Aukcja odwrócona: Różnice pomiędzy wersjami
Nie podano opisu zmian |
Nie podano opisu zmian |
||
Linia 54: | Linia 54: | ||
* Chodak G., (2007), ''[https://www.ii.pwr.edu.pl/~grzegorz.chodak/artykuly/aukcje_internetowe.pdf Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju]'', Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 58-63 | * Chodak G., (2007), ''[https://www.ii.pwr.edu.pl/~grzegorz.chodak/artykuly/aukcje_internetowe.pdf Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju]'', Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 58-63 | ||
* Gregor B., Stawiszyński M. (2002), ''E-Commerce, OWB'', Bydgoszcz, s. 23 | * Gregor B., Stawiszyński M. (2002), ''E-Commerce, OWB'', Bydgoszcz, s. 23 | ||
* Łabędowicz-Kos, (2015), ''Aukcje internetowe jako źródło informacji o produktach'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 232, str. 105-107 | * Łabędowicz-Kos, (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-fa314954-3c4b-4358-8215-d6c0d4d43a9c/c/08_30.pdf]Aukcje internetowe jako źródło informacji o produktach'', Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 232, str. 105-107 | ||
* Olszak C.M., Ziemba E., (2007), ''Strategie i [[modele]] gospodarki elektronicznej'', str. 108-109 | * Olszak C.M., Ziemba E., (2007), ''Strategie i [[modele]] gospodarki elektronicznej'', str. 108-109 | ||
* Setia P., Speier-Pero C., (2015), ''Reverse Auctions to Innovate Procurement Processes: Effects of Bid Information Presentation Design on a Supplier's Bidding Outcome, Decision Sciences DSI'', nr. 46, s. 333-366 | * Setia P., Speier-Pero C., (2015), ''Reverse Auctions to Innovate Procurement Processes: Effects of Bid Information Presentation Design on a Supplier's Bidding Outcome, Decision Sciences DSI'', nr. 46, s. 333-366 |
Wersja z 12:29, 18 kwi 2022
Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać [1].
Rodzaje aukcji odwróconych
x
Przebieg i przykład zastosowania aukcji odwróconych
Przebieg współczesnych aukcji odwróconych przebiega z wykorzystaniem technologii informatycznych i zazwyczaj wykazuje cechy odwróconych aukcji angielskich, gdzie licytuje wielu sprzedawców obniżając swoją cenę ubiegając się o prawo sprzedaży produktu do kupującego. Cena produtu lub usługi maleje aż sięgnie wcześniej ustalonego czasu przebiegu aukcji lub nie ma już konkurencyjnych aukcji. Zwycięska oferta jest nie tylko tą najkorzystniejszą cenowo spośród propozycji ale reprezentuje również cenę rynkową produktu i zysk jaki dostawca otrzyma w przypadku wyboru dostawcy. Celem uczestniczących w aukcji odwróconej dostawców jest maksymalizacja zysku jednocześnie starając się wygrać aukcję [2].
Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:
- chcę kupić monetę z roku Abc miasta X,
- chcę przewieźć X kartonów z miasta A do miasta B,
- chcę naprawić samochód marki Abc w mieście X,
- chcę wybudować dom o powierzchni X w okolicach miasta C itp.
Firmy przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę. Wszystko zależy od lokacji firmy. W tym przypadku najlepiej żeby znaleźli się kontrahenci z okolic X co pozwoli zminimalizować np.koszty transportu i cena jaką nam zaproponuje dana firma teoretycznie będzie niższa niż firmy z miasta Y.
W Polsce tego typu aukcje dopiero raczkują co daje duże możliwości w celu stworzenia dobrego portalu działającego na podobnych zasadach i na taką skalę jak allegro. Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.
Wady i zalety aukcji odwróconych
W przypadku podjęcia decyzji o utworzeniu aukcji odwróconej na istniejącym serwisie aukcyjnym, zarówno kupujący i sprzedający mają styczność z zaletami i wadami takiego modelu [3].
Wady:
- utrudniona weryfikacja sprzedającego i nabywców poprzez podanie fałszywych danych i nieuczciwe pozyskanie pozytywnych ocen,
- często nieprzejrzysta forma dostarczenia towaru i usługi z wykorzsystaniem różnych pośredników,
- duża konkurencja wymuszająca dopasowanie cen usług i towarów do innych sprzedających i kupujących,
- brak jednego, odpowiedzialnego podmiotu za nadzór transakcji od jej początku do końca ponieważ w całym procesie może uczestniczyć wielu pośredników,
- brak wpływu na nakładane przez właściciela platoformy marże i prowizje,
- brak stabilnej relacji z klientami, który mając dostęp do szeregu innych aukcji, może w każdej chwili zmieniać dostawcę lub wycofać się z oferty.
Zalety:
- szeroka gama asortymentu i możliwości sprzedaży produktów i usług,
- możliwość szybkiego kupna i sprzedaży - nawet do kilku godzin od momentu kupna do dostarczenia,
- nieskomplikowany proces utworzenia aukcji z natychmiastowym dostępem do dużej liczby odbiorców,
- ciągła wizualizacja produktów (lub usług) na stronie pozwala na przedstawienie oferty bez rzeczywistego posidania produktu w magazynie czy sklepie,
- wyróżnienie sprzedającego lub kupującego dzięki systemu ocen i opinii na platformach, co sprzyja budowaniu zaufania w relacji,
- brak potrzeby kosztownych działań z zakresu marketingu i promocji produktów,
- aukcje mogą działać przez wiele miesięcy z minimalnym nakładem wystawiającego,
- prosty mechanizm zmian cen, otwierania i zamykania aukcji pozwala na częste zmiany i szybkie dopasowanie się do trendów i potrzeb,
- możliwość wykorzystania udostępnianych przez platformę pośredników (np. sposobu dostarczenia produktu),
- brak opłat związanych z zakłdaniem i utryzmywanej własnej platformy aukcyjnej.
Przypisy
Bibliografia
- Chodak G., (2007), Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju, Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 58-63
- Gregor B., Stawiszyński M. (2002), E-Commerce, OWB, Bydgoszcz, s. 23
- Łabędowicz-Kos, (2015), [1]Aukcje internetowe jako źródło informacji o produktach, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, nr 232, str. 105-107
- Olszak C.M., Ziemba E., (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, str. 108-109
- Setia P., Speier-Pero C., (2015), Reverse Auctions to Innovate Procurement Processes: Effects of Bid Information Presentation Design on a Supplier's Bidding Outcome, Decision Sciences DSI, nr. 46, s. 333-366
Autor: Mariola Karasińska i Marcin Sanocki