Kokpit menedżerski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 22 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Kokpit menedżerski''' to jest jedno z „z przykładowych rozwiązań ''Business Intelligence'' służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: ''Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard''. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: ''kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie''(P. Ziuzański 2014, s. 60). '''Kokpit menedżerski''' jest częścią składową systemów Business Intelligense i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zdań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). '''Kokpity menedżerskie''' są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity ''statyczne i dynamiczne''. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).  
'''Kokpit menedżerski''' to jest jedno z "z przykładowych rozwiązań ''Business Intelligence'' służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: ''Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard''. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: ''kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie''" (P. Ziuzański 2014, s. 60). '''Kokpit menedżerski''' jest częścią składową systemów Business Intelligence i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zadań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). '''Kokpity menedżerskie''' są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity ''statyczne i dynamiczne''. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).


'''Celem kokpitu menedżerskiego''' jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map” (M. Olszak 2008, s.15).
"'''Celem kokpitu menedżerskiego''' jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map" (M. Olszak 2008, s.15).


Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa '''sferach''' (W. Eckerson, 2006, s.5):
Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa '''sferach''' (W. Eckerson, 2006, s.5):
# „monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów”
# "monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów"
# „analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości”;
# "analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości";
# „zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku”.
# "zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku".


==Cechy kokpitu menedżerskiego==  
==TL;DR==
Kokpit menedżerski jest narzędziem Business Intelligence służącym do prezentacji i raportowania danych. Ma za zadanie monitorowanie wydajności organizacji i wizualizację danych biznesowych. Kokpity menedżerskie są wykorzystywane w monitorowaniu procesów, analizie przyczyn problemów i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Mają cechy takie jak wartości docelowe, śledzenie realizacji zadań i wykorzystanie narzędzi wizualizacyjnych. Prezentowane są w formie wykresów, map, liczników i innych. W kokpitach często są opisane kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Kokpity mogą wysyłać alerty dotyczące wskaźników, co wpływa na szybkość reagowania na zagrożenia. Wykorzystuje się je w obszarach zasobów ludzkich, finansów, technicznego wsparcia, marketingu, sprzedaży i produkcji.
 
<google>n</google>
 
==Cechy kokpitu menedżerskiego==
Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104):
Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104):
* Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania;  
* Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania;
* Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie;  
* Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie;
* Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika;  
* Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika;
* Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;
* Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;


==Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego ==
==Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego==
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):
* Graficzna prezentacja danych- są to wykresy i mapy graficzne;
* Graficzna prezentacja danych - są to wykresy i mapy graficzne;
* Prezentacja wniosków – „co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz”;
* Prezentacja wniosków - "co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz";
* Prezentacja najistotniejszych danych;  
* Prezentacja najistotniejszych danych;


==Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego==
==Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego==
Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62):
Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62):
* Mapy statystyczne;
* Mapy statystyczne;
* Wykres statystyczny;  
* Wykres statystyczny;
* Liczniki;  
* Liczniki;
* Kontrolki;  
* Kontrolki;
* Sygnalizacja świetlna;  
* Sygnalizacja świetlna;
* Ikony;  
* Ikony;
* Wykresy typu bullet graph czy sparklines;
* Wykresy typu bullet graph czy sparklines;


W kokpitach menedżerskich często są opisane ''kluczowe wskaźniki efektywności'', czyli KPI Key Perfomance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich '''obszarach''' jak (P. Ziuzański 2014, s.61):  
W kokpitach menedżerskich często są opisane ''kluczowe wskaźniki efektywności'', czyli KPI - Key Performance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich '''obszarach''' jak (P. Ziuzański 2014, s.61):
# '''Zasoby ludzkie''' są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;  
# '''Zasoby ludzkie''' - są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;
# '''Finanse''' są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;  
# '''Finanse''' - są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;
# '''Techniczne wsparcie''' są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;  
# '''Techniczne wsparcie''' - są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;
# '''Marketing''' są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;  
# '''Marketing''' - są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;
# '''Sprzedaż''' są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;  
# '''Sprzedaż''' - są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;
# '''Produkcja''' są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;
# '''Produkcja''' - są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Informatyczny system zarządzania]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System informowania kierownictwa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badanie potrzeb informacyjnych]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Baza wiedzy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Luka informacyjna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Informatyczne systemy zarządzania produkcją]]}} &mdash; {{i5link|a=[[TCO]]}} &mdash; {{i5link|a=[[ARIS]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System CRM]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Alexander M., Walkenbach J. (2011)., ''Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel'', Helion, Gliwice, s.28
<noautolinks>
* Cokins, G. (2009)., ''Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics'', Wiley & Sons, New Jersey, s.104
* Alexander M., Walkenbach J. (2011), ''Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel'', Helion, Gliwice
* Eckerson W. (2006)., ''Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business'', John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
* Cokins G. (2009), ''Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics'', Wiley & Sons, New Jersey
* Few S. (2013)., ''Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data'', O’Reilly, Sebastopol, s.42
* Eckerson W. (2006), ''Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business'', John Wiley & Sons, Hoboken
* Kowalak R. (2016)., [https://wnus.edu.pl/frfu/file/article/view/9793.pdf ''Rola kokpitów menedżerskich w rachunkowości zarządczej''], "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr.2, s. 357-364
* Few S. (2013), ''Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data'', O’Reilly, Sebastopol
* Olszak M. (2008)., ''Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15.
* Kowalak R. (2016), ''[https://wnus.edu.pl/frfu/file/article/view/9793.pdf Rola kokpitów menedżerskich w rachunkowości zarządczej]'', Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr.2
* Sołtysik A. (2009)., ''Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji'', [w:] „Inteligentne systemy wspomagania decyzji”, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
* Olszak M. (2008), ''Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
* Wyskwarski M. (2018), [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-53f1bbf7-c6f1-48f4-9ffe-ce3ce2ed0510 „''Kokpit menedżerski w małym przedsiębiorstwie''”], „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, nr. 53, s.365-375
* Sołtysik A. (2009), ''Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji'', [w:] Inteligentne systemy wspomagania decyzji, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice
* Ziuzański P. (2014)., [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5434/_Kokpit%20mened%20erski%20jako%20efektywne%20narz%20dzie%20do%20wizualizacji%20danych%20w%20organizacji-2.pdf?sequence=4 ''Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie   do wizualizacji danych w organizacji''], [w:] „Rola informatyki w naukach  ekonomicznych i społecznych”, Z. Zieliński  (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63
* Wyskwarski M. (2018), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-53f1bbf7-c6f1-48f4-9ffe-ce3ce2ed0510 Kokpit menedżerski w małym przedsiębiorstwie]'', Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 53
* Ziuzański P. (2014), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5434/_Kokpit%20mened%20erski%20jako%20efektywne%20narz%20dzie%20do%20wizualizacji%20danych%20w%20organizacji-2.pdf?sequence=4 Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie do wizualizacji danych w organizacji]''. [w:] ''Rola informatyki w naukach  ekonomicznych i społecznych'', Z. Zieliński  (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce
</noautolinks>


{{a|Yuliia Ivanitska}}
{{a|Yuliia Ivanitska}}
[[Kategoria:Zarządzanie strategiczne]]
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
 
{{#metamaster:description|Kokpit menedżerski to rozwiązanie Business Intelligence prezentujące dane z hurtowni danych. Monitoruje wydajność, analizuje problemy i zarządza zasobami ludzkimi.}}

Aktualna wersja na dzień 00:01, 12 sty 2024

Kokpit menedżerski to jest jedno z "z przykładowych rozwiązań Business Intelligence służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie" (P. Ziuzański 2014, s. 60). Kokpit menedżerski jest częścią składową systemów Business Intelligence i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zadań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). Kokpity menedżerskie są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity statyczne i dynamiczne. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).

"Celem kokpitu menedżerskiego jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map" (M. Olszak 2008, s.15).

Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa sferach (W. Eckerson, 2006, s.5):

  1. "monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów"
  2. "analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości";
  3. "zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku".

TL;DR

Kokpit menedżerski jest narzędziem Business Intelligence służącym do prezentacji i raportowania danych. Ma za zadanie monitorowanie wydajności organizacji i wizualizację danych biznesowych. Kokpity menedżerskie są wykorzystywane w monitorowaniu procesów, analizie przyczyn problemów i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Mają cechy takie jak wartości docelowe, śledzenie realizacji zadań i wykorzystanie narzędzi wizualizacyjnych. Prezentowane są w formie wykresów, map, liczników i innych. W kokpitach często są opisane kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Kokpity mogą wysyłać alerty dotyczące wskaźników, co wpływa na szybkość reagowania na zagrożenia. Wykorzystuje się je w obszarach zasobów ludzkich, finansów, technicznego wsparcia, marketingu, sprzedaży i produkcji.

Cechy kokpitu menedżerskiego

Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104):

  • Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania;
  • Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie;
  • Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika;
  • Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;

Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego

Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):

  • Graficzna prezentacja danych - są to wykresy i mapy graficzne;
  • Prezentacja wniosków - "co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz";
  • Prezentacja najistotniejszych danych;

Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego

Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62):

  • Mapy statystyczne;
  • Wykres statystyczny;
  • Liczniki;
  • Kontrolki;
  • Sygnalizacja świetlna;
  • Ikony;
  • Wykresy typu bullet graph czy sparklines;

W kokpitach menedżerskich często są opisane kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI - Key Performance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich obszarach jak (P. Ziuzański 2014, s.61):

  1. Zasoby ludzkie - są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;
  2. Finanse - są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;
  3. Techniczne wsparcie - są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;
  4. Marketing - są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;
  5. Sprzedaż - są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;
  6. Produkcja - są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;


Kokpit menedżerskiartykuły polecane
Informatyczny system zarządzaniaSystem informowania kierownictwaBadanie potrzeb informacyjnychBaza wiedzyLuka informacyjnaInformatyczne systemy zarządzania produkcjąTCOARISSystem CRM

Bibliografia

  • Alexander M., Walkenbach J. (2011), Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice
  • Cokins G. (2009), Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics, Wiley & Sons, New Jersey
  • Eckerson W. (2006), Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business, John Wiley & Sons, Hoboken
  • Few S. (2013), Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data, O’Reilly, Sebastopol
  • Kowalak R. (2016), Rola kokpitów menedżerskich w rachunkowości zarządczej, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr.2
  • Olszak M. (2008), Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa
  • Sołtysik A. (2009), Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji, [w:] Inteligentne systemy wspomagania decyzji, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice
  • Wyskwarski M. (2018), Kokpit menedżerski w małym przedsiębiorstwie, Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy, nr 53
  • Ziuzański P. (2014), Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie do wizualizacji danych w organizacji. [w:] Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych, Z. Zieliński (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce


Autor: Yuliia Ivanitska