Kontroler: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (Infobox update)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Menedżer sprzedaży]]</li>
<li>[[Proces przegląd zarządzania]]</li>
<li>[[Plan audytów]]</li>
<li>[[Menedżer jakości]]</li>
<li>[[Zarządzanie personelem]]</li>
<li>[[Role menedżerów personalnego i liniowego]]</li>
<li>[[Funkcje zarządzania]]</li>
<li>[[Audyt informatyczny]]</li>
<li>[[Wymagania dla stanowiska kierownika marketingu]]</li>
</ul>
}}
'''Kontroler''' — jest to osoba, która zwykle zajmuje wysokie stanowisko w dziale finansów danego przedsiębiorstwa. Jego rola jest zależna od wielkości firmy, w której obejmuje stanowisko. Ma za zadanie nadzorować działania księgowości w sposób efektywny i według obowiązujących zasad rachunkowości. <ref>(Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., 2008, s. 1.03)</ref>. 
'''Kontroler''' — jest to osoba, która zwykle zajmuje wysokie stanowisko w dziale finansów danego przedsiębiorstwa. Jego rola jest zależna od wielkości firmy, w której obejmuje stanowisko. Ma za zadanie nadzorować działania księgowości w sposób efektywny i według obowiązujących zasad rachunkowości. <ref>(Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., 2008, s. 1.03)</ref>. 



Wersja z 06:44, 20 sty 2023

Kontroler
Polecane artykuły

Kontroler — jest to osoba, która zwykle zajmuje wysokie stanowisko w dziale finansów danego przedsiębiorstwa. Jego rola jest zależna od wielkości firmy, w której obejmuje stanowisko. Ma za zadanie nadzorować działania księgowości w sposób efektywny i według obowiązujących zasad rachunkowości. [1]

Zadania kontrolera

Stanowisko kontrolera wiąże się z szeregiem funkcji związanych z płatnościami, fakturowaniem, nadzorowaniem sald na kontach oraz dbanie o sprawnym funkcjonowaniem działu finansowego. Czynności kontrolera można podzielić na sześć aspektów. Pierwsze cztery związane są z pracą każdego menadżera wyższego szczebla w przedsiębiorstwie. Ostatnie dwa są wyspecjalizowane względem stanowiska kontrolera i nie nawiązują do umiejętności menadżerskich[2]:

  1. planowanie — tak jak w przypadku innych szefów działów, kontroler odpowiada za rozdzielenie obowiązków wśród swoich pracowników oraz wyznaczenie terminów ich wykonania. W dziale finansowym niesamowicie ważne jest wyznaczenie odpowiednich terminów przetwarzania transakcji i przygotowywanie sprawozdań finansowych;
  2. organizowanie — kierownik działu odpowiada za pozyskanie dobrze wykwalifikowanego personelu i utrzymywanie świadczonego serwisu na wysokim poziomie. Dobre zorganizowanie wiąże się również z pozyskaniem niezbędnego sprzętu do wykonywania wszelkich powierzonych przez przełożonego zadań;
  3. kierowanie — menadżer odpowiada za efektywną współpracę pracowników swojego działu, tak aby była ona efektywna i uporządkowana;
  4. mierzenie — kontroler odpowiada za pomiar wydajności kluczowych aspektów funkcjonowania swojego działu, utrzymywanie standardów oraz wychwytywanie i korygowanie ewentualnych błędów;
  5. analiza finansowa — zadaniem kontrolera jest odpowiadanie za analizę, interpretację i generowanie rekomendacji dotyczących wyników finansowych przedsiębiorstwa. W celu dokładnego wykonania tych zadań niezbędna jest umiejętność komunikacji zarówno pod względem ustnym jak i pisemnym, tak aby wszelkie informacje przekazane przez kontrolera były skuteczne i zrozumiałe dla pozostałych członków zespołu czy zarządu;
  6. analiza procesu — kontroler odpowiada za cykliczne analizy i ocenę wydajności każdego głównego procesu związany z transakcjami, jego celem jest sprawowanie ścisłej kontroli finansowej nad procesami oraz analizie ich kosztów w porównaniu ze skutecznością i wydajnością.

Zakres wpływów kontrolera

Funkcja kontrola wpływa na każdy aspekt działania przedsiębiorstwa dlatego osoba na tym stanowisku, powinna posiadać dobrze rozwinięte umiejętności interpersonalne. Istotne jest kształtowanie relacji z kierownictwem wyższego szczebla oraz pozostałym członkami zespołu. Kontroler powinien znać system planowania każdego działu, przeprowadzać audyt wewnętrzny oraz wiedzieć jak działa system administracyjny przedsiębiorstwa.

Zakres działania kontrolera[3]:

  • jednym z głównych zadań kontrolera jest pewność, że spełnione zostały wszelkie wymogi prawne i regulacje są przestrzegane we wszystkich działach,
  • uczestnictwo w spotkaniach między działami,
  • wspieranie procesu planowania strategicznego oraz upewnienie się, że budżety korporacyjne powiązane są z tym procesem,
  • sprawdzanie efektywności innych działów i przedstawianie swoich analiz na ten temat,
  • wdrażanie i zarządzanie wewnętrznym programem przedsiębiorstwa oraz zapewnienie efektywności stosowanej kontroli,
  • wprowadzenie i kontrola skuteczności polityki korporacyjnej w tym: polityki podziału uprawnień, polityki podziału obowiązków, polityki kontroli wewnętrznej,
  • opracowanie udoskonalonego programu kontroli wewnątrz przedsiębiorstwa i wprowadzanie działań naprawczych w celu wyeliminowania słabych aspektów,
  • przygotowanie oraz wprowadzenie wskaźników i planu wyników dla całego przedsiębiorstwa jak również ich analiza,
  • zatwierdzenie wybranej ochrony ubezpieczeniowej,
  • nadzorowanie ofert publicznych,
  • współpracowanie z inwestorami oraz pożyczkodawcami,
  • wyznaczenie limitu kredytowego dla klientów strategicznych,
  • wdrożenie funduszy emerytalnych,
  • wyznaczenie funduszy na podwyżki i świadczenia bonusowe,
  • prowadzenie akt pracowniczych.

Przypisy

  1. (Shim J.K., Siegel J.G., Dauber N., 2008, s. 1.03)
  2. (Roehl-Anderson J., Bragg S.M., 2004, s. 2-3)
  3. (Doxey C.H., 2021, s. 11-12)

Bibliografia

Autor: Oliwia Książek