Rozszerzanie zakresu pracy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update)
 
(LinkTitles.)
Linia 31: Linia 31:
* Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy
* Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy
* Wydłużenie cyklu pracy
* Wydłużenie cyklu pracy
* Możliwość odpowiedzialności (przeciw działanie monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika
* Możliwość odpowiedzialności (przeciw [[działanie]] monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika
* Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników
* Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników



Wersja z 22:29, 21 maj 2020

Rozszerzanie zakresu pracy
Polecane artykuły


Rozszerzanie zakresu pracy - przeciwieństwo upraszczania pracy (rozumiane mylnie jako wzbogacanie pracy) Sposoby:

  1. Powiększenie zakresu wykonywanych czynności poprzez scalenie kilku dotychczas wykonywanych na różnych stanowiskach czynności i powierzeniu ich pojedynczemu wykonawcy na 1 stanowisku, a także umożliwienie pracownikowi autoregulacji rytmu pracy.
  2. Przez dodanie do prostych czynności podstawowych dla danego stanowiska czynności pomocniczych - konserwacji urządzenia, drobnych napraw, czynności obsługi organizacyjnej, itp.
  3. Przez dodanie do wykonywanych czynności takich, dzięki którym pracownik będzie mógł wykazać się odpowiedzialnością (samokontrola przy jakości i ilości, gdy widać efekty końcowe).

Etapy:

  1. Rozpoznanie możliwości i zasadności rozszerzenia pracy.
  2. Ustalenie stanowisk na których wykonywane zadania zostaną rozszerzone.
  3. Zaprojektowanie nowej organizacji pracy.
  4. Przeszkolenie wykonawców / pracowników
  5. Wprowadzenie nowej organizacji w życie wraz z zanikającą kontrolą

Zalety rozszerzania pracy:

  • Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy
  • Wydłużenie cyklu pracy
  • Możliwość odpowiedzialności (przeciw działanie monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika
  • Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników

Wady rozszerzania pracy

  • Brak zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu

Bibliografia

  • Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999
  • T. Lucey " Management Information Systems", Poznań 2003

Autor: Grzegorz Jarzynka