbek. Na podstawie rozkładu tych statystyk można określić obszar odrzucenia. Metoda Monte Carlo polega na generowaniu losowych wartości na podstawie ustalonego modelu i sprawdzaniu, czy te wartości wpadają w obszar odrzucenia.

Każda z metod określania obszaru odrzucenia ma swoje zalety i wady. Metoda oparta na wartościach krytycznych jest prosta do zrozumienia i wykorzystania, jednak nie uwzględnia niepewności wynikającej z próby. Metoda bootstrap jest bardziej elastyczna i uwzględnia niepewność, ale może być bardziej czasochłonna. Metoda Monte Carlo jest przydatna w przypadkach, gdy nie można dokładnie określić rozkładu danych, ale może wymagać dużej mocy obliczeniowej.

Metody określania obszaru odrzucenia są powszechnie stosowane w różnych dziedzinach, takich jak nauki społeczne, medycyna czy inżynieria. Przykładowo, w badaniu skuteczności nowego leku można stosować testy statystyczne, aby ocenić, czy różnica między grupą przyjmującą lek a grupą kontrolną jest istotna statystycznie. W naukach społecznych można wykorzystać metody bootstrap lub Monte Carlo do analizy danych dotyczących preferencji społecznych.

Wpływ poziomu istotności na obszar odrzucenia

Wartość α, czyli poziom istotności, ma wpływ na obszar odrzucenia. Im wyższa wartość α, tym większy obszar zostanie odrzucony, co zwiększa ryzyko popełnienia błędu pierwszego rodzaju. Z kolei niższa wartość α prowadzi do bardziej restrykcyjnego obszaru odrzucenia i większego ryzyka popełnienia błędu drugiego rodzaju.

Analiza mocy testu statystycznego jest związana z obszarem odrzucenia. Moc testu określa prawdopodobieństwo odrzucenia hipotezy zerowej w przypadku, gdy jest ona fałszywa. Im większa moc testu, tym większe jest prawdopodobieństwo wykrycia istotnej różnicy między grupami. Zwiększenie mocy testu można osiągnąć poprzez zwiększenie wielkości próby lub zmniejszenie poziomu istotności.

Przy wyborze poziomu istotności należy uwzględnić kontekst badania oraz konsekwencje podejmowania błędnych decyzji. W medycynie, na przykład, niższy poziom istotności może być preferowany, aby uniknąć błędnie odrzucania skutecznych leków. W niektórych dziedzinach nauk społecznych, gdzie badane są duże próby, wyższy poziom istotności może być akceptowalny.

Wybór wysokiego poziomu istotności (np. α = 0,10) prowadzi do większego obszaru odrzucenia, co zwiększa ryzyko popełnienia błędu pierwszego rodzaju. Z drugiej strony, wybór niskiego poziomu istotności (np. α = 0,01) prowadzi do bardziej restrykcyjnego obszaru odrzucenia i większego ryzyka popełnienia błędu drugiego rodzaju.

Wybór odpowiedniego poziomu istotności zależy od specyfiki badania oraz kontekstu, w jakim jest ono przeprowadzane. Warto uwzględnić praktyczne konsekwencje decyzji podejmowanych na podstawie wyników testu statystycznego. W niektórych dziedzinach, takich jak medycyna, może być preferowany niższy poziom istotności (np. α = 0,01), aby uniknąć ryzyka błędnego odrzucenia skutecznych terapii.

Interpretacja obszaru odrzucenia i wnioski z testu statystycznego

Interpretacja wyników testu statystycznego polega na porównaniu wartości statystyki testowej z obszarem odrzucenia. Jeśli wartość statystyki mieści się w obszarze odrzucenia, to hipoteza zerowa jest odrzucana na rzecz hipotezy alternatywnej.

Obszar odrzucenia jest istotny w wielu praktycznych przypadkach, na przykład w badaniach klinicznych, gdzie odrzucenie hipotezy zerowej może wskazywać na skuteczność nowego leku. W naukach społecznych obszar odrzucenia ma znaczenie przy analizie różnic między grupami, na przykład w badaniach dotyczących wpływu programów edukacyjnych.

Odrzucenie hipotezy statystycznej wskazuje na wystąpienie istotnej różnicy lub efektu. Wniosek ten może mieć praktyczne konsekwencje i wpływ na podejmowane decyzje. Na przykład, odrzucenie hipotezy o braku różnicy między grupami w badaniu klinicznym może sugerować, że badany lek jest skuteczny.

Podczas interpretacji obszaru odrzucenia można popełnić różne pułapki i błędy. Jedną z nich jest nadinterpretacja istotności statystycznej, czyli przypisywanie znaczenia różnicom, które mogą być statystycznie istotne, ale nie mają praktycznego znaczenia. Inną pułapką jest ignorowanie mocy testu i nieuwzględnianie możliwości błędu drugiego rodzaju.

Po odrzuceniu hipotezy statystycznej można podjąć dalsze kroki analizy danych. W zależności od celu badania i kontekstu, można przeprowadzić dodatkowe testy, analizy porównawcze lub pogłębione analizy statystyczne. Ważne jest również dokładne udokumentowanie procesu analizy i interpretacji wyników.


Obszar odrzuceniaartykuły polecane
Zmienna losowaŚrednia geometrycznaTest zgodności chi-kwadratŚredniaDominantaKwartylMetody statystyczneWartość oczekiwanaKwantyl

Bibliografia

  • Aczel A. (2018), Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Strzała K. (2009), Panelowe testy stacjonarności-możliwości i ograniczenia, Przegląd Statystyczny, nr 56(1)


Autor: Michał Mikołajczyk