Pascal (język programowania): Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 13: | Linia 13: | ||
</ul> | </ul> | ||
}} | }} | ||
Pascal (język programowania) – został wymyślony przez Niklausa Wirth’a, członka Międzynarodowej Federacji Przetwarzania Danych (IFIP). Celem dla którego powstał Pascal było uzupełnienie brakujących właściwości i elementów innych ówczesnych [[Języki programowania|języków programowania]]. Wiodącym zamierzeniem Pascala było aby był to język efektywny do wykorzystania i uruchamiania, pozwalający na rozwijanie strukturalnych i zorganizowanych programów oraz jako baza do nauki [[Programowanie obiektowe|programowania]] dla studentów. Nazwa Pascal została nadana na cześć francuskiego matematyka Blaise’a Pascala i jest on sukcesorem języka ALGOL 60, którego Wirth pomagał rozwijać. Pascal zawiera również szablony komponentów, które odziedziczył z ALGOL 68 i ALGOL-W. Oryginalna publikacja z językiem Pascal ukazała się w 1970 a jego późniejsza [[korekta]] opublikowana w 1973. | Pascal (język programowania) – został wymyślony przez Niklausa Wirth’a, członka Międzynarodowej Federacji Przetwarzania Danych (IFIP). Celem dla którego powstał Pascal było uzupełnienie brakujących właściwości i elementów innych ówczesnych [[Języki programowania|języków programowania]]. Wiodącym zamierzeniem Pascala było aby był to język efektywny do wykorzystania i uruchamiania, pozwalający na rozwijanie strukturalnych i zorganizowanych programów oraz jako baza do nauki [[Programowanie obiektowe|programowania]] dla studentów. Nazwa Pascal została nadana na cześć francuskiego matematyka Blaise’a Pascala i jest on sukcesorem języka ALGOL 60, którego Wirth pomagał rozwijać. Pascal zawiera również szablony komponentów, które odziedziczył z ALGOL 68 i ALGOL-W. Oryginalna publikacja z językiem Pascal ukazała się w 1970 a jego późniejsza [[korekta]] opublikowana w 1973. | ||
Linia 26: | Linia 24: | ||
* boolean – wartości Prawda lub Fałsz | * boolean – wartości Prawda lub Fałsz | ||
* char – pojedynczy znak | * char – pojedynczy znak | ||
* string – [[grupa]] znaków | * string – [[grupa]] znaków | ||
Pascal w swojej oryginalnej formie został stworzony jako język proceduralny. Odziedziczył on z języka ALGOL zarezerwowane struktury kontroli w postaci słów: if, then, else, while, for itd. Pascal umożliwia: | Pascal w swojej oryginalnej formie został stworzony jako język proceduralny. Odziedziczył on z języka ALGOL zarezerwowane struktury kontroli w postaci słów: if, then, else, while, for itd. Pascal umożliwia: | ||
Linia 41: | Linia 39: | ||
<pre> | <pre> | ||
begin | begin | ||
end. | end. | ||
Linia 49: | Linia 47: | ||
Stałe deklaruje się przed głównym programem słowem kluczowym ''Const'': | Stałe deklaruje się przed głównym programem słowem kluczowym ''Const'': | ||
<pre> | <pre> | ||
Const | Const | ||
abc=500; | abc=500; | ||
sprawdz=TRUE; | sprawdz=TRUE; | ||
begin | begin | ||
end. | end. | ||
Linia 59: | Linia 57: | ||
Zmienne deklarowane są podobnie jak stałe również przed głównym programem, słowem kluczowym jest w tym przypadku ''Var'': | Zmienne deklarowane są podobnie jak stałe również przed głównym programem, słowem kluczowym jest w tym przypadku ''Var'': | ||
<pre> | <pre> | ||
Var | Var | ||
abc:byte, | abc:byte, | ||
tt, linia, t:string, | tt, linia, t:string, | ||
sprawdz:boolean, | sprawdz:boolean, | ||
begin | begin | ||
end. | end. | ||
Linia 72: | Linia 70: | ||
program HelloWorld, | program HelloWorld, | ||
begin | begin | ||
writeln ('Hello World'), | writeln ('Hello World'), | ||
end. | end. | ||
Linia 80: | Linia 78: | ||
<pre> | <pre> | ||
program TestReadln, | program TestReadln, | ||
var | var | ||
liczba: integer; | liczba: integer; | ||
begin | begin | ||
readln (liczba), | readln (liczba), | ||
write ('Wpisana liczba: '), | write ('Wpisana liczba: '), | ||
Linia 95: | Linia 93: | ||
Dziś już jedynie kilka programów jest rozwijanych przez deweloperów. Najpopularniejszym z nich jest FreePascal. | Dziś już jedynie kilka programów jest rozwijanych przez deweloperów. Najpopularniejszym z nich jest FreePascal. | ||
== Bibliografia == | ==Bibliografia== | ||
* Aho A.V., Sethi R., Ullman J.D., Kompilatory: reguły, metody i narzędzia, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002 | <noautolinks> | ||
* Jarża R., Turbo Pascal. Szkoła programowania, Robomatic, Wrocław 1996 | * Aho A.V., Sethi R., Ullman J.D., Kompilatory: reguły, metody i narzędzia, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002 | ||
* Reges S., Building Pascal Programs: An Introduction to Computer Science, Little Brown, Boston 1987 | * Jarża R., Turbo Pascal. Szkoła programowania, Robomatic, Wrocław 1996 | ||
* Reges S., Building Pascal Programs: An Introduction to Computer Science, Little Brown, Boston 1987 | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Języki programowania]] | [[Kategoria:Języki programowania]] |
Wersja z 09:20, 25 paź 2023
Pascal (język programowania) |
---|
Polecane artykuły |
Pascal (język programowania) – został wymyślony przez Niklausa Wirth’a, członka Międzynarodowej Federacji Przetwarzania Danych (IFIP). Celem dla którego powstał Pascal było uzupełnienie brakujących właściwości i elementów innych ówczesnych języków programowania. Wiodącym zamierzeniem Pascala było aby był to język efektywny do wykorzystania i uruchamiania, pozwalający na rozwijanie strukturalnych i zorganizowanych programów oraz jako baza do nauki programowania dla studentów. Nazwa Pascal została nadana na cześć francuskiego matematyka Blaise’a Pascala i jest on sukcesorem języka ALGOL 60, którego Wirth pomagał rozwijać. Pascal zawiera również szablony komponentów, które odziedziczył z ALGOL 68 i ALGOL-W. Oryginalna publikacja z językiem Pascal ukazała się w 1970 a jego późniejsza korekta opublikowana w 1973.
Istotne cechy języka
Typy danych w Pascalu definiują zmienne jako przestrzeń wartości, które zmienne są w stanie magazynować oraz jaki jest charakter tych wartości. Typ danej określa możliwości jakie na danej zmiennej można wykonywać np. działania matematyczne. Typy danych:
- integer – liczby całkowite
- real – liczby zmiennoprzecinkowe
- boolean – wartości Prawda lub Fałsz
- char – pojedynczy znak
- string – grupa znaków
Pascal w swojej oryginalnej formie został stworzony jako język proceduralny. Odziedziczył on z języka ALGOL zarezerwowane struktury kontroli w postaci słów: if, then, else, while, for itd. Pascal umożliwia:
- używanie typów danych
- definiowanie typów danych
- wykorzystanie struktur danych np. tablice, rekordy, pliki
- wykrywanie przez kompilatory błędów niekompatybilności typów zmiennych
- Pascal wspomaga programowanie strukturowe
Pascal został stworzony przede wszystkim do szkolenia studentów z zakresu programowania. Język nigdy nie był poważnie rozwijany do czegoś innego niż podstaw programowania. Między 1970 a 1990 rokiem Pascal był językiem, który wykładowcy najchętniej wybierali do uczenia studentów na uniwersytetach. Z czasem zaczął tracić na znaczeniu i został wyparty przez języki obiektowe. Jego sukcesorami są C++ i Visual Basic.
Podstawy programowania w Pascalu
Najprostszy i podstawowy program w Pascalu:
begin end.
Kod, który ma zostać wykonany przez program powinien zawierać się między begin a end.
Stałe deklaruje się przed głównym programem słowem kluczowym Const:
Const abc=500; sprawdz=TRUE; begin end.
Zmienne deklarowane są podobnie jak stałe również przed głównym programem, słowem kluczowym jest w tym przypadku Var:
Var abc:byte, tt, linia, t:string, sprawdz:boolean, begin end.
Prosty program
program HelloWorld, begin writeln ('Hello World'), end.
Efektem wywołania tego prostego kodu będzie wypisanie na ekranie konsoli kompilatora napisu Hello World. W powyższym kodzie komenda writeln służy do wypisania ciągu znaków mieszczącego się w jej argumencie oraz ustawienie kursora do następnej linii przez co kolejny tekst zostałby wydrukowany poniżej Hello World.
program TestReadln, var liczba: integer; begin readln (liczba), write ('Wpisana liczba: '), writeln (liczba), end.
Funkcja readln przyjmuje do siebie maksymalnie 2 w miejsce argumentu podajemy nazwę zmiennej, do której chcemy wprowadzić ciąg znaków.
Środowisko i kompilatory
Kompilator to program służący do automatycznego tłumaczenia kodu napisanego w jednym języku (języku źródłowym) na równoważny kod w innym języku (języku wynikowym). Pierwsze kompilatory dla Pascala były programami opierającymi się na środowisku DOS i posiadały jedynie podstawowe funkcje. Najbardziej znanym był produkt firmy Borland, Turbo Pascal. Dziś już jedynie kilka programów jest rozwijanych przez deweloperów. Najpopularniejszym z nich jest FreePascal.
Bibliografia
- Aho A.V., Sethi R., Ullman J.D., Kompilatory: reguły, metody i narzędzia, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne, Warszawa 2002
- Jarża R., Turbo Pascal. Szkoła programowania, Robomatic, Wrocław 1996
- Reges S., Building Pascal Programs: An Introduction to Computer Science, Little Brown, Boston 1987
Autor: Dominik Padło