Prawo koncentracji

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 17:39, 12 paź 2023 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Dodanie MetaData Description)
Prawo koncentracji
Polecane artykuły


Prawo koncentracji (autor:Frederick Taylor): Jeżeli kilka elementów wykonujących czynności jednakowe (podobne) połączymy w jeden zespół działający razem lub zastąpimy jednym większym organem wykonującym tę samą czynność w ilości równej produkcji wszystkich elementów, to ogólny nakład pracy i środków wytwórczych zmniejszy się

Prawo koncentracji F. Taylora, znane również jako "prawo Taylora", to teoria zarządzania opracowana przez Fredricka Winslowa Taylora w latach 80. XIX wieku. Prawo to twierdzi, że najlepsze wyniki można osiągnąć poprzez skupienie się na jednej specjalizacji i poprawę efektywności pracy. Taylor zaproponował metodę badania i analizowania pracy, zwaną "nauką zarządzania", która miała na celu zwiększenie wydajności pracy poprzez dzielenie pracy na mniejsze czynności i zwiększanie ich efektywności. Jego metoda była ważnym krokiem w rozwoju zarządzania produkcją i była szeroko stosowana w przemyśle.

Interpretacja

Prawo koncentracji, zaproponowane przez Fredricka Winslowa Taylora, twierdzi, że efektywność pracy można zwiększyć poprzez skupienie się na jednej specjalizacji i koncentrację na nią. W praktyce oznacza to, że jeśli kilka osób wykonujących tę samą czynność połączymy w jeden zespół lub zastąpimy ich jednym większym organem, który wykona tę samą czynność, to ogólny nakład pracy i środków wytwórczych zmniejszy się.

Założeniem prawa koncentracji jest to, że poprzez specjalizację i koncentrację można zwiększyć efektywność pracy, ponieważ pracownicy będą lepiej przygotowani do wykonywania swoich zadań i będą w stanie wykonywać je szybciej i skuteczniej.

Prawo koncentracji jest często stosowane w przemyśle, gdzie polega ono na dzieleniu pracy na mniejsze czynności i zwiększaniu efektywności pracy poprzez specjalizację i koncentrację. Jest to ważny element teorii zarządzania produkcją i był szeroko stosowany w przemyśle, aby zwiększyć wydajność pracy i obniżyć koszty produkcji.

Bibliografia

  • P. Banaszyk, Podstawy organizacji i zarządzania, Wyższa Szkoła Handlu i Rachunkowości, Poznań 2002
  • Griffin, Ricky W., Podstawy zarządzania organizacjami, Otoczenie organizacji i menedżerów, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 1997