|
|
(Nie pokazano 12 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) |
Linia 1: |
Linia 1: |
| Etymologia słowa '''serwis''' jest różnoraka i może być rozpatrywana pod różnymi względami znaczeniowymi. Poniżej zamieszczono sześć znaczeń omawianego słowa:
| | '''Serwis''' jest nieodłączną częścią procesu zarządzania jakością, szczególnie w przypadku reklamacji i napraw gwarancyjnych. Można go zdefiniować jako [[działanie]] podejmowane w celu zapewnienia klientowi zadowolenia poprzez profesjonalne i skuteczne rozwiązanie problemu związanej z produktem lub usługą. |
| # Serwis stołowy
| |
| # Serwis internetowy
| |
| # Serwis informacyjny
| |
| # Serwis techniczny
| |
| # Serwis, serw
| |
|
| |
|
| ==Serwis internetowy==
| | W kontekście reklamacji, serwis obejmuje [[proces]] przyjmowania zgłoszeń reklamacyjnych, analizy przyczyn problemów oraz wykonania niezbędnych napraw lub wymiany produktu na nowy. Głównym celem serwisu reklamacyjnego jest usunięcie niedogodności, które [[klient]] napotkał w wyniku wady produktu lub niewłaściwego wykonania [[usługi]]. |
| Serwis internetowy, witryna internetowa (ang. website) – zbiór powiązanych ze sobą, w celu zwiększenia funkcjonalności, stron internetowych i innych dokumentów udostępnianych w internecie z jednego adresu www. Serwisy internetowe, poza treścią statyczną, często mają sekcję wiadomości oraz oferują możliwość logowania się i zapamiętywania preferencji odbiorców w celu dostosowania treści do indywidualnych upodobań. W serwisie mogą występować obiekty interaktywne, na przykład formularze, aplikacje. Serwisy mogą być tematyczne, a więc poświęcone jednej dziedzinie lub kwestii, albo ogólne<ref>Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), Dostępność serwisów internetowych, Warszawa</ref>.
| |
|
| |
|
| ==Serwis informacyjny==
| | Serwis gwarancyjny koncentruje się na darmowej naprawie lub wymianie produktu zgodnie z ustalonymi warunkami gwarancji. Jest to ważny element kształtowania wizerunku marki i budowania zaufania u klientów. |
| Serwis informacyjny to zakres działań związanych z obsługą pakietu informacji (w tym wypadku przechowywanie, przetwarzanie oraz dostarczanie). Zasoby te tworzone są zarówno na podstawie tradycyjnych źródeł informacji (np. książek lub czasopism) jak również tych elektronicznych (np. stron www). Serwis informacyjny rozumiany jako wyłącznie wirtualny jest z kolei moderowany elektronicznie w czasie rzeczywistym, natomiast użytkownik urządzenia skomunikowanego z technologią internetową, korzysta z zasobów lub komunikuje zapotrzebowanie na dany rodzaj informacji o dowolnej porze oraz bez konieczności fizycznej obecności w miejscu udostępniania zasobów <ref>Piotrowska E., Zając R. M., Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych, Akademia Pedagogiczna w Krakowie</ref>.
| |
|
| |
|
| ==Serwis techniczny==
| | [[Kontrola]] jakości odgrywa kluczową rolę w procesie serwisu. Wprowadzenie odpowiednich procedur, dokumentacji i narzędzi pomaga w identyfikacji, klasyfikacji i monitorowaniu problemów zgłaszanych przez klientów. |
| Serwis techniczny to inaczej obsługa techniczna, a także zespół, dział wyodrębniony do wykonywania tej obsługi. Może oznaczać m.in. naprawę, np. serwis gwarancyjny, serwis samochodów.
| |
|
| |
|
| ==Serwis, serw==
| | Serwis jest także sposobem na badanie satysfakcji klienta. Możliwość skutecznego rozwiązania problemu może wpływać na pozytywną opinię klienta o firmie, szczególnie w przypadku szybkiego i profesjonalnego działania. |
| Serwis, serw - wprowadzenie piłki lub lotki do gry, występujące w wielu dyscyplinach sportowych (m.in. w siatkówce, tenisie, tenisie stołowym badmintonie). Wykonuje się ją na początku gry i po każdej zmianie punktów (z wyjątkiem ostatniego zdobytego punktu)<ref>Dutkowski Z., Ewolucja przepisów, [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza, 2013, s. 25</ref>.
| |
|
| |
|
| ==Serwis stołowy==
| | Podsumowując, serwis w kontekście reklamacji i napraw gwarancyjnych to szczególny [[proces zarządzania]] jakością, który ma na celu zapewnienie klientom zadowolenia poprzez profesjonalne i skuteczne rozwiązanie problemów związanych z produktem lub usługą. Jest to kluczowy element budowania wizerunku firmy i zaufania klientów. |
| Serwis stołowy (fr. service de table) to komplet naczyń zastawy stołowej wykonany z tego samego materiału, o jednolitej formie i zdobieniach. Największy kunszt w wytwarzaniu bogato zdobionych serwisów porcelanowych osiągnięto w wieku. Wówczas to często, obok samych naczyń, w skład serwisu wchodziły różne ozdoby stołu takie jak figurki, wazoniki, świeczniki, serwetniki czy koszyczki ceramiczne<ref>Słownik terminologiczny sztuk pięknych pod red. Stefana Kozakiewicza, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 2015</ref>.
| |
|
| |
|
| ==Serwis, jako usługa i działania marketingowe== | | {{infobox5|list1={{i5link|a=[[Rodzaje usług]]}} — {{i5link|a=[[Konsument]]}} — {{i5link|a=[[Cechy usług]]}} — {{i5link|a=[[Czynniki produkcji w gospodarce turystycznej]]}} — {{i5link|a=[[Transport]]}} — {{i5link|a=[[Usługa transportowa]]}} — {{i5link|a=[[Dobro konsumpcyjne]]}} — {{i5link|a=[[Zasady funkcjonowania rynku usług]]}} — {{i5link|a=[[Kanał dystrybucji]]}} }} |
| Marketing można podzielić na:
| |
| * '''marketing towarów''',
| |
| * '''marketing usług'''.
| |
| Oprócz towarów i usług, marketer wprowadza na rynek osiem innych podmiotów, takich jak:
| |
| * wydarzenia,
| |
| * doświadczenia,
| |
| * osoby,
| |
| * miejsca,
| |
| * nieruchomości,
| |
| * organizacje,
| |
| * informacje,
| |
| * idee,
| |
| Mimo to, zazwyczaj łączy się je razem i powszechnie nazywa towarami i usługami. Marketing usług zasadniczo zajmuje się produktami, które mają charakter niematerialny. Usługi powstają w wyniku bezpośredniej interakcji między usługodawcą a klientem. Usługa to dowolna czynność lub korzyść, którą jedna strona może zaoferować drugiej, która jest zasadniczo niematerialna i nie prowadzi do powstania własności czegokolwiek. Jej wytworzenie może, ale nie musi, być powiązane z produktem fizycznym. Usługi, to działalność gospodarcza, która tworzy wartość i zapewnia korzyści klientom w określonym czasie i miejscu w wyniku wywołania pożądanej zmiany u odbiorcy usługi lub w jego imieniu. Biznes usługowy to taki, w którym postrzegana wartość oferty dla nabywcy jest w dużej mierze określana przez świadczone mu usługi, a nie oferowane produkty. Obejmuje to działalność związaną z wszelkimi usługami niematerialnymi świadczonymi na rzecz klienta. Niektóre z usług materialnych, w których klientowi dostarczane są zarówno towary, jak i usługi, takie jak restauracje czy supermarkety, również wchodzą w zakres marketingu usług.
| |
| Spektrum usług waha się pomiędzy stopniem niematerialności i namacalności oferty dostarczanej użytkownikowi. Niektóre oferty są wyraźnie usługami, np. oglądanie filmu, wystawy sztuki czy zawodów sportowych.
| |
| Niektóre z ofert usługowych zawierają także '''komponent produktowy''', np. zakup soczewek kontaktowych wymaga odpowiedniego badania wzroku i oceny parametrów widzenia, co stanowi ofertę usługową w tym procesie.
| |
| Usługi są w całości lub w większości materialne. W niektórych przypadkach nie ma fizycznych dowodów na to, że transakcja miała miejsce, ale praca wykonana w celu jej przeprowadzenia jest materialna. Jako przykład można podać usługę świadczoną przez adwokata w zakresie przygotowania dokumentu testamentu jego klienta, ponieważ materialność może być postrzegana jako fizyczny dowód przygotowania dokumentu, natomiast praca mózgu wykonana w celu jego przygotowania może być niematerialna. Nierozłączność nabywcy i usługodawcy można zauważyć przy wielu okazjach podczas projektowania i świadczenia usług. Nazywa się to symultanicznością. Usług nie można przechowywać, magazynować ani w inny sposób utrzymywać w gotowości przez jakiś czas, gdy popyt na nie jest wysoki. Usługi są również wrażliwe na czas, ponieważ nie można ich zamawiać z wyprzedzeniem. Usługi są w dużej mierze zależne od potrzeb
| |
| i wymagają natychmiastowej uwagi lub dostarczenia klientowi<ref>Rogoziński K. (2012), Definicja usługi i to, co poniżej, Ekonomiczne Problemy Usług nr 95, s. 56</ref>.
| |
|
| |
|
| ==Przypisy==
| | <google>n</google> |
| <references /> | |
|
| |
|
| ==Bibliografia== | | ==Bibliografia== |
| * Dębski J., Paszkiewicz D. (2013), [https://www.power.gov.pl/media/13588/Dostepnosc-serwisow-internetowych-Dominik-Paszkiewicz-Jakub-Debski.pdf ''Dostępność serwisów internetowych''], Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa
| | <noautolinks> |
| * Dutkowski Z. (2013), ''Ewolucja przepisów'', [w:] Jan Lis (red.), T – jak tenis, wyd. I, Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza | | * Biesok G. (2013), ''Zarządzanie jakością w logistyce''. Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej |
| * Fabisiak L. (2012), [https://zbc.ksiaznica.szczecin.pl/Content/28444/PDF/Praca%20dokt.%20L.%20Fabisiak.pdf ''Metoda oceny użyteczności serwisów internetowych''], Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
| | </noautolinks> |
| * Piotrowska E., Zając R. M. (2022), [http://eprints.rclis.org/9138/1/piotrowska_zajac.pdf ''Wirtualne serwisy informacyjne w bibliotekach naukowych''], Akademia Pedagogiczna w Krakowie
| | [[Kategoria:Zarządzanie jakością]] |
| * Rogoziński K. (2012), ''Definicja usługi i to, co poniżej'', Ekonomiczne Problemy Usług nr 95
| | {{#metamaster:description|Serwis jest nieodłączną częścią procesu zarządzania jakością, szczególnie w przypadku reklamacji i napraw gwarancyjnych.}} |
| * ''Słownik terminologiczny sztuk pięknych'' pod red. Stefana Kozakiewicza (2015), Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa
| |
| [[Kategoria:Pojęcia podstawowe]] | |
| {{a|Joanna Żak}} | |
Serwis jest nieodłączną częścią procesu zarządzania jakością, szczególnie w przypadku reklamacji i napraw gwarancyjnych. Można go zdefiniować jako działanie podejmowane w celu zapewnienia klientowi zadowolenia poprzez profesjonalne i skuteczne rozwiązanie problemu związanej z produktem lub usługą.
W kontekście reklamacji, serwis obejmuje proces przyjmowania zgłoszeń reklamacyjnych, analizy przyczyn problemów oraz wykonania niezbędnych napraw lub wymiany produktu na nowy. Głównym celem serwisu reklamacyjnego jest usunięcie niedogodności, które klient napotkał w wyniku wady produktu lub niewłaściwego wykonania usługi.
Serwis gwarancyjny koncentruje się na darmowej naprawie lub wymianie produktu zgodnie z ustalonymi warunkami gwarancji. Jest to ważny element kształtowania wizerunku marki i budowania zaufania u klientów.
Kontrola jakości odgrywa kluczową rolę w procesie serwisu. Wprowadzenie odpowiednich procedur, dokumentacji i narzędzi pomaga w identyfikacji, klasyfikacji i monitorowaniu problemów zgłaszanych przez klientów.
Serwis jest także sposobem na badanie satysfakcji klienta. Możliwość skutecznego rozwiązania problemu może wpływać na pozytywną opinię klienta o firmie, szczególnie w przypadku szybkiego i profesjonalnego działania.
Podsumowując, serwis w kontekście reklamacji i napraw gwarancyjnych to szczególny proces zarządzania jakością, który ma na celu zapewnienie klientom zadowolenia poprzez profesjonalne i skuteczne rozwiązanie problemów związanych z produktem lub usługą. Jest to kluczowy element budowania wizerunku firmy i zaufania klientów.
Bibliografia
- Biesok G. (2013), Zarządzanie jakością w logistyce. Wydawnictwo Naukowe Akademii Techniczno-Humanistycznej