Rozszerzanie zakresu pracy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 31: | Linia 31: | ||
* Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy | * Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy | ||
* Wydłużenie cyklu pracy | * Wydłużenie cyklu pracy | ||
* Możliwość odpowiedzialności (przeciw działanie monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika | * Możliwość odpowiedzialności (przeciw [[działanie]] monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika | ||
* Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników | * Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników | ||
Wersja z 22:29, 21 maj 2020
Rozszerzanie zakresu pracy |
---|
Polecane artykuły |
Rozszerzanie zakresu pracy - przeciwieństwo upraszczania pracy (rozumiane mylnie jako wzbogacanie pracy)
Sposoby:
- Powiększenie zakresu wykonywanych czynności poprzez scalenie kilku dotychczas wykonywanych na różnych stanowiskach czynności i powierzeniu ich pojedynczemu wykonawcy na 1 stanowisku, a także umożliwienie pracownikowi autoregulacji rytmu pracy.
- Przez dodanie do prostych czynności podstawowych dla danego stanowiska czynności pomocniczych - konserwacji urządzenia, drobnych napraw, czynności obsługi organizacyjnej, itp.
- Przez dodanie do wykonywanych czynności takich, dzięki którym pracownik będzie mógł wykazać się odpowiedzialnością (samokontrola przy jakości i ilości, gdy widać efekty końcowe).
Etapy:
- Rozpoznanie możliwości i zasadności rozszerzenia pracy.
- Ustalenie stanowisk na których wykonywane zadania zostaną rozszerzone.
- Zaprojektowanie nowej organizacji pracy.
- Przeszkolenie wykonawców / pracowników
- Wprowadzenie nowej organizacji w życie wraz z zanikającą kontrolą
Zalety rozszerzania pracy:
- Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy
- Wydłużenie cyklu pracy
- Możliwość odpowiedzialności (przeciw działanie monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika
- Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników
Wady rozszerzania pracy
- Brak zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu
Bibliografia
- Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999
- T. Lucey " Management Information Systems", Poznań 2003
Autor: Grzegorz Jarzynka