Prosty program
Prosty program |
---|
Polecane artykuły |
Prosty program – przykładowy program służący do przedstawienia podstawowych elementów kodu źródłowego napisany w jednym z języków programowania.
Proces uruchomienia programu
Do uruchomienia programu w postaci kodu źródłowego niezbędne jest przeprowadzenie procesu kompilacji którego celem jest przetłumaczenie kodu napisanego w danym języku programowania na kod maszynowy. Wykorzystanie procesu kompilacji pozwala na dostarczenie przez człowieka kodu w czytelnej dla niego postaci. Generowanie kodu maszynowego przekazywanego jako instrukcje dla procesora następuje po analizie leksykalnej (analiza kodu źródłowego na podstawie jego jednostek elementarnych – tokenów), analizie składniowej (sprawdzenie kodu źródłowego pod względem zgodności z regułami danego języka) oraz analizie semantycznej, której celem jest określenie znaczenia tokenów. Ostatnim elementem kompilacji jest generowanie kodu maszynowego. Niektóre kompilatory dokonują kompilacji do języka asemblera a następnie poprzez asembler kod tłumaczony jest do postaci kodu maszynowego.
Prosty program C++
Przykładowy program mający na celu wyświetlenie prostego tekstu w konsoli systemu operacyjnego, napisany w języku C++:
# include <iostream> //dodanie pliku biblioteki input-output stream int main () { //główna [[funkcja]] main std::cout << “Prosty program napisany w C++"; //polecenie wypisania na ekran [[system]]("pause"); //zatrzymanie "okienka" konsoli po wykonaniu kodu return 0; //funkcja main domyślnie zwraca zero na znak poprawnego wykonania programu }
Efektem działania programu będzie wyświetlenie napisu:
Prosty program napisany w C++
Prosty program Java
Przykładowy program którego efektem będzie wyświetlenie na ekranie prostego tekstu napisany w kodzie źródłowym Java. Do napisania poniższego programu niezbędne jest wykorzystanie kilku elementów wykorzystywanych przez ten język wysokiego poziomu:
- modyfikatora dostępu public, który określa zakres widoczności klasy
- class – początek definicji klasy
- kategorię static określającą, że metodę można wywołać bez konieczności utworzenia obiektu klasy
- nazwy metody main- oznaczającej miejsce rozpoczęcia działania programu
- klasy System.out – standardowy strumień wyjścia (ekran)
Kod źródłowy wykorzystujący powyższe elementy ma postać:
public class PierwszyProgram { Public static void main (String[]args) { System.out.println (Prosty program napisany w Javie”), } }
Efektem działania programu będzie wyświetlenie napisu:
Prosty program napisany w Javie
Prosty program w języku Pascal
Kształt programu w języku Pascal w najprostszej postaci można przedstawić za pomocą trzech słów kluczowych:
- program po którym następuje nazwa programu (bez odstępów i znaków interpunkcyjnych)
- begin oznaczająca początek programu
- end oznaczająca koniec programu
oraz ciągu dowolnych instrukcji zawartych pomiędzy słowami kluczowymi begin i end.
Przykładowy program wyświetlający ciąg znaków ma postać:
program przykładowy, begin writeln (‘Prosty program napisany w Pascalu’), end. /<pre> Efektem działania będzie wyświetlenie ciągu znaków: <pre>Prosty program napisany w Pascalu
Prosty program w języku C#
Przykładowy program napisany w języku C# jest znacząco podobny do programu napisanego w Java i ma postać:
class PierwszyProgram { Static void Main () { System.Conlose.WriteLine (“Prosty program w C#”), } }
Rownież w tym przykładzie efektem działania program będzie wyświetlenie ciągu znaków:
Prosty program w C#
Prosty program w Perl
W języku Perl programy do napisania kody źródłowego nie jest wymagane wykorzystanie specjalnego środowiska programistycznego. Kod źródłowy można tworzyć i modyfikować za pomocą zwykłego edytora tekstów, jednakże zalecane jest wykorzystanie edytora tekstów dla programistów, który pozwala m.in. na dodawanie wcięć całego bloku czy odnajdywanie nawiasu klamrowego który zamyka jedną z części programu. Przykładowy program w języku Perl składa się z zaledwie dwóch linii:
#!/usr/bin/perl print “Prosty program w Perlu \n”
Pierwszy wiersz wskazuje na ścieżkę do interpretera Perla. W środowisku UNIX standardową ścieżką jest:
/usr/bin/perl
natomiast w przypadku Windows domyślna ścieżka to:
c:/perl/bin/perl.exe
Druga linia wykorzystując funkcje print powoduje wyświetlenie na ekranie łańcucha znaków:
Prosty program w Perlu
Prosty program w języku Python
Do napisania programu w języku Python również nie jest konieczne wykorzystanie specjalnego środowiska programistycznego, jednakże wykorzystanie notatnika z funkcją kolorowania składni znacząco ułatwia pisanie kodu. Python jest językiem interpretowanym – oznacza to, że do uruchomienia programu nie jest konieczne wykonywanie kompilacji programu. Jednym narzędziem potrzebnym do uruchomienia programu jest interpreter. Najprostszy program napisany w języku Python, wyświetlający ciąg znaków "Prosty program w Pythonie” to zaledwie jedna linia kodu:
print ‘Prosty program w Pythonie’
Uruchomienie programu zapisanego pod nazwa program.py sprowadza się do wprowadzenia w konsoli polecenia:
python.exe program.py
Bibliografia
- Eckel Bruce, Thinking in Java. Edycja polska. Wydanie IV, Helion, Gliwice 2006, s. 81-83.
- Farbaniec Dawid, Asembler. Leksykon kieszonkowy, Helion, Gliwice 2012, s. 15-16.
- Liberty Jesse, Programowanie C#, Helion, Gliwice 2006, s. 22-25.
- Martelli Alex, Python Receptury, Helion, Gliwice 2006, s. 92-93.
- McBride P.K., Pascal – to proste, Wydawnictwo RM, Warszawa 2001, s. 3-6.
- Porębski Wiesław, Język C++ Standard ISO w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008, s. 9-14.
- Schildt Herbert, Java. Kompendium programisty. Wydanie VIII, Helion, Gliwice 2012, s. 30-33.
- Schwartz Randal L., Wprowadzenie Perl, Helion, Gliwice 2006, s. 17,25-27.
Autor: Jarosław Wachel