Analiza czynnikowa
Analiza czynnikowa |
---|
Polecane artykuły |
Analiza czynnikowa - jedna z popularnych metod statystycznych, umożliwia zredukowanie dużej liczby analizowanych zmiennych do znacząco mniejszej ilości nawzajem niezależnych składowych głównych czy też czynników. Każda z nowo utworzonych zmiennych przekazuje inną treść merytoryczną przy równoczesnym zachowaniu znaczącej części informacji ze zmiennych oryginalnych. Za głównych pomysłodawców przedstawianej metody uważa się psychologów: CH. Spearman'a (1904) oraz L.L. Thurstone'a (1913). Pierwszy z nich zastosował "pojęcie pojedynczego czynnika ogólnego dla wyjaśnienia wyników testów inteligencji" jednakże to L.L. Thurstone sformułował "podstawy teoretyczne analizy czynnikowej". [1] W analizie czynnikowej możemy wyróżnić dwa sposoby postępowania: konfirmacyjną analizę czynnikową oraz eksploracyjną analizę czynnikową.
Główne cele analizy czynnikowej
- Rozpoznanie wspólnych czynników w badanym zbiorze zmiennych.
- Zmniejszenie ilości analizowanych wartości.
- Ortogonalizacja przestrzeni zmiennych ze znajdującymi się w niej analizowanymi obiektami.
- Rozpoznanie charakteru badanych zmiennych.
- Przekształcenie starego układu zmiennych w nowy układ składający się z głównych czynników.
- Prezentacje graficzną nowego zbioru. [2]
Kiedy stosuje się analizę czynnikową
- Podczas próby wyjaśnienia zaobserwowanej korelacji pomiędzy zmiennymi przy wykorzystaniu modelu przyczynowego, który opiera się na rozkładzie związków zmiennych dających się zaobserwować wraz z czynnikami ukrytymi.
- W sytuacji posiadania dostępu do modelu teoretycznego struktury związku lub przy interpretowaniu uzyskanych wyników według modelu przyczynowego o charakterze teoretycznym.
- W sytuacji, w której wyjaśnia się zależności występujące pomiędzy zmiennymi, przez co eliminuje się z rozkładu wariancję swoistą zmiennych.
- W sytuacji, w której zmienne zawierają ładunek dużego błędu pomiarowego i chce się go wykluczyć z przeprowadzanej analizy.
- W sytuacji, w której zadaniem przeprowadzanej analizy jest klasyfikacja badanych zmiennych w stosunkowo jednakowe grupy.
- W sytuacji, w której celem badań jest eliminacja wskaźników/pozycji do skali sumarycznej Likerta (w niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy liczba badanych pozycji jest bardzo duża używa się również analizy głównych składników). [3]
Etapy postępowania w analizie czynnikowej
Przeprowadzając analizę czynnikową postępujemy według ustalonej kolejności:
- Podjęcie decyzji o metodzie postępowania w przypadku braku danych. Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie analizy struktury braków danych. Po niej możliwy będzie wybór postępowania: eliminacja parami lub przypadkami, zastępowanie średniej czy zastąpienie braków danych wartościami na podstawie jednego ze statystycznych modeli imputacji. Należy unikać bagatelizowania problemów pojawiających się przez braki potrzebnych danych ponieważ w konsekwencji mogą spowodować zniekształcenie wyników przeprowadzanej analizy.
- Wyliczenie macierzy korelacji.
- Ocena macierzy i wykluczenie z analizy zmiennych niekorelujących z innymi.
- Wyodrębnienie czynników, przez które rozumie się wybór metody dokonania wyodrębnienia oraz oszacowanie liczby czynników, które będą przedmiotem dalszej analizy.
- Wymiana wybranych czynników prowadząca do osiągnięcia jasnej interpretacji.
- Interpretacja wartości uzyskanych podczas analizy czynników za pomocą sensu zmiennych posiadających wysokie ładunki czynnikowe w kontekście wybranego czynnika.
- Obliczenie (jeśli zachodzi taka konieczność) wartości czynnikowych oraz wykorzystanie ich do przygotowania wykresów lub przeprowadzenia dalszych analiz. [4]
Bibliografia
- Czopek A. (2013) Analiza porównawcza efektywności metod redukcji zmiennych - analiza składowych głównych i analiza czynnikowa, "Studia Ekonomiczne", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 132
- Górniak J. (1998), Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych, "Ask: Research and Methods", nr 7
- Walesiak M., Bąk A. (1997), Wykorzystanie analizy czynnikowej w badaniach marketingowych, "Badania operacyjne i decyzje", nr 1
Przypisy
- ↑ Czopek A. (2013) Analiza porównawcza efektywności metod redukcji zmiennych - analiza składowych głównych i analiza czynnikowa, "Studia Ekonomiczne", Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 132, s. 7
- ↑ Walesiak M., Bąk A. (1997), Wykorzystanie analizy czynnikowej w badaniach marketingowych, "Badania operacyjne i decyzje", nr 1, s. 76
- ↑ Górniak J. (1998), Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych, "Ask: Research and Methods", nr 7, s. 88
- ↑ Górniak J. (1998), Analiza czynnikowa i analiza głównych składowych, "Ask: Research and Methods", nr 7, s. 90-91
Autor: Katarzyna Morga