Adwokat

Z Encyklopedia Zarządzania
Adwokat
Polecane artykuły

Adwokat to osoba, która posiada specjalne uprawnienia do reprezentowania klientów w sprawach o charakterze prawnym. Adwokat zajmuje się zarówno sprawami w sądzie, jak i poza sądem. Główne obowiązki adwokata to analiza spraw i udzielanie porad prawnych, jak również występowanie w imieniu klienta w sądzie, negocjowanie porozumień oraz pisanie pism procesowych. Adwokaci są często wzywani do jawnych sądowych rozpraw, a także do reprezentowania klientów w toczących się postępowaniach administracyjnych. Adwokat powinien być kompetentny w danym zakresie prawa, w którym oferuje swoje usługi, a także zaangażowany w sprawy swoich klientów. W organizacji adwokat to osoba, która może reprezentować daną firmę lub instytucję w sporach prawnych. Adwokaci organizacyjni wspierają firmy w zapewnianiu legalnego i bezpiecznego środowiska działania.

W organizacji i zarządzaniu terminem Adwokat zmiany określa się osobę podejmującą próby wpłynięcia na kierownictwo i pracowników organizacji, wpływ ten może dotyczyć wartości wyznawanych przez uczestników zmian, formułowanych celów, jak też wyboru metod działania w procesie zmian.

W procesie projektowania organizacji, wdrażania zmian czy działaniach innowacyjnych (badania i rozwój) często występuje także osoba określona terminem adwokat diabła, której zadaniem jest wskazywanie wszelkich negatywnych stron danej koncepcji zmiany, produktu czy działania zespołu. Adwokat diabła to osoba, która przedstawia argumenty przeciwko jakiejś propozycji lub pomysłowi. Jest to technika stosowana w procesie podejmowania decyzji, w której osoba wciela się w rolę oponenta, aby wypróbować poprawność logiczną danego pomysłu i zidentyfikować potencjalne problemy związane z jego realizacją. Metoda ta pozwala na szybkie i skuteczne omówienie istotnych argumentów, które mogą wpłynąć na wynik decyzji. Adwokatem diabła najczęściej staje się osoba z zewnątrz, która nie ma bezpośredniego interesu w danej sprawie.

Bibliografia