Organy ZUS: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 17 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
Status dla ZUS zostaje nadany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia. W takim rozporządzeniu określone zostają [[struktura organizacyjna]] Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz [[zakres]] rzeczowy działania jednostek organizacyjnych ZUS i centrali, ale również możemy znaleźć tam [[kompetencje]] oraz funkcjonowanie organów ZUS. | |||
Status dla ZUS zostaje nadany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia. W takim rozporządzeniu określone zostają [[struktura organizacyjna]] Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz [[zakres]] rzeczowy działania jednostek organizacyjnych ZUS i centrali, ale również możemy znaleźć tam [[kompetencje]] oraz funkcjonowanie organów ZUS. | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 24: | Linia 7: | ||
* Prezes ZUS - zostaje powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów | * Prezes ZUS - zostaje powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów | ||
* [[Zarząd]] ZUS - zostaje powoływany i odwoływany przez Radę Nadzorczą. Składa się z 3 do 5 osób | * [[Zarząd]] ZUS - zostaje powoływany i odwoływany przez Radę Nadzorczą. Składa się z 3 do 5 osób | ||
* [[Rada Nadzorcza]] - składa się z 15 osób - zostaje powoływana przez Prezesa Rady Ministrów na 5-letnia kadencja. | * [[Rada Nadzorcza]] - składa się z 15 osób - zostaje powoływana przez Prezesa Rady Ministrów na 5-letnia kadencja. | ||
==Skład Rady Nadzorczej== | ==Skład Rady Nadzorczej== | ||
Linia 32: | Linia 15: | ||
* po jednym członku powołuje się na wniosek każdej organizacji związkowej, reprezentatywnej w rozumieniu Ustawy o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno - Gospodarczych, | * po jednym członku powołuje się na wniosek każdej organizacji związkowej, reprezentatywnej w rozumieniu Ustawy o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno - Gospodarczych, | ||
* jeden członek jest powoływany na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów | * jeden członek jest powoływany na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów | ||
<google> | <google>n</google> | ||
==Zadania Prezesa ZUS== | ==Zadania Prezesa ZUS== | ||
Linia 77: | Linia 59: | ||
* Departament Finansów Zakładu | * Departament Finansów Zakładu | ||
* Departament Kontroli Płatników Składek | * Departament Kontroli Płatników Składek | ||
* Departament Świadczeń Emerytalno -Rentowych | * Departament Świadczeń Emerytalno - Rentowych | ||
* Departament Kontrolingu | * Departament Kontrolingu | ||
* Departament Prewencji i Rehabilitacji | * Departament Prewencji i Rehabilitacji | ||
Linia 86: | Linia 68: | ||
* Departament Eksploatacji Infrastruktury Informatycznej | * Departament Eksploatacji Infrastruktury Informatycznej | ||
* Departament Zarządzania Systemami Informatycznymi | * Departament Zarządzania Systemami Informatycznymi | ||
* Departament Legislacyjno -Prawny | * Departament Legislacyjno - Prawny | ||
* Departament Zamówień Publicznych | * Departament Zamówień Publicznych | ||
* Departament Administracji | * Departament Administracji | ||
Linia 104: | Linia 86: | ||
* zatwierdzenie regulaminu działania Zarządu ZUS | * zatwierdzenie regulaminu działania Zarządu ZUS | ||
* zatwierdzanie sprawozdań finansowych z działalności ZUS (najczęściej rocznych) | * zatwierdzanie sprawozdań finansowych z działalności ZUS (najczęściej rocznych) | ||
* na wniosek Prezesa ZUS | * na wniosek Prezesa ZUS - powoływanie i odwoływanie członków Zarządu ZUS | ||
* wybranie biegłego rewidenta, który będzie odpowiedzialny za [[badanie sprawozdania finansowego]] ZUS, FRD, FEP i FUS | * wybranie biegłego rewidenta, który będzie odpowiedzialny za [[badanie sprawozdania finansowego]] ZUS, FRD, FEP i FUS | ||
* określanie wynagrodzeń dla członków Zarządu ZUS (wyj. Prezes ZUS) | * określanie wynagrodzeń dla członków Zarządu ZUS (wyj. Prezes ZUS) | ||
Linia 116: | Linia 98: | ||
* [[organizacja]] i inicjacja prac Rady | * [[organizacja]] i inicjacja prac Rady | ||
* przewodniczenie obradom Rady, | * przewodniczenie obradom Rady, | ||
* ustalanie terminów i tematyki posiedzeń Rady | * ustalanie terminów i tematyki posiedzeń Rady | ||
* w sprawach rozpatrywania ekspertyz oraz w celu opracowywania opinii przez Radę przewodniczący powołuje ekspertów | * w sprawach rozpatrywania ekspertyz oraz w celu opracowywania opinii przez Radę przewodniczący powołuje ekspertów | ||
W razie nieobecności przewodniczącego jego obowiązki wykonuje zastępca przewodniczącego Rady, który jest wybierany spośród członków Rady Nadzorczej. Rada może wybrać do dwóch zastępców | W razie nieobecności przewodniczącego jego obowiązki wykonuje zastępca przewodniczącego Rady, który jest wybierany spośród członków Rady Nadzorczej. Rada może wybrać do dwóch zastępców | ||
==Zasady ustalania składu Rady== | ==Zasady ustalania składu Rady== | ||
[[Prezes Rady Ministrów]] powołuje Radę Nadzorczą ZUS na pięcioletnią kadencję. Oznacza to, że członkami Rady Nadzorczej zostają osoby, które zostają wybrane przez partnerów działających w Radzie Dialogu Społecznego, w której skład wchodzą [[związki zawodowe]], stronę rządową oraz przez organizacje pracodawców. Ze względu na powiązanie emerytów i rencistów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sferze ubezpieczeń społecznych, postanowiono, że emeryci i renciści również będą posiadać moc wyboru do składu Rady Nadzorczej. | [[Prezes Rady Ministrów]] powołuje Radę Nadzorczą ZUS na pięcioletnią kadencję. Oznacza to, że członkami Rady Nadzorczej zostają osoby, które zostają wybrane przez partnerów działających w Radzie Dialogu Społecznego, w której skład wchodzą [[związki zawodowe]], stronę rządową oraz przez organizacje pracodawców. Ze względu na powiązanie emerytów i rencistów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sferze ubezpieczeń społecznych, postanowiono, że emeryci i renciści również będą posiadać moc wyboru do składu Rady Nadzorczej. | ||
Linia 128: | Linia 109: | ||
* na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego zostaje powołanych czterech członków Rady, w tym przewodniczący. Wniosek musi zostać złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych | * na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego zostaje powołanych czterech członków Rady, w tym przewodniczący. Wniosek musi zostać złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych | ||
* na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji pracodawców powołuje się po jednym członku Rady Nadzorczej | * na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji pracodawców powołuje się po jednym członku Rady Nadzorczej | ||
* na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji związkowej powołuje się po jednym członku Rady Nadzorczej | * na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji związkowej powołuje się po jednym członku Rady Nadzorczej | ||
* na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów powołuje się jednego członka Rady Nadzorczej | * na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów powołuje się jednego członka Rady Nadzorczej | ||
Dzięki takiej regulacji łatwo możemy zauważyć, że liczba członków Rady Nadzorczej nie jest stała. Oznacza to, że w zależności od liczby funkcjonujących w określonym czasie reprezentowanych (ogólnokrajowych) organizacji pracowników oraz pracodawców. Organizacje te muszą jednak zgłosić swoich kandydatów do składu Rady. W aktualnym momencie w radzie zasiadać może 12 osób ze względu na 7 członków z organizacji. Czterech z nich reprezentuje organizacje pracodawców, natomiast pozostała 3 reprezentuje organizacje związkowe. | Dzięki takiej regulacji łatwo możemy zauważyć, że liczba członków Rady Nadzorczej nie jest stała. Oznacza to, że w zależności od liczby funkcjonujących w określonym czasie reprezentowanych (ogólnokrajowych) organizacji pracowników oraz pracodawców. Organizacje te muszą jednak zgłosić swoich kandydatów do składu Rady. W aktualnym momencie w radzie zasiadać może 12 osób ze względu na 7 członków z organizacji. Czterech z nich reprezentuje organizacje pracodawców, natomiast pozostała 3 reprezentuje organizacje związkowe. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Służba cywilna]]}} — {{i5link|a=[[Urząd wojewódzki]]}} — {{i5link|a=[[Urząd cudzoziemców]]}} — {{i5link|a=[[Rzecznik ubezpieczonych]]}} — {{i5link|a=[[Państwowa Inspekcja Pracy]]}} — {{i5link|a=[[Wojewoda]]}} — {{i5link|a=[[Władza ustawodawcza]]}} — {{i5link|a=[[Zarząd Narodowego Banku Polskiego]]}} — {{i5link|a=[[Rada dialogu społecznego]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Ancyparowicz G.(2014) [http://www.fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1394533932.pdf Przyczyny narastania deficytu Funduszu Ubezpieczeń Społecznych] Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia nr 50 | <noautolinks> | ||
* Garbiec R.(2012) [http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/50-2012/FRFU-50-627.pdf Efektywność finansowa systemu ubezpieczeń społecznych na przykładzie wybranych państw Unii europejskiej] Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia nr 50 | * Ancyparowicz G. (2014), ''[http://www.fmc.home.pl/upload/news/pdf_news_1394533932.pdf Przyczyny narastania deficytu Funduszu Ubezpieczeń Społecznych]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia, nr 50 | ||
* Hysa B., Grabowska B.(2014) | * Garbiec R. (2012), ''[http://www.wneiz.pl/nauka_wneiz/frfu/50-2012/FRFU-50-627.pdf Efektywność finansowa systemu ubezpieczeń społecznych na przykładzie wybranych państw Unii europejskiej]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia nr 50 | ||
* Hysa B., Grabowska B. (2014), ''System motywacji pracowników administracji publicznej na podstawie wybranej jednostki ZUS'', Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i zarządzanie, z. 74 | |||
* Kluszczyńska Z., Koczur W.(2007)'' | * Kluszczyńska Z., Koczur W., Szpor G., Szumlicz T. (2007), ''System Ubezpieczeń Społecznych - zagadnienia ogólne'', LexisNexis, Warszawa | ||
* Makarzec P.(2012) | * Krajewska A. (2006), ''Ubezpieczenia społeczne. Praktyczne omówienia z orzecznictwem'', Warszawa | ||
* Modzelewski W.(2006) ''Komentarz do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych'' Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, Warszawa | * Makarzec P. (2012), ''Ubezpieczenia społeczne w II Rzeczpospolitej'', Zeszyty Naukowe WSEI seria: Administracja 2(1) | ||
* Możejewski M., Dębski J. (2014) [ | * Modzelewski W. (red.) (2006), ''Komentarz do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych'', Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, Warszawa | ||
* Szpor G., Kluszczyńska Z., Koczur W. (2014)''System ubezpieczeń społecznych. Zagadnienia podstawowe'' Lexis Nexis, Warszawa | * Możejewski M., Dębski J. (2014), ''[http://wneiz.pl//nauka_wneiz/studia_inf/35-2014/si-35-89.pdf Sprawozdanie finansowe jako źródło informacji publicznej do ponownego użycia]'', Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, nr 35 | ||
* Toruński J.(2009) | * Szpor G., Kluszczyńska Z., Koczur W. (2014), ''System ubezpieczeń społecznych. Zagadnienia podstawowe'', Lexis Nexis, Warszawa | ||
*[ | * Toruński J. (2009), ''Jakość usług ubezpieczeniowych na przykładzie Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych'', Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Administracja i zarządzanie | ||
* Zdrojewski E., Pawełczak I.(2016) | * ''Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19981370887 Dz.U. 1998 nr 137 poz. 887] | ||
* Zdrojewski E., Pawełczak I. (2016), ''Ubezpieczenie społeczne w różnych formach zatrudnienia'', Zeszyty naukowe wydziału nauk ekonomicznych | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Karolina Molong, Arkadiusz Pamuła}} | |||
[[Kategoria:Instytucje ubezpieczeniowe]] | |||
{{ | {{#metamaster:description|Strona Organy ZUS - struktura i funkcjonowanie organów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Kompetencje, zadania i działanie.}} | ||
Aktualna wersja na dzień 22:17, 14 sty 2024
Status dla ZUS zostaje nadany przez Prezesa Rady Ministrów w drodze rozporządzenia. W takim rozporządzeniu określone zostają struktura organizacyjna Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz zakres rzeczowy działania jednostek organizacyjnych ZUS i centrali, ale również możemy znaleźć tam kompetencje oraz funkcjonowanie organów ZUS.
TL;DR
Artykuł opisuje strukturę organizacyjną i kompetencje organów ZUS (Zakładu Ubezpieczeń Społecznych). Prezes ZUS jest powoływany przez Prezesa Rady Ministrów, Zarząd ZUS jest powoływany przez Radę Nadzorczą, a Rada Nadzorcza składa się z 15 członków. Prezes ZUS ma wiele zadań, takich jak kierowanie działalnością ZUS, współpraca z innymi organizacjami i przyznawanie świadczeń. Zarząd ZUS zarządza funduszami i przygotowuje projekty dotyczące administrowania różnymi funduszami. Rada Nadzorcza ma wiele zadań, takich jak wyrażanie opinii, zatwierdzanie planów finansowych i powoływanie członków zarządu. Rada odbywa posiedzenia plenarne, a przewodniczący Rady ma wiele obowiązków, takich jak organizacja prac Rady i przewodniczenie obradom. Skład Rady jest ustalany przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie wniosków ministra, organizacji pracodawców, związków zawodowych i organizacji emerytów i rencistów. Obecnie w radzie zasiada 12 osób.
Organy ZUS
- Prezes ZUS - zostaje powoływany i odwoływany przez Prezesa Rady Ministrów
- Zarząd ZUS - zostaje powoływany i odwoływany przez Radę Nadzorczą. Składa się z 3 do 5 osób
- Rada Nadzorcza - składa się z 15 osób - zostaje powoływana przez Prezesa Rady Ministrów na 5-letnia kadencja.
Skład Rady Nadzorczej
W skład Rady Nadzorczej wchodzi:
- 5 członków Rady, w tym przewodniczący oraz powoływani na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego
- po jednym członku powołuje się na wniosek każdej organizacji pracodawców
- po jednym członku powołuje się na wniosek każdej organizacji związkowej, reprezentatywnej w rozumieniu Ustawy o Trójstronnej Komisji ds. Społeczno - Gospodarczych,
- jeden członek jest powoływany na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów
Zadania Prezesa ZUS
- kieruje działalnością ZUS oraz reprezentuje ZUS na zewnątrz
- jest odpowiedzialny za sterowanie pracami Zarządu
- ustala współpracę z urzędami administracji rządowej, m.in. z Komisją Nadzoru Finansowego i z innymi organizacjami rentowymi
- opracowuje, przeistacza, i znosi jednostki terenowe, ustala ich siedziby i właściwości
- wybiera kierowników jednostek organizacyjnych, ich zastępców i głównych księgowych,
- sprawuje kontrolę nad orzecznictwem lekarskim dla celów ubezpieczeń społecznych
- jest pracodawcą,
- przyznaje świadczenia,
- zatwierdza projekty.
- zajmuje się służbą bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej w Zakładzie
Nadzór Prezesa ZUS
Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych prowadzi nadzór nad takimi departamentami:
- Gabinet Prezesa
- Biuro Rady Nadzorczej
- Departament Współpracy Międzynarodowej
- Departament Statystyki i Prognoz Aktuarialnych
- Departament Spraw Pracowniczych
- Departament Obsługi Klientów
- Departament Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
- Departament Audytu
- Departament Kontroli Wewnętrznej
- Departament Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji
Zadania zarządu ZUS
- zarządza funduszami ZUS,
- przygotowuje projekty dotyczące administrowania Funduszem Rezerwy Demograficznej,
- sporządza plan finansowy, roczne sprawozdania ZUS, projekty rocznego planu finansowego FUS oraz prognozy dochodów i wydatków funduszu emerytalnego,
- przekazuje dokumenty planistyczne i sprawozdania Prezesowi Rady Ministrów.
Nadzór zarządu ZUS
Zarząd Zakładu Ubezpieczeń Społecznych sprawuje nadzór nad wieloma departamentami oraz stanowiskami takimi jak:
- Departament Finansów Funduszy
- Departament Rent Zagranicznych
- Departament Orzecznictwa Lekarskiego
- Departament Zasiłków
- Departament Realizacji Dochodów
- Departament Ubezpieczeń i Składek
- Departament Finansów Zakładu
- Departament Kontroli Płatników Składek
- Departament Świadczeń Emerytalno - Rentowych
- Departament Kontrolingu
- Departament Prewencji i Rehabilitacji
- Departament Rozwoju Usług IT
- Departament Zarządzania Usługami
- Departament Aplikacji Autorskich
- Departament Eksploatacji Aplikacji
- Departament Eksploatacji Infrastruktury Informatycznej
- Departament Zarządzania Systemami Informatycznymi
- Departament Legislacyjno - Prawny
- Departament Zamówień Publicznych
- Departament Administracji
- Departament Zarządzania Nieruchomościami
- Departament Administracji
- Biuro Poligrafii
Zadania Rady Nadzorczej
- wyrażanie opinii co do wniosku ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego do Prezesa Rady Ministrów w sprawie powołania Prezesa ZUS,
- wyrażanie opinii co do powoływania i odwoływania głównego inspektora kontroli ZUS,
- wyrażanie opinii co do rocznego planu finansowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (FUS) oraz sprawozdania z wykonania tego planu,
- wyrażanie opinii co do rocznego planu finansowego Funduszu Rezerwy Demograficznej (FRD) oraz sprawozdania z wykonania tego planu,
- wyrażanie opinii co do rocznego planu finansowego Funduszu Emerytur Pomostowych (FEP) oraz sprawozdania z wykonania tego planu,
- wyrażanie opinii co do projektu statutu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych,
- wyrażanie opinii co do projektów aktów prawnych z zakresu ubezpieczeń społecznych oraz zgłaszanie inicjatyw w tym zakresie kierowanych do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego,
- czasowa ocena pracy Zarządu ZUS
- zatwierdzenie regulaminu działania Zarządu ZUS
- zatwierdzanie sprawozdań finansowych z działalności ZUS (najczęściej rocznych)
- na wniosek Prezesa ZUS - powoływanie i odwoływanie członków Zarządu ZUS
- wybranie biegłego rewidenta, który będzie odpowiedzialny za badanie sprawozdania finansowego ZUS, FRD, FEP i FUS
- określanie wynagrodzeń dla członków Zarządu ZUS (wyj. Prezes ZUS)
- akceptowanie rocznego planu finansowego ZUS i sprawozdania z jego wykonania
Organizacja prac Rady
Głównym działaniem Rady są posiedzenia plenarne, na których to omawia się kwestie w sferze zainteresowania Rady oraz podejmuje się uchwały, które należą do jej zadań. Posiedzenia Rady co do swojego obowiązku muszą się odbywać przynajmniej raz na kwartał. Jeżeli zachodzi taka potrzeba Rada Nadzorcza Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wszelkie uchwały może podejmować w trybie pisemnym lub na odległość. Istotną rolę w Radzie Nadzorczej odgrywa przewodniczący tejże Rady, ponieważ kieruje on jej pracami oraz jest przedstawicielem Rady przy wszelkich zewnętrznych spotkaniach. Jednym z dodatkowych zadań rady jest powoływanie stałych lub tymczasowych zespołów w celu opracowania projektu opinii lub stanowiska Rady w określonych sprawach.
Zadania przewodniczącego Rady
Do zadań przewodniczącego Rady należy w szczególności:
- organizacja i inicjacja prac Rady
- przewodniczenie obradom Rady,
- ustalanie terminów i tematyki posiedzeń Rady
- w sprawach rozpatrywania ekspertyz oraz w celu opracowywania opinii przez Radę przewodniczący powołuje ekspertów
W razie nieobecności przewodniczącego jego obowiązki wykonuje zastępca przewodniczącego Rady, który jest wybierany spośród członków Rady Nadzorczej. Rada może wybrać do dwóch zastępców
Zasady ustalania składu Rady
Prezes Rady Ministrów powołuje Radę Nadzorczą ZUS na pięcioletnią kadencję. Oznacza to, że członkami Rady Nadzorczej zostają osoby, które zostają wybrane przez partnerów działających w Radzie Dialogu Społecznego, w której skład wchodzą związki zawodowe, stronę rządową oraz przez organizacje pracodawców. Ze względu na powiązanie emerytów i rencistów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych w sferze ubezpieczeń społecznych, postanowiono, że emeryci i renciści również będą posiadać moc wyboru do składu Rady Nadzorczej.
Biorąc pod uwagę wyżej wymienione zależności związane z wyborem Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych mówi, że Prezes Rady Ministrów w momencie powołania Rady Nadzorczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ustala jej skład według poniższych zasad:
- na wniosek ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego zostaje powołanych czterech członków Rady, w tym przewodniczący. Wniosek musi zostać złożony w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych
- na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji pracodawców powołuje się po jednym członku Rady Nadzorczej
- na wniosek każdej reprezentatywnej organizacji związkowej powołuje się po jednym członku Rady Nadzorczej
- na wniosek ogólnokrajowych organizacji emerytów i rencistów powołuje się jednego członka Rady Nadzorczej
Dzięki takiej regulacji łatwo możemy zauważyć, że liczba członków Rady Nadzorczej nie jest stała. Oznacza to, że w zależności od liczby funkcjonujących w określonym czasie reprezentowanych (ogólnokrajowych) organizacji pracowników oraz pracodawców. Organizacje te muszą jednak zgłosić swoich kandydatów do składu Rady. W aktualnym momencie w radzie zasiadać może 12 osób ze względu na 7 członków z organizacji. Czterech z nich reprezentuje organizacje pracodawców, natomiast pozostała 3 reprezentuje organizacje związkowe.
Organy ZUS — artykuły polecane |
Służba cywilna — Urząd wojewódzki — Urząd cudzoziemców — Rzecznik ubezpieczonych — Państwowa Inspekcja Pracy — Wojewoda — Władza ustawodawcza — Zarząd Narodowego Banku Polskiego — Rada dialogu społecznego |
Bibliografia
- Ancyparowicz G. (2014), Przyczyny narastania deficytu Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia, nr 50
- Garbiec R. (2012), Efektywność finansowa systemu ubezpieczeń społecznych na przykładzie wybranych państw Unii europejskiej, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego; Finanse, rynki finansowe, ubezpieczenia nr 50
- Hysa B., Grabowska B. (2014), System motywacji pracowników administracji publicznej na podstawie wybranej jednostki ZUS, Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Seria: Organizacja i zarządzanie, z. 74
- Kluszczyńska Z., Koczur W., Szpor G., Szumlicz T. (2007), System Ubezpieczeń Społecznych - zagadnienia ogólne, LexisNexis, Warszawa
- Krajewska A. (2006), Ubezpieczenia społeczne. Praktyczne omówienia z orzecznictwem, Warszawa
- Makarzec P. (2012), Ubezpieczenia społeczne w II Rzeczpospolitej, Zeszyty Naukowe WSEI seria: Administracja 2(1)
- Modzelewski W. (red.) (2006), Komentarz do ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, Instytut Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy, Warszawa
- Możejewski M., Dębski J. (2014), Sprawozdanie finansowe jako źródło informacji publicznej do ponownego użycia, Zeszyty naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego Studia Informatica, nr 35
- Szpor G., Kluszczyńska Z., Koczur W. (2014), System ubezpieczeń społecznych. Zagadnienia podstawowe, Lexis Nexis, Warszawa
- Toruński J. (2009), Jakość usług ubezpieczeniowych na przykładzie Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach, Administracja i zarządzanie
- Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych. Dz.U. 1998 nr 137 poz. 887
- Zdrojewski E., Pawełczak I. (2016), Ubezpieczenie społeczne w różnych formach zatrudnienia, Zeszyty naukowe wydziału nauk ekonomicznych
Autor: Karolina Molong, Arkadiusz Pamuła