T-commerce: Różnice pomiędzy wersjami
(Rozbudowa już istniejącego artykułu.) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 31 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''T-commerce''' - metoda realizacji transakcji handlowych za pośrednictwem telewizji cyfrowej, która pełni także funkcję swego rodzaju '''kanału marketingowego''' umożliwiającego komunikację w dwóch kierunkach (pomiędzy tak zwanym reklamowaniem interaktywnym i reklamowaniem adresowalnym). | |||
Skrót T-commerce pochodzi od Television Commerce i jest częścią tak zwanego biznesu elektronicznego (electronic business), do którego zaliczają się [[transakcje]] skupione na udostępnianiu informacji w internecie, a także e-commerce polegający na kupowaniu i sprzedawaniu dóbr i usług lub przesyłaniem funduszy za pośrednictwem sieci globalnej. Długofalowym celem T-commerce jest polepszenie komfortu zakupu przedmiotów oraz zmodyfikowanie klasycznych reklam telewizyjnych tak, aby oferowały one szybkie zakupy. | |||
==TL;DR== | |||
T-commerce to metoda realizacji transakcji handlowych za pośrednictwem telewizji cyfrowej, która pełni także funkcję kanału marketingowego umożliwiającego komunikację w dwóch kierunkach. Jest to kolejny etap rozwoju zakupów telewizyjnych, umożliwiający interaktywne zakupy i realizację usług bankowych. T-commerce wykorzystuje różne postacie, takie jak banery i ikony z linkami, aby dotrzeć do klientów. Współczesne wykorzystanie T-commerce obejmuje możliwość zakupu produktów widzianych na telewizji, na przykład podczas transmisji wydarzeń sportowych. Przyszłość T-commerce zakłada bardziej intuicyjne oprogramowanie dostosowane do nawyków użytkowników oraz wyświetlanie reklam zgodnych z grupą wiekową widzów. T-commerce rozwija się również w Azji, gdzie coraz więcej telewizorów jest podłączonych do internetu. | |||
==Istota T-commerce== | |||
'''T-commerce''' nazywany jest też czasem T-com, Transactional TV lub Tretail. Przyjmować może postać interaktywnych zakupów za pośrednictwem telewizji satelitarnej bądź kablowej, a nawet realizację usług bankowych tą drogą. Jest kolejnym, znacznie bardziej zaawansowanym etapem zakupów telewizyjnych (N. McKay 2000, s. 3). W czasach, gdy dekodery oraz telewizory są stale podpięte do internetu, szybkie zakupy poprzez telewizję wydają się być kwestią czasu. Wystarczy spojrzeć na ofertę aplikacji i wbudowanych w dekodery platform VOD, które już od wielu lat oferują możliwość zakupu, bądź wypożyczenia filmu nawet w miesiąc po premierze kinowej. | |||
Postacie, jakie przyjmuje T-commerce to przykładowo: | |||
* '''baner''', który przewija się w dolnej części ekranu telewizora stanowiący '''nośnik reklam''', który sponsorzy wykorzystują i wyświetlają w trakcie emisji programu telewizyjnego. | |||
* '''ikona z linkiem''' umożliwiająca wysłanie szczegółów dotyczących produktu na adres e-mail widza. Niektóre aplikacje pozwalają na bezpośredni zakup, jednakże funkcjonalność ta jest jeszcze bardzo ograniczona. | |||
Stosowanie, czy też sama istota T-commerce to przykład tego w jaki sposób reklamodawcy/sponsorzy są w stanie wykorzystywać nowe technologie i możliwości aplikacji wbudowanych w różne urządzenia, aby dotrzeć do klienta końcowego. Ogólna idea tej metody polega na wykorzystaniu mediów w taki sposób, aby nie zakłócać odbioru programu w trakcie jego trwania. Pozwala natomiast uzyskać więcej informacji lub złożyć zamówienie w czasie rzeczywistym zainteresowanym osobom. | |||
<google>n</google> | |||
==Współczesne wykorzystanie T-commerce== | |||
Przestrzeń konsumencka coraz bardziej zaczyna opierać się na zacieraniu granic. Coraz trudniej jest rozpoznać co jest realne, a co nie, ale konsumenci nie do końca o to dbają. Ciężko jest znaleźć granice, gdzie reklama i promocja się zaczynają i gdzie się kończą. Widzimy np. na ekranie telewizora serial ''Sex and the city'', w którym Sarah Jessica Parker nosi jakąś koszulkę, po czym z łatwością możemy kupić taką samą koszulkę z tym samym nadrukiem w sieci www. Ten rodzaj transakcji wykorzystujący medium jakim jest telewizja oraz wyświetlane w niej programy nazywamy właśnie T-commerce (M. R. Solomon 2003, s. 174). Innym przykładem wykorzystania tej metody reklamowania produktów jest transmisja Super Bowl w 2014, podczas której H&M było jedną z pierwszych firm, które umożliwiały zakupy w trakcie transmisji. Było to możliwe dzięki preinstalowanej aplikacji umożliwiającej zakupy przygotowanej przez Samsunga. | |||
Wiele firm eksperymentuje aktualnie z podejściem T-commerce. Brytyjska platforma satelitarna Sky inwestuje w tą technologię prezentując nowy format reklamowania, a Amazon testuje różne podejścia na swoim portalu streamingowym Prime. Jednym z nich jest chociażby niedawna akcja z września 2020 roku, w której transmitowano pokaz mody Rihanny, a produkty z tego wydarzenia można było następnie kupić w sklepie internetowym amazon.com. Powstał także program reality show na tej samej platformie, w którym uczestnicy rywalizowali o tytuł projektanta mody, a obecne tam produkty można było kupić po zakończeniu emisji (D. Calladine 2021). | |||
==Przyszłość T-commerce== | |||
W przyszłości planowane jest takie wykorzystanie oprogramowania, aby było one: '''intuicyjne''' i dostarczało taki rodzaj produktu, który będzie '''sprofilowany''' i wybrany pod użytkownika '''na podstawie jego nawyków'''. Przykładową analizę można przewidzieć na podstawie danych demograficznych, które, jeśli wskazują, że widzowie, którzy oglądają dany program na danym kanale znajdują się w określonym przedziale wiekowym to wyświetlane reklamy będą koncentrować się na produktach odpowiednich dla tej grupy wiekowej. Podobnego rodzaju podejście obecne jest stosowane w transmisjach sportowych: na przykład podczas meczu piłki nożnej pomiędzy reprezentacjami dwóch krajów wyświetlane są reklamy dostosowane pod kibica i odbiorcę z każdego zespołu. Inne reklamy będą wyświetlane na boiskowych banerach w kraju A, inne w kraju B, a jeszcze inne na stadionie. Ma to związek z częstotliwością wyświetlanego obrazu, która jest odpowiednio ustawiana przez nadawców transmisji. | |||
Duży rozwój obserwuje się również w Azji, gdzie coraz więcej telewizorów jest podpiętych do internetu. Stwarza to pole do rozwoju T-commerce, co wykorzystują lokalni giganci. Trend ten kształtuje się tam od około kilku lat (D. Calladine 2021). | |||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Reklama internetowa]]}} — {{i5link|a=[[Marketing mobilny]]}} — {{i5link|a=[[Formy promocji i reklamy w internecie]]}} — {{i5link|a=[[Pozycjonowanie stron]]}} — {{i5link|a=[[Ebanking]]}} — {{i5link|a=[[Kiosk multimedialny]]}} — {{i5link|a=[[Rodzaje witryn internetowych]]}} — {{i5link|a=[[Geolokalizacja]]}} — {{i5link|a=[[Marketing afiliacyjny]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* N. | <noautolinks> | ||
* M. | * McGuigan L. (2012), ''Direct Marketing and the Productive Capacity of Commercial Television: T-commerce, Advanced Advertising, and the Audience Product'', Sage Journals | ||
* | * McKay N. (2000), ''T-commerce targets television viewers for future profits'', The Irish Times, Dublin | ||
* Solomon M. (2003), ''Conquering consumerspace, marketing strategies for a branded world'', AMACOM, New York | |||
* Calladine D. (2021), ''Trial buy television: will T-commerce experiments reshape home shopping?'', The Drum | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Anna Sobilo | {{a|Anna Sobilo, Szymon Szostak}} | ||
[[Kategoria:Marketing]] | [[Kategoria:Marketing]] | ||
{{#metamaster:description|T-commerce - zakupy i interakcja w telewizji cyfrowej. Ułatwia zakupy i modyfikuje reklamy TV.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:00, 12 sty 2024
T-commerce - metoda realizacji transakcji handlowych za pośrednictwem telewizji cyfrowej, która pełni także funkcję swego rodzaju kanału marketingowego umożliwiającego komunikację w dwóch kierunkach (pomiędzy tak zwanym reklamowaniem interaktywnym i reklamowaniem adresowalnym).
Skrót T-commerce pochodzi od Television Commerce i jest częścią tak zwanego biznesu elektronicznego (electronic business), do którego zaliczają się transakcje skupione na udostępnianiu informacji w internecie, a także e-commerce polegający na kupowaniu i sprzedawaniu dóbr i usług lub przesyłaniem funduszy za pośrednictwem sieci globalnej. Długofalowym celem T-commerce jest polepszenie komfortu zakupu przedmiotów oraz zmodyfikowanie klasycznych reklam telewizyjnych tak, aby oferowały one szybkie zakupy.
TL;DR
T-commerce to metoda realizacji transakcji handlowych za pośrednictwem telewizji cyfrowej, która pełni także funkcję kanału marketingowego umożliwiającego komunikację w dwóch kierunkach. Jest to kolejny etap rozwoju zakupów telewizyjnych, umożliwiający interaktywne zakupy i realizację usług bankowych. T-commerce wykorzystuje różne postacie, takie jak banery i ikony z linkami, aby dotrzeć do klientów. Współczesne wykorzystanie T-commerce obejmuje możliwość zakupu produktów widzianych na telewizji, na przykład podczas transmisji wydarzeń sportowych. Przyszłość T-commerce zakłada bardziej intuicyjne oprogramowanie dostosowane do nawyków użytkowników oraz wyświetlanie reklam zgodnych z grupą wiekową widzów. T-commerce rozwija się również w Azji, gdzie coraz więcej telewizorów jest podłączonych do internetu.
Istota T-commerce
T-commerce nazywany jest też czasem T-com, Transactional TV lub Tretail. Przyjmować może postać interaktywnych zakupów za pośrednictwem telewizji satelitarnej bądź kablowej, a nawet realizację usług bankowych tą drogą. Jest kolejnym, znacznie bardziej zaawansowanym etapem zakupów telewizyjnych (N. McKay 2000, s. 3). W czasach, gdy dekodery oraz telewizory są stale podpięte do internetu, szybkie zakupy poprzez telewizję wydają się być kwestią czasu. Wystarczy spojrzeć na ofertę aplikacji i wbudowanych w dekodery platform VOD, które już od wielu lat oferują możliwość zakupu, bądź wypożyczenia filmu nawet w miesiąc po premierze kinowej.
Postacie, jakie przyjmuje T-commerce to przykładowo:
- baner, który przewija się w dolnej części ekranu telewizora stanowiący nośnik reklam, który sponsorzy wykorzystują i wyświetlają w trakcie emisji programu telewizyjnego.
- ikona z linkiem umożliwiająca wysłanie szczegółów dotyczących produktu na adres e-mail widza. Niektóre aplikacje pozwalają na bezpośredni zakup, jednakże funkcjonalność ta jest jeszcze bardzo ograniczona.
Stosowanie, czy też sama istota T-commerce to przykład tego w jaki sposób reklamodawcy/sponsorzy są w stanie wykorzystywać nowe technologie i możliwości aplikacji wbudowanych w różne urządzenia, aby dotrzeć do klienta końcowego. Ogólna idea tej metody polega na wykorzystaniu mediów w taki sposób, aby nie zakłócać odbioru programu w trakcie jego trwania. Pozwala natomiast uzyskać więcej informacji lub złożyć zamówienie w czasie rzeczywistym zainteresowanym osobom.
Współczesne wykorzystanie T-commerce
Przestrzeń konsumencka coraz bardziej zaczyna opierać się na zacieraniu granic. Coraz trudniej jest rozpoznać co jest realne, a co nie, ale konsumenci nie do końca o to dbają. Ciężko jest znaleźć granice, gdzie reklama i promocja się zaczynają i gdzie się kończą. Widzimy np. na ekranie telewizora serial Sex and the city, w którym Sarah Jessica Parker nosi jakąś koszulkę, po czym z łatwością możemy kupić taką samą koszulkę z tym samym nadrukiem w sieci www. Ten rodzaj transakcji wykorzystujący medium jakim jest telewizja oraz wyświetlane w niej programy nazywamy właśnie T-commerce (M. R. Solomon 2003, s. 174). Innym przykładem wykorzystania tej metody reklamowania produktów jest transmisja Super Bowl w 2014, podczas której H&M było jedną z pierwszych firm, które umożliwiały zakupy w trakcie transmisji. Było to możliwe dzięki preinstalowanej aplikacji umożliwiającej zakupy przygotowanej przez Samsunga.
Wiele firm eksperymentuje aktualnie z podejściem T-commerce. Brytyjska platforma satelitarna Sky inwestuje w tą technologię prezentując nowy format reklamowania, a Amazon testuje różne podejścia na swoim portalu streamingowym Prime. Jednym z nich jest chociażby niedawna akcja z września 2020 roku, w której transmitowano pokaz mody Rihanny, a produkty z tego wydarzenia można było następnie kupić w sklepie internetowym amazon.com. Powstał także program reality show na tej samej platformie, w którym uczestnicy rywalizowali o tytuł projektanta mody, a obecne tam produkty można było kupić po zakończeniu emisji (D. Calladine 2021).
Przyszłość T-commerce
W przyszłości planowane jest takie wykorzystanie oprogramowania, aby było one: intuicyjne i dostarczało taki rodzaj produktu, który będzie sprofilowany i wybrany pod użytkownika na podstawie jego nawyków. Przykładową analizę można przewidzieć na podstawie danych demograficznych, które, jeśli wskazują, że widzowie, którzy oglądają dany program na danym kanale znajdują się w określonym przedziale wiekowym to wyświetlane reklamy będą koncentrować się na produktach odpowiednich dla tej grupy wiekowej. Podobnego rodzaju podejście obecne jest stosowane w transmisjach sportowych: na przykład podczas meczu piłki nożnej pomiędzy reprezentacjami dwóch krajów wyświetlane są reklamy dostosowane pod kibica i odbiorcę z każdego zespołu. Inne reklamy będą wyświetlane na boiskowych banerach w kraju A, inne w kraju B, a jeszcze inne na stadionie. Ma to związek z częstotliwością wyświetlanego obrazu, która jest odpowiednio ustawiana przez nadawców transmisji.
Duży rozwój obserwuje się również w Azji, gdzie coraz więcej telewizorów jest podpiętych do internetu. Stwarza to pole do rozwoju T-commerce, co wykorzystują lokalni giganci. Trend ten kształtuje się tam od około kilku lat (D. Calladine 2021).
T-commerce — artykuły polecane |
Reklama internetowa — Marketing mobilny — Formy promocji i reklamy w internecie — Pozycjonowanie stron — Ebanking — Kiosk multimedialny — Rodzaje witryn internetowych — Geolokalizacja — Marketing afiliacyjny |
Bibliografia
- McGuigan L. (2012), Direct Marketing and the Productive Capacity of Commercial Television: T-commerce, Advanced Advertising, and the Audience Product, Sage Journals
- McKay N. (2000), T-commerce targets television viewers for future profits, The Irish Times, Dublin
- Solomon M. (2003), Conquering consumerspace, marketing strategies for a branded world, AMACOM, New York
- Calladine D. (2021), Trial buy television: will T-commerce experiments reshape home shopping?, The Drum
Autor: Anna Sobilo, Szymon Szostak