Ratyfikowane umowy międzynarodowe: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
'''Umowy międzynarodowe -''' takie jak porozumienia, traktaty czy konwencje są [[Źródła prawa|źródłami prawa]] dla stosunków międzynarodowych, a po ich '''ratyfikowaniu''', zaczynają należeć do stanowionego prawa wewnątrzkrajowego (Gnela B. 1996, s. 19). Zawarte w umowie międzynarodowej [[Norma prawna|normy prawne]] po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, stanowią część krajowego porządku prawnego i należy je bezpośrednio stosować, tak jak w przypadku przepisów wydawanych przez organy państwowe. Umowy międzynarodowe ratyfikuje Prezydent, jednak niektóre umowy wymagają wyrażenia uprzedniej zgody przez Sejm (Siuda W. 2007, s. 31). | '''Umowy międzynarodowe -''' takie jak porozumienia, traktaty czy konwencje są [[Źródła prawa|źródłami prawa]] dla stosunków międzynarodowych, a po ich '''ratyfikowaniu''', zaczynają należeć do stanowionego prawa wewnątrzkrajowego (Gnela B. 1996, s. 19). Zawarte w umowie międzynarodowej [[Norma prawna|normy prawne]] po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, stanowią część krajowego porządku prawnego i należy je bezpośrednio stosować, tak jak w przypadku przepisów wydawanych przez organy państwowe. Umowy międzynarodowe ratyfikuje [[Prezydent]], jednak niektóre umowy wymagają wyrażenia uprzedniej zgody przez Sejm (Siuda W. 2007, s. 31). | ||
==Typy umów międzynarodowych== | ==Typy umów międzynarodowych== | ||
:#Umowa międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, nieratyfikowana, | :#[[Umowa]] międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, nieratyfikowana, | ||
:#Umowa międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, ratyfikowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, | :#[[Umowa międzynarodowa]] zawierana przez Radę Ministrów, ratyfikowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, | ||
:#Umowa międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, ratyfikowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za uprzednią zgodą, która wyrażona musi być w ustawie. | :#Umowa międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, ratyfikowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za uprzednią zgodą, która wyrażona musi być w ustawie. | ||
Tylko pozycja 2 i 3 są źródłami prawa powszechnie obowiązującego, z kolei pozycja 1 to źródło prawa wewnętrznie obowiązującego (Podsiadło M. 2012, s. 98). | Tylko [[pozycja]] 2 i 3 są źródłami prawa powszechnie obowiązującego, z kolei pozycja 1 to źródło prawa wewnętrznie obowiązującego (Podsiadło M. 2012, s. 98). | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
'''Ratyfikowana umowa międzynarodowa (Podsiadło M. 2012, s. 98):''' | '''Ratyfikowana umowa międzynarodowa (Podsiadło M. 2012, s. 98):''' | ||
:*stanowi jedno z [[Źródła prawa|źródeł prawa]] powszechnie obowiązującego, | :*stanowi jedno z [[Źródła prawa|źródeł prawa]] powszechnie obowiązującego, | ||
:*w sytuacji gdy nie da się pogodzić jej postanowień z [[Ustawa|ustawą]], stosuje się umowę międzynarodową przekazującą w niektórych sprawach organizacji międzynarodowej, czy też organowi międzynarodowemu kompetencje równe kompetencją organów władzy państwowej. | :*w sytuacji gdy nie da się pogodzić jej postanowień z [[Ustawa|ustawą]], stosuje się umowę międzynarodową przekazującą w niektórych sprawach organizacji międzynarodowej, czy też organowi międzynarodowemu [[kompetencje]] równe kompetencją organów władzy państwowej. | ||
'''Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą, która wyrażona jest w ustawie (Podsiadło M. 2012, s. 98-99):''' | '''Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą, która wyrażona jest w ustawie (Podsiadło M. 2012, s. 98-99):''' | ||
:*stosuje się takie [[Umowa|umowy]] w sytuacji, gdy nie można jej postanowień pogodzić z [[Ustawa|ustawą]], | :*stosuje się takie [[Umowa|umowy]] w sytuacji, gdy nie można jej postanowień pogodzić z [[Ustawa|ustawą]], | ||
Linia 38: | Linia 38: | ||
'''Umowa międzynarodowa przekazująca w niektórych sprawach organizacji lub organowi międzynarodowemu kompetencje równe kompetencją organów władzy państwowej (Podsiadło M. 2012, s. 99):''' | '''Umowa międzynarodowa przekazująca w niektórych sprawach organizacji lub organowi międzynarodowemu kompetencje równe kompetencją organów władzy państwowej (Podsiadło M. 2012, s. 99):''' | ||
:*jest to szczególny typ umów międzynarodowych ratyfikowanych za wcześniejszą zgodą wyrażaną w ustawach lub referendum, | :*jest to szczególny typ umów międzynarodowych ratyfikowanych za wcześniejszą zgodą wyrażaną w ustawach lub referendum, | ||
:*występują wokół tego typu umów kontrowersje związane z pozycją w hierarchii [[Źródła prawa|źródeł prawa]] - doktryna, a raczej jej część zakłada że ten typ umów korzysta z mocy prawnej, takiej samej jak ta przysługująca [[Norma prawna|normom]] Konstytucji (kontrowersje występują ponieważ tryb wyrażania zgody na ratyfikację tej umowy jest dużo bardziej restrykcyjny od trybu zmiany samej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej), | :*występują wokół tego typu umów kontrowersje związane z pozycją w hierarchii [[Źródła prawa|źródeł prawa]] - [[doktryna]], a raczej jej część zakłada że ten typ umów korzysta z mocy prawnej, takiej samej jak ta przysługująca [[Norma prawna|normom]] Konstytucji (kontrowersje występują ponieważ tryb wyrażania zgody na ratyfikację tej umowy jest dużo bardziej restrykcyjny od trybu zmiany samej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej), | ||
:*uchwała w sprawie wybierania trybu wyrażenia zgody na tzw. ratyfikację bezwzględną podejmowana jest przez Sejm, wymagana jest większość głosów w obecności przynajmniej połowy liczby posłów (ustawowej). Zgoda ta może być wyrażona poprzez: | :*uchwała w sprawie wybierania trybu wyrażenia zgody na tzw. ratyfikację bezwzględną podejmowana jest przez Sejm, wymagana jest większość głosów w obecności przynajmniej połowy liczby posłów (ustawowej). Zgoda ta może być wyrażona poprzez: | ||
:::#ustawy uchwalane większością 2/3 głosów, przy obecności przynajmniej połowy liczby posłów, uchwalane przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy takich samych wymogach większości głosów, przy obecności przynajmniej połowy senatorów, uchwalane przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej, | :::#ustawy uchwalane większością 2/3 głosów, przy obecności przynajmniej połowy liczby posłów, uchwalane przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy takich samych wymogach większości głosów, przy obecności przynajmniej połowy senatorów, uchwalane przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej, | ||
Linia 44: | Linia 44: | ||
==Koncepcje w relacji prawa międzynarodowego i krajowego== | ==Koncepcje w relacji prawa międzynarodowego i krajowego== | ||
:#'''Koncepcja monizmu -''' koncepcja ta zakłada, że istnieje jeden system prawny dla którego, zarówno akty prawa międzynarodowego jak i akty prawa krajowego są źródłami prawa. W tym wypadku akty prawa międzynarodowego obowiązują wprost w systemie prawa krajowego, co oznacza że dla ich obowiązywania nie jest wymagane podejmowanie żadnych czynności szczególnych. Akty te mają również wyższą moc od aktów krajowych, a co za tym idzie, akty prawa krajowego muszą mieć zgodność z aktami prawnomiędzynarodowymi. Koncepcja ta stanowi część '''teorii hierarchicznej budowy systemu prawa'''. | :#'''Koncepcja monizmu -''' koncepcja ta zakłada, że istnieje jeden [[system]] prawny dla którego, zarówno akty prawa międzynarodowego jak i akty prawa krajowego są źródłami prawa. W tym wypadku akty prawa międzynarodowego obowiązują wprost w systemie prawa krajowego, co oznacza że dla ich obowiązywania nie jest wymagane podejmowanie żadnych czynności szczególnych. Akty te mają również wyższą moc od aktów krajowych, a co za tym idzie, akty prawa krajowego muszą mieć zgodność z aktami prawnomiędzynarodowymi. Koncepcja ta stanowi część '''teorii hierarchicznej budowy systemu prawa'''. | ||
:#'''Koncepcja dualizmu -''' koncepcja ta zakłada, że aby można było uznać w prawie krajowym obowiązywanie norm prawa międzynarodowego, należy dokonać ich recepcji za pośrednictwem szczególnego aktu organów władzy państwowej (Sarnecki P. 2014, s. 54). | :#'''Koncepcja dualizmu -''' koncepcja ta zakłada, że aby można było uznać w prawie krajowym obowiązywanie norm prawa międzynarodowego, należy dokonać ich recepcji za pośrednictwem szczególnego aktu organów władzy państwowej (Sarnecki P. 2014, s. 54). | ||
Linia 51: | Linia 51: | ||
*[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U 483 (1997).''] | *[http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU19970780483/U/D19970483Lj.pdf ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U 483 (1997).''] | ||
* Łaski P. (2002), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7093/1/03_Piotr_Laski_Refleksje%20na%20temat%20__da_%20odszkodowawczych%20zabu_an_41-50.pdf ''Refleksje na temat żądań odszkodowawczych zabużan z tytułu utraty mienia na Kresach Wschodnich w świetle prawa międzynarodowego i prawa polskiego.'' ], Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 64, 2002, z. 4, s. 41-50. | * Łaski P. (2002), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/7093/1/03_Piotr_Laski_Refleksje%20na%20temat%20__da_%20odszkodowawczych%20zabu_an_41-50.pdf ''Refleksje na temat żądań odszkodowawczych zabużan z tytułu utraty mienia na Kresach Wschodnich w świetle prawa międzynarodowego i prawa polskiego.'' ], Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 64, 2002, z. 4, s. 41-50. | ||
* Malendowski W. (2010), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23462/1/W%C5%82odzimierz%20Malendowski%2c%20Suwerenno%C5%9B%C4%87%20pa%C5%84stw%20w%20procesie%20integracji%20europejskiej.pdf ''Suwerenność państw w procesie integracji europejskiej.'' ], Przegląd Politologiczny, 2010, nr 4, s. 7-20. | * Malendowski W. (2010), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/23462/1/W%C5%82odzimierz%20Malendowski%2c%20Suwerenno%C5%9B%C4%87%20pa%C5%84stw%20w%20procesie%20integracji%20europejskiej.pdf ''Suwerenność państw w procesie integracji europejskiej.'' ], [[Przegląd]] Politologiczny, 2010, nr 4, s. 7-20. | ||
* Mażewski L. (2009), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4605/1/02_Lech_Mazewski_Prowadzenie%20polityki%20zagranicznej%20w%20Rzeczypospolitej%20Polskiej_9-18.pdf ''Prowadzenie polityki zagranicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.'' ], Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 71, 2009, z. 3, s. 9-18 | * Mażewski L. (2009), [https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4605/1/02_Lech_Mazewski_Prowadzenie%20polityki%20zagranicznej%20w%20Rzeczypospolitej%20Polskiej_9-18.pdf ''Prowadzenie polityki zagranicznej w Rzeczypospolitej Polskiej.'' ], Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 71, 2009, z. 3, s. 9-18 | ||
* Podsiadło M. (red.) (2012), ''Prawo konstytucyjne, Repetytorium'', wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa | * Podsiadło M. (red.) (2012), ''Prawo konstytucyjne, Repetytorium'', wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa |
Wersja z 21:00, 21 maj 2020
Ratyfikowane umowy międzynarodowe |
---|
Polecane artykuły |
Umowy międzynarodowe - takie jak porozumienia, traktaty czy konwencje są źródłami prawa dla stosunków międzynarodowych, a po ich ratyfikowaniu, zaczynają należeć do stanowionego prawa wewnątrzkrajowego (Gnela B. 1996, s. 19). Zawarte w umowie międzynarodowej normy prawne po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw, stanowią część krajowego porządku prawnego i należy je bezpośrednio stosować, tak jak w przypadku przepisów wydawanych przez organy państwowe. Umowy międzynarodowe ratyfikuje Prezydent, jednak niektóre umowy wymagają wyrażenia uprzedniej zgody przez Sejm (Siuda W. 2007, s. 31).
Typy umów międzynarodowych
- Umowa międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, nieratyfikowana,
- Umowa międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, ratyfikowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej,
- Umowa międzynarodowa zawierana przez Radę Ministrów, ratyfikowana przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej za uprzednią zgodą, która wyrażona musi być w ustawie.
Tylko pozycja 2 i 3 są źródłami prawa powszechnie obowiązującego, z kolei pozycja 1 to źródło prawa wewnętrznie obowiązującego (Podsiadło M. 2012, s. 98).
Charakterystyka ratyfikowanych umów międzynarodowych
Ratyfikowana umowa międzynarodowa (Podsiadło M. 2012, s. 98):
- stanowi jedno z źródeł prawa powszechnie obowiązującego,
- w sytuacji gdy nie da się pogodzić jej postanowień z ustawą, stosuje się umowę międzynarodową przekazującą w niektórych sprawach organizacji międzynarodowej, czy też organowi międzynarodowemu kompetencje równe kompetencją organów władzy państwowej.
Umowa międzynarodowa ratyfikowana za uprzednią zgodą, która wyrażona jest w ustawie (Podsiadło M. 2012, s. 98-99):
- stosuje się takie umowy w sytuacji, gdy nie można jej postanowień pogodzić z ustawą,
- taka ratyfikacja, czy wypowiedzenie tego typu umowy wymaga uprzedniej zgody, która wyrażona jest w ustawie, pod warunkiem, że umowa ta dotyczy:
- układów politycznych albo układów wojskowych takich jak pokój, czy sojusze,
- określonych w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej wolności, praw bądź obowiązku obywatelskiego,
- członkostwa w organizacjach międzynarodowych Rzeczypospolitej Polskiej,
- obciążenia pod względem finansowym państwa.
Umowa międzynarodowa przekazująca w niektórych sprawach organizacji lub organowi międzynarodowemu kompetencje równe kompetencją organów władzy państwowej (Podsiadło M. 2012, s. 99):
- jest to szczególny typ umów międzynarodowych ratyfikowanych za wcześniejszą zgodą wyrażaną w ustawach lub referendum,
- występują wokół tego typu umów kontrowersje związane z pozycją w hierarchii źródeł prawa - doktryna, a raczej jej część zakłada że ten typ umów korzysta z mocy prawnej, takiej samej jak ta przysługująca normom Konstytucji (kontrowersje występują ponieważ tryb wyrażania zgody na ratyfikację tej umowy jest dużo bardziej restrykcyjny od trybu zmiany samej Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej),
- uchwała w sprawie wybierania trybu wyrażenia zgody na tzw. ratyfikację bezwzględną podejmowana jest przez Sejm, wymagana jest większość głosów w obecności przynajmniej połowy liczby posłów (ustawowej). Zgoda ta może być wyrażona poprzez:
- ustawy uchwalane większością 2/3 głosów, przy obecności przynajmniej połowy liczby posłów, uchwalane przez Sejm Rzeczypospolitej Polskiej oraz przy takich samych wymogach większości głosów, przy obecności przynajmniej połowy senatorów, uchwalane przez Senat Rzeczypospolitej Polskiej,
- przeprowadzone zgodnie z art. 125 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej - referendum ogólnokrajowe.
Koncepcje w relacji prawa międzynarodowego i krajowego
- Koncepcja monizmu - koncepcja ta zakłada, że istnieje jeden system prawny dla którego, zarówno akty prawa międzynarodowego jak i akty prawa krajowego są źródłami prawa. W tym wypadku akty prawa międzynarodowego obowiązują wprost w systemie prawa krajowego, co oznacza że dla ich obowiązywania nie jest wymagane podejmowanie żadnych czynności szczególnych. Akty te mają również wyższą moc od aktów krajowych, a co za tym idzie, akty prawa krajowego muszą mieć zgodność z aktami prawnomiędzynarodowymi. Koncepcja ta stanowi część teorii hierarchicznej budowy systemu prawa.
- Koncepcja dualizmu - koncepcja ta zakłada, że aby można było uznać w prawie krajowym obowiązywanie norm prawa międzynarodowego, należy dokonać ich recepcji za pośrednictwem szczególnego aktu organów władzy państwowej (Sarnecki P. 2014, s. 54).
Bibliografia
- Gnela B., Koczanowski J., Żabiński Z., Żułakowska C. (1996), Elementy prawa: prawo państwowe i cywilne, Akademia Ekonomiczna w Krakowie Wydawnictwo Uczelniane, wyd. IV, Kraków
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz. U 483 (1997).
- Łaski P. (2002), Refleksje na temat żądań odszkodowawczych zabużan z tytułu utraty mienia na Kresach Wschodnich w świetle prawa międzynarodowego i prawa polskiego. , Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 64, 2002, z. 4, s. 41-50.
- Malendowski W. (2010), Suwerenność państw w procesie integracji europejskiej. , Przegląd Politologiczny, 2010, nr 4, s. 7-20.
- Mażewski L. (2009), Prowadzenie polityki zagranicznej w Rzeczypospolitej Polskiej. , Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny 71, 2009, z. 3, s. 9-18
- Podsiadło M. (red.) (2012), Prawo konstytucyjne, Repetytorium, wydanie 2, Wolters Kluwer Polska, Warszawa
- Sarnecki P. (red.) (2014), Prawo konstytucyjne RP, wydanie 9, Wydawnictwo C.H.Beck, Warszawa
- Siuda W. (2007), Elementy prawa dla ekonomistów, SCRIPTUM, Poznań
Autor: Aleksandra Galica