Bagaż rejestrowany
Bagaż rejestrowany |
---|
Polecane artykuły |
Powołując się na Urząd Lotnictwa Cywilnego, bagaż rejestrowany to ten, który jest przeznaczony do przewozu w luku bagażowym samolotu. Dopuszczalna ilość, waga oraz wielkość bagażu jest ustalana przez linie lotnicze[1]. Bywa też nazywany bagażem nadawanym. Przekazanie bagażu odbywa się przy specjalnie przeznaczonym do tego stanowisku odprawy biletowo-paszportowej. W trakcie nadawania jest ważony oraz oklejany specjalną etykietą z informacjami dotyczącymi numeru lotu, właściciela i miejsca docelowego. Po przylocie jest odbierany z taśmy bagażowej[2].
W zależności od linii lotniczych i kierunków podróży wyróżnione są 2 systemy limitu bagażu rejestrowanego[3]:
- Zasada wagi bagażu - możliwość zarejestrowania dowolnej ilości sztuk, pod warunkiem, że w sumie nie przekraczają one maksymalnej wagi uzależnionej od klasy, w której się podróżuje. Suma wymiarów (długość + szerokość + wysokość) sztuki bagażu nie może przekraczać określonej wielkości.
- Zasada liczby sztuk - możliwość zarejestrowania określonej liczby sztuk bagażu z określonymi limitami wagowymi zależnymi od trasy lotu i rodzaju taryfy. Obowiązuje taki sam system dotyczący wymiarów jak w przypadku zasady wagi.
Pasażerowi przysługuje prawo zabrania bagażu nadliczbowego, jednak jest on zobowiązany uiścić za nie dodatkową opłatę.
Zakazy dotyczące przewozów
Przepisy jasno określają co powinno zostać wykryte w trakcie kontroli bagażu rejestrowanego przez odpowiednio wykwalifikowanego pracownika - operatora kontroli bezpieczeństwa. Są to przedmioty i substancje mogące przyczynić się do ciężkiego obrażenia ciała, stworzenia zagrożenia dla samolotu, a nawet wypadku lotniczego z ofiarami śmiertelnymi[4].
Podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego wskazują następujące przedmioty, które nie mogą być przewożone w bagażu rejestrowanym. Są to wszelkiego rodzaju materiały i urządzenia wybuchowe oraz substancje i urządzenia zapalające, w tym[5]:
- amunicja,
- spłonki,
- zapalniki i lonty,
- miny, granaty i inne wojskowe urządzenia wybuchowe,
- fajerwerki i inne materiały pirotechniczne,
- granaty dymne i naboje dymne,
- dynamit, proch strzelniczy i plastyczne materiały wybuchowe.
Zaleca się, aby w bagażu nadawanym nie przewozić laptopów, telefonów, powerbanków, ani innych urządzeń zawierających baterie litowo-jonowe lub akumulatory. Urząd Lotnictwa Cywilnego posiada listę przedmiotów dopuszczonych oraz zabronionych do przewozu w transporcie lotniczym, jest to tzw. biała lista[6].
Kontrola bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego
Istnieje kilka rodzajów kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego, mogą one być stosowane pojedynczo lub łącznie. Przepisy wskazują następujące metody[7]:
- kontrola manualna, polegająca na rzetelnej, ręcznej kontroli całej zawartości bagażu,
- urządzenia rentgenowskie, pozwalające na prześwietlenie zawartości bagażu,
- systemy wykrywania materiałów wybuchowych (EDS),
- urządzenia do wykrywania śladowych ilości materiałów wybuchowych (ETD), metoda ta polega na pobraniu próbek z zawartości bagażu, a także z jego zewnętrznych i wewnętrznych stron, a następnie poddanie ich analizie,
- psy do wykrywania materiałów wybuchowych.
Przypisy
- ↑ Bagaż - ULC, 2018
- ↑ A. Zając, 2019
- ↑ Bagaż rejestrowany, 2020
- ↑ J. Skorupski, P. Uchroński 2016, s. 2
- ↑ Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego 2015, s. 24
- ↑ Biała lista - ULC, 2012
- ↑ Rozporządzenie Komisji (UE) ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego 2010, s. 18
Bibliografia
- Bagaż rejestrowany | Bagaż | Przed lotem | Emirates Polska (2020), "Emirates"
- Bagaż - ULC, (2018), "Urząd Lotnictwa Cywilnego"
- Biała lista - ULC (2012), "Urząd Lotnictwa Cywilnego"
- Rozporządzenie Komisji (UE) nr 185/2010 z dnia 4 marca 2010 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego, "Dziennik Urzędowy" UE L 55/1
- Rozporządzenie Wykonawcze Komisji (UE) 2015/1998 z dnia 5 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych norm ochrony lotnictwa cywilnego, "Dziennik Urzędowy" UE L 299/1
- Skorupski J. Uchroński P. (2016), Dostosowanie systemu kontroli bezpieczeństwa bagażu rejestrowanego do wielkości ruchu, "Prace Naukowe Politechniki Warszawskiej", z. 114
- Zając A. (2019), Bagaż w samolocie, "Fly4free"
Autor: Natalia Przychodzeń