Zarządzanie różnorodnością: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(Utworzono nową stronę "{{stub}}")
 
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 28 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
{{stub}}
'''Zarządzanie różnorodnością''' (ang. ''diversity managment'') to strategia "której celem jest tworzenie i utrzymywanie przyjaznego dla zatrudnionych środowiska pracy poprzez szacunek i wrażliwość dla ich różnorodności wynikającej z cech demograficznych, społecznych i innych. W strukturze organizacyjnej za realizację strategii (programu) zarządzania różnorodnością odpowiada zazwyczaj dział zarządzania zasobami ludzkimi" (J. Fazlagić 2014, s. 54).
 
Od 2012 roku w Polsce funkcjonuje karta różnorodności czyli międzynarodowa inicjatywa pod patronatem Komisji Europejskiej. Karta różnorodności promuje równość i zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy (Odpowiedzialny Biznes 2022)
 
Marta Rawłuszko podkreśla, że "Zarządzanie różnorodnością służy osiągnięciu konkretnych i wymiernych celów. Główną motywacją do wdrażania rozwiązań z zakresu zarządzania różnorodnością jest osiągnięcie zysku, budowa przewagi konkurencyjnej i osiąganie celów firmy. Dlatego też w języku polskim można spotkać się z tłumaczeniem angielskiego terminu diversity managment jako zarządzanie różnorodnością, ale także jako zarządzanie przez różnorodność" (M. Rawłuszko 2007, s. 28).
 
W zarządzaniu różnorodnością ważnym aspektem jest słowo "''dyskryminacja''". Jak zauważa Małgorzata Durska "W zarządzaniu różnorodnością '''nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy''' (choć to przy okazji), '''lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji'''". oraz "Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub w całej organizacji lub firmie" (M. Durska 2009, s. 8).
 
Jak wylicza Anna Rogozińska-Pawełczyk różnorodność to wszystkie cechy, którymi ludzie się różnią. Można je podzielić na:
Aspekty widoczne: płeć, wiek, pochodzenie, (nie)pełnosprawność.
Aspekty niewidoczne: umiejętności, wykształcenie, orientacja seksualna.
Uczona rozpatruje trzy wymiary tożsamości (A. Rogozińska-Pawełczyk 2016, s. 23):
* Tożsamość pierwotna - rasa, wiek itp.
* Tożsamość wtórna - stan cywilny, status rodzinny itd.
* Tożsamość organizacyjna - stanowisko pracy.
 
<google>n</google>
 
==TL;DR==
Zarządzanie różnorodnością to strategia mająca na celu stworzenie przyjaznego i różnorodnego środowiska pracy. W Polsce istnieje karta różnorodności, promująca równość i zarządzanie różnorodnością. Zarządzanie różnorodnością polega na wykorzystywaniu różnorodnych doświadczeń i umiejętności pracowników, a nie na preferowaniu jednej grupy. Cele zarządzania różnorodnością to m.in. brak dyskryminacji, stworzenie warunków rozwoju i wpływ na kreatywność pracowników. Korzyści z zarządzania różnorodnością to m.in. umocnienie wartości w organizacji, przyciąganie utalentowanych pracowników i zwiększenie innowacyjności. W zarządzaniu różnorodnością można wyróżnić trzy modele: adaptacyjny, konsolidacyjny i biznesowy.
 
==Cele zarządzania różnorodnością==
Najważniejszym celem zarządzania różnorodnością jest "zbudowanie kultury organizacji, która zapewni rzeczywiste uznanie różnic między pracownikami i pozwoli firmie w pełni korzystać z wszystkiego, co pracownicy mogą jej zaoferować i tym samym zwiększyć zyski" (M. Rawłuszko 2008, s. 24. Marta Rawłuszko wskazuje też takie cele jak (M. Rawłuszko 2008, s. 24-25):
* brak dyskryminacji i wykluczenia
* stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi
* wpływ na kreatywność (jeśli pracownicy czują się bezpiecznie w grupie, chętniej podzielą się swoimi pomysłami)
* poczucie bezpieczeństwa w grupie
* powiększenie zysku i korzyści
* podniesienie motywacji, zaangażowania i lojalności pracowników
 
==Korzyści zarządzania różnorodnością==
Halina Brdulak wymienia takie korzyści z zarządzania różnorodnością jak (H. Brdulak 2009, s. 2):
* "umacnianie wartości kultury wewnątrzorganizacyjnej
* wzmacnianie dobrej opinii (reputacji) korporacji
* pomoc w przyciąganiu i utrzymaniu utalentowanych pracowników
* polepszenie motywacji i efektywności istniejącej kadry
* zwiększanie innowacyjności i kreatywności pracowników".
Bogusława Urbaniak dodatkowo podzieliła korzyści zarządzania różnorodnością na dwie grupy (B. Urbaniak 2014, s.72):
* Korzyści wewnętrzne: różnorodność zasobów pracy, wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, lepsza komunikacja oraz elastyczność, innowacyjność, mniejsza liczba skarg pracowniczych, wsparcie wartości, kultury i polityki i wiele innych
* Korzyści zewnętrzne: poprawa jakości obsługi klientów, lepsza reputacja, poprawa wizerunku, integracja społeczna, rozwój biznesu itd.
 
==Modelowe ujęcie zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji==
Uczona Bogusława Urbaniak wyszczególnia trzy modele zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich (B. Urbaniak, s. 67-68):
* Model adaptacyjny: działania wymuszone koniecznością przestrzegania prawa antydyskryminacyjnego oraz stosowania polityki równych szans.
* Model konsolidacyjny: działania wykorzystywane na potrzeby budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Kultura przedsiębiorstwa jest oparta na wartości, jaką jest różnorodność.
* Model biznesowy: zarządzanie różnorodnością może być podstawą modelu biznesowego. Jest w stanie zagwarantować sukces, ponieważ różnorodność jest traktowana jako przewaga konkurencyjna.
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Potencjał społeczny firmy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Wyjazd integracyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Networking]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Funkcja personalna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System produkcyjny Toyoty]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Kompetencje społeczne]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Organizacja inteligentna]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zarządzanie przez wartości]]}} &mdash; {{i5link|a=[[System motywacyjny w kontekście zarządzania jakością]]}} }}
 
==Bibliografia==
<noautolinks>
* Brdulak H. (2009), ''Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia'', Kobieta i biznes, nr 1-4
* Durska M. (2009), ''Zarządzanie różnorodnością: kluczowe pojęcia'', Kobieta i biznes, nr 1-4
* Fazlagić J. (2014), ''Zarządzanie różnorodnością a zarządzanie wiedzą'', e-mentor, nr (1)53
* Rawłuszko M. (2007), ''[https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/12562/Firma%20R%c3%b3wnych%20Szans.%20Przewodnik%20dobrych%20praktyk..pdf?sequence=1&isAllowed=y Polityka równych szans a zarządzanie różnorodnością]'', Przewodnik dobrych praktyk. Firma Równych Szans, Gender Index, UNDP, EQUAL
* Rawłuszko M. (2008), ''[http://phavi.portal.umcs.pl/at/attachments/2014/0213/085636-podrecznik-trenerski.pdf Zarządzanie różnorodnością a przeciwdziałanie dyskryminacji: dylematy]'', Podręcznik trenerski zarządzanie Firmą Równych Szans
* Rogozińska-Pawełczyk A. (2016), ''[http://piz.san.edu.pl/docs/e-XVII-2-3.pdf Zarządzanie różnorodnością w polskich organizacjach]'', W stronę różnorodności - nowe wyzwania w zarządzaniu organizacją i potencjałem społecznym, tom XVII, zeszyt 2, część III
* Strona internetowa: ''[https://odpowiedzialnybiznes.pl/karta-roznorodnosci/czym-jest-karta/ Karta różnorodności]''
* Urbaniak B. (2014), ''Zarządzanie różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji'', Zarządzanie Zasobami Ludzkimi, nr 3-4
</noautolinks>
 
{{a|Emilia Myszka}}
[[Kategoria: Zarządzanie zasobami ludzkimi]]
 
{{#metamaster:description|Zarządzanie różnorodnością to strategia tworzenia przyjaznego środowiska pracy, szacunek dla cech demograficznych pracowników. Dowiedz się więcej o różnorodności w miejscu pracy.}}

Aktualna wersja na dzień 11:56, 7 sty 2024

Zarządzanie różnorodnością (ang. diversity managment) to strategia "której celem jest tworzenie i utrzymywanie przyjaznego dla zatrudnionych środowiska pracy poprzez szacunek i wrażliwość dla ich różnorodności wynikającej z cech demograficznych, społecznych i innych. W strukturze organizacyjnej za realizację strategii (programu) zarządzania różnorodnością odpowiada zazwyczaj dział zarządzania zasobami ludzkimi" (J. Fazlagić 2014, s. 54).

Od 2012 roku w Polsce funkcjonuje karta różnorodności czyli międzynarodowa inicjatywa pod patronatem Komisji Europejskiej. Karta różnorodności promuje równość i zarządzanie różnorodnością w miejscu pracy (Odpowiedzialny Biznes 2022)

Marta Rawłuszko podkreśla, że "Zarządzanie różnorodnością służy osiągnięciu konkretnych i wymiernych celów. Główną motywacją do wdrażania rozwiązań z zakresu zarządzania różnorodnością jest osiągnięcie zysku, budowa przewagi konkurencyjnej i osiąganie celów firmy. Dlatego też w języku polskim można spotkać się z tłumaczeniem angielskiego terminu diversity managment jako zarządzanie różnorodnością, ale także jako zarządzanie przez różnorodność" (M. Rawłuszko 2007, s. 28).

W zarządzaniu różnorodnością ważnym aspektem jest słowo "dyskryminacja". Jak zauważa Małgorzata Durska "W zarządzaniu różnorodnością nie chodzi jednak o dawanie preferencji czy wyrównywanie szans indywidualnym członkom jakiejś grupy (choć to przy okazji), lecz o uznanie, że szeroko rozumiana różnorodność podnosi jakość całej organizacji". oraz "Zarządzanie różnorodnością to zatem wykorzystywanie różnorodnych doświadczeń, różnorodnej wiedzy, umiejętności, predyspozycji i wrażliwości (czysto zawodowych, lecz również kulturowych) w całej organizacji lub w całej organizacji lub firmie" (M. Durska 2009, s. 8).

Jak wylicza Anna Rogozińska-Pawełczyk różnorodność to wszystkie cechy, którymi ludzie się różnią. Można je podzielić na: Aspekty widoczne: płeć, wiek, pochodzenie, (nie)pełnosprawność. Aspekty niewidoczne: umiejętności, wykształcenie, orientacja seksualna. Uczona rozpatruje trzy wymiary tożsamości (A. Rogozińska-Pawełczyk 2016, s. 23):

  • Tożsamość pierwotna - rasa, wiek itp.
  • Tożsamość wtórna - stan cywilny, status rodzinny itd.
  • Tożsamość organizacyjna - stanowisko pracy.

TL;DR

Zarządzanie różnorodnością to strategia mająca na celu stworzenie przyjaznego i różnorodnego środowiska pracy. W Polsce istnieje karta różnorodności, promująca równość i zarządzanie różnorodnością. Zarządzanie różnorodnością polega na wykorzystywaniu różnorodnych doświadczeń i umiejętności pracowników, a nie na preferowaniu jednej grupy. Cele zarządzania różnorodnością to m.in. brak dyskryminacji, stworzenie warunków rozwoju i wpływ na kreatywność pracowników. Korzyści z zarządzania różnorodnością to m.in. umocnienie wartości w organizacji, przyciąganie utalentowanych pracowników i zwiększenie innowacyjności. W zarządzaniu różnorodnością można wyróżnić trzy modele: adaptacyjny, konsolidacyjny i biznesowy.

Cele zarządzania różnorodnością

Najważniejszym celem zarządzania różnorodnością jest "zbudowanie kultury organizacji, która zapewni rzeczywiste uznanie różnic między pracownikami i pozwoli firmie w pełni korzystać z wszystkiego, co pracownicy mogą jej zaoferować i tym samym zwiększyć zyski" (M. Rawłuszko 2008, s. 24. Marta Rawłuszko wskazuje też takie cele jak (M. Rawłuszko 2008, s. 24-25):

  • brak dyskryminacji i wykluczenia
  • stworzenie warunków sprzyjających rozwojowi
  • wpływ na kreatywność (jeśli pracownicy czują się bezpiecznie w grupie, chętniej podzielą się swoimi pomysłami)
  • poczucie bezpieczeństwa w grupie
  • powiększenie zysku i korzyści
  • podniesienie motywacji, zaangażowania i lojalności pracowników

Korzyści zarządzania różnorodnością

Halina Brdulak wymienia takie korzyści z zarządzania różnorodnością jak (H. Brdulak 2009, s. 2):

  • "umacnianie wartości kultury wewnątrzorganizacyjnej
  • wzmacnianie dobrej opinii (reputacji) korporacji
  • pomoc w przyciąganiu i utrzymaniu utalentowanych pracowników
  • polepszenie motywacji i efektywności istniejącej kadry
  • zwiększanie innowacyjności i kreatywności pracowników".

Bogusława Urbaniak dodatkowo podzieliła korzyści zarządzania różnorodnością na dwie grupy (B. Urbaniak 2014, s.72):

  • Korzyści wewnętrzne: różnorodność zasobów pracy, wzrost motywacji i zaangażowania pracowników, lepsza komunikacja oraz elastyczność, innowacyjność, mniejsza liczba skarg pracowniczych, wsparcie wartości, kultury i polityki i wiele innych
  • Korzyści zewnętrzne: poprawa jakości obsługi klientów, lepsza reputacja, poprawa wizerunku, integracja społeczna, rozwój biznesu itd.

Modelowe ujęcie zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich w organizacji

Uczona Bogusława Urbaniak wyszczególnia trzy modele zarządzania różnorodnością zasobów ludzkich (B. Urbaniak, s. 67-68):

  • Model adaptacyjny: działania wymuszone koniecznością przestrzegania prawa antydyskryminacyjnego oraz stosowania polityki równych szans.
  • Model konsolidacyjny: działania wykorzystywane na potrzeby budowania pozytywnego wizerunku pracodawcy. Kultura przedsiębiorstwa jest oparta na wartości, jaką jest różnorodność.
  • Model biznesowy: zarządzanie różnorodnością może być podstawą modelu biznesowego. Jest w stanie zagwarantować sukces, ponieważ różnorodność jest traktowana jako przewaga konkurencyjna.


Zarządzanie różnorodnościąartykuły polecane
Potencjał społeczny firmyWyjazd integracyjnyNetworkingFunkcja personalnaSystem produkcyjny ToyotyKompetencje społeczneOrganizacja inteligentnaZarządzanie przez wartościSystem motywacyjny w kontekście zarządzania jakością

Bibliografia


Autor: Emilia Myszka