Rozszerzanie zakresu pracy

Z Encyklopedia Zarządzania
Rozszerzanie zakresu pracy
Polecane artykuły

Rozszerzanie zakresu pracy - przeciwieństwo upraszczania pracy. Na pierwszy rzut oka może się wydawać, że to po prostu inna nazwa dla wzbogacania pracy, ale tak naprawdę to inne pojęcie.

Sposoby rozszerzania zakresu pracy

Pierwszym sposobem jest powiększenie zakresu wykonywanych czynności poprzez scalenie kilku nich, wcześniej wykonywanych na różnych stanowiskach, i powierzeniu ich pojedynczemu wykonawcy na jednym stanowisku. Dodatkowo, proces ten obejmuje dawanie pracownikowi wolności do autoregulacji rytmu jego pracy.

Kolejnym sposobem jest dodanie do prostych czynności podstawowych czynności pomocniczych takich jak konserwacja urządzenia, drobne naprawy, czy obsługa organizacyjna.

Kolejnym podejściem jest to, pozwalając pracownikowi wziąć większą odpowiedzialność. Na przykład, pozwalać mu prowadzić samokontrolę nad jakością i ilością jego pracy, i dawać mu możliwość widzenia efektów końcowych jego pracy.

Etapy rozszerzania zakresu pracy

  1. Przed wdrożeniem tego procesu, musimy najpierw zidentyfikować możliwości i zasadność jego wdrożenia. Które stanowiska skorzystają z takiego podejścia?
  2. Po identyfikacji, następnie musimy zaprojektować nową organizację pracy i przeszkolić pracowników w nowych procedurach.
  3. Wreszcie, wprowadzamy nową organizację do praktyki, stopniowo eliminując starą kontrolę.

Zalety rozszerzania zakresu pracy

Rozszerzanie zakresu pracy może przynieść wiele korzyści, takich jak eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy, wydłużenie cyklu pracy, dając pracownikowi większą odpowiedzialność, co może przeciwdziałać monotonii czy nudzie pracy, a także może przyczynić się do wzrostu zaangażowania pracowników.

Wady rozszerzania pracy

Pomimo wielu korzyści, rozszerzanie zakresu pracy może jednak nie zaspokoić potrzeb wyższego rzędu pracowników. Nie jest to rozwiązanie uniwersalne i nie pasuje do każdej organizacji.

Bibliografia

  • Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999
  • T. Lucey " Management Information Systems", Poznań 2003

Autor: Grzegorz Jarzynka