Blended learning: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (cleanup bibliografii i rotten links)
mNie podano opisu zmian
Linia 18: Linia 18:
=Rodzaje blended learning=
=Rodzaje blended learning=
<google>t</google>
<google>t</google>
W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning<ref>Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-d66dab7d-49a3-4a6a-8aec-392da7878859/c/zwirowicz-rutkowska-chojka-RG-2015-z2.pdf Kształcenie w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej: propozycje zastosowania technik "blended learning”], T. 13, z. 2(68), s. 175 </ref>. Są to:
W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning<ref>Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 175 </ref>. Są to:
*'''zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)'''- lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek
*'''zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)'''- lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek
*'''zajęcia rotacyjne (ang. rotation)''' - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy
*'''zajęcia rotacyjne (ang. rotation)''' - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy
Linia 28: Linia 28:
=Techniki weryfikowania wiedzy=
=Techniki weryfikowania wiedzy=
Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik
Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik
<ref> Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-d66dab7d-49a3-4a6a-8aec-392da7878859/c/zwirowicz-rutkowska-chojka-RG-2015-z2.pdf Kształcenie w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej: propozycje zastosowania technik "blended learning”], T. 13, z. 2(68), s. 177 </ref>. Poniżej przedstawiono niektóre z nich:
<ref> Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 177 </ref>. Poniżej przedstawiono niektóre z nich:
*'''uzupełniające strony internetowe''' - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe [[informacje]] które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta
*'''uzupełniające strony internetowe''' - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe [[informacje]] które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta
*'''ćwiczenia na platformie''' - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie
*'''ćwiczenia na platformie''' - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie
Linia 35: Linia 35:


=Zalety=
=Zalety=
'''Blended learning''' niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji<ref> Stecyk A. (2009) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-c49782e7-ef1d-4447-bbc7-3684e20cf669/c/462-1428-1-PB.pdf E-learning i blended learning w edukacji. Charakterystyka projektu LAMS WZiEU], "[[Przedsiębiorczość]] - Edukacja", Tom 5, s. 373-374 </ref>, do zalet blended learning można zaliczyć:
'''Blended learning''' niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji<ref> Stecyk A. (2009), s. 373-374 </ref>, do zalet blended learning można zaliczyć:
*'''mobilność''' - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela
*'''mobilność''' - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela
*'''[[różnorodność]] technik nauczania''' - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, [[case study]], [[materiały]] uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć
*'''[[różnorodność]] technik nauczania''' - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, [[case study]], [[materiały]] uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć
Linia 41: Linia 41:


=Bariery=
=Bariery=
Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier<ref> Stecyk A. (2009) [http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-c49782e7-ef1d-4447-bbc7-3684e20cf669/c/462-1428-1-PB.pdf E-learning i blended learning w edukacji. Charakterystyka projektu LAMS WZiEU], "Przedsiębiorczość - Edukacja", Tom 5, s. 374 </ref>, które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi:
Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier<ref> Stecyk A. (2009), s. 374 </ref>, które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi:
*'''bariera finansowa''' - w pewnych przypadkach [[fundusze]] szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych
*'''bariera finansowa''' - w pewnych przypadkach [[fundusze]] szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych
*'''bariera mentalna''' - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego
*'''bariera mentalna''' - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego

Wersja z 22:47, 28 paź 2023

Blended learning
Polecane artykuły

Blended learning (zwany również b-learning, pol. “mieszane nauczanie”) - termin oznaczający metodę nauczania, która jest połączeniem nauczania tradycyjnego z nauczaniem e-learningowym. Zajęcia typu blended learning prowadzone są przez nauczyciela, który w trakcie przekazywania wiedzy w sali z uczniami lub studentami korzysta z nowoczesnych technologii przy użyciu platformy internetowej (przykładem jest Platforma Moodle). Program zajęć może być dopasowany przez nauczyciela, który odpowiednio zaplanuje sposób realizacji zajęć - może zaplanować ile czasu spędzi na bezpośredniej interakcji nauczyciel-uczeń, interakcji nauczyciel-uczeń-platforma internetowa, a w jakim wymiarze godzin wykona swoją pracę w sposób e-learningowy.

Rodzaje blended learning

W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning[1]. Są to:

  • zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)- lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek
  • zajęcia rotacyjne (ang. rotation) - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy
  • zajęcia elastyczne (ang. flex) - zajęcia są realizowane głównie z wykorzystaniem kursów on-line, z możliwością spotkań z osobą prowadzącą
  • ćwiczenia on-line (ang. online lab) - ćwiczenia realizowane na platformie online z możliwością uczęszczania na lekcje zgodnie z klasyczną metodą nauczania
  • zajęcia mieszane (ang. self-blend) - lekcje prowadzone głównie są  metodą tradycyjną, z możliwością wykorzystania internetowych platform, aby uczeń mógł realizować program zajęć w domu,
  • zajęcia on-line (ang. online driver) - zajęcia odbywają się zarówno w sposób klasyczny - lekcje są prowadzone z nauczycielem w sali oraz nowoczesny - w sposób e-learningowym na platformie internetowej

Techniki weryfikowania wiedzy

Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik [2]. Poniżej przedstawiono niektóre z nich:

  • uzupełniające strony internetowe - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe informacje które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta
  • ćwiczenia na platformie - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie
  • forum - technika, która jest realizowana w formie otwartej dyskusji na platformie. Osoba prowadząca kurs zakłada forum w celu odpowiadania na pytania uczestników kursu lub też umieszczania ogłoszeń. Nauczyciel tworząc forum może też rozpoczynać debaty, w której uczniowie prowadzą burze mózgów na temat przedmiotu realizowanych zajęć
  • quiz - metoda weryfikacji wiedzy uczniów, którzy uczęszczają zarówno na zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, jak i tych w formie on-line. Specyfiką tej metody jest miejsce jej realizacji - bardzo często uczniowie rozwiązujący quiz on-line przebywają w sali lekcyjnej. Umożliwia to szybkie uzyskanie wyników oraz uczciwą pracę uczniów

Zalety

Blended learning niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji[3], do zalet blended learning można zaliczyć:

  • mobilność - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela
  • różnorodność technik nauczania - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, case study, materiały uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć
  • zmniejszenie kosztów - korzystając z platform internetowych, można zaoszczędzić pieniądze wydawane na podręczniki. Dodatkowo treść zamieszczoną w Internecie łatwo edytować bez konieczności publikacji nowych egzemplarzy w przeciwieństwie do papierowych książek

Bariery

Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier[4], które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi:

  • bariera finansowa - w pewnych przypadkach fundusze szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych
  • bariera mentalna - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego

TL;DR

Blended learning to połączenie tradycyjnej metody nauczania z e-learningiem. Istnieje kilka rodzajów blended learning, w tym zajęcia stacjonarne, rotacyjne, elastyczne, ćwiczenia online, zajęcia mieszane i zajęcia online. Weryfikacja wiedzy odbywa się za pomocą stron internetowych, ćwiczeń na platformie, forum i quizów. Blended learning ma wiele zalet, takich jak mobilność, różnorodność technik nauczania i zmniejszenie kosztów. Jednak istnieją też bariery, takie jak ograniczenia finansowe i opór mentalny.

Przypisy

  1. Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 175
  2. Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 177
  3. Stecyk A. (2009), s. 373-374
  4. Stecyk A. (2009), s. 374

Bibliografia


Autor: Joanna Dańda