Gratyfikacja: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Czyszczenie tekstu)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 58: Linia 58:
* Rowiński T. (2014), [https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/sp/article/view/2485 ''Gratyfikowanie potrzeb przez mass media a poziom kompetencji społecznych''], Wydawnictwo Naukowe UKSW, nr.14 Tom 2
* Rowiński T. (2014), [https://czasopisma.uksw.edu.pl/index.php/sp/article/view/2485 ''Gratyfikowanie potrzeb przez mass media a poziom kompetencji społecznych''], Wydawnictwo Naukowe UKSW, nr.14 Tom 2
* Simon F. (2017), [https://fardapaper.ir/mohavaha/uploads/2018/09/Fardapaper-Relationship-norms-and-media-gratification-in-relational-brand-communication.pdf ''Relationship norms and media gratification in relational brand communication''], "Journal of Business Research", nr.79
* Simon F. (2017), [https://fardapaper.ir/mohavaha/uploads/2018/09/Fardapaper-Relationship-norms-and-media-gratification-in-relational-brand-communication.pdf ''Relationship norms and media gratification in relational brand communication''], "Journal of Business Research", nr.79
* Turska-Kawa A. (2013), [https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=39507 ''Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb. Rozważania w kontekście teorii „użytkowania i gratyfikacji”''], Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, nr 10
* Turska-Kawa A. (2013), [https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=39507 ''Media jako źródło zaspokajania fundamentalnych potrzeb. Rozważania w kontekście teorii "użytkowania i gratyfikacji"''], Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, nr 10
* Zelga K. (2018), [https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171556363''Motywowanie pracowników istotnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem''], Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, nr.48
* Zelga K. (2018), [https://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000171556363''Motywowanie pracowników istotnym elementem zarządzania przedsiębiorstwem''], Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie, nr.48
</noautolinks>
</noautolinks>

Wersja z 17:28, 2 lis 2023

Gratyfikacja
Polecane artykuły

Gratyfikacja - pozytywny bodziec, szeroko rozumiananagroda za wykonaną pracę lub zadanie. rozróżniamy dwie teoretyczne formy gratyfikacji:

  • wewnętrzne przyznawane samemu sobie np. duma
  • zewnętrzne przyznawane np. przez pracodawcę, drugą stronę

Gratyfikacja może być bardziej lub mniej konkretna. Czasami może polegać na, doświadczaniu radości, a innym razem oznacza zobaczenie końcowego efektu ciężkiej pracy. Niezależnie od tego, czy mówimy o bardziej konkretnej czy abstrakcyjnej gratyfikacji i czy gratyfikacja odbywa się wewnętrznie, czy pochodzi z zewnętrznego źródła, ważne jest, aby zrozumieć, że gratyfikacja motywuje wiele z naszych działań.

Gratyfikacja jako narzędzie zarządzania

W pracy gratyfikacje są to pozytywne bodźce oddziałujące na pracowników, mogące przybierać formę materialną (charakter majątkowy), niematerialną (charakter niemajątkowy) lub mieszaną. Gratyfikacje są formą motywowania w firmie/przedsiębiorstwie. Chociaż uważa się że najbardziej pożądanymi przez pracownika nagrodami są gratyfikacje pieniężne coraz częściej można zauważyć że to gratyfikacje pozapłacowe przyciągają większe zainteresowanie młodych pracowników. Wpływają one na stosunek do pracy I działają na podświadomość. Często to właśnie oferowane dodatki skłaniają pracowników do podjęcia pracy w danej firmie. Coraz częściej przyznawane są gratyfikacje kierowane do całej rodziny pracownika np. dodatkowa (rodzinna) opieka medyczna, karta multisport. Na rynku wzrastają oczekiwania odnośnie gratyfikacji pracowników, poszukuje się coraz bardziej innowacyjnych narzędzi motywacji. Dobrze dobrane formy gratyfikacji do pracowników zwiększają ich wydajność, mogą również zmienić sposób postrzegania przełożonego.

Gratyfikacje Materialne

Przykłady gratyfikacji pieniężnej:

  • premie
  • samochód
  • komórka
  • laptop
  • mieszkanie
  • paczki dla dzieci
  • finansowanie studiów
  • miejsce parkingowe

Gratyfikacje Niematerialne

Przykłady gratyfikacji pozapłacowych:

  • benefity socjalne
  • szkolenia
  • programy emerytalne
  • dodatkowa opieka medyczna
  • bony np. rekreacyjne, sportowe,
  • lekcje języka obcego

Natychmiastowa satysfakcja

Jednym z rodzajów gratyfikacji, jest natychmiastowa gratyfikacja. Jest to gratyfikacja (nagroda), która pojawia się niemal natychmiast po wykonaniu określonego zadania/pracy. Natychmiastowa satysfakcja potrafi być niezwykle motywująca, szczególnie dla osób, niecierpliwych które muszą od razu upewnić się, że ich zachowanie powoduje pozytywny skutek.

Przykład ilustrujący niektóre korzyści i ryzyko natychmiastowej satysfakcji. Wyobraź sobie dziecko, które odmawia zjedzenia obiadu. Rodzice obiecują mu, że jeśli zje obiad, natychmiast dostanie kawałek swojego ulubionego ciasta czekoladowego. Dziecko prawdopodobnie będzie zmotywowane. Zje Ono obiad i natychmiast poczuje radość z otrzymanej nagrody. Cel krótkoterminowy został zatem osiągnięty. Jednocześnie dziecko może się nauczyć, że potrzebuje natychmiastowej satysfakcji, aby spełnić to podstawowe oczekiwanie. Nie nauczy się Ono wzorców behawioralnych, które wynikałyby z konieczności oczekiwania.

Gratyfikacja w systemie prawnym

Szczególną role miała transformacja ustrojowa która miała miejsce w Polsce w 1989r. - nagrody prawne w zakresie prawa gospodarczego. Występują gratyfikacje materialne np. ulga budowlana na budowę domu lub remont mieszkania. Występują również gratyfikacje niematerialne np. ordery lub odznaczenia. W aktach prawnych i rozporządzeniach możemy odnaleźć użycie tego słowa w stosunku do szczególnego sposobu wynagradzania pracowników lub otrzymywania przez nich bonusów.

Bibliografia

Autor: Gabriela Wilk