Jean Piaget: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
to szwajcarski biolog, psycholog, pedagog, a także filozof, urodził się 9 sierpnia 1896 roku w Neuchatel, odszedł 1980 roku w Genawie. Piaget zasłynął w charakterze psychologa XX wieku badającego koncepcje poznawczą dzieci (M. Białecka-Pikul i in. 2011, s. 27). Autor przedstawił badania na podstawie psychologicznych oraz historyczno-krytycznej analizy myśli naukowej, analizował rozwijanie myślenia (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). Wskazał czynną skłonność dziecka do postrzegania środowiska otaczającego. Z punktu widzenia Piageta każdy człowiek w tym również dziecko, musi adaptować do ciągłych zmian, jakie nieustannie występują w otoczeniu (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). | to szwajcarski biolog, psycholog, pedagog, a także filozof, urodził się 9 sierpnia 1896 roku w Neuchatel, odszedł 1980 roku w Genawie. Piaget zasłynął w charakterze psychologa XX wieku badającego koncepcje poznawczą dzieci (M. Białecka-Pikul i in. 2011, s. 27). Autor przedstawił badania na podstawie psychologicznych oraz historyczno-krytycznej analizy myśli naukowej, analizował rozwijanie myślenia (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). Wskazał czynną skłonność dziecka do postrzegania środowiska otaczającego. Z punktu widzenia Piageta każdy człowiek w tym również dziecko, musi adaptować do ciągłych zmian, jakie nieustannie występują w otoczeniu (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). | ||
Piaget przedstawił cztery fazy rozwoju poznania świeżych umiejętności (A. Kurczewska 2016, s. 78). Na podstawie obserwacji i badań doszedł do wniosku, iż wszystkie dzieci przechodzą przez jednakowe fazy odkryć świata, wykonują błędy i docierają do jednakowych koncepcji. | Piaget przedstawił cztery fazy rozwoju poznania świeżych [[umiejętności]] (A. Kurczewska 2016, s. 78). Na podstawie obserwacji i badań doszedł do wniosku, iż wszystkie dzieci przechodzą przez jednakowe fazy odkryć świata, wykonują błędy i docierają do jednakowych koncepcji. | ||
==Koncepcja rozwoju Jeana Piageta== | ==Koncepcja rozwoju Jeana Piageta== | ||
Linia 27: | Linia 27: | ||
==Podejście moralne według J. Piageta== | ==Podejście moralne według J. Piageta== | ||
Jean Piaget opisuje znaczenie procesów poznawczych dzieci umożliwiające tworzenie i organizowanie struktury myślenia oraz działania. Dziecko postrzegane jest jako '''moralny filozof''' biorący aktywny udział w budowaniu sposobów myślenia o tym co dobre a co złe (N.D. Czyżowska 2018, s. 30). W procesie rozwojowym dokonywane są coraz bardziej użyteczne i złożone operacje poznawcze jednostki. Piaget podkreśla dwa typy rozumowania moralnego odbiegające odmiennym znaczeniem pojmowania takich kwestii jak uczciwość, szacunek oraz kara. Rozwój moralny określany jest, jako przechodzenie od moralności heteronomicznej, w której charakterystyczne jest przyporządkowanie autorytetom i zasadom ze względu na obawę przed karą, do moralności autonomicznej, która składa się z wspólnego szacunku, równości oraz uczciwości przyswajanej jako przestrzeganie wspólnie sprecyzowanych zasad, które równocześnie stają się zasadami samej jednostki. Wartością szczególną w rozwoju moralnym dzieci odgrywa grupa rówieśnicza opierająca się na wzajemnym szacunku i równości w znacznym stopniu przyczyniająca się do przechodzenia w kierunku autonomii moralnej (N.D. Czyżowska 2018, s. 31). | Jean Piaget opisuje znaczenie procesów poznawczych dzieci umożliwiające tworzenie i [[organizowanie]] struktury myślenia oraz działania. Dziecko postrzegane jest jako '''moralny filozof''' biorący aktywny [[udział]] w budowaniu sposobów myślenia o tym co dobre a co złe (N.D. Czyżowska 2018, s. 30). W procesie rozwojowym dokonywane są coraz bardziej użyteczne i złożone operacje poznawcze jednostki. Piaget podkreśla dwa typy rozumowania moralnego odbiegające odmiennym znaczeniem pojmowania takich kwestii jak uczciwość, szacunek oraz kara. [[Rozwój]] moralny określany jest, jako przechodzenie od moralności heteronomicznej, w której charakterystyczne jest przyporządkowanie autorytetom i zasadom ze względu na obawę przed karą, do moralności autonomicznej, która składa się z wspólnego szacunku, równości oraz uczciwości przyswajanej jako przestrzeganie wspólnie sprecyzowanych zasad, które równocześnie stają się zasadami samej jednostki. Wartością szczególną w rozwoju moralnym dzieci odgrywa [[grupa]] rówieśnicza opierająca się na wzajemnym szacunku i równości w znacznym stopniu przyczyniająca się do przechodzenia w kierunku autonomii moralnej (N.D. Czyżowska 2018, s. 31). | ||
==Typy sprawiedliwości według J. Piageta== | ==Typy sprawiedliwości według J. Piageta== | ||
Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci: | Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci: | ||
* sprawiedliwość retrybutywna –sankcje za popełniane błędy. Sankcje ekspiacyjną (bicie) z przymusu wymierzana za złamanie zasad i sankcję przez odwzajemnianie (nagana) – wyjaśnienie jednostce karanej przez osobę z autorytetem konsekwencji łamania reguł, | * sprawiedliwość retrybutywna –sankcje za popełniane błędy. Sankcje ekspiacyjną (bicie) z przymusu wymierzana za złamanie zasad i sankcję przez odwzajemnianie ([[nagana]]) – wyjaśnienie jednostce karanej przez osobę z autorytetem konsekwencji łamania reguł, | ||
* sprawiedliwość dystrybutywna – sprawiedliwy podział dóbr skrupulatnej równości. | * sprawiedliwość dystrybutywna – sprawiedliwy podział dóbr skrupulatnej równości. | ||
==Najważniejsze pojęcia Piageta== | ==Najważniejsze pojęcia Piageta== | ||
''Asymilacja'' – modyfikacja i dostosowanie świeżej informacji do znanych schematów, połączona jest z trwałymi stereotypami i logicznych nowych związków ze znaną rzeczywistością. | ''[[Asymilacja]]'' – modyfikacja i dostosowanie świeżej informacji do znanych schematów, połączona jest z trwałymi stereotypami i logicznych nowych związków ze znaną rzeczywistością. | ||
''Akomodacja'' - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości. | ''Akomodacja'' - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości. | ||
''Konstruktywizm'' - teoria rozwojowo-poznawcza przez intensywne tworzenie uczącego. Dziecko odgrywa aktywny udział w konstruowaniu odmiennych modeli rzeczywistości. To metoda stawiania założonych hipotez i przedstawiania oczekiwań przeglądanych w systemie poznawania, gdzie powstają wadliwe pojęcia. Według Piageta tworzenie wadliwych pojęć powoduje rozwijanie umysłu dziecka przez skłanianie do poszukiwania wyjaśnień i samoistne kreowanie wiedzą. | ''Konstruktywizm'' - teoria rozwojowo-poznawcza przez intensywne tworzenie uczącego. Dziecko odgrywa aktywny udział w konstruowaniu odmiennych modeli rzeczywistości. To [[metoda]] stawiania założonych hipotez i przedstawiania oczekiwań przeglądanych w systemie poznawania, gdzie powstają wadliwe pojęcia. Według Piageta tworzenie wadliwych pojęć powoduje rozwijanie umysłu dziecka przez skłanianie do poszukiwania wyjaśnień i samoistne kreowanie wiedzą. | ||
''Schemat'' - budowanie wewnętrznych struktur poznawczych stanowiący część tworzenia i rekonstruowania wiedzy umożliwiający jednostce intelektualnej przystosowanie się oraz organizowanie otoczenia. | ''Schemat'' - budowanie wewnętrznych struktur poznawczych stanowiący część tworzenia i rekonstruowania wiedzy umożliwiający jednostce intelektualnej przystosowanie się oraz organizowanie otoczenia. | ||
Linia 46: | Linia 46: | ||
* Białecka-Pikul M. (red.) (2011), ''Wczesne dzieciństwo'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 27 | * Białecka-Pikul M. (red.) (2011), ''Wczesne dzieciństwo'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 27 | ||
* Czyżowska N.D. (2018), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/60462/czyzowska_czyzowska_edukacja_moralna_czyli_o_sposobach_wspierania_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y Edukacja moralna czyli o sposobach wspierania rozwoju moralnego uczniów]'', ''Fides et Ratio'', nr 34, s. 30-31 | * Czyżowska N.D. (2018), ''[https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/60462/czyzowska_czyzowska_edukacja_moralna_czyli_o_sposobach_wspierania_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y Edukacja moralna czyli o sposobach wspierania rozwoju moralnego uczniów]'', ''Fides et Ratio'', nr 34, s. 30-31 | ||
* Giddens A. (2012), ''Socjologia'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 325 | * Giddens A. (2012), ''[[Socjologia]]'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 325 | ||
* Kurszewska A. (2016), ''Entrepreneurship Education''Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 78 | * Kurszewska A. (2016), ''Entrepreneurship Education''Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 78 | ||
* Szczygieł M. (2017), ''[http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2017/1-1-szczygiel-konstruktywizm-jeana-piageta.pdf Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna]'', ''Edukacja'', nr 1, s. 8-9 | * Szczygieł M. (2017), ''[http://www.edukacja.ibe.edu.pl/images/numery/2017/1-1-szczygiel-konstruktywizm-jeana-piageta.pdf Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna]'', ''Edukacja'', nr 1, s. 8-9 |
Wersja z 00:03, 20 maj 2020
Jean Piaget |
---|
Polecane artykuły |
'Jean Piaget' to szwajcarski biolog, psycholog, pedagog, a także filozof, urodził się 9 sierpnia 1896 roku w Neuchatel, odszedł 1980 roku w Genawie. Piaget zasłynął w charakterze psychologa XX wieku badającego koncepcje poznawczą dzieci (M. Białecka-Pikul i in. 2011, s. 27). Autor przedstawił badania na podstawie psychologicznych oraz historyczno-krytycznej analizy myśli naukowej, analizował rozwijanie myślenia (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). Wskazał czynną skłonność dziecka do postrzegania środowiska otaczającego. Z punktu widzenia Piageta każdy człowiek w tym również dziecko, musi adaptować do ciągłych zmian, jakie nieustannie występują w otoczeniu (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47).
Piaget przedstawił cztery fazy rozwoju poznania świeżych umiejętności (A. Kurczewska 2016, s. 78). Na podstawie obserwacji i badań doszedł do wniosku, iż wszystkie dzieci przechodzą przez jednakowe fazy odkryć świata, wykonują błędy i docierają do jednakowych koncepcji.
Koncepcja rozwoju Jeana Piageta
Piaget przedstawił następujące fazy rozwoju (A. Giddens 2012, s. 325):
- faza 1 - stadium sensoryczno-motoryczne (od 0 do 2 roku życia) - niemowlę poznaje świat przez dotykanie i przyswojenie przedmiotu. Dziecko uczy się odróżniać człowieka od rzeczy. Koniec stadium występuje, gdy niemowlę pojmuje, że jego otoczenie ma swoiste i trwałe właściwości.
- faza 2 - stadium przedoperacyjne (od 2 do 7 roku życia) - okres uczenia się posługiwania językiem, dzieci stosują słowa do tytułowania przedmiotów. Pojawia się myślenie egocentryczne opierające się na dostrzeganiu przedmiotów sytuacji otaczających jedynie z własnej wizji (K. Ornacka 2013, s. 103). Brak spostrzegania percypowania przedmiotu w innym świetle.
- faza 3 - stadium operacji konkretnych (od 7 do 11 roku życia) - dzieci próbują stopniowo opanowywać abstrakcyjne pojęcia. Myślenie jest coraz mniej egocentryczne. Rozumienie dziecka opiera się na fizycznym spojrzeniu na otaczający świat, brak zrozumienia hipotetycznych zdarzeń.
- faza 4 - stadium operacji formalnych (od 11 do dorosłości) - rozpoznawanie niezwykle abstrakcyjnych pojęć i hipotetycznych inicjatyw. Stając przed trudnościami potrafią uwzględnić wszystkie potencjalne metody wyjścia, analizują je, aby dostrzec prawidłowych rozwiązań. Nie wszystkie jednostki przechodzą przez ostatnie stadium, które jest zależne w dużej mierze od mechanizmu kształcenia w placówkach edukacyjnych.
Podejście moralne według J. Piageta
Jean Piaget opisuje znaczenie procesów poznawczych dzieci umożliwiające tworzenie i organizowanie struktury myślenia oraz działania. Dziecko postrzegane jest jako moralny filozof biorący aktywny udział w budowaniu sposobów myślenia o tym co dobre a co złe (N.D. Czyżowska 2018, s. 30). W procesie rozwojowym dokonywane są coraz bardziej użyteczne i złożone operacje poznawcze jednostki. Piaget podkreśla dwa typy rozumowania moralnego odbiegające odmiennym znaczeniem pojmowania takich kwestii jak uczciwość, szacunek oraz kara. Rozwój moralny określany jest, jako przechodzenie od moralności heteronomicznej, w której charakterystyczne jest przyporządkowanie autorytetom i zasadom ze względu na obawę przed karą, do moralności autonomicznej, która składa się z wspólnego szacunku, równości oraz uczciwości przyswajanej jako przestrzeganie wspólnie sprecyzowanych zasad, które równocześnie stają się zasadami samej jednostki. Wartością szczególną w rozwoju moralnym dzieci odgrywa grupa rówieśnicza opierająca się na wzajemnym szacunku i równości w znacznym stopniu przyczyniająca się do przechodzenia w kierunku autonomii moralnej (N.D. Czyżowska 2018, s. 31).
Typy sprawiedliwości według J. Piageta
Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci:
- sprawiedliwość retrybutywna –sankcje za popełniane błędy. Sankcje ekspiacyjną (bicie) z przymusu wymierzana za złamanie zasad i sankcję przez odwzajemnianie (nagana) – wyjaśnienie jednostce karanej przez osobę z autorytetem konsekwencji łamania reguł,
- sprawiedliwość dystrybutywna – sprawiedliwy podział dóbr skrupulatnej równości.
Najważniejsze pojęcia Piageta
Asymilacja – modyfikacja i dostosowanie świeżej informacji do znanych schematów, połączona jest z trwałymi stereotypami i logicznych nowych związków ze znaną rzeczywistością.
Akomodacja - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości.
Konstruktywizm - teoria rozwojowo-poznawcza przez intensywne tworzenie uczącego. Dziecko odgrywa aktywny udział w konstruowaniu odmiennych modeli rzeczywistości. To metoda stawiania założonych hipotez i przedstawiania oczekiwań przeglądanych w systemie poznawania, gdzie powstają wadliwe pojęcia. Według Piageta tworzenie wadliwych pojęć powoduje rozwijanie umysłu dziecka przez skłanianie do poszukiwania wyjaśnień i samoistne kreowanie wiedzą.
Schemat - budowanie wewnętrznych struktur poznawczych stanowiący część tworzenia i rekonstruowania wiedzy umożliwiający jednostce intelektualnej przystosowanie się oraz organizowanie otoczenia.
Bibliografia
- Białecka-Pikul M. (red.) (2011), Wczesne dzieciństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 27
- Czyżowska N.D. (2018), Edukacja moralna czyli o sposobach wspierania rozwoju moralnego uczniów, Fides et Ratio, nr 34, s. 30-31
- Giddens A. (2012), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 325
- Kurszewska A. (2016), Entrepreneurship EducationWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 78
- Szczygieł M. (2017), Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna, Edukacja, nr 1, s. 8-9
- Śmiechowska-Petrovskij E. (red.) (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa, s. 78
- Świątek B. (2017) Możliwości rozbudzania myślenia krytycznego w edukacji wczesnoszkolnej, Zeszyty pedagogiczno-medyczne, nr 5, s. 139
Autor: Karolina Fasuga