Defekt: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
mNie podano opisu zmian
 
(Nie pokazano 33 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Defekt''' rozumiany jest jako każde odstępstwo wyprodukowanego wyrobu od wymagań określonych w dokumentacji technicznej. Defekty mogą być jawne, które w większości przypadków są wykrywalne wzrokowo, oraz ukryte, których nie można wykryć bez specjalnych urządzeń. Defekty rozróżnia się także w zależności od ich poziomu istotności. Mogą być drobne, gdy produkt zachowuje wszystkie swoje cechy techniczne i właściwości, ale traci część swojego rynkowego charakteru. Znacząca wada ma już istotny wpływ na okres użytkowania wyrobu i jego przeznaczenie. Z kolei wada krytyczna nie tylko uniemożliwia, ale wręcz zabrania dalszego użytkowanie produktu<ref> K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, AUTOBUSY, 12/2016, s. 50-51.</ref> .
'''Defekt''' rozumiany jest jako każde odstępstwo wyprodukowanego wyrobu od wymagań określonych w dokumentacji technicznej. Defekty mogą być jawne, które w większości przypadków są wykrywalne wzrokowo, oraz ukryte, których nie można wykryć bez specjalnych urządzeń. Defekty rozróżnia się także w zależności od ich poziomu istotności. Mogą być drobne, gdy produkt zachowuje wszystkie swoje cechy techniczne i właściwości, ale traci część swojego rynkowego charakteru. Znacząca wada ma już istotny wpływ na okres użytkowania wyrobu i jego przeznaczenie. Z kolei wada krytyczna nie tylko uniemożliwia, ale wręcz zabrania dalszego użytkowanie produktu<ref> K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy, 12/2016, s. 50-51.</ref>.  


Istnieją trzy rodzaje wad produktu<ref>K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, AUTOBUSY, 12/2016, s. 56</ref>:
Istnieją trzy rodzaje wad produktu<ref>K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy, 12/2016, s. 56</ref>:
# '''Wady marketingowe'''. Wynikają one ze sposobu, w jaki produkt został sprzedany. Produkt, o którym mowa, niekoniecznie był wadliwy, ale sprzedawca i/lub producent wprowadził konsumenta w błąd.
# '''Wady marketingowe'''. Wynikają one ze sposobu, w jaki produkt został sprzedany. Produkt, o którym mowa, niekoniecznie był wadliwy, ale sprzedawca i/lub producent wprowadził konsumenta w błąd.
# '''Wady konstrukcyjne'''. Są to wady zamierzone, co oznacza, że wada jest kluczową częścią projektu produktu. Jednak wszelkie obrażenia spowodowane wadą mogą nie być zamierzone.
# '''Wady konstrukcyjne'''. Są to wady zamierzone, co oznacza, że wada jest kluczową częścią projektu produktu. Jednak wszelkie obrażenia spowodowane wadą mogą nie być zamierzone.
Linia 10: Linia 10:
* Brak umiejętności/wiedzy
* Brak umiejętności/wiedzy
* Brak szkolenia
* Brak szkolenia
* Właściwe monitorowanie
* Niewłaściwe monitorowanie
* Słabe planowanie
* Słabe planowanie
* Słabe wykonanie
* Słabe wykonanie
==TL;DR==
Defekt to odstępstwo od wymagań technicznych w dokumentacji. Może być jawny, ukryty, drobny, znaczący lub krytyczny. Wady produktu mogą wynikać z marketingu, konstrukcji lub produkcji. Przyczyny defektów to błędne informacje, brak umiejętności, słabe monitorowanie, słabe planowanie i wykonanie. Zarządzanie defektami obejmuje zapobieganie, wykrywanie, usuwanie, usprawnianie i raportowanie. Wady procesu zarządzania mogą prowadzić do utraty klientów, wzrostu kosztów i większych szkód. Defekty w produkcji wynikają z niskiej jakości surowców lub błędów ludzkich. Wady produkcyjne mogą być szkodliwe i podlegać prawu. Producent może być odpowiedzialny za nieostrzeżenie o wadach i poszkodowani mogą dochodzić odszkodowań.
<google>n</google>


==Defekt w zarządzaniu==
==Defekt w zarządzaniu==
W przypadku różnych organizacji lub projektów cele krytyczne procesu zarządzania defektami są następujące<ref></ref>:
W przypadku różnych organizacji lub projektów cele krytyczne procesu zarządzania defektami są następujące<ref>K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy, 12/2016, s. 58.</ref>:
* Proces zarządzania defektami umożliwia dostarczanie danych do raportów o stanie i postępie prac nad defektem.
* Proces zarządzania defektami umożliwia dostarczanie danych do raportów o stanie i postępie prac nad defektem.
* Znalezienie pierwotnej przyczyny, która spowodowała wystąpienie wady, oraz sposobu radzenia sobie z nią.
* Znalezienie pierwotnej przyczyny, która spowodowała wystąpienie wady, oraz sposobu radzenia sobie z nią.
* Zapewnienie danych wejściowych dla informacji związanych z usunięciem wady.
* Zapewnienie danych wejściowych dla informacji związanych z usunięciem wady.


Proces zarządzania defektami obejmuje kilka etapów<ref></ref>:
Proces zarządzania defektami obejmuje kilka etapów<ref>B. Glinka, M. Kostera M. (2012), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 77-78.</ref>:
# Zapobieganie defektom  
# Zapobieganie defektom
# Poziom bazowy dostawy  
# Poziom bazowy dostawy
# Wykrywanie defektów  
# Wykrywanie defektów
# Usuwanie defektów  
# Usuwanie defektów
# Usprawnianie procesu  
# Usprawnianie procesu
# Raportowanie zarządzania  
# Raportowanie zarządzania
 
Cykl życia zarządzania defektami<ref></ref>:
# Kiedy system daje inne wyniki niż rzeczywiste wymagania biznesowe, tzn. gdy występuje odchylenie od rzeczywistych lub oryginalnych wymagań biznesowych, można powiedzieć, że w systemie/oprogramowaniu występuje defekt.
# Kiedy zespół testujący wykonuje przypadki testowe, napotyka sytuację, w której rzeczywisty wynik testu różni się od oczekiwanego. Ta różnica jest określana jako Defekt.
# Aby odpowiednio prowadzić projekty, trzeba wiedzieć, jak radzić sobie z defektami.
# Cykl Życia Defektu zapewnia, że proces jest jednolity i ustandaryzowany. Usterka osiąga różne stany w cyklu życia. Po wykryciu defektu przechodzi on przez różne etapy w czasie swojego życia i jest to powszechnie znane jako Cykl życia defektu.
# Ogólnie rzecz biorąc, cykl życia defektu rozpoczyna się od etapu, w którym defekt zostaje znaleziony lub zgłoszony przez zespół testujący, a kończy się, gdy defekt zostaje zamknięty poprzez zapewnienie, że nie jest powtarzalny lub odrzucony przez zespół programistów. Liczba stanów, przez które przechodzi defekt, różni się w zależności od projektu.


Wady procesu zarządzania defektami<ref></ref>:
Wady procesu zarządzania defektami:
# Jeśli proces zarządzania defektami nie jest realizowany właściwie, może dojść do utraty klientów, dochodów i utraty reputacji marki.
# Jeśli proces zarządzania defektami nie jest realizowany właściwie, może dojść do utraty klientów, dochodów i utraty reputacji marki.
# Jeśli proces zarządzania defektami nie jest prowadzony prawidłowo, może dojść do ogromnego wzrostu kosztów, czyli do wzrostu ceny produktu.
# Jeśli proces zarządzania defektami nie jest prowadzony prawidłowo, może dojść do ogromnego wzrostu kosztów, czyli do wzrostu ceny produktu.
Linia 44: Linia 42:


==Defekt w produkcji==
==Defekt w produkcji==
Defekt w produkcji to odchylenie od specyfikacji projektowej podczas produkcji, powodujące wadę, ułomność lub niedoskonałość produktu. W uproszczeniu oznacza to, że producent popełnił błąd albo w projekcie, albo w procesie wytwarzania produktu, który powoduje, że nie działa on zgodnie z przeznaczeniem. Może to być szczególnie niebezpieczne w wielu przypadkach, takich jak wadliwe urządzenia medyczne i leki wydawane na receptę<ref></ref>.
Defekt w produkcji to odchylenie od specyfikacji projektowej podczas produkcji, powodujące wadę, ułomność lub niedoskonałość produktu. W uproszczeniu oznacza to, że producent popełnił błąd albo w projekcie, albo w procesie wytwarzania produktu, który powoduje, że nie działa on zgodnie z przeznaczeniem. Może to być szczególnie niebezpieczne w wielu przypadkach, takich jak wadliwe urządzenia medyczne i leki wydawane na receptę<ref>B. Skotnicka-Zasadzeń B., Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości</ref>.
 
Istnieją dwie powszechne przyczyny wad produkcyjnych:
Istnieją dwie powszechne przyczyny wad produkcyjnych:
# Po pierwsze, jeśli surowce użyte do produkcji czegoś są niskiej jakości, produkt końcowy również taki będzie.  
# Jeśli surowce użyte do produkcji czegoś są niskiej jakości, produkt końcowy również taki będzie.
# Drugą przyczyną jest błąd ludzki. Jeśli osoba, która składała produkt, była nieostrożna, stosunkowo niewykwalifikowana lub niedoświadczona, produkt prawdopodobnie będzie wadliwy.
# Błąd ludzki. Jeśli osoba, która składała produkt, była nieostrożna, stosunkowo niewykwalifikowana lub niedoświadczona, produkt prawdopodobnie będzie wadliwy.
Nawet dobrze zaprojektowany produkt może być szkodliwy dla kupujących go konsumentów. Wady produkcyjne mogą wystąpić, gdy produkt jest niewłaściwie wytworzony i odbiega od zamierzonego projektu. Tego rodzaju wady mogą powodować poważne obrażenia u konsumentów, a ich producenci mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności sądowej<ref></ref>.
Nawet dobrze zaprojektowany produkt może być szkodliwy dla kupujących go konsumentów. Wady produkcyjne mogą wystąpić, gdy produkt jest niewłaściwie wytworzony i odbiega od zamierzonego projektu. Tego rodzaju wady mogą powodować poważne obrażenia u konsumentów, a ich producenci mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności sądowej<ref>B. Skotnicka-Zasadzeń B., Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości</ref>.


Prawo dotyczące wad produkcyjnych<ref></ref>
Prawo dotyczące wad produkcyjnych<ref>B. Skotnicka-Zasadzeń B., Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości</ref>:
# Producenci są zobowiązani do przeprowadzania bieżących badań i testów w celu wykrycia wad produktu.  
# Producenci są zobowiązani do przeprowadzania bieżących badań i testów w celu wykrycia wad produktu.
# Wobec powyższego, producenci mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności za nieostrzeżenie o wadach, które nie były znane, ale powinny zostać wykryte.
# Wobec powyższego, producenci mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności za nieostrzeżenie o wadach, które nie były znane, ale powinny zostać wykryte.
# Prawo o wadach fabrycznych chroni konsumentów, którzy mogą doznać obrażeń w wyniku wadliwych produktów danej firmy. Jest to powszechnie znane jako prawo odpowiedzialności za produkt i pozwala poszkodowanym powodom wnieść pozew o odszkodowanie z tytułu wady produkcyjnej w celu wyegzekwowania swoich praw i uzyskania odszkodowania za poniesione szkody.
# Prawo o wadach fabrycznych chroni konsumentów, którzy mogą doznać obrażeń w wyniku wadliwych produktów danej firmy. Jest to powszechnie znane jako prawo odpowiedzialności za produkt i pozwala poszkodowanym powodom wnieść pozew o odszkodowanie z tytułu wady produkcyjnej w celu wyegzekwowania swoich praw i uzyskania odszkodowania za poniesione szkody.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Jakość produkcji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Analiza FMEA]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koszty jakości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wada]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Metoda Taguchi]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Total Productive Maintenance]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Jidoka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Koszty jakości - ukryta fabryka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Modelowanie rozwoju produkcji]]}} }}


==Przypisy==
==Przypisy==
Linia 59: Linia 60:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
*  
<noautolinks>
[[Kategoria:Zarządzanie produkcją]]
* Doroszewicz S., Tyszkiewicz A. (2017), ''Systemowe podejście do zarządzania jakością według koncepcji Six Sigma'', Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Zarządzania i Finansów
* Glinka B., Kostera M. (2016), ''Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania'', Wolters Kluwer, Warszawa
* Janisz K., Migacz U. (2016), ''Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym'', Autobusy
* Skotnicka-Zasadzeń B. (2022), ''Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości'', Instytut Inżynierii Produkcji, Politechnika Śląska
</noautolinks>
 
[[Kategoria:Wadliwość]]
{{a|Joanna Żak}}
{{a|Joanna Żak}}
{{#metamaster:description|Defekt to odstępstwo od wymagań technicznych w dokumentacji wyrobu. Może być widoczny lub ukryty, a wady mogą mieć różny poziom istotności.}}

Aktualna wersja na dzień 23:57, 14 sty 2024

Defekt rozumiany jest jako każde odstępstwo wyprodukowanego wyrobu od wymagań określonych w dokumentacji technicznej. Defekty mogą być jawne, które w większości przypadków są wykrywalne wzrokowo, oraz ukryte, których nie można wykryć bez specjalnych urządzeń. Defekty rozróżnia się także w zależności od ich poziomu istotności. Mogą być drobne, gdy produkt zachowuje wszystkie swoje cechy techniczne i właściwości, ale traci część swojego rynkowego charakteru. Znacząca wada ma już istotny wpływ na okres użytkowania wyrobu i jego przeznaczenie. Z kolei wada krytyczna nie tylko uniemożliwia, ale wręcz zabrania dalszego użytkowanie produktu[1].

Istnieją trzy rodzaje wad produktu[2]:

  1. Wady marketingowe. Wynikają one ze sposobu, w jaki produkt został sprzedany. Produkt, o którym mowa, niekoniecznie był wadliwy, ale sprzedawca i/lub producent wprowadził konsumenta w błąd.
  2. Wady konstrukcyjne. Są to wady zamierzone, co oznacza, że wada jest kluczową częścią projektu produktu. Jednak wszelkie obrażenia spowodowane wadą mogą nie być zamierzone.
  3. Wady produkcyjne. W przeciwieństwie do wady projektowej, wada produkcyjna nie jest zamierzona.

Przyczyny powstawania defektu:

  • Nieprawidłowe informacje
  • Brak umiejętności/wiedzy
  • Brak szkolenia
  • Niewłaściwe monitorowanie
  • Słabe planowanie
  • Słabe wykonanie

TL;DR

Defekt to odstępstwo od wymagań technicznych w dokumentacji. Może być jawny, ukryty, drobny, znaczący lub krytyczny. Wady produktu mogą wynikać z marketingu, konstrukcji lub produkcji. Przyczyny defektów to błędne informacje, brak umiejętności, słabe monitorowanie, słabe planowanie i wykonanie. Zarządzanie defektami obejmuje zapobieganie, wykrywanie, usuwanie, usprawnianie i raportowanie. Wady procesu zarządzania mogą prowadzić do utraty klientów, wzrostu kosztów i większych szkód. Defekty w produkcji wynikają z niskiej jakości surowców lub błędów ludzkich. Wady produkcyjne mogą być szkodliwe i podlegać prawu. Producent może być odpowiedzialny za nieostrzeżenie o wadach i poszkodowani mogą dochodzić odszkodowań.

Defekt w zarządzaniu

W przypadku różnych organizacji lub projektów cele krytyczne procesu zarządzania defektami są następujące[3]:

  • Proces zarządzania defektami umożliwia dostarczanie danych do raportów o stanie i postępie prac nad defektem.
  • Znalezienie pierwotnej przyczyny, która spowodowała wystąpienie wady, oraz sposobu radzenia sobie z nią.
  • Zapewnienie danych wejściowych dla informacji związanych z usunięciem wady.

Proces zarządzania defektami obejmuje kilka etapów[4]:

  1. Zapobieganie defektom
  2. Poziom bazowy dostawy
  3. Wykrywanie defektów
  4. Usuwanie defektów
  5. Usprawnianie procesu
  6. Raportowanie zarządzania

Wady procesu zarządzania defektami:

  1. Jeśli proces zarządzania defektami nie jest realizowany właściwie, może dojść do utraty klientów, dochodów i utraty reputacji marki.
  2. Jeśli proces zarządzania defektami nie jest prowadzony prawidłowo, może dojść do ogromnego wzrostu kosztów, czyli do wzrostu ceny produktu.
  3. Jeśli defekty nie zostaną odpowiednio usunięte na wczesnym etapie, to później mogą spowodować większe szkody, a koszty ich usunięcia również wzrosną.
  4. Proces zarządzania defektami obejmuje wykrywanie defektów i ich usuwanie. Kompletny proces zarządzania defektami pomoże nam znaleźć defekt we wczesnej fazie, a także zapewni dostarczenie usług wysokiej jakości.
  5. Realizacja procesu zarządzania defektami gwarantuje, że podczas przenoszenia aplikacji na produkcję nie pojawią się kolejne defekty. Dzięki temu można zaoszczędzić mnóstwo pieniędzy.
  6. W każdej organizacji kierownictwo wyższego szczebla powinno również rozumieć i wspierać proces zarządzania defektami z perspektywy rozwoju firmy.

Defekt w produkcji

Defekt w produkcji to odchylenie od specyfikacji projektowej podczas produkcji, powodujące wadę, ułomność lub niedoskonałość produktu. W uproszczeniu oznacza to, że producent popełnił błąd albo w projekcie, albo w procesie wytwarzania produktu, który powoduje, że nie działa on zgodnie z przeznaczeniem. Może to być szczególnie niebezpieczne w wielu przypadkach, takich jak wadliwe urządzenia medyczne i leki wydawane na receptę[5].

Istnieją dwie powszechne przyczyny wad produkcyjnych:

  1. Jeśli surowce użyte do produkcji czegoś są niskiej jakości, produkt końcowy również taki będzie.
  2. Błąd ludzki. Jeśli osoba, która składała produkt, była nieostrożna, stosunkowo niewykwalifikowana lub niedoświadczona, produkt prawdopodobnie będzie wadliwy.

Nawet dobrze zaprojektowany produkt może być szkodliwy dla kupujących go konsumentów. Wady produkcyjne mogą wystąpić, gdy produkt jest niewłaściwie wytworzony i odbiega od zamierzonego projektu. Tego rodzaju wady mogą powodować poważne obrażenia u konsumentów, a ich producenci mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności sądowej[6].

Prawo dotyczące wad produkcyjnych[7]:

  1. Producenci są zobowiązani do przeprowadzania bieżących badań i testów w celu wykrycia wad produktu.
  2. Wobec powyższego, producenci mogą zostać pociągnięci do odpowiedzialności za nieostrzeżenie o wadach, które nie były znane, ale powinny zostać wykryte.
  3. Prawo o wadach fabrycznych chroni konsumentów, którzy mogą doznać obrażeń w wyniku wadliwych produktów danej firmy. Jest to powszechnie znane jako prawo odpowiedzialności za produkt i pozwala poszkodowanym powodom wnieść pozew o odszkodowanie z tytułu wady produkcyjnej w celu wyegzekwowania swoich praw i uzyskania odszkodowania za poniesione szkody.


Defektartykuły polecane
Jakość produkcjiAnaliza FMEAKoszty jakościWadaMetoda TaguchiTotal Productive MaintenanceJidokaKoszty jakości - ukryta fabrykaModelowanie rozwoju produkcji

Przypisy

  1. K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy, 12/2016, s. 50-51.
  2. K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy, 12/2016, s. 56
  3. K. Janisz, U. Migacz, Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy, 12/2016, s. 58.
  4. B. Glinka, M. Kostera M. (2012), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa, s. 77-78.
  5. B. Skotnicka-Zasadzeń B., Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości
  6. B. Skotnicka-Zasadzeń B., Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości
  7. B. Skotnicka-Zasadzeń B., Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości

Bibliografia

  • Doroszewicz S., Tyszkiewicz A. (2017), Systemowe podejście do zarządzania jakością według koncepcji Six Sigma, Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Kolegium Zarządzania i Finansów
  • Glinka B., Kostera M. (2016), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu. Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa
  • Janisz K., Migacz U. (2016), Analiza przyczyn wad w procesie produkcyjnym, Autobusy
  • Skotnicka-Zasadzeń B. (2022), Doskonalenie procesu produkcyjnego w przedsiębiorstwie przemysłowym z zastosowaniem metod projektowania jakości, Instytut Inżynierii Produkcji, Politechnika Śląska

Autor: Joanna Żak