Aukcja odwrócona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 22: Linia 22:
W zależności od wielu czynników, sprzedający proponują korzystną dla nich kwotę uwzględniając wymogi kupującego. W przedstawionych przypadkach może być to zasięg działania sprzedającego, dyspozycyjność w określonym terminie, dostępność narzędzi i innych zasobów, co może pozowlić mu na znaczne obniżenie kosztu usługi (lub produktu) w porównaniu do konkurencji, która nie ma tak sprzyjającej sytuacji.
W zależności od wielu czynników, sprzedający proponują korzystną dla nich kwotę uwzględniając wymogi kupującego. W przedstawionych przypadkach może być to zasięg działania sprzedającego, dyspozycyjność w określonym terminie, dostępność narzędzi i innych zasobów, co może pozowlić mu na znaczne obniżenie kosztu usługi (lub produktu) w porównaniu do konkurencji, która nie ma tak sprzyjającej sytuacji.


 
Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% [[koszt]]ów pozyskania [[towar]]ów czy usług <ref> C.M. Olszak, E. Ziemba, 2007 s. 108-109 </ref>.  
Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% [[koszt]]ów pozyskania [[towar]]ów czy usług.  
Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom [[sprzedaż]]y.  
Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom [[sprzedaż]]y.  
Aukcje odwrócone są pożą[[dane]] podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj [[towarów]] oferowanych przez wielu dostawców.
Aukcje odwrócone są pożą[[dane]] podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj [[towarów]] oferowanych przez wielu dostawców.
Linia 57: Linia 56:
* Gregor B., Stawiszyński M. (2002), ''E-Commerce,  OWB'', Bydgoszcz, s. 23
* Gregor B., Stawiszyński M. (2002), ''E-Commerce,  OWB'', Bydgoszcz, s. 23
* Łabędowicz-Kos, (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fa314954-3c4b-4358-8215-d6c0d4d43a9c/c/08_30.pdf Aukcje internetowe jako źródło informacji o produktach]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 232, str. 105-107
* Łabędowicz-Kos, (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fa314954-3c4b-4358-8215-d6c0d4d43a9c/c/08_30.pdf Aukcje internetowe jako źródło informacji o produktach]'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 232, str. 105-107
* Olszak C.M., Ziemba E., (2007), ''Strategie i [[modele]] gospodarki elektronicznej'', str. 108-109   
* Olszak C.M., Ziemba E., (2007), ''Strategie i [[modele]] gospodarki elektronicznej'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 108-109   
* Setia P., Speier-Pero C., (2015), ''Reverse Auctions to Innovate Procurement Processes: Effects of Bid Information Presentation Design on a Supplier's Bidding Outcome, Decision Sciences DSI'', nr. 46, s. 333-366
* Setia P., Speier-Pero C., (2015), ''Reverse Auctions to Innovate Procurement Processes: Effects of Bid Information Presentation Design on a Supplier's Bidding Outcome, Decision Sciences DSI'', nr. 46, s. 333-366


{{a|Mariola Karasińska i Marcin Sanocki}}
{{a|Mariola Karasińska i Marcin Sanocki}}
[[Kategoria:Ebiznes]]
[[Kategoria:Ebiznes]]

Wersja z 13:52, 18 kwi 2022

Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać [1].

Rodzaje aukcji odwróconych

Dwa najpopularniejsze rodzaje aukcji odwróconych to:

  1. holenderska aukcja odwrócona
  2. japońska aukcja odwrócona

Przebieg aukcji odwróconych

Przebieg współczesnych aukcji odwróconych przebiega z wykorzystaniem technologii informatycznych i zazwyczaj wykazuje cechy odwróconych aukcji angielskich, gdzie licytuje wielu sprzedawców obniżając swoją cenę ubiegając się o prawo sprzedaży produktu do kupującego. Cena produtu lub usługi maleje aż sięgnie wcześniej ustalonego czasu przebiegu aukcji lub nie ma już konkurencyjnych aukcji. Zwycięska oferta jest nie tylko tą najkorzystniejszą cenowo spośród propozycji ale reprezentuje również cenę rynkową produktu i zysk jaki dostawca otrzyma w przypadku wyboru dostawcy. Celem uczestniczących w aukcji odwróconej dostawców jest maksymalizacja zysku jednocześnie starając się wygrać aukcję [2].

Przykład zastosowania aukcji odwróconych

W Polsce tego typu aukcje nie są tak popularne jak aukcje klasyczne. Wykorzystywane są głównie przez firmy lub instytucje, a rzadko przez osoby prywatne. Mimo to istnieją portale oferujące tworzenie takich akucji.

Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:

  • chcę kupić monetę z roku Abc miasta X,
  • chcę przewieźć X kartonów z miasta A do miasta B,
  • chcę naprawić samochód marki Abc w mieście X,
  • chcę wybudować dom o powierzchni X w okolicach miasta C itp.

Sprzedający przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę lub dostarczyć produkt. W zależności od wielu czynników, sprzedający proponują korzystną dla nich kwotę uwzględniając wymogi kupującego. W przedstawionych przypadkach może być to zasięg działania sprzedającego, dyspozycyjność w określonym terminie, dostępność narzędzi i innych zasobów, co może pozowlić mu na znaczne obniżenie kosztu usługi (lub produktu) w porównaniu do konkurencji, która nie ma tak sprzyjającej sytuacji.

Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług [3]. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.

Wady i zalety aukcji odwróconych

W przypadku podjęcia decyzji o utworzeniu aukcji odwróconej na istniejącym serwisie aukcyjnym, zarówno kupujący i sprzedający mają styczność z zaletami i wadami takiego modelu [4].

Wady:

  • utrudniona weryfikacja sprzedającego i nabywców poprzez podanie fałszywych danych i nieuczciwe pozyskanie pozytywnych ocen,
  • często nieprzejrzysta forma dostarczenia towaru i usługi z wykorzsystaniem różnych pośredników,
  • duża konkurencja wymuszająca dopasowanie cen usług i towarów do innych sprzedających i kupujących,
  • brak jednego, odpowiedzialnego podmiotu za nadzór transakcji od jej początku do końca ponieważ w całym procesie może uczestniczyć wielu pośredników,
  • brak wpływu na nakładane przez właściciela platoformy marże i prowizje,
  • brak stabilnej relacji z klientami, który mając dostęp do szeregu innych aukcji, może w każdej chwili zmieniać dostawcę lub wycofać się z oferty.

Zalety:

  • szeroka gama asortymentu i możliwości sprzedaży produktów i usług,
  • możliwość szybkiego kupna i sprzedaży - nawet do kilku godzin od momentu kupna do dostarczenia,
  • nieskomplikowany proces utworzenia aukcji z natychmiastowym dostępem do dużej liczby odbiorców,
  • ciągła wizualizacja produktów (lub usług) na stronie pozwala na przedstawienie oferty bez rzeczywistego posidania produktu w magazynie czy sklepie,
  • wyróżnienie sprzedającego lub kupującego dzięki systemu ocen i opinii na platformach, co sprzyja budowaniu zaufania w relacji,
  • brak potrzeby kosztownych działań z zakresu marketingu i promocji produktów,
  • aukcje mogą działać przez wiele miesięcy z minimalnym nakładem wystawiającego,
  • prosty mechanizm zmian cen, otwierania i zamykania aukcji pozwala na częste zmiany i szybkie dopasowanie się do trendów i potrzeb,
  • możliwość wykorzystania udostępnianych przez platformę pośredników (np. sposobu dostarczenia produktu),
  • brak opłat związanych z zakłdaniem i utryzmywanej własnej platformy aukcyjnej.

Przypisy

  1. G. Chodak, 2007 s. 3
  2. P. Setia, C. Speier-Pero 2015 s. 333-366
  3. C.M. Olszak, E. Ziemba, 2007 s. 108-109
  4. J. Kos-Łabędowicz, 2015 s. 105-107

Bibliografia

  • Chodak G., (2007), Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju, Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 58-63
  • Gregor B., Stawiszyński M. (2002), E-Commerce, OWB, Bydgoszcz, s. 23
  • Łabędowicz-Kos, (2015), Aukcje internetowe jako źródło informacji o produktach, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 232, str. 105-107
  • Olszak C.M., Ziemba E., (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, str. 108-109
  • Setia P., Speier-Pero C., (2015), Reverse Auctions to Innovate Procurement Processes: Effects of Bid Information Presentation Design on a Supplier's Bidding Outcome, Decision Sciences DSI, nr. 46, s. 333-366

Autor: Mariola Karasińska i Marcin Sanocki