Instytucja zarządzająca: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
m (cleanup bibliografii i rotten links)
 
(Nie pokazano 20 wersji utworzonych przez 3 użytkowników)
Linia 1: Linia 1:
'''Instytucja zarządzająca''' - (ang. ''Managing authority''), jest to minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (w przypadku krajowych programów operacyjnych i w przypadku programów EWT) lub zarząd województwa (w przypadku regionalnych programów operacyjnych), który jest odpowiedzialny za realizację [[program operacyjny|programu operacyjnego]] lub za nadzorowanie wykorzystania środków pochodzących z Budżetu [[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014).  
'''Instytucja zarządzająca''' - (ang. ''Managing authority'') jest to minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (w przypadku krajowych programów operacyjnych i w przypadku programów EWT) lub zarząd województwa (w przypadku regionalnych programów operacyjnych), który jest odpowiedzialny za realizację [[program operacyjny|programu operacyjnego]] lub za nadzorowanie wykorzystania środków pochodzących z budżetu. Środki to pochodzą głównie z [[EFRR|Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego]], [[EFS|Europejskiego Funduszu Społecznego]] i [[Europejski Fundusz Spójności|Funduszu Spójności]]
[[Unia Europejska|Unii Europejskiej]] (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 6).


Środki to pochodzą głównie z [[EFRR|Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego]], [[EFS|Europejskiego Funduszu Społecznego]] i [[Europejski Fundusz Spójności|Funduszu Spójności]].  
==TL;DR==
 
Instytucja zarządzająca jest odpowiedzialna za realizację programów operacyjnych i nadzorowanie wykorzystania środków z budżetu Unii Europejskiej. Jej zadania obejmują wybór projektów dofinansowania, kontrolę realizacji programu, ewaluację, promocję i podpisywanie umów. Może powierzać zadania instytucjom pośredniczącym i wdrażającym. Może również zapewnić wkład finansowy dla instrumentów finansowych.
W Polsce rolę Instytucji zarządzającej, jeśli chodzi o środki pochodzące z Funduszu Spójności pełni minister odpowiadający za zagadnienia związane z rozwojem regionalnym, natomiast przy programach operacyjnych, funkcję ta pełni minister odpowiadający za dany [[sektor]].  
 
[[Rozporządzenie]] [[Rada Unii Europejskiej|Rady Unii Europejskiej]] z dnia 14 lipca 2004 roku ustanawia ogólne zasady dotyczące gospodarowania i realizowania środków pochodzących z wyżej wymienionych funduszy, a także określa rolę Instytucji zarządzającej. Regulacje dotyczące Instytucji zarządzającej pochodzą również z Podstaw Wsparcia Wspólnoty.
<google>ban728t</google>


==Zadania instytucji zarządzającej==
==Zadania instytucji zarządzającej==
Do '''zadań instytucji zarządzającej''' należy (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 10):
Do '''zadań instytucji zarządzającej''' należy (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 10):
* wybór projektów do dofinansowania,  
* wybór projektów do dofinansowania,
* spełnianie funkcji instytucji certyfikującej,
* spełnianie funkcji instytucji certyfikującej,
* przeprowadzanie kontroli zrealizowania programu operacyjnego,
* przeprowadzanie kontroli zrealizowania programu operacyjnego,
Linia 18: Linia 15:
* promocja programu operacyjnego i zapewnianie informacji o nim,
* promocja programu operacyjnego i zapewnianie informacji o nim,
* sporządzenie propozycji kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone rozporządzeniu ogólnym,
* sporządzenie propozycji kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone rozporządzeniu ogólnym,
* podpisywanie umów o dofinansowanie projektu z wnioskodawcami i podejmowanie decyzji o dofinansowaniu danego projektu,  
* podpisywanie umów o dofinansowanie projektu z wnioskodawcami i podejmowanie decyzji o dofinansowaniu danego projektu,
* zlecanie płatności i wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa,
* zlecanie płatności i wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa,
* nakładanie korekt finansowych,
* nakładanie korekt finansowych,
* odzyskiwanie kwot, które podlegają zwrotowi.  
* odzyskiwanie kwot, które podlegają zwrotowi.
 
<google>n</google>


==Powierzanie zadań przez instytucję zarządzającą==
==Powierzanie zadań przez instytucję zarządzającą==
Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań lub zlecenie usług związanych z realizacją programu operacyjnego nie zwalnia z odpowiedzialności za ich realizację instytucji zarządzającej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7):
Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań lub zlecenie usług związanych z realizacją programu operacyjnego nie zwalnia z odpowiedzialności za ich realizację instytucji zarządzającej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7):
* wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,  
* wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,
* wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów,  
* wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów,
* rozpatrzenie odwołań od decyzji, które wydawane są przez instytucję wdrażającą w pierwszej instancji.
* rozpatrzenie odwołań od decyzji, które wydawane są przez instytucję wdrażającą w pierwszej instancji.


Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7):
Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7):
* wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,  
* wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,
* wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów.
* wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów.


Instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca (za zgodą instytucji zarządzającej) lub instytucja wdrażająca (również za zgodą instytucji zarządzającej) może zlecić wykonanie danych usług/zadań innym podmiotom. Z zaznaczeniem, że do danych usług/zadań nie mogą należeć te, które polegają na prowadzeniu kontroli systemowych (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7).
Instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca (za zgodą instytucji zarządzającej) lub instytucja wdrażająca (również za zgodą instytucji zarządzającej) może zlecić wykonanie danych usług/zadań innym podmiotom. Z zaznaczeniem, że do danych usług/zadań nie mogą należeć te, które polegają na prowadzeniu kontroli systemowych (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7).


Instytucja zarządzająca nie może zlecić wykonania zadań ani zlecać usług polegających na realizacji zadań, za które odpowiada instytucja certyfikująca [[Program operacyjny|programu operacyjnego]]. Do tych zadań należy miedzy innymi (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 401):
Instytucja zarządzająca nie może zlecić wykonania zadań ani zlecać usług polegających na realizacji zadań, za które odpowiada instytucja certyfikująca [[Program operacyjny|programu operacyjnego]]. Do tych zadań należy między innymi (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 401):
* sporządzanie i przedstawianie wniosków płatności,  
* sporządzanie i przedstawianie wniosków płatności,
* tworzenie zestawień wydatków,  
* tworzenie zestawień wydatków,
* poświadczenie, że dane wydatki są prawdziwe i rzetelne oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa,  
* poświadczenie, że dane wydatki są prawdziwe i rzetelne oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa,
* utrzymywanie zapisów księgowych w formie elektronicznej, które dotyczą zadeklarowanych wydatków.  
* utrzymywanie zapisów księgowych w formie elektronicznej, które dotyczą zadeklarowanych wydatków.


==Wkład finansowy==
==Wkład finansowy==
Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy dla instrumentów finansowych takich jak (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 359):
Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy dla instrumentów finansowych takich jak (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 359):
* instrumenty finansowe powołane na poziomie Unii Europejskiej, które są zarządzane pośrednio lub bezpośrednio przez [[Komisja Europejska|Komisję]],
* instrumenty finansowe powołane na poziomie Unii Europejskiej, które są zarządzane pośrednio lub bezpośrednio przez [[Komisja Europejska|Komisję]],
* instrumenty finansowe powołane na poziomie transgranicznym, transnarodowym, krajowym lub regionalnym, które są zarządzane przez instytucję zarządzającą, bądź na jej odpowiedzialność.
* instrumenty finansowe powołane na poziomie transgranicznym, transnarodowym, krajowym lub regionalnym, które są zarządzane przez instytucję zarządzającą, bądź na jej odpowiedzialność.


Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy spośród środków [[Program operacyjny|programu operacyjnego]] na poczet [[Instrumenty finansowe|instrumentów finansowych]] tylko i wyłącznie, gdy prowadzona jest odpowiednia dokumentacja wykorzystania owych środków finansowych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 366).  
Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy spośród środków [[Program operacyjny|programu operacyjnego]] na poczet [[Instrumenty finansowe|instrumentów finansowych]] tylko i wyłącznie, gdy prowadzona jest odpowiednia dokumentacja wykorzystania owych środków finansowych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 366).
 
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Kwalifikowalność wydatków]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Uchwała budżetowa]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Urząd wojewódzki]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Zasada konkurencyjności]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Budżet Unii Europejskiej]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Umowa partnerska]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Główny księgowy]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Burmistrz]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Bankowy Fundusz Gwarancyjny]]}} &mdash; {{i5link|a=[[Błąd prognozy]]}} }}


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Bartoszewicz A., Bartoszewicz S. (2016), ''[https://ssl-kolegia.sgh.waw.pl/pl/KZiF/czasopisma/zeszyty_naukowe_studia_i_prace_kzif/Documents/152.pdf#page=53 Implementacja systemu zwalczania nadużyć finansowych przez Instytucję Zarządzającą na potrzeby audytu desygnacyjnego]'', "Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów", nr 152
<noautolinks>
* Bartoszewicz A., Bartoszewicz S. (2016), ''Implementacja systemu zwalczania nadużyć finansowych przez Instytucję Zarządzającą na potrzeby audytu desygnacyjnego'', Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, nr 152
* Brzeziński W., Górczyński A. (2006), ''Encyklopedia Unii Europejskiej'', Wydawnictwo XXL, Warszawa
* Brzeziński W., Górczyński A. (2006), ''Encyklopedia Unii Europejskiej'', Wydawnictwo XXL, Warszawa
* Chociej A. P., Woltanowski P. (2019), ''[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/8302/1/BSP_24_3_A_P_Chociej_P_Woltanowski_Kontrola_realizacji_programow_operacyjnych_przez_Instytucje_Zarzadzajace.pdf Kontrola realizacji programów operacyjnych przez Instytucję Zarządzające w kontekście ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej]'', "Białostockie Studia Prawnicze", nr 3
* Chociej A., Woltanowski P. (2019), ''[https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/8302/1/BSP_24_3_A_P_Chociej_P_Woltanowski_Kontrola_realizacji_programow_operacyjnych_przez_Instytucje_Zarzadzajace.pdf Kontrola realizacji programów operacyjnych przez Instytucję Zarządzające w kontekście ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej]'', Białostockie Studia Prawnicze, nr 3
* Kierzkowska A. (2004), ''Vademecum - źródła informacji o Unii Europejskiej'', Departament Dokumentacji Europejskiej i Publikacji, Warszawa
* Kierzkowska A. (2004), ''Vademecum - źródła informacji o Unii Europejskiej'', Departament Dokumentacji Europejskiej i Publikacji, Warszawa
* Podróżnik R. (2016), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2545-0271-year-2016-volume-10-issue-3-article-1147/c/1147-194.pdf Charakter prawny kryteriów wyboru projektów unijnych]'', "Ius Novum", nr 3
* Podróżnik R. (2016), ''[https://cejsh.icm.edu.pl/cejsh/element/bwmeta1.element.ojs-issn-2545-0271-year-2016-volume-10-issue-3-article-1147/c/1147-194.pdf Charakter prawny kryteriów wyboru projektów unijnych]'', Ius Novum, nr 3
* ''Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady'' (2013), nr 1303/2013
* ''Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006'' [https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=CELEX%3A32013R1303 Document 32013R1303]
* [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20140001146/U/D20141146Lj.pdf ''Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014–2020]'' (2014), Dz. U. 2014 poz. 1146
* ''Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20140001146 Dz.U. 2014 poz. 1146]
</noautolinks>


{{a|Piotr Urbański, Magdalena Węglarz}}
{{a|Piotr Urbański, Magdalena Węglarz}}
[[Kategoria:Unia Europejska]]
 
[[Kategoria:Struktura organizacyjna]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
{{law}}
{{law}}
[[Kategoria:Jednostka organizacyjna]]
{{#metamaster:description|Instytucja zarządzająca - minister lub zarząd województwa nadzorujący wykorzystanie środków UE z EFRR, EFS lub Funduszu Spójności.}}

Aktualna wersja na dzień 23:38, 17 sty 2024

Instytucja zarządzająca - (ang. Managing authority) jest to minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego (w przypadku krajowych programów operacyjnych i w przypadku programów EWT) lub zarząd województwa (w przypadku regionalnych programów operacyjnych), który jest odpowiedzialny za realizację programu operacyjnego lub za nadzorowanie wykorzystania środków pochodzących z budżetu. Środki to pochodzą głównie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego i Funduszu Spójności Unii Europejskiej (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 6).

TL;DR

Instytucja zarządzająca jest odpowiedzialna za realizację programów operacyjnych i nadzorowanie wykorzystania środków z budżetu Unii Europejskiej. Jej zadania obejmują wybór projektów dofinansowania, kontrolę realizacji programu, ewaluację, promocję i podpisywanie umów. Może powierzać zadania instytucjom pośredniczącym i wdrażającym. Może również zapewnić wkład finansowy dla instrumentów finansowych.

Zadania instytucji zarządzającej

Do zadań instytucji zarządzającej należy (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 10):

  • wybór projektów do dofinansowania,
  • spełnianie funkcji instytucji certyfikującej,
  • przeprowadzanie kontroli zrealizowania programu operacyjnego,
  • kontrolowanie aktualności, poprawności i dokładności danych, które pomagają w monitorowaniu realizacji programu operacyjnego,
  • kontrolowanie postępów wykonania programu operacyjnego,
  • ewaluacja programu operacyjnego,
  • promocja programu operacyjnego i zapewnianie informacji o nim,
  • sporządzenie propozycji kryteriów wyboru projektów, spełniających warunki określone rozporządzeniu ogólnym,
  • podpisywanie umów o dofinansowanie projektu z wnioskodawcami i podejmowanie decyzji o dofinansowaniu danego projektu,
  • zlecanie płatności i wypłaty współfinansowania krajowego z budżetu państwa,
  • nakładanie korekt finansowych,
  • odzyskiwanie kwot, które podlegają zwrotowi.

Powierzanie zadań przez instytucję zarządzającą

Instytucja zarządzająca może powierzyć zadania instytucji pośredniczącej. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań lub zlecenie usług związanych z realizacją programu operacyjnego nie zwalnia z odpowiedzialności za ich realizację instytucji zarządzającej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7):

  • wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,
  • wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów,
  • rozpatrzenie odwołań od decyzji, które wydawane są przez instytucję wdrażającą w pierwszej instancji.

Instytucja pośrednicząca może powierzyć zadania instytucji wdrażającej, pod warunkiem, że instytucja zarządzająca wyrazi zgodę. Jest to dokonywane w drodze porozumienia lub za pomocą umowy. Należy podkreślić, że powierzenie zadań instytucji wdrażającej, nie zwalnia z odpowiedzialności za realizację danych zadań instytucji pośredniczącej. Do zadań należeć może (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7):

  • wydanie decyzji dotyczącej zwrotu środków, które przeznaczone są na realizację zadań, projektów lub programów i wydanie decyzji o zapłacie odsetek,
  • wydanie decyzji dotyczącej umorzenia w części lub w całości i o rozłożeniu na raty lub odroczeniu spłaty należności, które wynikają z obowiązku zwrotu środków przydzielonych na realizację zadań projektów lub programów.

Instytucja zarządzająca, instytucja pośrednicząca (za zgodą instytucji zarządzającej) lub instytucja wdrażająca (również za zgodą instytucji zarządzającej) może zlecić wykonanie danych usług/zadań innym podmiotom. Z zaznaczeniem, że do danych usług/zadań nie mogą należeć te, które polegają na prowadzeniu kontroli systemowych (Ustawa o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych... 2014, s. 7).

Instytucja zarządzająca nie może zlecić wykonania zadań ani zlecać usług polegających na realizacji zadań, za które odpowiada instytucja certyfikująca programu operacyjnego. Do tych zadań należy między innymi (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 401):

  • sporządzanie i przedstawianie wniosków płatności,
  • tworzenie zestawień wydatków,
  • poświadczenie, że dane wydatki są prawdziwe i rzetelne oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa,
  • utrzymywanie zapisów księgowych w formie elektronicznej, które dotyczą zadeklarowanych wydatków.

Wkład finansowy

Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy dla instrumentów finansowych takich jak (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 359):

  • instrumenty finansowe powołane na poziomie Unii Europejskiej, które są zarządzane pośrednio lub bezpośrednio przez Komisję,
  • instrumenty finansowe powołane na poziomie transgranicznym, transnarodowym, krajowym lub regionalnym, które są zarządzane przez instytucję zarządzającą, bądź na jej odpowiedzialność.

Instytucja zarządzająca może zapewnić wkład finansowy spośród środków programu operacyjnego na poczet instrumentów finansowych tylko i wyłącznie, gdy prowadzona jest odpowiednia dokumentacja wykorzystania owych środków finansowych (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego... 2013, s. 366).


Instytucja zarządzającaartykuły polecane
Kwalifikowalność wydatkówUchwała budżetowaUrząd wojewódzkiZasada konkurencyjnościBudżet Unii EuropejskiejUmowa partnerskaGłówny księgowyBurmistrzBankowy Fundusz GwarancyjnyBłąd prognozy

Bibliografia

  • Bartoszewicz A., Bartoszewicz S. (2016), Implementacja systemu zwalczania nadużyć finansowych przez Instytucję Zarządzającą na potrzeby audytu desygnacyjnego, Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów, nr 152
  • Brzeziński W., Górczyński A. (2006), Encyklopedia Unii Europejskiej, Wydawnictwo XXL, Warszawa
  • Chociej A., Woltanowski P. (2019), Kontrola realizacji programów operacyjnych przez Instytucję Zarządzające w kontekście ochrony interesów finansowych Unii Europejskiej, Białostockie Studia Prawnicze, nr 3
  • Kierzkowska A. (2004), Vademecum - źródła informacji o Unii Europejskiej, Departament Dokumentacji Europejskiej i Publikacji, Warszawa
  • Podróżnik R. (2016), Charakter prawny kryteriów wyboru projektów unijnych, Ius Novum, nr 3
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1303/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności, Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1083/2006 Document 32013R1303
  • Ustawa z dnia 11 lipca 2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020 Dz.U. 2014 poz. 1146


Autor: Piotr Urbański, Magdalena Węglarz

Uwaga.png

Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych.

Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu.