Baza konkurencyjności: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 8: | Linia 8: | ||
==Właściwości ogłoszeń zamieszczanych w Bazie Konkurencyjności== | ==Właściwości ogłoszeń zamieszczanych w Bazie Konkurencyjności== | ||
Na platformie dostęp do publikacji ogłoszeń oraz składania ofert mają jedynie osoby zalogowanie, to znaczy tylko beneficjenci (osoby posiadające dofinansowanie ze środków unijnych), wnioskodawcy (podmioty, które złożyły wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych) i oferenci (podmioty oferujące realizację danego zamówienia), którzy uzyskali autoryzację. Każda oferta powstaje na bazie indywidualnego numeru projektu, który musi być podany w następującej formule AAAA.00.00.00-00-0000/00-00. Następnie automatycznie generowany jest unikalny numer ogłoszenia, działający w obrębie systemu. Ponadto publikowane ogłoszenia muszą posiadać następujące oznaczenia (Baza konkurencyjności 2022): | Na platformie dostęp do publikacji ogłoszeń oraz składania ofert mają jedynie osoby zalogowanie, to znaczy tylko beneficjenci (osoby posiadające dofinansowanie ze środków unijnych), wnioskodawcy (podmioty, które złożyły wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych) i oferenci (podmioty oferujące realizację danego zamówienia), którzy uzyskali autoryzację. Każda oferta powstaje na bazie indywidualnego numeru projektu, który musi być podany w następującej formule AAAA.00.00.00-00-0000/00-00. Następnie automatycznie generowany jest unikalny numer ogłoszenia, działający w obrębie systemu. Ponadto publikowane ogłoszenia muszą posiadać następujące oznaczenia (Baza konkurencyjności 2022): | ||
# nazwa zamówienia, | |||
# status ogłoszenia, | |||
# kategoria ogłoszenia (do wyboru dostępne są trzy kategorie: usługi, roboty budowlane, dostawy) | |||
# podkategoria zamówienia (w zależności od wcześniej wybranej kategorii, zamawiający może ją uszczegółowić poprzez wybranie z listy pasującej podkategorii), | # podkategoria zamówienia (w zależności od wcześniej wybranej kategorii, zamawiający może ją uszczegółowić, poprzez wybranie z listy pasującej podkategorii), | ||
# data publikacji ogłoszenia, | |||
# termin składania ofert przez zainteresowane podmioty, | |||
# obszar realizacji zamówienia (kraj, województwo, miejscowość), | |||
# dane podmiotu składającego ofertę (nazwa, adres, NIP), | |||
# dane osoby do kontaktu (imię, nazwisko, dane kontaktowe), | |||
# oznaczenie dopuszczalności oferty częściowej, | |||
# opis części zamówienia (należy w opisie wybrać kod CPV - Wspólny Słownik Zamówień, umożliwiający skategoryzowanie przedmiotu zamówienia), | |||
* informacja o celu zamówienia (informacje o planowanych celach, osiągniętych poprzez wybór potencjalnej oferty), | |||
* opis przedmiotu zamówienia (szczegółowo, zrozumiale i wystarczająco), | |||
* harmonogram realizacji (daty realizacji poszczególnych etapów związanych z realizacją projektu), | |||
* wymagania względem potencjalnego oferenta (lista kryteriów wraz z opisami, które powinni spełniać zainteresowani oferenci np. posiadane usprawnienia, wiedza, czy doświadczenie), | |||
* miejsce i sposoby składania ofert (np. elektroniczny lub pocztowy sposób składania ofert), | |||
* kryteria oceny i sposobu punktowania napływających ofert (szczegółowy opis przyznawania punktów wśród wskazanych kryteriów), | |||
* niektórzy beneficjenci zawierają również informację o dostępnym budżecie oraz możliwości dopuszczania ofert wariantowych. | |||
Warto zaznaczyć, że część danych zawartych w publikowanych ogłoszeniach jest pobierania automatycznie z aplikacji Centralnego Systemu Teleinformatycznego - SL2014, gdzie beneficjent obligatoryjnie musi zgłosić projekt i na bieżąco aktualizować dane związane z jego realizacją (G. Żmuda i in. 2020, s. 38). | Warto zaznaczyć, że część danych zawartych w publikowanych ogłoszeniach jest pobierania automatycznie z aplikacji Centralnego Systemu Teleinformatycznego - SL2014, gdzie beneficjent obligatoryjnie musi zgłosić projekt i na bieżąco aktualizować dane związane z jego realizacją (G. Żmuda i in. 2020, s. 38). | ||
Wersja z 16:01, 21 kwi 2022
Baza konkurencyjności jest to powstała 1 stycznia 2015 r. platforma internetowa, na której znajduje się baza ofert/ ogłoszeń publikowanych zgodnie z zasadą konkurencyjności. Strona internetowa prowadzona jest przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej w ramach programu Operacyjnego Pomoc Techniczna. W bazie zamieszczane są zapytania ofertowe składane przez beneficjentów funduszy europejskich przeznaczonych na lata 2014-2020, do których należy zaliczyć ( U. Kobza, K. Saks 2021, s. 25):
Celem prowadzenia bazy jest zapewnienie jednolitego dostępu dla jak największej grupy potencjalnych dostawców lub usługodawców do beneficjentów zgłaszających zapotrzebowanie na środki trwałe, wartości niematerialne i prawne lub usługi niezbędne do zrealizowania danego projektu sfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Natomiast beneficjent uzyskuje dostęp do wyboru najkorzystniejszej oferty spośród zgłaszanych przez zainteresowanych oferentów, spełniającej określone w ogłoszeniu wymagania. W ten sposób realizowana jest priorytetowa zasada konkurencji, zapewniając jednakowy i powszechny dostęp do zawarcia transakcji przez zainteresowane strony umowy (Regulamin Bazy Konkurencyjności 2015, s. 1-2).
Właściwości ogłoszeń zamieszczanych w Bazie Konkurencyjności
Na platformie dostęp do publikacji ogłoszeń oraz składania ofert mają jedynie osoby zalogowanie, to znaczy tylko beneficjenci (osoby posiadające dofinansowanie ze środków unijnych), wnioskodawcy (podmioty, które złożyły wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych) i oferenci (podmioty oferujące realizację danego zamówienia), którzy uzyskali autoryzację. Każda oferta powstaje na bazie indywidualnego numeru projektu, który musi być podany w następującej formule AAAA.00.00.00-00-0000/00-00. Następnie automatycznie generowany jest unikalny numer ogłoszenia, działający w obrębie systemu. Ponadto publikowane ogłoszenia muszą posiadać następujące oznaczenia (Baza konkurencyjności 2022):
- nazwa zamówienia,
- status ogłoszenia,
- kategoria ogłoszenia (do wyboru dostępne są trzy kategorie: usługi, roboty budowlane, dostawy)
- podkategoria zamówienia (w zależności od wcześniej wybranej kategorii, zamawiający może ją uszczegółowić, poprzez wybranie z listy pasującej podkategorii),
- data publikacji ogłoszenia,
- termin składania ofert przez zainteresowane podmioty,
- obszar realizacji zamówienia (kraj, województwo, miejscowość),
- dane podmiotu składającego ofertę (nazwa, adres, NIP),
- dane osoby do kontaktu (imię, nazwisko, dane kontaktowe),
- oznaczenie dopuszczalności oferty częściowej,
- opis części zamówienia (należy w opisie wybrać kod CPV - Wspólny Słownik Zamówień, umożliwiający skategoryzowanie przedmiotu zamówienia),
- informacja o celu zamówienia (informacje o planowanych celach, osiągniętych poprzez wybór potencjalnej oferty),
- opis przedmiotu zamówienia (szczegółowo, zrozumiale i wystarczająco),
- harmonogram realizacji (daty realizacji poszczególnych etapów związanych z realizacją projektu),
- wymagania względem potencjalnego oferenta (lista kryteriów wraz z opisami, które powinni spełniać zainteresowani oferenci np. posiadane usprawnienia, wiedza, czy doświadczenie),
- miejsce i sposoby składania ofert (np. elektroniczny lub pocztowy sposób składania ofert),
- kryteria oceny i sposobu punktowania napływających ofert (szczegółowy opis przyznawania punktów wśród wskazanych kryteriów),
- niektórzy beneficjenci zawierają również informację o dostępnym budżecie oraz możliwości dopuszczania ofert wariantowych.
Warto zaznaczyć, że część danych zawartych w publikowanych ogłoszeniach jest pobierania automatycznie z aplikacji Centralnego Systemu Teleinformatycznego - SL2014, gdzie beneficjent obligatoryjnie musi zgłosić projekt i na bieżąco aktualizować dane związane z jego realizacją (G. Żmuda i in. 2020, s. 38).
Zakup materiałów lub usług za pośrednictwem ogłoszenia złożonego w bazie konkurencyjności jest warunkiem wystarczającym do spełnienia zasady konkurencyjności, która jest niezbędna do uznania danego wydatku za kwalifikowalny, to znaczy pozwalającego na jego rozliczenie lub refundację z środków unijnych (M. Kleinowski 2016, s. 125-145). Dzięki temu działaniu, Ministerstwo Funduszy i Rozwoju Regionalnego ma pewność, że racjonalnie dysponuje środkami przeznaczonymi na cele publiczne (G. Żmuda i in. 2020, s. 6).
Dostęp do platformy dla użytkowników jest powszechny i darmowy. Nowa wersja Bazy Konkurencyjności obowiązująca od 18 sierpnia 2020 r. znajduje się w Internecie pod adresem: https://bazakonkurencyjnosci.funduszeeuropejskie.gov.pl/
Bibliografia
- Dziadek K. (2017), Wytyczne w sprawie audytu zewnętrznego projektów finansowanych z funduszy unijnych, "Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia", nr 3/2017 (87).
- Kleinowski M. (2016), Problemy i pułapki kwalifikowalności wydatków w projektach współfinansowanych z FS i EFRR w obszarze kultury, "Zarządzanie w kulturze", nr 17(2).
- Kobza A., Saks K. (2021), , Zasada konkurencyjności w praktyce zamówień publicznych. Pytania i odpowiedzi, Wolters Kluwer, Warszawa.
- Żmuda G. (red.) (2020), , Zamówienia udzielane w ramach projektów. Podręcznik wnioskodawcy i beneficjenta programów polityki spójności 2014-2020, "Departament Koordynacji Wdrażania Funduszy Unii Europejskiej".
- Regulamin Bazy Konkurencyjności, (2015).
- Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych, (2019), Dz. U. 2019 poz. 848.
- Baza konkurencyjności,(2022).
Autor: Klaudia Szyrszeń
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |