Socjometria: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie TL;DR)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 13 wersji utworzonych przez 2 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{infobox4
|list1=
<ul>
<li>[[Analiza skupień]]</li>
<li>[[Skala Likerta]]</li>
<li>[[Testy psychologiczne]]</li>
<li>[[Technika delficka]]</li>
<li>[[Development centres]]</li>
<li>[[Planning poker]]</li>
<li>[[Test inteligencji]]</li>
<li>[[Badania jakościowe]]</li>
<li>[[Kwestionariusz]]</li>
</ul>
}}
'''Socjometria''' - zwana także [[Metoda|metodą]] socjometryczną, jest jednym z kierunków współczesnej socjologii. Służy do pomiaru pozycji poszczególnych jednostek w grupie. Została zapoczątkowana przez amerykańskiego uczonego, lekarza i psychiatrę J.L Moreno w 1934 r. Badania przeprowadzane są za pomocą prostego [[Kwestionariusz|Kwestionariusz]]a i polegają na dokonaniu przez osoby wyborów negatywnych i pozytywnych spośród członków danej grupy. Wybory i odrzucenia pozwalają na sporządzanie graficznych obrazów relacji interpersonalnych. Uzyskane [[Dane|Dane]] są poddawane analizom statystycznym, które pozwalają na określenie stopnia ekspansywności, spoistości, zwartości grupy itd. Analiza dostarcza także informacji o pozycji każdej jednostki w grupie i podziałach na podgrupy.
'''Socjometria''' - zwana także [[Metoda|metodą]] socjometryczną, jest jednym z kierunków współczesnej socjologii. Służy do pomiaru pozycji poszczególnych jednostek w grupie. Została zapoczątkowana przez amerykańskiego uczonego, lekarza i psychiatrę J.L Moreno w 1934 r. Badania przeprowadzane są za pomocą prostego [[Kwestionariusz|Kwestionariusz]]a i polegają na dokonaniu przez osoby wyborów negatywnych i pozytywnych spośród członków danej grupy. Wybory i odrzucenia pozwalają na sporządzanie graficznych obrazów relacji interpersonalnych. Uzyskane [[Dane|Dane]] są poddawane analizom statystycznym, które pozwalają na określenie stopnia ekspansywności, spoistości, zwartości grupy itd. Analiza dostarcza także informacji o pozycji każdej jednostki w grupie i podziałach na podgrupy.
Socjometria znajduje zastosowanie w wychowaniu, do badań społecznych, także posługują się nią badacze, którzy chcą zinterpretować relacje występujące w grupie z którą pracują. Socjometrię wykorzystuje się w sytuacjach w których mamy do czynienia z małymi grupami.
Socjometria znajduje zastosowanie w wychowaniu, do badań społecznych, także posługują się nią badacze, którzy chcą zinterpretować relacje występujące w grupie z którą pracują. Socjometrię wykorzystuje się w sytuacjach w których mamy do czynienia z małymi grupami.


Możemy wyróżnić strukturę socjometryczną pochodzącą od słowa "socjometria", której twórcą był J.L. Moreno - amerykański socjolog. Jest ona używana do badania zależności, współpracy i relacji między danymi jednostkami i polega na dokonywaniu pozytywnych i negatywnych wyborów. Moreno jako pierwsze użył ją w badaniach , które wykonał w gronie jeńców wojennych w trakcie I wojny oświatowej , a po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych rozpoczął wykorzystywać ją w analizach nad relacjami w klasach H szkolnych , z kolei po czasie zaczęto ją wdrażać do przeprowadzania badań grup w wojsku i przemyśle. Do głównych zadań techniki socjometrii należy postawienie pytania poddanej badaniu grupie: ”Z kim ze swojej grupy chciałbyś wykonywać pewną czynność?" . To jakie zadamy konkretne pytanie o czynność , zależy od adresata , np jeśli będzie to [[grupa]] studentów , zapytamy z jaką osobą chciałyby wykonać [[projekt]] grupowy , marynarzy - z kim chcieliby wypłynąć w rejs. (S.Mika 1981 ,s.455)
Możemy wyróżnić strukturę socjometryczną pochodzącą od słowa "socjometria", której twórcą był J.L. Moreno - amerykański socjolog. Jest ona używana do badania zależności, współpracy i relacji między danymi jednostkami i polega na dokonywaniu pozytywnych i negatywnych wyborów. Moreno jako pierwsze użył ją w badaniach, które wykonał w gronie jeńców wojennych w trakcie I wojny oświatowej , a po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych rozpoczął wykorzystywać ją w analizach nad relacjami w klasach H szkolnych, z kolei po czasie zaczęto ją wdrażać do przeprowadzania badań grup w wojsku i przemyśle. Do głównych zadań techniki socjometrii należy postawienie pytania poddanej badaniu grupie: "Z kim ze swojej grupy chciałbyś wykonywać pewną czynność?". To jakie zadamy konkretne pytanie o czynność, zależy od adresata, np. jeśli będzie to [[grupa]] studentów, zapytamy z jaką osobą chciałyby wykonać [[projekt]] grupowy, marynarzy - z kim chcieliby wypłynąć w rejs (S.Mika 1981, s.455)
 
Wyniki takich badań możemy przedstawić na socjogramach, które dzielimy na klasyczne, kołowe, nieuporządkowane i hierarchiczne lub na macierzy socjometrycznej. Często występują komplikacje i utrudnienia przy sporządzeniu socjogramu w większej zbiorowości oraz przy różnorodności odpowiedzi badanych osób, ponieważ odpowiedzi badanych osób mogą się znacznie różnić od siebie i stworzenie odpowiedniego socjogramu jest lekko skomplikowanym procesem. Zbiór pytań jakie stawiamy badanym uczestnikom nazywamy testem socjometrycznym. Ta struktura pozwala nam poznać tzw. "gwiazdy socjometryczne", czyli osoby, które są najbardziej lubiane i popularne w grupie badanej jednostki.


Wyniki takich badań możemy przedstawić na socjogramach , które dzielimy na klasyczne, kołowe, nieuporządkowane i hierarchiczne lub na macierzy socjometrycznej. Często występują komplikacje i utrudnienia przy sporządzeniu socjogramu w większej zbiorowości oraz przy różnorodności odpowiedzi badanych osób, ponieważ odpowiedzi badanych osób mogą się znacznie różnić od siebie  i stworzenie odpowiedniego socjogramu jest lekko skomplikowanym procesem. Zbiór pytań jakie stawiamy badanym uczestnikom nazywamy testem socjometrycznym. Ta struktura pozwala nam poznać tzw. "gwiazdy socjometryczne", czyli osoby, które są najbardziej lubiane i popularne w grupie badanej jednostki.
Socjogram jest to graficzny sposób ukazania zebranych wyników, z którego zostaje odczytana [[Informacja|Informacja]] na temat badanej grupy. Ciekawym aspektem w tym rodzaju prezentowania zebranych wyników jest fakt, że socjogram utworzony z zebranych wyników przez dwie różne osoby wydawałby się całkowicie różny od drugiego, ponieważ nie występuję żadna reguła kompozycyjna dla tego modelu (K.Holm 1985, s.160)


Socjogram jest to graficzny sposób ukazania zebranych wyników , z którego zostaje odczytana [[Informacja|Informacja]] na temat badanej grupy. Ciekawym aspektem w tym rodzaju prezentowania zebranych wyników jest fakt, że socjogram utworzony z zebranych wyników przez dwie różne osoby wydawałby się całkowicie różny od drugiego , ponieważ nie występuję żadna reguła kompozycyjna dla tego modelu . (K.Holm 1985, s.160)
Macierz socjometryczna jest kolejnym sposobem ukazania i przedstawienia danych jakie otrzymaliśmy po przeprowadzeniu badania. Ten rodzaj prezentacji wyników ma dość skomplikowaną budowę, dlatego dla ułatwienia możemy podzielić go na macierze cząstkowe np. macierz wyborów negatywnych i macierz wyborów pozytywnych (S. Mika 1981, s. 459)


Macierz socjometryczna jest kolejnym sposobem ukazania i przedstawienia danych jakie otrzymaliśmy po przeprowadzeniu badania. Ten rodzaj prezentacji wyników ma dość skomplikowaną budowę , dlatego dla ułatwienia możemy podzielić go na macierze cząstkowe np. macierz wyborów negatywnych i macierz wyborów pozytywnych. (S. Mika 1981,s. 459)
Występuje kilka rodzajów przekształcenia techniki socjometrycznej:


Występuje kilka rodzajów przekształcenia techniki socjometrycznej :
1. Socjometryczna [[Samoocena|Samoocena]], używana już przez J.L. Moreno
1. Socjometryczna [[Samoocena|Samoocena]] , używana już przez J.L. Moreno  


2. [[Technika]] nominacyjna ( technika Zgadnij kto? )
2. [[Technika]] nominacyjna (technika Zgadnij kto?)


3. Szeregowanie rangowe
3. Szeregowanie rangowe
Linia 37: Linia 20:
4. Porównywanie parami (A.Brzezińska 2011, s. 197)
4. Porównywanie parami (A.Brzezińska 2011, s. 197)


<google>ban728t</google>
<google>n</google>


==TL;DR==
==TL;DR==
Linia 45: Linia 28:
* Stosowanie metody do grupy zamkniętej (drużyna, klasa)
* Stosowanie metody do grupy zamkniętej (drużyna, klasa)
* Dobra i wzajemna znajomość osób danej grupy
* Dobra i wzajemna znajomość osób danej grupy
* Badane osoby nie powinny mieć dostępu do udzielanych odpowiedzi innych uczestników, powinny   być one tajne  
* Badane osoby nie powinny mieć dostępu do udzielanych odpowiedzi innych uczestników, powinny być one tajne
* Udzielane odpowiedzi powinny być jasno sprecyzowane i zrozumiałe dla pozostałych uczestników
* Udzielane odpowiedzi powinny być jasno sprecyzowane i zrozumiałe dla pozostałych uczestników
* Zadawane pytania powinny być jasno i zrozumiale napisane dla wszystkich członków badanej zbiorowości, tak aby każdy z nich jednoznacznie rozumiał sens pytania
* Zadawane pytania powinny być jasno i zrozumiale napisane dla wszystkich członków badanej zbiorowości, tak aby każdy z nich jednoznacznie rozumiał sens pytania
* Dokładne określenie kryteriów wg których członkowie badanej grupy dokonują oceny poszczególnych członków uczestniczących w grupie.
* Dokładne określenie kryteriów wg których członkowie badanej grupy dokonują oceny poszczególnych członków uczestniczących w grupie.
Linia 55: Linia 38:
* Krótki czas badania
* Krótki czas badania
* Nie wymaga skomplikowanej aparatury, mało potrzebnych materiałów do przeprowadzania badań
* Nie wymaga skomplikowanej aparatury, mało potrzebnych materiałów do przeprowadzania badań
* Przejrzystość uzyskanych danych.  
* Przejrzystość uzyskanych danych.
* Poznanie stosunków między członkami
* Poznanie stosunków między członkami
* Zebranie informacji czy w grupie istnieje [[lider]] lub " gwiazda socjometryczna " (A.Chmielewska 2013 , s.125)
* Zebranie informacji czy w grupie istnieje [[lider]] lub " gwiazda socjometryczna " (A.Chmielewska 2013, s.125)


Moreno użył socjometrii przy rozmieszczaniu studentów w domu akademickim tak aby zminimalizować konflikty. Praktyczne zastosowania testu socjometrycznego są obecnie rzadsze. W Polsce tę metodę rozpowszechnił Janusz Korczak, skonstruował na własny użytek nową technikę "plebiscyt życzliwości i niechęci". Istotną cechą plebiscytu jest to, że stawia on poszczególną osobę wobec obowiązku ocenienia wszystkich członków swojej grupy. Dzięki temu umożliwia wgląd w całokształt stosunków społecznych danej grupy.
Moreno użył socjometrii przy rozmieszczaniu studentów w domu akademickim tak aby zminimalizować konflikty. Praktyczne zastosowania testu socjometrycznego są obecnie rzadsze. W Polsce tę metodę rozpowszechnił Janusz Korczak, skonstruował na własny użytek nową technikę "plebiscyt życzliwości i niechęci". Istotną cechą plebiscytu jest to, że stawia on poszczególną osobę wobec obowiązku ocenienia wszystkich członków swojej grupy. Dzięki temu umożliwia wgląd w całokształt stosunków społecznych danej grupy.
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Analiza skupień]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Skala Likerta]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Testy psychologiczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Technika delficka]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Development centres]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Planning poker]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Test inteligencji]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Badania jakościowe]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kwestionariusz]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Brzezińska A. (2011'' Socjometri'' W: J. M. Brzeziński (red.),[https://www.researchgate.net/publication/281377097_Brzezinska_A_I_2011_Socjometria_W_J_M_Brzezinski_red_Metodologia_badan_spolecznych_Wybor_tekstow_s_243-298_Poznan_Zysk_i_S-ka_Wydawnictwo Socjometria] '' [[Metodologia]] badań społecznych'' Wydawnictwo Naukowe PWN s. 192-210
<noautolinks>
* Chmielewska A., Kołodziejczyk J. (2013) ''[http://8723.indexcopernicus.com/fulltxt.php?ICID=1072784 Zastosowanie socjometrii jako narzędzia badania ról zespołowych]'' "WSPÓŁCZESNE ZARZĄDZANIE" nr. 2
* Brzeziński J. (red.) (2011), ''Metodologia badań społecznych: wybór tekstów'', Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
* Holm K.,Hűbner P., Mayntz R. (1985) ''Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej'' ,Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa , s.156-167
* Chmielewska A., Kołodziejczyk J. (2013), ''Zastosowanie socjometrii jako narzędzia badania ról zespołowych'', Współczesne Zarządzanie nr 2
* Marshall G. (2004) ''Słownik Socjologi i Nauk społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa  
* Holm K., Hűbner P., Mayntz R. (1985), ''Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej'', PWN, Warszawa
* Mika S. (1981) ''[[Psychologia społeczna]] '' ,Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa , s.455-465
* Marshall G. (2004), ''Słownik Socjologi i Nauk społecznych'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
* Szacka B. (2003) ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa  
* Mika S. (1981), ''Psychologia społeczna'', PWN Warszawa
* Szacka B. (2003), ''Wprowadzenie do socjologii'', Oficyna Naukowa, Warszawa
</noautolinks>


{{a|Małgorzata Pierzchała, Agnieszka Chojnowska}}
{{a|Małgorzata Pierzchała, Agnieszka Chojnowska}}
[[Kategoria:Socjologia]]
[[Kategoria:Socjologia]]
{{#metamaster:description|Socjometria to metoda badania relacji interpersonalnych w grupie. Wykorzystuje kwestionariusz, analizuje wybory i odrzucenia w grupie. Zastosowanie w wychowaniu i badaniach społecznych.}}

Aktualna wersja na dzień 23:06, 9 sty 2024

Socjometria - zwana także metodą socjometryczną, jest jednym z kierunków współczesnej socjologii. Służy do pomiaru pozycji poszczególnych jednostek w grupie. Została zapoczątkowana przez amerykańskiego uczonego, lekarza i psychiatrę J.L Moreno w 1934 r. Badania przeprowadzane są za pomocą prostego Kwestionariusza i polegają na dokonaniu przez osoby wyborów negatywnych i pozytywnych spośród członków danej grupy. Wybory i odrzucenia pozwalają na sporządzanie graficznych obrazów relacji interpersonalnych. Uzyskane Dane są poddawane analizom statystycznym, które pozwalają na określenie stopnia ekspansywności, spoistości, zwartości grupy itd. Analiza dostarcza także informacji o pozycji każdej jednostki w grupie i podziałach na podgrupy. Socjometria znajduje zastosowanie w wychowaniu, do badań społecznych, także posługują się nią badacze, którzy chcą zinterpretować relacje występujące w grupie z którą pracują. Socjometrię wykorzystuje się w sytuacjach w których mamy do czynienia z małymi grupami.

Możemy wyróżnić strukturę socjometryczną pochodzącą od słowa "socjometria", której twórcą był J.L. Moreno - amerykański socjolog. Jest ona używana do badania zależności, współpracy i relacji między danymi jednostkami i polega na dokonywaniu pozytywnych i negatywnych wyborów. Moreno jako pierwsze użył ją w badaniach, które wykonał w gronie jeńców wojennych w trakcie I wojny oświatowej , a po przeprowadzce do Stanów Zjednoczonych rozpoczął wykorzystywać ją w analizach nad relacjami w klasach H szkolnych, z kolei po czasie zaczęto ją wdrażać do przeprowadzania badań grup w wojsku i przemyśle. Do głównych zadań techniki socjometrii należy postawienie pytania poddanej badaniu grupie: "Z kim ze swojej grupy chciałbyś wykonywać pewną czynność?". To jakie zadamy konkretne pytanie o czynność, zależy od adresata, np. jeśli będzie to grupa studentów, zapytamy z jaką osobą chciałyby wykonać projekt grupowy, marynarzy - z kim chcieliby wypłynąć w rejs (S.Mika 1981, s.455)

Wyniki takich badań możemy przedstawić na socjogramach, które dzielimy na klasyczne, kołowe, nieuporządkowane i hierarchiczne lub na macierzy socjometrycznej. Często występują komplikacje i utrudnienia przy sporządzeniu socjogramu w większej zbiorowości oraz przy różnorodności odpowiedzi badanych osób, ponieważ odpowiedzi badanych osób mogą się znacznie różnić od siebie i stworzenie odpowiedniego socjogramu jest lekko skomplikowanym procesem. Zbiór pytań jakie stawiamy badanym uczestnikom nazywamy testem socjometrycznym. Ta struktura pozwala nam poznać tzw. "gwiazdy socjometryczne", czyli osoby, które są najbardziej lubiane i popularne w grupie badanej jednostki.

Socjogram jest to graficzny sposób ukazania zebranych wyników, z którego zostaje odczytana Informacja na temat badanej grupy. Ciekawym aspektem w tym rodzaju prezentowania zebranych wyników jest fakt, że socjogram utworzony z zebranych wyników przez dwie różne osoby wydawałby się całkowicie różny od drugiego, ponieważ nie występuję żadna reguła kompozycyjna dla tego modelu (K.Holm 1985, s.160)

Macierz socjometryczna jest kolejnym sposobem ukazania i przedstawienia danych jakie otrzymaliśmy po przeprowadzeniu badania. Ten rodzaj prezentacji wyników ma dość skomplikowaną budowę, dlatego dla ułatwienia możemy podzielić go na macierze cząstkowe np. macierz wyborów negatywnych i macierz wyborów pozytywnych (S. Mika 1981, s. 459)

Występuje kilka rodzajów przekształcenia techniki socjometrycznej:

1. Socjometryczna Samoocena, używana już przez J.L. Moreno

2. Technika nominacyjna (technika Zgadnij kto?)

3. Szeregowanie rangowe

4. Porównywanie parami (A.Brzezińska 2011, s. 197)

TL;DR

Socjometria to metoda pomiaru pozycji jednostek w grupie poprzez wybory i odrzucenia. Wykorzystuje się ją w badaniach społecznych i wychowaniu. Socjogramy i macierze socjometryczne są sposobami prezentacji wyników badań. Metoda ma wiele zastosowań i wymaga odpowiednich warunków oraz jasno sprecyzowanych pytań. Jest prosta w użyciu i pozwala poznać relacje między członkami grupy.

Warunki skuteczności metody socjometrycznej

  • Stosowanie metody do grupy zamkniętej (drużyna, klasa)
  • Dobra i wzajemna znajomość osób danej grupy
  • Badane osoby nie powinny mieć dostępu do udzielanych odpowiedzi innych uczestników, powinny być one tajne
  • Udzielane odpowiedzi powinny być jasno sprecyzowane i zrozumiałe dla pozostałych uczestników
  • Zadawane pytania powinny być jasno i zrozumiale napisane dla wszystkich członków badanej zbiorowości, tak aby każdy z nich jednoznacznie rozumiał sens pytania
  • Dokładne określenie kryteriów wg których członkowie badanej grupy dokonują oceny poszczególnych członków uczestniczących w grupie.
  • 100% obecność podczas badania.

Zalety

  • Prostota przeprowadzania badań
  • Krótki czas badania
  • Nie wymaga skomplikowanej aparatury, mało potrzebnych materiałów do przeprowadzania badań
  • Przejrzystość uzyskanych danych.
  • Poznanie stosunków między członkami
  • Zebranie informacji czy w grupie istnieje lider lub " gwiazda socjometryczna " (A.Chmielewska 2013, s.125)

Moreno użył socjometrii przy rozmieszczaniu studentów w domu akademickim tak aby zminimalizować konflikty. Praktyczne zastosowania testu socjometrycznego są obecnie rzadsze. W Polsce tę metodę rozpowszechnił Janusz Korczak, skonstruował na własny użytek nową technikę "plebiscyt życzliwości i niechęci". Istotną cechą plebiscytu jest to, że stawia on poszczególną osobę wobec obowiązku ocenienia wszystkich członków swojej grupy. Dzięki temu umożliwia wgląd w całokształt stosunków społecznych danej grupy.


Socjometriaartykuły polecane
Analiza skupieńSkala LikertaTesty psychologiczneTechnika delfickaDevelopment centresPlanning pokerTest inteligencjiBadania jakościoweKwestionariusz

Bibliografia

  • Brzeziński J. (red.) (2011), Metodologia badań społecznych: wybór tekstów, Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań
  • Chmielewska A., Kołodziejczyk J. (2013), Zastosowanie socjometrii jako narzędzia badania ról zespołowych, Współczesne Zarządzanie nr 2
  • Holm K., Hűbner P., Mayntz R. (1985), Wprowadzenie do metod socjologii empirycznej, PWN, Warszawa
  • Marshall G. (2004), Słownik Socjologi i Nauk społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
  • Mika S. (1981), Psychologia społeczna, PWN Warszawa
  • Szacka B. (2003), Wprowadzenie do socjologii, Oficyna Naukowa, Warszawa


Autor: Małgorzata Pierzchała, Agnieszka Chojnowska