Efekt silniejszego

Z Encyklopedia Zarządzania
Wersja z dnia 08:20, 19 maj 2020 autorstwa Sw (dyskusja | edycje) (Infobox update)
(różn.) ← poprzednia wersja | przejdź do aktualnej wersji (różn.) | następna wersja → (różn.)
Efekt silniejszego
Polecane artykuły


Efekt Silniejszego (Bandwagon Effect) jest to zachowanie wynikające z ludzkiej psychologii i polegające na postępowaniu tak jak robią to inni. Ludzie wierzą, ze jeśli jakaś grupa osób zachowuje się w podobny sposob, zachowanie takie musi być słuszne i oni też robią podobnie.  Zachowanie takie jest dość dokladnie omawiane w psychologii i pociaga za soba wiele konsekwencji.

W ekonomi zachowanie to jest wykorzystywane w badaniu i manipulowaniu popytem i preferencjami konsumentow. Wiadomo powszechnie, ze klienci kupuja czesciej konkretne produkty bądź marki tylko dlatego, ze inni tez tak robia. Takie zachowanie może nawet zaklucac dzialanie mechanizmu rynkowego i prawa popytu i podazy, które mowia, ze konsumenci swe decyzje podejmuja w oparciu o cene i osobiste preferencje. (A. Colman 2003, s. 77)

Efekt silniejszego ma również swe odzwierciedlenie w polityce. Tutaj przejawia się on w dość osobliwy sposob, albowiem wyborcy glosuja na tego kandydata, który jest promowany i przedstawiany jako ten, który ma wieksza sanse na wygrana. W rezultacie tacy glosujacy po wygranej ich kandydata również staja się niejako wygranymi. (A. Mehrabian 2000, s. 5)

Bibliografia

  • A. Colman Oxford Dictionary of psychology, Oxford University, Oxford 2003
  • A. Mehrabian Effects of poll reports on voter preferences, Journal of applied social psychology, New York 2000

Autor: Anna Sobilo