Kokpit menedżerski: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎Bibliografia: Clean up, replaced: nr. → nr)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Kokpit menedżerski''' to jest jedno z „z przykładowych rozwiązań ''Business Intelligence'' służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: ''Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard''. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: ''kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie''(P. Ziuzański 2014, s. 60). '''Kokpit menedżerski''' jest częścią składową systemów Business Intelligence i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zadań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). '''Kokpity menedżerskie''' są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity ''statyczne i dynamiczne''. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).
'''Kokpit menedżerski''' to jest jedno z "z przykładowych rozwiązań ''Business Intelligence'' służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: ''Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard''. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: ''kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie''" (P. Ziuzański 2014, s. 60). '''Kokpit menedżerski''' jest częścią składową systemów Business Intelligence i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zadań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). '''Kokpity menedżerskie''' są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity ''statyczne i dynamiczne''. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).


'''Celem kokpitu menedżerskiego''' jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map” (M. Olszak 2008, s.15).
"'''Celem kokpitu menedżerskiego''' jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map" (M. Olszak 2008, s.15).
<google>t</google>
<google>t</google>


Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa '''sferach''' (W. Eckerson, 2006, s.5):
Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa '''sferach''' (W. Eckerson, 2006, s.5):
# „monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów”
# "monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów"
# „analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości”;
# "analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości";
# „zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku”.
# "zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku".


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 33: Linia 33:
* Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;
* Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;


==Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego ==
==Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego==
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):
Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):
* Graficzna prezentacja danych- są to wykresy i mapy graficzne;
* Graficzna prezentacja danych - są to wykresy i mapy graficzne;
* Prezentacja wniosków – „co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz”;
* Prezentacja wniosków - "co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz";
* Prezentacja najistotniejszych danych;
* Prezentacja najistotniejszych danych;


Linia 49: Linia 49:
* Wykresy typu bullet graph czy sparklines;
* Wykresy typu bullet graph czy sparklines;


W kokpitach menedżerskich często są opisane ''kluczowe wskaźniki efektywności'', czyli KPI Key Performance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich '''obszarach''' jak (P. Ziuzański 2014, s.61):
W kokpitach menedżerskich często są opisane ''kluczowe wskaźniki efektywności'', czyli KPI - Key Performance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich '''obszarach''' jak (P. Ziuzański 2014, s.61):
# '''Zasoby ludzkie''' są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;
# '''Zasoby ludzkie''' - są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;
# '''Finanse''' są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;
# '''Finanse''' - są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;
# '''Techniczne wsparcie''' są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;
# '''Techniczne wsparcie''' - są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;
# '''Marketing''' są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;
# '''Marketing''' - są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;
# '''Sprzedaż''' są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;
# '''Sprzedaż''' - są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;
# '''Produkcja''' są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;
# '''Produkcja''' - są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;


==Bibliografia==
==Bibliografia==
Linia 63: Linia 63:
* Eckerson W. (2006)., ''Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business'', John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
* Eckerson W. (2006)., ''Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business'', John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
* Few S. (2013)., ''Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data'', O’Reilly, Sebastopol, s.42
* Few S. (2013)., ''Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data'', O’Reilly, Sebastopol, s.42
* Kowalak R. (2016)., [https://wnus.edu.pl/frfu/file/article/view/9793.pdf ''Rola kokpitów menedżerskich w rachunkowości zarządczej''], "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr.2, s. 357-364
* Kowalak R. (2016)., [https://wnus.edu.pl/frfu/file/article/view/9793.pdf ''Rola kokpitów menedżerskich w rachunkowości zarządczej]'', "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr.2, s. 357-364
* Olszak M. (2008)., ''Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15
* Olszak M. (2008)., ''Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją'', Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15
* Sołtysik A. (2009)., ''Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji'', [w:] „Inteligentne systemy wspomagania decyzji”, H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
* Sołtysik A. (2009)., ''Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji'', [w:] "Inteligentne systemy wspomagania decyzji", H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
* Wyskwarski M. (2018), [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-53f1bbf7-c6f1-48f4-9ffe-ce3ce2ed0510 ''Kokpit menedżerski w małym przedsiębiorstwie''], „Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy”, nr 53, s.365-375
* Wyskwarski M. (2018), [https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-53f1bbf7-c6f1-48f4-9ffe-ce3ce2ed0510 "''Kokpit menedżerski w małym przedsiębiorstwie''"], "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy", nr 53, s.365-375
* Ziuzański P. (2014)., [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5434/_Kokpit%20mened%20erski%20jako%20efektywne%20narz%20dzie%20do%20wizualizacji%20danych%20w%20organizacji-2.pdf?sequence=4 ''Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie   do wizualizacji danych w organizacji''], [w:] „Rola informatyki w naukach   ekonomicznych i społecznych”, Z. Zieliński (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63
* Ziuzański P. (2014)., [https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/5434/_Kokpit%20mened%20erski%20jako%20efektywne%20narz%20dzie%20do%20wizualizacji%20danych%20w%20organizacji-2.pdf?sequence=4 ''Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie do wizualizacji danych w organizacji]'', [w:] "Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych", Z. Zieliński (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63
</noautolinks>
</noautolinks>


{{a|Yuliia Ivanitska}}
{{a|Yuliia Ivanitska}}
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]
[[Kategoria:Systemy informatyczne]]


{{#metamaster:description|Kokpit menedżerski to rozwiązanie Business Intelligence prezentujące dane z hurtowni danych. Monitoruje wydajność, analizuje problemy i zarządza zasobami ludzkimi.}}
{{#metamaster:description|Kokpit menedżerski to rozwiązanie Business Intelligence prezentujące dane z hurtowni danych. Monitoruje wydajność, analizuje problemy i zarządza zasobami ludzkimi.}}

Wersja z 15:20, 2 lis 2023

Kokpit menedżerski
Polecane artykuły

Kokpit menedżerski to jest jedno z "z przykładowych rozwiązań Business Intelligence służących do prezentacji, wizualizacji i raportowania danych opartych na hurtowni danych. W anglojęzycznej literaturze kokpit menedżerski funkcjonuje pod kilkoma nazwami. Można wskazać m.in. takie terminy jak: Business Intelligence Dashboard , corporate performance management , interactive dashboard. W polskojęzycznej literaturze można natomiast odnaleźć takie nazwy jak: kokpity informacyjne, kokpity użytkownika, kokpity zarządcze, czy pulpity menedżerskie" (P. Ziuzański 2014, s. 60). Kokpit menedżerski jest częścią składową systemów Business Intelligence i należy on do poziomu prezentacji. Jest to tak zwany pulpit, który demonstruje ważne dane, które są niezbędne do realizacji zadań, dane te były zebrane i demonstrowane w sposób graficzny i muszą one ułatwiać proces monitorowania różnych zjawisk zachodzących w organizacji (S.Few 2013, s. 42). Kokpity menedżerskie są odpowiednim rozwiązaniem, które zostało sformułowane na przecięciu analiz i raportów i charakteryzują się one średnim poziomem interaktywności (A. Sołtysik 2009, s. 198). Można się rozróżnić kokpity statyczne i dynamiczne. Ostatnie można opisać możliwością drążenia, zebrania i filtrowania danych (S. Few 2013, s. 42).

"Celem kokpitu menedżerskiego jest monitorowanie wydajności organizacji, a więc bieżące udostępnianie informacji odnośnie operacyjnych działań organizacji i potencjalnych odchyleń od wdrożonej strategii działania. Ponadto kokpit stanowi narzędzie do wizualizacji danych biznesowych dzięki wykorzystaniu wykresów i map" (M. Olszak 2008, s.15).

Kokpity menedżerskie są wykorzystywane też w trzech najważniejszych dla przedsiębiorstwa sferach (W. Eckerson, 2006, s.5):

  1. "monitoring najważniejszych procesów (KPI) z wykorzystaniem systemu alertów"
  2. "analiza przyczyn problemów dzięki dostarczeniu bieżących, ważnych informacji z różnych punktów widzenia na różnym poziomie szczegółowości";
  3. "zarządzanie zasobami ludzkimi, przebiegającymi procesami w celu podjęcia trafnych decyzji, optymalizacji wydajności i kierowaniem organizacją we właściwym kierunku".

TL;DR

Kokpit menedżerski jest narzędziem Business Intelligence służącym do prezentacji i raportowania danych. Ma za zadanie monitorowanie wydajności organizacji i wizualizację danych biznesowych. Kokpity menedżerskie są wykorzystywane w monitorowaniu procesów, analizie przyczyn problemów i zarządzaniu zasobami ludzkimi. Mają cechy takie jak wartości docelowe, śledzenie realizacji zadań i wykorzystanie narzędzi wizualizacyjnych. Prezentowane są w formie wykresów, map, liczników i innych. W kokpitach często są opisane kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Kokpity mogą wysyłać alerty dotyczące wskaźników, co wpływa na szybkość reagowania na zagrożenia. Wykorzystuje się je w obszarach zasobów ludzkich, finansów, technicznego wsparcia, marketingu, sprzedaży i produkcji.

Cechy kokpitu menedżerskiego

Kokpit menedżerski ma następujące cechy (Cokins 2009, s.104):

  • Są w nim zawarte wartości docelowe, progi, cele, mierniki i systemy ostrzegania;
  • Przedstawia sposoby śledzenia realizacji zadań i osiągania celów w przedsiębiorstwie;
  • Pozwala na wchodzenia na bardziej precyzyjne płaszczyzny określonego wykresu, raportu i miernika;
  • Są w nim wykorzystywane takie narzędzia wizualizacyjne jak wykresy, grafiki czy tabele;

Podstawowe własności kokpitu menedżerskiego

Da się wyróżnić takie własności kokpitu menedżerskiego jak (Alexander, Walkenbach 2011, s.28):

  • Graficzna prezentacja danych - są to wykresy i mapy graficzne;
  • Prezentacja wniosków - "co zwalnia użytkownika z potrzeby przeprowadzania własnych analiz";
  • Prezentacja najistotniejszych danych;

Formy prezentacji kokpitu menedżerskiego

Są takie formy prezentacji kokpitu menedżerskiego jak (P. Ziuzański 2014, s.62):

  • Mapy statystyczne;
  • Wykres statystyczny;
  • Liczniki;
  • Kontrolki;
  • Sygnalizacja świetlna;
  • Ikony;
  • Wykresy typu bullet graph czy sparklines;

W kokpitach menedżerskich często są opisane kluczowe wskaźniki efektywności, czyli KPI - Key Performance Indicators. Jest to potrzebne do monitorowania rezultatów przedsiębiorstwa w różnych płaszczyznach jego działalności. Wspomaga to w podniesieniu poziomu efektywności przedsiębiorstwa. Kokpity też mogą wysyłać alerty które mogą dotyczyć określonych wskaźników, co oddziałuje na szybkość reagowania na szanse czy zagrożenia biznesowe. Kokpity menedżerskie w naszych czasach są dość często wykorzystywane w przedsiębiorstwach w różnych obszarach jego funkcjonowania, na przykład kokpity menedżerskie mogą być wykorzystywane w takich obszarach jak (P. Ziuzański 2014, s.61):

  1. Zasoby ludzkie - są to takie wskaźniki jak fluktuacja pracowników, satysfakcja pracowników, rotacja pracowników, liczba zwolnień;
  2. Finanse - są to takie wskaźniki jak koszty, przychody, zyski, wydatki;
  3. Techniczne wsparcie - są to takie wskaźniki jak liczba maili, liczba telefonów, liczba problem, liczba zwrotów i reklamacji;
  4. Marketing - są to takie wskaźniki jak rezultaty kampanii reklamowej, udział firmy w rynku;
  5. Sprzedaż - są to takie wskaźniki jak liczba zamówień, ceny produktów;
  6. Produkcja - są to takie wskaźniki jak liczba produkcji, czas produkcji;

Bibliografia

  • Alexander M., Walkenbach J. (2011)., Analiza i prezentacja danych w Microsoft Excel, Helion, Gliwice, s.28
  • Cokins, G. (2009)., Performance Management Integrating Strategy Execution, Methodologies, Risk and Analytics, Wiley & Sons, New Jersey, s.104
  • Eckerson W. (2006)., Performance Dashboards. Measuring, Monitoring and Managing Your Business, John Wiley & Sons, Hoboken, s.5
  • Few S. (2013)., Information dashboard design. The Effective Visual Communication of Data, O’Reilly, Sebastopol, s.42
  • Kowalak R. (2016)., Rola kokpitów menedżerskich w rachunkowości zarządczej, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr.2, s. 357-364
  • Olszak M. (2008)., Analiza i ocena wykorzystania systemów Business Intelligence w zarządzaniu organizacją, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 15
  • Sołtysik A. (2009)., Hurtownie danych i narzędzia OLAP w procesach wspomagania decyzji, [w:] "Inteligentne systemy wspomagania decyzji", H. Sroka, W. Wolny (red.), Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach, Katowice, s.198
  • Wyskwarski M. (2018), "Kokpit menedżerski w małym przedsiębiorstwie", "Nierówności społeczne a wzrost gospodarczy", nr 53, s.365-375
  • Ziuzański P. (2014)., Kokpit menedżerski jako efektywne narzędzie do wizualizacji danych w organizacji, [w:] "Rola informatyki w naukach ekonomicznych i społecznych", Z. Zieliński (red.), Wyższa szkoła handlowa, Kielce, s.60-63


Autor: Yuliia Ivanitska