Europejski Trybunał Sprawiedliwości: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 14 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
[[Wymiar sprawiedliwości]] Unii Europejskiej to struktura, którą tworzą:'''[[Trybunał Sprawiedliwości]] ([[ETS]])''', Sąd Pierwszej Instancji oraz sądy wyspecjalizowane np. Sąd ds. Służby Publicznej Unii Europejskiej. | |||
Trybunał Sprawiedliwości został utworzony na mocy Traktatu paryskiego ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali 18 kwietnia 1951r., który wszedł w życie w lipcu 1952r. Na mocy Traktatów Rzymskich podpisanych w 1957r. TS stał się wspólną instytucją dla Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali ([[EWWiS]]), Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej ([[EWG]]) oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EWEA). Następnie, po wejściu w życie Traktatu z Lizbony 1 grudnia 2009r. i uzyskaniu przez UE osobliwości prawnej, instytucja ta funkcjonuje jako '''Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej''' z siedzibą w Luksemburgu. | Trybunał Sprawiedliwości został utworzony na mocy Traktatu paryskiego ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali 18 kwietnia 1951r., który wszedł w życie w lipcu 1952r. Na mocy Traktatów Rzymskich podpisanych w 1957r. TS stał się wspólną instytucją dla Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali ([[EWWiS]]), Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej ([[EWG]]) oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EWEA). Następnie, po wejściu w życie Traktatu z Lizbony 1 grudnia 2009r. i uzyskaniu przez UE osobliwości prawnej, instytucja ta funkcjonuje jako '''Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej''' z siedzibą w Luksemburgu. | ||
Na mocy postanowień konwencji w sprawie niektórych instytucji wspólnych dla trzech Wspólnot z 1957r., stał się on podobnie jak [[Parlament Europejski]] organem wspólnym dla trzech Wspólnot ([[EWWiS]], [[EWG]] i [[Euratom]]). | Na mocy postanowień konwencji w sprawie niektórych instytucji wspólnych dla trzech Wspólnot z 1957r., stał się on podobnie jak [[Parlament Europejski]] organem wspólnym dla trzech Wspólnot ([[EWWiS]], [[EWG]] i [[Euratom]]). | ||
Trybunał Sprawiedliwości funkcjonuje zgodnie z postanowieniami: | Trybunał Sprawiedliwości funkcjonuje zgodnie z postanowieniami: | ||
Linia 26: | Linia 9: | ||
* Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA) | * Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA) | ||
* Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. | * Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. | ||
==TL;DR== | |||
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest instytucją odpowiedzialną za kontrolę legalności aktów UE, wykładnię prawa UE, orzekanie w sporach między państwami członkowskimi i unijnymi urzędnikami oraz unieważnianie aktów prawnych niezgodnych z traktatami UE. Składa się z 28 sędziów, 11 rzeczników generalnych i pełni różne funkcje sądu, w tym międzynarodowego, konstytucyjnego i administracyjnego. Trybunał może obradować w różnych składach, w tym pełnym, Wielkiej Izbie i izbach złożonych z trzech lub pięciu sędziów. | |||
==Skład== | ==Skład== | ||
W skład Trybunału wchodzi '''28 sędziów''' (po jednym z każdego Państwa Członkowskiego) oraz '''11 rzeczników generalnych''', wybieranych: | W skład Trybunału wchodzi '''28 sędziów''' (po jednym z każdego Państwa Członkowskiego) oraz '''11 rzeczników generalnych''', wybieranych: | ||
* spośród osób o bezdyskusyjnej niezależności oraz mających kwalifikacje wymagane w ich państwach do pełnienia najwyższych funkcji sędziowskich lub będących prawnikami o cenionych kompetencjach | * spośród osób o bezdyskusyjnej niezależności oraz mających [[kwalifikacje]] wymagane w ich państwach do pełnienia najwyższych funkcji sędziowskich lub będących prawnikami o cenionych kompetencjach | ||
* za wspólnym porozumieniem rządów Państw Członkowskich | * za wspólnym porozumieniem rządów Państw Członkowskich | ||
* po konsultacjach z komitetem, zadaniem którego jest ocenianie, czy kandydaci są odpowiedni do spełniania danej funkcji | * po konsultacjach z komitetem, zadaniem którego jest ocenianie, czy kandydaci są odpowiedni do spełniania danej funkcji | ||
* na okres 6 lat z możliwością reelekcji | * na okres 6 lat z możliwością reelekcji | ||
<google>n</google> | |||
'''Sędziowie Trybunału''' wybierają spośród siebie na okres 3 lat z możliwością reelekcji: | '''Sędziowie Trybunału''' wybierają spośród siebie na okres 3 lat z możliwością reelekcji: | ||
*'''Prezesa Trybunału''', który reprezentuje TS oraz kieruje jego pracami, gwarantując prawidłowe funkcjonowanie służb instytucji oraz przewodniczy zgromadzeniom ogólnym członków Trybunału, posiedzeniom i obradom w największych składach orzekających (pełny skład i Wielka Izba) | * '''Prezesa Trybunału''', który reprezentuje TS oraz kieruje jego pracami, gwarantując prawidłowe funkcjonowanie służb instytucji oraz przewodniczy zgromadzeniom ogólnym członków Trybunału, posiedzeniom i obradom w największych składach orzekających (pełny skład i Wielka Izba) | ||
*'''Wiceprezesa Trybunału''', którego rolą jest wspieranie Prezesa Trybunału w wykonywaniu obowiązków oraz zastępowanie Prezesa w sytuacjach, kiedy Prezes nie może wykonywać swoich obowiązków, bądź jeśli stanowisko Prezesa Trybunału pozostaje nieobsadzone. | * '''Wiceprezesa Trybunału''', którego rolą jest wspieranie Prezesa Trybunału w wykonywaniu obowiązków oraz zastępowanie Prezesa w sytuacjach, kiedy Prezes nie może wykonywać swoich obowiązków, bądź jeśli stanowisko Prezesa Trybunału pozostaje nieobsadzone. | ||
'''Rzecznik generalny''' wspomaga Trybunał, publicznie przedstawiając, w sposób całkowicie niezależny i bezstronny opinie prawne w sprawach zawisłych przed Trybunałem, przydzielonych Rzecznikowi zgodnie ze Statutem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinia rzecznika generalnego nie ma charakteru wiążącego. | '''Rzecznik generalny''' wspomaga Trybunał, publicznie przedstawiając, w sposób całkowicie niezależny i bezstronny opinie prawne w sprawach zawisłych przed Trybunałem, przydzielonych Rzecznikowi zgodnie ze Statutem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinia rzecznika generalnego nie ma charakteru wiążącego. | ||
'''Sekretarz Trybunału''' jest mianowany przez TS. Z upoważnienia Prezesa Trybunału, Sekretarz kieruje administracją Trybunału. Jest odpowiedzialny za zarządzanie personelem, przygotowanie i wykonanie budżetu. Ponadto, wspiera członków Trybunału we wszystkich czynnościach urzędowych.Również z upoważnienia Prezesa, Sekretarz przyjmuje i przekazuje wszelkie dokumenty, sprawuje nad nimi pieczę oraz dokonuje doręczeń przewidzianych w posiedzeniach. W sytuacjach, kiedy Sekretarz nie może uczestniczyć w posiedzeniach Trybunału, uzgadniane jest dla niego zastępstwo. | '''Sekretarz Trybunału''' jest mianowany przez TS. Z upoważnienia Prezesa Trybunału, Sekretarz kieruje administracją Trybunału. Jest odpowiedzialny za [[zarządzanie]] personelem, przygotowanie i wykonanie budżetu. Ponadto, wspiera członków Trybunału we wszystkich czynnościach urzędowych.Również z upoważnienia Prezesa, Sekretarz przyjmuje i przekazuje wszelkie dokumenty, sprawuje nad nimi pieczę oraz dokonuje doręczeń przewidzianych w posiedzeniach. W sytuacjach, kiedy Sekretarz nie może uczestniczyć w posiedzeniach Trybunału, uzgadniane jest dla niego zastępstwo. | ||
'''Służby Trybunału''': | '''Służby Trybunału''': | ||
Linia 51: | Linia 36: | ||
==Kompetencje== | ==Kompetencje== | ||
Zadania Trybunału Sprawiedliwości to m.in.: | Zadania Trybunału Sprawiedliwości to m.in.: | ||
* kontrola legalności aktów instytucji Unii Europejskiej | * [[kontrola]] legalności aktów instytucji Unii Europejskiej | ||
* zagwarantowanie poszanowania prawa przez państwa członkowskie wynikającego z postanowień traktatów | * zagwarantowanie poszanowania prawa przez państwa członkowskie wynikającego z postanowień traktatów | ||
* dokonywanie wykładni prawa UE na wniosek sądów krajowych | * dokonywanie wykładni prawa UE na wniosek sądów krajowych | ||
Linia 60: | Linia 45: | ||
* konstytucyjnego - orzeka o zgodności z postanowieniami traktatowymi aktów prawnych Rady i Komisji Europejskiej (KE), aktów wydanych wspólnie przez [[Parlament Europejski]] (PE) i Rady, aktów prawnych PE oraz aktów Europejskiego Banku Centralnego (EBC), które mają skutki prawne w stosunku do osób trzecich | * konstytucyjnego - orzeka o zgodności z postanowieniami traktatowymi aktów prawnych Rady i Komisji Europejskiej (KE), aktów wydanych wspólnie przez [[Parlament Europejski]] (PE) i Rady, aktów prawnych PE oraz aktów Europejskiego Banku Centralnego (EBC), które mają skutki prawne w stosunku do osób trzecich | ||
* administracyjnego - kontroluje legalność aktów prawa wspólnotowego | * administracyjnego - kontroluje legalność aktów prawa wspólnotowego | ||
* apelacyjnego - w odniesieniu do orzeczeń SPI i części decyzji KE | * apelacyjnego - w odniesieniu do orzeczeń SPI i części decyzji KE | ||
* najwyższego - rozpatruje środki odwoławcze od wyroków Sądu i posiada uprawnienia odwoławcze w stosunku do określonej kategorii decyzji Komisji np. w zakresie ochrony konkurencji, w przypadku grzywny pieniężnej. | * najwyższego - rozpatruje środki odwoławcze od wyroków Sądu i posiada [[uprawnienia]] odwoławcze w stosunku do określonej kategorii decyzji Komisji np. w zakresie ochrony konkurencji, w przypadku grzywny pieniężnej. | ||
Jest to ostateczny arbiter w sporach dotyczących przestrzegania Traktatów Wspólnoty i ustawodawstwa na nich opartego. | Jest to ostateczny arbiter w sporach dotyczących przestrzegania Traktatów Wspólnoty i ustawodawstwa na nich opartego. | ||
Ponadto rozstrzyga spory wnoszone przez unijnych [[urzędnik]]ów przeciwko instytucjom unijnym. | Ponadto rozstrzyga spory wnoszone przez unijnych [[urzędnik]]ów przeciwko instytucjom unijnym. | ||
==Składy orzekające== | ==Składy orzekające== | ||
Trybunał może obradować w: | Trybunał może obradować w: | ||
* pełnym składzie - w przypadkach określonych w Statucie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwłaszcza, gdy orzeka z zdymisjonowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich lub o dymisji członka Komisji, który naruszył ciążące na nim zobowiązania) oraz jeśli Trybunał uzna, że dana sprawa ma wyjątkowe znaczenie | * pełnym składzie - w przypadkach określonych w Statucie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwłaszcza, gdy orzeka z zdymisjonowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich lub o dymisji członka Komisji, który naruszył ciążące na nim [[zobowiązania]]) oraz jeśli Trybunał uzna, że dana sprawa ma wyjątkowe znaczenie | ||
* składzie Wielkiej Izby (15 sędziów) - na żądanie Państwa Członkowskiego lub instytucji, które są stroną w toczącym się postępowaniu oraz w sprawach szczególnie ważnych i skomplikowanych | * składzie Wielkiej Izby (15 sędziów) - na żądanie Państwa Członkowskiego lub instytucji, które są stroną w toczącym się postępowaniu oraz w sprawach szczególnie ważnych i skomplikowanych | ||
* izbach złożonych z pięciu sędziów | * izbach złożonych z pięciu sędziów | ||
* izbach złożonych z trzech sędziów. | * izbach złożonych z trzech sędziów. | ||
W skład Wielkiej Izby wchodzą, dla każdej sprawy, Prezes oraz Wiceprezes Trybunału, trzej prezesi izb złożonych z pięciu sędziów, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia liczby piętnastu sędziów. | W skład Wielkiej Izby wchodzą, dla każdej sprawy, Prezes oraz Wiceprezes Trybunału, trzej prezesi izb złożonych z pięciu sędziów, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia liczby piętnastu sędziów. | ||
W skład izb złożonych z trzech i pięciu sędziów wchodzą, dla każdej sprawy, prezes izby, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia, odpowiednio, liczby trzech i pięciu sędziów. | W skład izb złożonych z trzech i pięciu sędziów wchodzą, dla każdej sprawy, prezes izby, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia, odpowiednio, liczby trzech i pięciu sędziów. | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Władza wykonawcza]]}} — {{i5link|a=[[Rząd]]}} — {{i5link|a=[[Trybunał obrachunkowy]]}} — {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} — {{i5link|a=[[Władza ustawodawcza]]}} — {{i5link|a=[[Komisja Europejska]]}} — {{i5link|a=[[Organy unii europejskiej]]}} — {{i5link|a=[[Rzecznik Praw Obywatelskich]]}} — {{i5link|a=[[Parlament Europejski]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* | <noautolinks> | ||
* Tokarczyk R. (2001), ''[https://www.ce.uw.edu.pl/pliki/pw/3-2001_Tokarczyk.pdf Modelowanie wymiaru sprawiedliwości Unii Europejskiej na tle porównawczym]'', Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, nr 3 | |||
* ''System ochrony prawnej w Unii Europejskiej'' | * Wojtaszczyk A. (2006), ''Integracja europejska. Wstęp'', Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa | ||
* Wyrozumska A. (red.) (2010), ''System ochrony prawnej w Unii Europejskiej'', Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria:Unia Europejska]] | [[Kategoria:Unia Europejska]] | ||
Linia 86: | Linia 74: | ||
{{a|Magdalena Kuleta}} | {{a|Magdalena Kuleta}} | ||
{{#metamaster:description|Europejski Trybunał Sprawiedliwości - instytucja rozstrzygająca sprawy z zakresu prawa europejskiego. Powołany w 1951 roku, pełni rolę wspólnego organu dla wspólnot europejskich.}} |
Aktualna wersja na dzień 23:02, 12 sty 2024
Wymiar sprawiedliwości Unii Europejskiej to struktura, którą tworzą:Trybunał Sprawiedliwości (ETS), Sąd Pierwszej Instancji oraz sądy wyspecjalizowane np. Sąd ds. Służby Publicznej Unii Europejskiej. Trybunał Sprawiedliwości został utworzony na mocy Traktatu paryskiego ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali 18 kwietnia 1951r., który wszedł w życie w lipcu 1952r. Na mocy Traktatów Rzymskich podpisanych w 1957r. TS stał się wspólną instytucją dla Europejskiej Wspólnoty Węgla i Stali (EWWiS), Europejskiej Wspólnoty Gospodarczej (EWG) oraz Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (EWEA). Następnie, po wejściu w życie Traktatu z Lizbony 1 grudnia 2009r. i uzyskaniu przez UE osobliwości prawnej, instytucja ta funkcjonuje jako Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej z siedzibą w Luksemburgu.
Na mocy postanowień konwencji w sprawie niektórych instytucji wspólnych dla trzech Wspólnot z 1957r., stał się on podobnie jak Parlament Europejski organem wspólnym dla trzech Wspólnot (EWWiS, EWG i Euratom).
Trybunał Sprawiedliwości funkcjonuje zgodnie z postanowieniami:
- Traktatu o Unii Europejskiej (TUE)
- Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)
- Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej (EWEA)
- Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
TL;DR
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej jest instytucją odpowiedzialną za kontrolę legalności aktów UE, wykładnię prawa UE, orzekanie w sporach między państwami członkowskimi i unijnymi urzędnikami oraz unieważnianie aktów prawnych niezgodnych z traktatami UE. Składa się z 28 sędziów, 11 rzeczników generalnych i pełni różne funkcje sądu, w tym międzynarodowego, konstytucyjnego i administracyjnego. Trybunał może obradować w różnych składach, w tym pełnym, Wielkiej Izbie i izbach złożonych z trzech lub pięciu sędziów.
Skład
W skład Trybunału wchodzi 28 sędziów (po jednym z każdego Państwa Członkowskiego) oraz 11 rzeczników generalnych, wybieranych:
- spośród osób o bezdyskusyjnej niezależności oraz mających kwalifikacje wymagane w ich państwach do pełnienia najwyższych funkcji sędziowskich lub będących prawnikami o cenionych kompetencjach
- za wspólnym porozumieniem rządów Państw Członkowskich
- po konsultacjach z komitetem, zadaniem którego jest ocenianie, czy kandydaci są odpowiedni do spełniania danej funkcji
- na okres 6 lat z możliwością reelekcji
Sędziowie Trybunału wybierają spośród siebie na okres 3 lat z możliwością reelekcji:
- Prezesa Trybunału, który reprezentuje TS oraz kieruje jego pracami, gwarantując prawidłowe funkcjonowanie służb instytucji oraz przewodniczy zgromadzeniom ogólnym członków Trybunału, posiedzeniom i obradom w największych składach orzekających (pełny skład i Wielka Izba)
- Wiceprezesa Trybunału, którego rolą jest wspieranie Prezesa Trybunału w wykonywaniu obowiązków oraz zastępowanie Prezesa w sytuacjach, kiedy Prezes nie może wykonywać swoich obowiązków, bądź jeśli stanowisko Prezesa Trybunału pozostaje nieobsadzone.
Rzecznik generalny wspomaga Trybunał, publicznie przedstawiając, w sposób całkowicie niezależny i bezstronny opinie prawne w sprawach zawisłych przed Trybunałem, przydzielonych Rzecznikowi zgodnie ze Statutem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Opinia rzecznika generalnego nie ma charakteru wiążącego.
Sekretarz Trybunału jest mianowany przez TS. Z upoważnienia Prezesa Trybunału, Sekretarz kieruje administracją Trybunału. Jest odpowiedzialny za zarządzanie personelem, przygotowanie i wykonanie budżetu. Ponadto, wspiera członków Trybunału we wszystkich czynnościach urzędowych.Również z upoważnienia Prezesa, Sekretarz przyjmuje i przekazuje wszelkie dokumenty, sprawuje nad nimi pieczę oraz dokonuje doręczeń przewidzianych w posiedzeniach. W sytuacjach, kiedy Sekretarz nie może uczestniczyć w posiedzeniach Trybunału, uzgadniane jest dla niego zastępstwo.
Służby Trybunału:
- podporządkowane bezpośrednio Prezesowi Trybunału: Służby Kontroli Wewnętrznej oraz
- podporządkowane Sekretarzowi Trybunału pod nadzorem Prezesa m.in.: Służby Lingwistyczne, Służby Protokolarne.
Kompetencje
Zadania Trybunału Sprawiedliwości to m.in.:
- kontrola legalności aktów instytucji Unii Europejskiej
- zagwarantowanie poszanowania prawa przez państwa członkowskie wynikającego z postanowień traktatów
- dokonywanie wykładni prawa UE na wniosek sądów krajowych
- unieważnianie aktów prawnych UE uznanych za niezgodne z traktatami UE lub prawami podstawowymi.
Trybunał Sprawiedliwości pełni funkcję sądu:
- międzynarodowego - rozpatruje spory między Państwami Członkowskimi wynikające ze stosowania prawa UE, a także spory wynikające z realizacji postanowień traktatowych
- konstytucyjnego - orzeka o zgodności z postanowieniami traktatowymi aktów prawnych Rady i Komisji Europejskiej (KE), aktów wydanych wspólnie przez Parlament Europejski (PE) i Rady, aktów prawnych PE oraz aktów Europejskiego Banku Centralnego (EBC), które mają skutki prawne w stosunku do osób trzecich
- administracyjnego - kontroluje legalność aktów prawa wspólnotowego
- apelacyjnego - w odniesieniu do orzeczeń SPI i części decyzji KE
- najwyższego - rozpatruje środki odwoławcze od wyroków Sądu i posiada uprawnienia odwoławcze w stosunku do określonej kategorii decyzji Komisji np. w zakresie ochrony konkurencji, w przypadku grzywny pieniężnej.
Jest to ostateczny arbiter w sporach dotyczących przestrzegania Traktatów Wspólnoty i ustawodawstwa na nich opartego. Ponadto rozstrzyga spory wnoszone przez unijnych urzędników przeciwko instytucjom unijnym.
Składy orzekające
Trybunał może obradować w:
- pełnym składzie - w przypadkach określonych w Statucie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwłaszcza, gdy orzeka z zdymisjonowaniu Rzecznika Praw Obywatelskich lub o dymisji członka Komisji, który naruszył ciążące na nim zobowiązania) oraz jeśli Trybunał uzna, że dana sprawa ma wyjątkowe znaczenie
- składzie Wielkiej Izby (15 sędziów) - na żądanie Państwa Członkowskiego lub instytucji, które są stroną w toczącym się postępowaniu oraz w sprawach szczególnie ważnych i skomplikowanych
- izbach złożonych z pięciu sędziów
- izbach złożonych z trzech sędziów.
W skład Wielkiej Izby wchodzą, dla każdej sprawy, Prezes oraz Wiceprezes Trybunału, trzej prezesi izb złożonych z pięciu sędziów, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia liczby piętnastu sędziów. W skład izb złożonych z trzech i pięciu sędziów wchodzą, dla każdej sprawy, prezes izby, sędzia sprawozdawca oraz sędziowie w liczbie niezbędnej do osiągnięcia, odpowiednio, liczby trzech i pięciu sędziów.
Europejski Trybunał Sprawiedliwości — artykuły polecane |
Władza wykonawcza — Rząd — Trybunał obrachunkowy — Prezes Rady Ministrów — Władza ustawodawcza — Komisja Europejska — Organy unii europejskiej — Rzecznik Praw Obywatelskich — Parlament Europejski |
Bibliografia
- Tokarczyk R. (2001), Modelowanie wymiaru sprawiedliwości Unii Europejskiej na tle porównawczym, Studia Europejskie/Centrum Europejskie Uniwersytetu Warszawskiego, nr 3
- Wojtaszczyk A. (2006), Integracja europejska. Wstęp, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
- Wyrozumska A. (red.) (2010), System ochrony prawnej w Unii Europejskiej, Instytut Wydawniczy EuroPrawo, Warszawa
Autor: Magdalena Kuleta