MERCOSUR: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie MetaData Description) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
Linia 14: | Linia 14: | ||
}} | }} | ||
'''MERCOSUR''' (''Mercado Común del Sur'' - [[Wspólny Rynek Południa]]) - międzynarodowa [[organizacja]] gospodarcza utworzona przez Argentynę, Brazylię Paragwaj i Urugwaj na mocy Traktatu z Asunción z 1991 roku. Jako [[organizacja międzynarodowa]] został sformalizowany w 1994 roku Protokołem dodatkowym z Ouro Preto. MERCOSUR jest zinstytucjonalizowaną, organizacją półotwartą, mogą do niej przystępować wszyscy członkowie ALAD. Utworzenie tego ugrupowania zainspirowane było procesami integracyjnymi w Europie. W wyniku szybkiej integracji państw tej organizacji, udało się stworzyć strefę wolnego handlu, a następnie przyjąć wspólną taryfę celną, a zatem stworzyć unię celną. | |||
==Cele utworzenia MERCOSUR== | ==Cele utworzenia MERCOSUR== | ||
Do najważniejszych [[cel]]ów powołania MERCOSUR zalicza się: | Do najważniejszych [[cel]]ów powołania MERCOSUR zalicza się: | ||
Linia 25: | Linia 24: | ||
==Organy MERCOSUR== | ==Organy MERCOSUR== | ||
* '''Rada Wspólnego Rynku''' - jest to najwyższy rangą organ MERCOSUR. Wyznacza kierunki integracji, sprawuje [[przywództwo]] polityczne tego procesu, może podejmować stosowne decyzje dla osiągnięcia celów Traktatu. [[Akty prawne]] wydawane przez Radę, są określane jako rezolucje, mają jednak charakter wiążący dla państw członkowskich. Rada reprezentuje MERCOSUR na zewnątrz, interpretuje prawa tej organizacji, może również tworzyć różne organy pomocnicze. W jej skład wchodzą: ministrowie spraw zagranicznych państw członkowskich, ministrowie gospodarki tych państw oraz prezesi ich banków centralnych. Ponadto w obradach mogą wziąć [[udział]] prezydenci państw członkowskich oraz przedstawiciele państw stowarzyszonych (Chile i Boliwii). | * '''Rada Wspólnego Rynku''' - jest to najwyższy rangą organ MERCOSUR. Wyznacza kierunki integracji, sprawuje [[przywództwo]] polityczne tego procesu, może podejmować stosowne decyzje dla osiągnięcia celów Traktatu. [[Akty prawne]] wydawane przez Radę, są określane jako rezolucje, mają jednak charakter wiążący dla państw członkowskich. Rada reprezentuje MERCOSUR na zewnątrz, interpretuje prawa tej organizacji, może również tworzyć różne organy pomocnicze. W jej skład wchodzą: ministrowie spraw zagranicznych państw członkowskich, ministrowie gospodarki tych państw oraz prezesi ich banków centralnych. Ponadto w obradach mogą wziąć [[udział]] prezydenci państw członkowskich oraz przedstawiciele państw stowarzyszonych (Chile i Boliwii). | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
* '''Grupa Wspólnego Rynku''' - stanowi organ wykonawczy MERCOSUR, podejmuje tzw. decyzje wykonawcze, umożliwiające wykonywanie rezolucji Rady. Decyzje te, również wiążą państwa członkowskie, aczkolwiek nie obowiązują w nich bezpośrednio, lecz wymagają inkorporacji do porządku prawnego krajowego. Ponadto Grupa Wspólnego Rynku negocjuje i zawiera umowy międzynarodowe pomiędzy MERCOSUR, jako całością, a państwami trzecimi. W jej skład wchodzi czterech przedstawicieli każdego z państw członkowskich wraz z czterema zastępcami. | * '''Grupa Wspólnego Rynku''' - stanowi organ wykonawczy MERCOSUR, podejmuje tzw. decyzje wykonawcze, umożliwiające wykonywanie rezolucji Rady. Decyzje te, również wiążą państwa członkowskie, aczkolwiek nie obowiązują w nich bezpośrednio, lecz wymagają inkorporacji do porządku prawnego krajowego. Ponadto Grupa Wspólnego Rynku negocjuje i zawiera umowy międzynarodowe pomiędzy MERCOSUR, jako całością, a państwami trzecimi. W jej skład wchodzi czterech przedstawicieli każdego z państw członkowskich wraz z czterema zastępcami. | ||
* '''Komisja Handlu''' - jest organem kontrolno - rewizyjnym, której zadaniem jest [[monitorowanie]] handlu pomiędzy państwami członkowskim, pod kątem przestrzegania zasad unii celnej. W tym zakresie może ona wydawać decyzje wiążące państwa członkowskie, choć nie bezpośrednio, lecz wymagające implementacji do krajowego porządku prawnego. W jej skład wchodzi czterech przedstawicieli każdego z państw członkowskich wraz z czterema zastępcami. | * '''Komisja Handlu''' - jest organem kontrolno - rewizyjnym, której zadaniem jest [[monitorowanie]] handlu pomiędzy państwami członkowskim, pod kątem przestrzegania zasad unii celnej. W tym zakresie może ona wydawać decyzje wiążące państwa członkowskie, choć nie bezpośrednio, lecz wymagające implementacji do krajowego porządku prawnego. W jej skład wchodzi czterech przedstawicieli każdego z państw członkowskich wraz z czterema zastępcami. | ||
Linia 36: | Linia 35: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Białowąs T. (2006). '' | <noautolinks> | ||
* Kłosiński K. A. (2014). [https://www.kul.pl/files/433/roczniki_2015_nr_2/05-Klosinski_COrr.pdf ''Ameryka Południowa w pozyskiwaniu cywilizacyjnej tożsamości'']. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 6(42), 115-130 | * Białowąs T. (2006). ''Rozwój handlu międzynarodowego po II wojnie światowej''. Europejskie Centrum Edukacyjne, Toruń | ||
* Oziewicz E. (red.). (2001). '' Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | * Kłosiński K. A. (2014). [https://www.kul.pl/files/433/roczniki_2015_nr_2/05-Klosinski_COrr.pdf ''Ameryka Południowa w pozyskiwaniu cywilizacyjnej tożsamości'']. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 6(42), 115-130 | ||
* Trefler P. (2015). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-df430202-61ca-49c2-be6c-07560f618e70/content/partContents/57a3ef1f-d017-325c-8e74-3527b4181971 ''Wiodące Instytucje Współpracy Międzyregionalnej i Transgranicznej w Regionie ConoSur (Stożka Południowego)'']. Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, 1(87), 50-68 | * Oziewicz E. (red.). (2001). '' Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej''. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* Wójtowicz M. (2016). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-42ccc18a-07b2-4c63-ad6c-102e7bb76d61 ''Znaczenie Brazylii w rozwoju współpracy handlowej w ramach Mercosur'']. Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, 1(91), 59-82 | * Trefler P. (2015). [https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.desklight-df430202-61ca-49c2-be6c-07560f618e70/content/partContents/57a3ef1f-d017-325c-8e74-3527b4181971 ''Wiodące Instytucje Współpracy Międzyregionalnej i Transgranicznej w Regionie ConoSur (Stożka Południowego)'']. Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, 1(87), 50-68 | ||
* Wójtowicz M. (2016). [http://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.desklight-42ccc18a-07b2-4c63-ad6c-102e7bb76d61 ''Znaczenie Brazylii w rozwoju współpracy handlowej w ramach Mercosur'']. Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, 1(91), 59-82 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Anna Wojciechowska, Gabriela Mady}} | {{a|Anna Wojciechowska, Gabriela Mady}} |
Wersja z 09:28, 25 paź 2023
MERCOSUR |
---|
Polecane artykuły |
MERCOSUR (Mercado Común del Sur - Wspólny Rynek Południa) - międzynarodowa organizacja gospodarcza utworzona przez Argentynę, Brazylię Paragwaj i Urugwaj na mocy Traktatu z Asunción z 1991 roku. Jako organizacja międzynarodowa został sformalizowany w 1994 roku Protokołem dodatkowym z Ouro Preto. MERCOSUR jest zinstytucjonalizowaną, organizacją półotwartą, mogą do niej przystępować wszyscy członkowie ALAD. Utworzenie tego ugrupowania zainspirowane było procesami integracyjnymi w Europie. W wyniku szybkiej integracji państw tej organizacji, udało się stworzyć strefę wolnego handlu, a następnie przyjąć wspólną taryfę celną, a zatem stworzyć unię celną.
Cele utworzenia MERCOSUR
Do najważniejszych celów powołania MERCOSUR zalicza się:
- wprowadzenie wspólnych ceł zewnętrznych i przyjęcie wspólnej polityki handlowej wobec partnerów spoza MERCOSUR,
- koordynacja polityki makroekonomicznej i sektorowej w handlu zagranicznym, rolnictwie, przemyśle, w polityce fiskalnej i monetarnej, kursu walutowego i przepływu kapitału, w usługach, cłach, w transporcie morskim i lądowym, telekomunikacji i innych, na które wyrażą zgodę kraje, w celu zapewnienia właściwych warunków konkurencji między krajami członkowskimi,
- zredukowanie ceł, zgodnie z przyjętym harmonogramem, w celu doprowadzenia do całkowitego zniesienia ceł oraz barier w swobodnym przepływie dóbr i usług.
Organy MERCOSUR
- Rada Wspólnego Rynku - jest to najwyższy rangą organ MERCOSUR. Wyznacza kierunki integracji, sprawuje przywództwo polityczne tego procesu, może podejmować stosowne decyzje dla osiągnięcia celów Traktatu. Akty prawne wydawane przez Radę, są określane jako rezolucje, mają jednak charakter wiążący dla państw członkowskich. Rada reprezentuje MERCOSUR na zewnątrz, interpretuje prawa tej organizacji, może również tworzyć różne organy pomocnicze. W jej skład wchodzą: ministrowie spraw zagranicznych państw członkowskich, ministrowie gospodarki tych państw oraz prezesi ich banków centralnych. Ponadto w obradach mogą wziąć udział prezydenci państw członkowskich oraz przedstawiciele państw stowarzyszonych (Chile i Boliwii).
- Grupa Wspólnego Rynku - stanowi organ wykonawczy MERCOSUR, podejmuje tzw. decyzje wykonawcze, umożliwiające wykonywanie rezolucji Rady. Decyzje te, również wiążą państwa członkowskie, aczkolwiek nie obowiązują w nich bezpośrednio, lecz wymagają inkorporacji do porządku prawnego krajowego. Ponadto Grupa Wspólnego Rynku negocjuje i zawiera umowy międzynarodowe pomiędzy MERCOSUR, jako całością, a państwami trzecimi. W jej skład wchodzi czterech przedstawicieli każdego z państw członkowskich wraz z czterema zastępcami.
- Komisja Handlu - jest organem kontrolno - rewizyjnym, której zadaniem jest monitorowanie handlu pomiędzy państwami członkowskim, pod kątem przestrzegania zasad unii celnej. W tym zakresie może ona wydawać decyzje wiążące państwa członkowskie, choć nie bezpośrednio, lecz wymagające implementacji do krajowego porządku prawnego. W jej skład wchodzi czterech przedstawicieli każdego z państw członkowskich wraz z czterema zastępcami.
- Sekretariat - na czele, którego stoi dyrektor mianowany przez Grupę Wspólnego Rynku. Sekretariat pełni czynności administracyjno - techniczne, głównie przygotowując posiedzenia pozostałych organów MERCOSUR.
- Łączona Komisja Parlamentarna - pełni funkcje opiniodawczo - doradcze. W jej skład wchodzą przedstawiciele parlamentów państw członkowskich.
- Konsultacyjne Forum Gospodarczo - Społeczne - skupia przedstawicieli organizacji społecznych i gospodarczych z państw członkowskich.
- Stały Trybunał Odwoławczy- rozpatruje odwołania państw członkowskich od orzeczeń Trybunałów arbitrażowych ad hoc, rozstrzygających spory pomiędzy członkami MERCOSUR, lub między członkami MERCOSUR, a organami tej organizacji.
Bibliografia
- Białowąs T. (2006). Rozwój handlu międzynarodowego po II wojnie światowej. Europejskie Centrum Edukacyjne, Toruń
- Kłosiński K. A. (2014). Ameryka Południowa w pozyskiwaniu cywilizacyjnej tożsamości. Roczniki Ekonomii i Zarządzania, 6(42), 115-130
- Oziewicz E. (red.). (2001). Procesy integracyjne we współczesnej gospodarce światowej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Trefler P. (2015). Wiodące Instytucje Współpracy Międzyregionalnej i Transgranicznej w Regionie ConoSur (Stożka Południowego). Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, 1(87), 50-68
- Wójtowicz M. (2016). Znaczenie Brazylii w rozwoju współpracy handlowej w ramach Mercosur. Ameryka Łacińska. Kwartalnik analityczno-informacyjny, 1(91), 59-82
Autor: Anna Wojciechowska, Gabriela Mady