Blended learning: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 18: | Linia 18: | ||
=Rodzaje blended learning= | =Rodzaje blended learning= | ||
<google>t</google> | <google>t</google> | ||
W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning<ref>Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015 | W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning<ref>Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 175 </ref>. Są to: | ||
*'''zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)'''- lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek | *'''zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)'''- lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek | ||
*'''zajęcia rotacyjne (ang. rotation)''' - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy | *'''zajęcia rotacyjne (ang. rotation)''' - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
=Techniki weryfikowania wiedzy= | =Techniki weryfikowania wiedzy= | ||
Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik | Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik | ||
<ref> Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015 | <ref> Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 177 </ref>. Poniżej przedstawiono niektóre z nich: | ||
*'''uzupełniające strony internetowe''' - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe [[informacje]] które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta | *'''uzupełniające strony internetowe''' - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe [[informacje]] które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta | ||
*'''ćwiczenia na platformie''' - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie | *'''ćwiczenia na platformie''' - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie | ||
Linia 35: | Linia 35: | ||
=Zalety= | =Zalety= | ||
'''Blended learning''' niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji<ref> Stecyk A. (2009) | '''Blended learning''' niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji<ref> Stecyk A. (2009), s. 373-374 </ref>, do zalet blended learning można zaliczyć: | ||
*'''mobilność''' - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela | *'''mobilność''' - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela | ||
*'''[[różnorodność]] technik nauczania''' - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, [[case study]], [[materiały]] uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć | *'''[[różnorodność]] technik nauczania''' - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, [[case study]], [[materiały]] uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć | ||
Linia 41: | Linia 41: | ||
=Bariery= | =Bariery= | ||
Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier<ref> Stecyk A. (2009) | Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier<ref> Stecyk A. (2009), s. 374 </ref>, które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi: | ||
*'''bariera finansowa''' - w pewnych przypadkach [[fundusze]] szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych | *'''bariera finansowa''' - w pewnych przypadkach [[fundusze]] szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych | ||
*'''bariera mentalna''' - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego | *'''bariera mentalna''' - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego |
Wersja z 22:47, 28 paź 2023
Blended learning |
---|
Polecane artykuły |
Blended learning (zwany również b-learning, pol. “mieszane nauczanie”) - termin oznaczający metodę nauczania, która jest połączeniem nauczania tradycyjnego z nauczaniem e-learningowym. Zajęcia typu blended learning prowadzone są przez nauczyciela, który w trakcie przekazywania wiedzy w sali z uczniami lub studentami korzysta z nowoczesnych technologii przy użyciu platformy internetowej (przykładem jest Platforma Moodle). Program zajęć może być dopasowany przez nauczyciela, który odpowiednio zaplanuje sposób realizacji zajęć - może zaplanować ile czasu spędzi na bezpośredniej interakcji nauczyciel-uczeń, interakcji nauczyciel-uczeń-platforma internetowa, a w jakim wymiarze godzin wykona swoją pracę w sposób e-learningowy.
Rodzaje blended learning
W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning[1]. Są to:
- zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)- lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek
- zajęcia rotacyjne (ang. rotation) - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy
- zajęcia elastyczne (ang. flex) - zajęcia są realizowane głównie z wykorzystaniem kursów on-line, z możliwością spotkań z osobą prowadzącą
- ćwiczenia on-line (ang. online lab) - ćwiczenia realizowane na platformie online z możliwością uczęszczania na lekcje zgodnie z klasyczną metodą nauczania
- zajęcia mieszane (ang. self-blend) - lekcje prowadzone głównie są metodą tradycyjną, z możliwością wykorzystania internetowych platform, aby uczeń mógł realizować program zajęć w domu,
- zajęcia on-line (ang. online driver) - zajęcia odbywają się zarówno w sposób klasyczny - lekcje są prowadzone z nauczycielem w sali oraz nowoczesny - w sposób e-learningowym na platformie internetowej
Techniki weryfikowania wiedzy
Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik [2]. Poniżej przedstawiono niektóre z nich:
- uzupełniające strony internetowe - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe informacje które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta
- ćwiczenia na platformie - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie
- forum - technika, która jest realizowana w formie otwartej dyskusji na platformie. Osoba prowadząca kurs zakłada forum w celu odpowiadania na pytania uczestników kursu lub też umieszczania ogłoszeń. Nauczyciel tworząc forum może też rozpoczynać debaty, w której uczniowie prowadzą burze mózgów na temat przedmiotu realizowanych zajęć
- quiz - metoda weryfikacji wiedzy uczniów, którzy uczęszczają zarówno na zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, jak i tych w formie on-line. Specyfiką tej metody jest miejsce jej realizacji - bardzo często uczniowie rozwiązujący quiz on-line przebywają w sali lekcyjnej. Umożliwia to szybkie uzyskanie wyników oraz uczciwą pracę uczniów
Zalety
Blended learning niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji[3], do zalet blended learning można zaliczyć:
- mobilność - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela
- różnorodność technik nauczania - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, case study, materiały uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć
- zmniejszenie kosztów - korzystając z platform internetowych, można zaoszczędzić pieniądze wydawane na podręczniki. Dodatkowo treść zamieszczoną w Internecie łatwo edytować bez konieczności publikacji nowych egzemplarzy w przeciwieństwie do papierowych książek
Bariery
Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier[4], które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi:
- bariera finansowa - w pewnych przypadkach fundusze szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych
- bariera mentalna - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego
TL;DR
Blended learning to połączenie tradycyjnej metody nauczania z e-learningiem. Istnieje kilka rodzajów blended learning, w tym zajęcia stacjonarne, rotacyjne, elastyczne, ćwiczenia online, zajęcia mieszane i zajęcia online. Weryfikacja wiedzy odbywa się za pomocą stron internetowych, ćwiczeń na platformie, forum i quizów. Blended learning ma wiele zalet, takich jak mobilność, różnorodność technik nauczania i zmniejszenie kosztów. Jednak istnieją też bariery, takie jak ograniczenia finansowe i opór mentalny.
Przypisy
Bibliografia
- Kulpa, T. (2014) Doświadczenia z prowadzenia zajęć z wykorzystaniem platformy Moodle, "Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej", Tom Nr 37, s. 33-36
- Łapińska, M., Gołaszewska, A. (2015) Wspomaganie zajęć dydaktycznych z matematyki na kierunkach technicznych kursem e-learningowym, "Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej", Tom Nr 41, s. 93-97
- Mokwa-Tarnowska I. (2015) "E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim. Zagadnienia metodyczne", Wyd. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
- Prauzner, T. (2010) Blended learning: nowa metoda nauczania, "Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Techniczna i Informatyczna", Tom 5, s. 109-114
- Stecyk A. (2009) E-learning i blended learning w edukacji. Charakterystyka projektu LAMS WZiEU, "Przedsiębiorczość - Edukacja", Tom 5, s. 373-380
- Stecyk A. (2017) Model oceny poziomu jakości przedmiotów realizowanych w trybie nauczania komplementarnego (blended learning), "E-mentor", nr 5 (72), s. 28-35
- Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015) Kształcenie w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej: propozycje zastosowania technik "blended learning”, T. 13, z. 2(68), s. 173-185
Autor: Joanna Dańda