Blended learning: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Blended learning''' (zwany również b-learning, pol. “mieszane nauczanie") - termin oznaczający metodę nauczania, która jest połączeniem nauczania tradycyjnego z nauczaniem e-learningowym. Zajęcia typu blended learning prowadzone są przez nauczyciela, który w trakcie przekazywania wiedzy w sali z uczniami lub studentami korzysta z nowoczesnych technologii przy użyciu platformy internetowej (przykładem jest Platforma Moodle). [[Program]] zajęć może być dopasowany przez nauczyciela, który odpowiednio zaplanuje sposób realizacji zajęć - może zaplanować ile czasu spędzi na bezpośredniej interakcji nauczyciel-uczeń, interakcji nauczyciel-uczeń-platforma internetowa, a w jakim wymiarze godzin wykona swoją pracę w sposób e-learningowy. | |||
'''Blended learning''' (zwany również b-learning, pol. “mieszane | |||
=Rodzaje blended learning= | =Rodzaje blended learning= | ||
W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning<ref>Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 175 </ref>. Są to: | W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning<ref>Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 175 </ref>. Są to: | ||
*'''zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)'''- lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek | * '''zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver)''' - lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek | ||
*'''zajęcia rotacyjne (ang. rotation)''' - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy | * '''zajęcia rotacyjne (ang. rotation)''' - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy | ||
*'''zajęcia elastyczne (ang. flex)''' - zajęcia są realizowane głównie z wykorzystaniem kursów on-line, z możliwością spotkań z osobą prowadzącą | * '''zajęcia elastyczne (ang. flex)''' - zajęcia są realizowane głównie z wykorzystaniem kursów on-line, z możliwością spotkań z osobą prowadzącą | ||
*'''ćwiczenia on-line (ang. online lab)''' - ćwiczenia realizowane na platformie online z możliwością uczęszczania na lekcje zgodnie z klasyczną metodą nauczania | * '''ćwiczenia on-line (ang. online lab)''' - ćwiczenia realizowane na platformie online z możliwością uczęszczania na lekcje zgodnie z klasyczną metodą nauczania | ||
*'''zajęcia mieszane (ang. self-blend)''' - lekcje prowadzone głównie są metodą tradycyjną, z możliwością wykorzystania internetowych platform, aby uczeń mógł realizować program zajęć w domu, | * '''zajęcia mieszane (ang. self-blend)''' - lekcje prowadzone głównie są metodą tradycyjną, z możliwością wykorzystania internetowych platform, aby uczeń mógł realizować program zajęć w domu, | ||
*'''zajęcia on-line (ang. online driver)''' - zajęcia odbywają się zarówno w sposób klasyczny - lekcje są prowadzone z nauczycielem w sali oraz nowoczesny - w sposób e-learningowym na platformie internetowej | * '''zajęcia on-line (ang. online driver)''' - zajęcia odbywają się zarówno w sposób klasyczny - lekcje są prowadzone z nauczycielem w sali oraz nowoczesny - w sposób e-learningowym na platformie internetowej | ||
=Techniki weryfikowania wiedzy= | =Techniki weryfikowania wiedzy= | ||
Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik | Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik | ||
<ref> Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 177 </ref>. Poniżej przedstawiono niektóre z nich: | <ref> Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), s. 177 </ref>. Poniżej przedstawiono niektóre z nich: | ||
*'''uzupełniające strony internetowe''' - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe [[informacje]] które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta | * '''uzupełniające strony internetowe''' - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe [[informacje]] które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta | ||
*'''ćwiczenia na platformie''' - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie | * '''ćwiczenia na platformie''' - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie | ||
*'''forum''' - [[technika]], która jest realizowana w formie otwartej dyskusji na platformie. Osoba prowadząca [[kurs]] zakłada forum w celu odpowiadania na pytania uczestników kursu lub też umieszczania ogłoszeń. Nauczyciel tworząc forum może też rozpoczynać debaty, w której uczniowie prowadzą burze mózgów na temat przedmiotu realizowanych zajęć | * '''forum''' - [[technika]], która jest realizowana w formie otwartej dyskusji na platformie. Osoba prowadząca [[kurs]] zakłada forum w celu odpowiadania na pytania uczestników kursu lub też umieszczania ogłoszeń. Nauczyciel tworząc forum może też rozpoczynać debaty, w której uczniowie prowadzą burze mózgów na temat przedmiotu realizowanych zajęć | ||
*'''quiz''' - [[metoda]] weryfikacji wiedzy uczniów, którzy uczęszczają zarówno na zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, jak i tych w formie on-line. Specyfiką tej metody jest miejsce jej realizacji - bardzo często uczniowie rozwiązujący quiz on-line przebywają w sali lekcyjnej. Umożliwia to szybkie uzyskanie wyników oraz uczciwą pracę uczniów | * '''quiz''' - [[metoda]] weryfikacji wiedzy uczniów, którzy uczęszczają zarówno na zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, jak i tych w formie on-line. Specyfiką tej metody jest miejsce jej realizacji - bardzo często uczniowie rozwiązujący quiz on-line przebywają w sali lekcyjnej. Umożliwia to szybkie uzyskanie wyników oraz uczciwą pracę uczniów | ||
<google>n</google> | |||
=Zalety= | =Zalety= | ||
'''Blended learning''' niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji<ref> Stecyk A. (2009), s. 373-374 </ref>, do zalet blended learning można zaliczyć: | '''Blended learning''' niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji<ref> Stecyk A. (2009), s. 373-374 </ref>, do zalet blended learning można zaliczyć: | ||
*'''mobilność''' - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela | * '''mobilność''' - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela | ||
*'''[[różnorodność]] technik nauczania''' - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, [[case study]], [[materiały]] uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć | * '''[[różnorodność]] technik nauczania''' - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, [[case study]], [[materiały]] uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć | ||
*'''zmniejszenie kosztów''' - korzystając z platform internetowych, można zaoszczędzić pieniądze wydawane na podręczniki. Dodatkowo treść zamieszczoną w Internecie łatwo edytować bez konieczności publikacji nowych egzemplarzy w przeciwieństwie do papierowych książek | * '''zmniejszenie kosztów''' - korzystając z platform internetowych, można zaoszczędzić pieniądze wydawane na podręczniki. Dodatkowo treść zamieszczoną w Internecie łatwo edytować bez konieczności publikacji nowych egzemplarzy w przeciwieństwie do papierowych książek | ||
=Bariery= | =Bariery= | ||
Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier<ref> Stecyk A. (2009), s. 374 </ref>, które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi: | Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier<ref> Stecyk A. (2009), s. 374 </ref>, które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi: | ||
*'''bariera finansowa''' - w pewnych przypadkach [[fundusze]] szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych | * '''bariera finansowa''' - w pewnych przypadkach [[fundusze]] szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych | ||
*'''bariera mentalna''' - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego | * '''bariera mentalna''' - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego | ||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Blended learning to połączenie tradycyjnej metody nauczania z e-learningiem. Istnieje kilka rodzajów blended learning, w tym zajęcia stacjonarne, rotacyjne, elastyczne, ćwiczenia online, zajęcia mieszane i zajęcia online. Weryfikacja wiedzy odbywa się za pomocą stron internetowych, ćwiczeń na platformie, forum i quizów. Blended learning ma wiele zalet, takich jak mobilność, różnorodność technik nauczania i zmniejszenie kosztów. Jednak istnieją też bariery, takie jak ograniczenia finansowe i opór mentalny. | Blended learning to połączenie tradycyjnej metody nauczania z e-learningiem. Istnieje kilka rodzajów blended learning, w tym zajęcia stacjonarne, rotacyjne, elastyczne, ćwiczenia online, zajęcia mieszane i zajęcia online. Weryfikacja wiedzy odbywa się za pomocą stron internetowych, ćwiczeń na platformie, forum i quizów. Blended learning ma wiele zalet, takich jak mobilność, różnorodność technik nauczania i zmniejszenie kosztów. Jednak istnieją też bariery, takie jak ograniczenia finansowe i opór mentalny. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Wideokonferencje]]}} — {{i5link|a=[[Responsive design]]}} — {{i5link|a=[[Ebanking]]}} — {{i5link|a=[[Kwestionariusz]]}} — {{i5link|a=[[E-rekrutacja]]}} — {{i5link|a=[[Technika 635]]}} — {{i5link|a=[[CATI]]}} — {{i5link|a=[[Webmaster]]}} — {{i5link|a=[[Mapa myśli]]}} — {{i5link|a=[[Cech rzemiosł różnych]]}} }} | |||
==Przypisy== | ==Przypisy== | ||
Linia 53: | Linia 41: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Kulpa | * Kulpa T. (2014), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-43bec088-6813-4fb5-92a1-5ebe29fe90c8/c/37_2014__art5.pdf Doświadczenia z prowadzenia zajęć z wykorzystaniem platformy Moodle]'', Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, Tom Nr 37 | ||
* Łapińska | * Łapińska M., Gołaszewska A. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-946183c1-2110-4b96-be71-bc868160a837/c/14_ZN_WEiA_PG_41.pdf Wspomaganie zajęć dydaktycznych z matematyki na kierunkach technicznych kursem e-learningowym]'', Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, Tom Nr 41 | ||
* Mokwa-Tarnowska I. (2015) | * Mokwa-Tarnowska I. (2015), ''E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim, Zagadnienia metodyczne'', Wyd. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej | ||
* Prauzner | * Prauzner T. (2010), ''Blended learning: nowa metoda nauczania'', Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Techniczna i Informatyczna, Tom 5 | ||
* Stecyk A. (2009) [ | * Stecyk A. (2009), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-c49782e7-ef1d-4447-bbc7-3684e20cf669/c/462-1428-1-PB.pdf E-learning i blended learning w edukacji. Charakterystyka projektu LAMS WZiEU]'', Przedsiębiorczość - Edukacja, Tom 5 | ||
* Stecyk A. (2017) [ | * Stecyk A. (2017), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.desklight-2002f33f-6a21-4319-a92a-ed355baf588e/c/art_28-35_Stecyk_Ementor_5_72_2017.pdf Model oceny poziomu jakości przedmiotów realizowanych w trybie nauczania komplementarnego (blended learning)]'', E-mentor, nr 5 (72) | ||
* Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015) [ | * Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), ''[https://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-d66dab7d-49a3-4a6a-8aec-392da7878859/c/zwirowicz-rutkowska-chojka-RG-2015-z2.pdf Kształcenie w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej: propozycje zastosowania technik blended learning]'', Roczniki Geomatyki, T. 13, z. 2(68), s. 173-185 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | [[Kategoria:Zarządzanie wiedzą]] | ||
Aktualna wersja na dzień 17:14, 22 gru 2023
Blended learning (zwany również b-learning, pol. “mieszane nauczanie") - termin oznaczający metodę nauczania, która jest połączeniem nauczania tradycyjnego z nauczaniem e-learningowym. Zajęcia typu blended learning prowadzone są przez nauczyciela, który w trakcie przekazywania wiedzy w sali z uczniami lub studentami korzysta z nowoczesnych technologii przy użyciu platformy internetowej (przykładem jest Platforma Moodle). Program zajęć może być dopasowany przez nauczyciela, który odpowiednio zaplanuje sposób realizacji zajęć - może zaplanować ile czasu spędzi na bezpośredniej interakcji nauczyciel-uczeń, interakcji nauczyciel-uczeń-platforma internetowa, a w jakim wymiarze godzin wykona swoją pracę w sposób e-learningowy.
Rodzaje blended learning
W swojej publikacji Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka wyróżniają sześć typów prowadzenia zajęć metodą blended learning[1]. Są to:
- zajęcia stacjonarne (ang. face-to-face driver) - lekcje w większości przypadków realizowane są przez nauczyciela, zaś kursy on-line traktowane są jako dodatek
- zajęcia rotacyjne (ang. rotation) - zgodnie z ustalonym podziałem, część programu lekcji jest prowadzona przez nauczyciela zgodnie z tradycyjną metodą, część lekcji w sposób e-learningowy
- zajęcia elastyczne (ang. flex) - zajęcia są realizowane głównie z wykorzystaniem kursów on-line, z możliwością spotkań z osobą prowadzącą
- ćwiczenia on-line (ang. online lab) - ćwiczenia realizowane na platformie online z możliwością uczęszczania na lekcje zgodnie z klasyczną metodą nauczania
- zajęcia mieszane (ang. self-blend) - lekcje prowadzone głównie są metodą tradycyjną, z możliwością wykorzystania internetowych platform, aby uczeń mógł realizować program zajęć w domu,
- zajęcia on-line (ang. online driver) - zajęcia odbywają się zarówno w sposób klasyczny - lekcje są prowadzone z nauczycielem w sali oraz nowoczesny - w sposób e-learningowym na platformie internetowej
Techniki weryfikowania wiedzy
Aby dokonać zweryfikowania wiedzy uczniów czy studentów przez wykładowców prowadzących zajęcia metodą blended learning, platformy proponują kilka rozwiązań. Na przykładzie platformy Moodle Zwirowicz-Rutkowska oraz Chojka podają kilka technik [2]. Poniżej przedstawiono niektóre z nich:
- uzupełniające strony internetowe - dzięki platformie nauczyciel ma możliwość udostępniać strony zawierające dodatkowe informacje które pozwalają rozszerzyć wiedzę studenta
- ćwiczenia na platformie - uczeń ma możliwość wykorzystywać w praktyce zdobytą wiedzę na zajęciach w klasie lub w trakcie realizowania kursów na internetowej platformie
- forum - technika, która jest realizowana w formie otwartej dyskusji na platformie. Osoba prowadząca kurs zakłada forum w celu odpowiadania na pytania uczestników kursu lub też umieszczania ogłoszeń. Nauczyciel tworząc forum może też rozpoczynać debaty, w której uczniowie prowadzą burze mózgów na temat przedmiotu realizowanych zajęć
- quiz - metoda weryfikacji wiedzy uczniów, którzy uczęszczają zarówno na zajęcia realizowane w formie stacjonarnej, jak i tych w formie on-line. Specyfiką tej metody jest miejsce jej realizacji - bardzo często uczniowie rozwiązujący quiz on-line przebywają w sali lekcyjnej. Umożliwia to szybkie uzyskanie wyników oraz uczciwą pracę uczniów
Zalety
Blended learning niesie za sobą wiele pozytywnych stron, dzięki którym nauczyciele chętnie wybierają tę formę nauczania w trakcie realizowania programu zajęć. Jak wymienia A. Stecyk w swojej publikacji[3], do zalet blended learning można zaliczyć:
- mobilność - uczeń w każdym miejscu może korzystać z materiałów on-line przygotowanych przez nauczyciela
- różnorodność technik nauczania - nauczyciel może przygotować moduły kursu z wybraną przez siebie formą przekazania wiedzy. Mogą to być prezentacje w formie slajdów, case study, materiały uzupełniające w formie artykułów naukowych odnoszących się do tematu zajęć
- zmniejszenie kosztów - korzystając z platform internetowych, można zaoszczędzić pieniądze wydawane na podręczniki. Dodatkowo treść zamieszczoną w Internecie łatwo edytować bez konieczności publikacji nowych egzemplarzy w przeciwieństwie do papierowych książek
Bariery
Pomimo zalet, które oferuje wybrana forma nauczania, istnieją pewne bariery uniemożliwiające zastosowania blended learning w polskich instytucjach edukacji. Standardowe metody nauczania nie wzbudzają tyle wątpliwości co te e-learningowe. A. Stecyk w swojej publikacji wymienia kilka barier[4], które są przeszkodą dla blended learning. Są to między innymi:
- bariera finansowa - w pewnych przypadkach fundusze szkoły nie są wystarczające aby wprowadzić elementy kształcenia w sposób nowoczesny. Szkół nie stać na zapewnienie każdemu uczniowi dostępu do komputerów w czasie zajęć stacjonarnych
- bariera mentalna - niechęć zarówno uczniów jak i osób prowadzących lekcje do zmian w kierunku postępu technologicznego
TL;DR
Blended learning to połączenie tradycyjnej metody nauczania z e-learningiem. Istnieje kilka rodzajów blended learning, w tym zajęcia stacjonarne, rotacyjne, elastyczne, ćwiczenia online, zajęcia mieszane i zajęcia online. Weryfikacja wiedzy odbywa się za pomocą stron internetowych, ćwiczeń na platformie, forum i quizów. Blended learning ma wiele zalet, takich jak mobilność, różnorodność technik nauczania i zmniejszenie kosztów. Jednak istnieją też bariery, takie jak ograniczenia finansowe i opór mentalny.
Blended learning — artykuły polecane |
Wideokonferencje — Responsive design — Ebanking — Kwestionariusz — E-rekrutacja — Technika 635 — CATI — Webmaster — Mapa myśli — Cech rzemiosł różnych |
Przypisy
Bibliografia
- Kulpa T. (2014), Doświadczenia z prowadzenia zajęć z wykorzystaniem platformy Moodle, Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, Tom Nr 37
- Łapińska M., Gołaszewska A. (2015), Wspomaganie zajęć dydaktycznych z matematyki na kierunkach technicznych kursem e-learningowym, Zeszyty Naukowe Wydziału Elektrotechniki i Automatyki Politechniki Gdańskiej, Tom Nr 41
- Mokwa-Tarnowska I. (2015), E-learning i blended learning w nauczaniu akademickim, Zagadnienia metodyczne, Wyd. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej
- Prauzner T. (2010), Blended learning: nowa metoda nauczania, Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie. Edukacja Techniczna i Informatyczna, Tom 5
- Stecyk A. (2009), E-learning i blended learning w edukacji. Charakterystyka projektu LAMS WZiEU, Przedsiębiorczość - Edukacja, Tom 5
- Stecyk A. (2017), Model oceny poziomu jakości przedmiotów realizowanych w trybie nauczania komplementarnego (blended learning), E-mentor, nr 5 (72)
- Zwirowicz-Rutkowska, A., Chojka, A. (2015), Kształcenie w zakresie infrastruktury informacji przestrzennej: propozycje zastosowania technik blended learning, Roczniki Geomatyki, T. 13, z. 2(68), s. 173-185
Autor: Joanna Dańda