Czynny żal: Różnice pomiędzy wersjami
m (Dodanie TL;DR) |
mNie podano opisu zmian |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 2 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''Czynny żal''' to oświadczenie o popełnieniu czynu zabronionego złożone przez sprawcę przestępstwa lub wykroczenia skarbowego w odpowiednim organie, powołanym do ścigania. Ujawnia się w nim istotne okoliczności popełnionego czynu oraz osoby, które współdziałały w jego popełnieniu. Instytucja czynnego żalu uregulowana jest w przepisach art. 16 Kodeksu Karnego Skarbowego. | |||
'''Czynny żal''' to oświadczenie o popełnieniu czynu zabronionego złożone przez sprawcę przestępstwa lub wykroczenia skarbowego w odpowiednim organie, powołanym do ścigania. Ujawnia się w nim istotne okoliczności popełnionego czynu oraz osoby, które współdziałały w jego popełnieniu. Instytucja czynnego żalu uregulowana jest w przepisach art. 16 Kodeksu Karnego Skarbowego. | |||
==TL;DR== | ==TL;DR== | ||
Linia 22: | Linia 5: | ||
==Skutki czynnego żalu== | ==Skutki czynnego żalu== | ||
"Przepis art. 16 § 1 k.k.s. stanowi, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu. | "Przepis art. 16 § 1 k.k.s. stanowi, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu". (A. Bartosiewicz, R. Kubacki 2003, s. 61) | ||
Sprawca czynu zabronionego, który złoży zawiadomienie o jego popełnieniu nie podlega karze. Zgodnie z art. 17 § 1 pkt 4 Kodeksu Postępowania Karnego gdy [[ustawa]] stanowi, że sprawca nie podlega karze, nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza. Jednakże w przypadku czynnego żalu, zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego złożone musi zostać przed wszczęciem postępowania, sformułowanie "sprawca nie podlega karze" skutkować będzie niemożnością wszczęcia postępowania karego skarbowego w sprawie o czyn zabroniony, o którym sprawca zawiadomił organ, powołany do ścigania | Sprawca czynu zabronionego, który złoży zawiadomienie o jego popełnieniu nie podlega karze. Zgodnie z art. 17 § 1 pkt 4 Kodeksu Postępowania Karnego gdy [[ustawa]] stanowi, że sprawca nie podlega karze, nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza. Jednakże w przypadku czynnego żalu, zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego złożone musi zostać przed wszczęciem postępowania, sformułowanie "sprawca nie podlega karze" skutkować będzie niemożnością wszczęcia postępowania karego skarbowego w sprawie o czyn zabroniony, o którym sprawca zawiadomił organ, powołany do ścigania (A. Bartosiewicz, R. Kubacki 2003, s. 61) | ||
==Bezskuteczność zawiadomienia== | ==Bezskuteczność zawiadomienia== | ||
"Art. 16. § 5. Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone: | "Art. 16. § 5. Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone: | ||
# w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, | # w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, | ||
# po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony. | # po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony". (Ustawa z dnia 10.09.1999 r. [[Kodeks]] karny skarbowy) | ||
Złożenie zawiadomienia popełnienia czynu zabronionego w wypadkach wskazanych w art. 16 § 5 k.k.s. nie odnosi żadnego skutku procesowego, z tego wynika, że w związku z takim pismem lub oświadczeniem organ postępowania nie musi podejmować jakiejkolwiek decyzji procesowej | Złożenie zawiadomienia popełnienia czynu zabronionego w wypadkach wskazanych w art. 16 § 5 k.k.s. nie odnosi żadnego skutku procesowego, z tego wynika, że w związku z takim pismem lub oświadczeniem organ postępowania nie musi podejmować jakiejkolwiek decyzji procesowej (S. Kowalski, O. Włodkowski 2016, s. 51) | ||
Zgodnie z przepisem art. 16 § 6 k.k.s. (wyłączenie podmiotowe) przepis art. 16 § 1 k.k.s (mówiącego o tym, że sprawca czyny zabronionego składający zawiadomienie nie podlega karze) nie ma zastosowania wobec sprawcy, który (A. Bartosiewicz, R. Kubacki 2003, s. 63): | Zgodnie z przepisem art. 16 § 6 k.k.s. (wyłączenie podmiotowe) przepis art. 16 § 1 k.k.s (mówiącego o tym, że sprawca czyny zabronionego składający zawiadomienie nie podlega karze) nie ma zastosowania wobec sprawcy, który (A. Bartosiewicz, R. Kubacki 2003, s. 63): | ||
Linia 38: | Linia 20: | ||
# zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego lub popełnienie wykroczeń skarbowych albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia, o którym mowa w § 1, dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku, | # zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego lub popełnienie wykroczeń skarbowych albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia, o którym mowa w § 1, dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku, | ||
# wykorzystał uzależnienie innej osoby od siebie, polecając jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego | # wykorzystał uzależnienie innej osoby od siebie, polecając jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego | ||
# kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego | # kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego | ||
<google>n</google> | |||
==Skuteczność zawiadomienia== | ==Skuteczność zawiadomienia== | ||
Linia 49: | Linia 33: | ||
==Miejsce składania czynnego żalu== | ==Miejsce składania czynnego żalu== | ||
Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego należy złożyć przed organem powołanym do ścigania. "Realizacja ścigania jest możliwa wyłącznie przez organy, które w zakresie swoich kompetencji posiadają [[uprawnienia]] do prowadzenia postępowania przygotowawczego, a następnie do wniesienia do sądu i popierania przed nim właściwego rodzaju skargi zasadniczej. Tym samym w pełni uprawnione staje się stwierdzenie, że pojęcie organu ścigania (organu powołanego do ścigania) w rzeczywistości sprowadza się do organów postępowania przygotowawczego, określanych na gruncie prawa karnego skarbowego jako finansowe i niefinansowe. Te pierwsze to: [[urząd skarbowy]], inspektor kontroli skarbowej i [[urząd celny]] (art. 53 § 37 k.k.s.), zaś te drugie to: Straż Graniczna, Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Żandarmeria Wojskowa i Centralne Biuro Antykorupcyjne (art. 53 § 38 k.k.s.). Dodatkowo, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe prowadzić może prokurator (art. 134a k.k.s.) oraz prokurator wojskowy (art. 134 § 3 k.k.s. w zw. z art. 134a k.k.s.). | Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego należy złożyć przed organem powołanym do ścigania. "Realizacja ścigania jest możliwa wyłącznie przez organy, które w zakresie swoich kompetencji posiadają [[uprawnienia]] do prowadzenia postępowania przygotowawczego, a następnie do wniesienia do sądu i popierania przed nim właściwego rodzaju skargi zasadniczej. Tym samym w pełni uprawnione staje się stwierdzenie, że pojęcie organu ścigania (organu powołanego do ścigania) w rzeczywistości sprowadza się do organów postępowania przygotowawczego, określanych na gruncie prawa karnego skarbowego jako finansowe i niefinansowe. Te pierwsze to: [[urząd skarbowy]], inspektor kontroli skarbowej i [[urząd celny]] (art. 53 § 37 k.k.s.), zaś te drugie to: Straż Graniczna, Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Żandarmeria Wojskowa i Centralne Biuro Antykorupcyjne (art. 53 § 38 k.k.s.). Dodatkowo, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe prowadzić może prokurator (art. 134a k.k.s.) oraz prokurator wojskowy (art. 134 § 3 k.k.s. w zw. z art. 134a k.k.s.)". (G. Łabuda, T. Razowski 2007, s. 105) | ||
==Forma i treść zawiadomienia== | ==Forma i treść zawiadomienia== | ||
Zgodnie z art. 16 § 4 zawiadomienie powinno być złożone do organu powołanego do ścigania na piśmie bądź przekazane ustnie do protokołu. Zawiadomienie składane na piśmie musi być podpisane, istotna jest jego treść czyli podanie imienia i nazwiska sprawcy oraz adresu. Nie ma obowiązku osobistego złożenia pisma, może to zrobić inna osoba działająca na polecenie sprawcy. W przypadku ustnego złożenia zawiadomienia nie jest to możliwe, ustawa wymaga, aby zawiadomienie było złożone przez sprawcę czynu zabronionego. Nie ma znaczenia, w jaki sposób zawiadomienie zostanie sformułowane przez osobę dokonującą zawiadomienia, istotne jest aby z jego treści jednoznacznie wynikało, iż zawiadamiający dopuścił się przestępstwa bądź wykroczenia skarbowego | Zgodnie z art. 16 § 4 zawiadomienie powinno być złożone do organu powołanego do ścigania na piśmie bądź przekazane ustnie do protokołu. Zawiadomienie składane na piśmie musi być podpisane, istotna jest jego treść czyli podanie imienia i nazwiska sprawcy oraz adresu. Nie ma obowiązku osobistego złożenia pisma, może to zrobić inna osoba działająca na polecenie sprawcy. W przypadku ustnego złożenia zawiadomienia nie jest to możliwe, ustawa wymaga, aby zawiadomienie było złożone przez sprawcę czynu zabronionego. Nie ma znaczenia, w jaki sposób zawiadomienie zostanie sformułowane przez osobę dokonującą zawiadomienia, istotne jest aby z jego treści jednoznacznie wynikało, iż zawiadamiający dopuścił się przestępstwa bądź wykroczenia skarbowego (H. Skwarczyński 2006, s. 21-22) | ||
==Czynny żal w rozumieniu art. 16a. k.k.s.== | ==Czynny żal w rozumieniu art. 16a. k.k.s.== | ||
Przepis art. 16a k.k.s. reguluje instytucję czynnego żalu - korektę deklaracji podatkowej. Przepis ten mówi o tym, że "nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - [[Ordynacja podatkowa]] albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie. | Przepis art. 16a k.k.s. reguluje instytucję czynnego żalu - korektę deklaracji podatkowej. Przepis ten mówi o tym, że "nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - [[Ordynacja podatkowa]] albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie". (Ustawa z dnia 10.09.1999 r. [[Kodeks karny]] skarbowy) | ||
[[Zakres]] instytucji z art. 16a k.k.s. ma ograniczony charakter, dotyczy tylko umyślnych przestępstw i wykroczeń skarbowych popełnionych w związku ze złożeniem deklaracji. Przepis ten nie ma zastosowania w stosunku do osób, które popełniły w deklaracji niezamierzone błędy. W takich przypadkach zastosowanie znajduje [[błąd]] co do ustawowych znamion typu czyny zabronionego z art. 10 § 1 k.k.s | [[Zakres]] instytucji z art. 16a k.k.s. ma ograniczony charakter, dotyczy tylko umyślnych przestępstw i wykroczeń skarbowych popełnionych w związku ze złożeniem deklaracji. Przepis ten nie ma zastosowania w stosunku do osób, które popełniły w deklaracji niezamierzone błędy. W takich przypadkach zastosowanie znajduje [[błąd]] co do ustawowych znamion typu czyny zabronionego z art. 10 § 1 k.k.s (S. Kowalski, O. Włodkowski 2016, s. 52-53) | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Sądowy tytuł egzekucyjny]]}} — {{i5link|a=[[Interes prawny]]}} — {{i5link|a=[[Postępowanie sądowe]]}} — {{i5link|a=[[Postępowanie administracyjne]]}} — {{i5link|a=[[Koncesja]]}} — {{i5link|a=[[Czynność procesowa]]}} — {{i5link|a=[[Postępowanie cywilne]]}} — {{i5link|a=[[Zaniechanie]]}} — {{i5link|a=[[Akty prawne]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Bartosiewicz A., Kubacki R. (2003) | <noautolinks> | ||
* Kowalski S., Włodkowski O. (2016) | * Bartosiewicz A., Kubacki R. (2003), ''Leksykon prawa karnego skarbowego 2003'', Unimex Oficyna Wydawnicza, Wrocław | ||
* Kowalski S., Włodkowski O. (2016), ''Kodeks karny skarbowy. Praktyczny komentarz z orzecznictwem'', Difin, Warszawa | |||
* Sawicki J. (2013) | * Sawicki J. (2013), ''Znaczenie czynnego żalu w prawie karnym skarbowym'', Prokuratura i Prawo, nr 6 | ||
* Skwarczyński H. (2006) | * Skwarczyński H. (2006), ''Czynny żal w prawie karnym skarbowym'', Monitor Podatkowy, nr 2 | ||
* ''[ | * ''Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19990830930 Dz.U. 1999 nr 83 poz. 930] | ||
* Łabuda G., Razowski T. (2007), ''[https://www.gov.pl/attachment/b7f76ac2-6a17-402b-b988-f386d2afe420 Czynny żal w Kodeksie karnym skarbowym]'', Prokuratura i Prawo, nr 2/2007 | |||
</noautolinks> | |||
{{a|Katarzyna Pudo}} | {{a|Katarzyna Pudo}} | ||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Podatki]] | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
{{#metamaster:description|Czynny żal to oświadczenie sprawcy przestępstwa skarbowego, w którym ujawnia się szczegóły czynu i współdziałające osoby.}} |
Aktualna wersja na dzień 09:59, 21 gru 2023
Czynny żal to oświadczenie o popełnieniu czynu zabronionego złożone przez sprawcę przestępstwa lub wykroczenia skarbowego w odpowiednim organie, powołanym do ścigania. Ujawnia się w nim istotne okoliczności popełnionego czynu oraz osoby, które współdziałały w jego popełnieniu. Instytucja czynnego żalu uregulowana jest w przepisach art. 16 Kodeksu Karnego Skarbowego.
TL;DR
Artykuł omawia instytucję czynnego żalu w polskim prawie skarbowym. Czynny żal polega na złożeniu oświadczenia o popełnieniu czynu zabronionego przez sprawcę przestępstwa lub wykroczenia skarbowego w odpowiednim organie ścigania. Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego musi być złożone przed wszczęciem postępowania i ujawniać istotne okoliczności czynu oraz osoby współdziałające. Czynny żal chroni sprawcę przed karą, jeśli spełnione zostaną określone warunki. Artykuł omawia również miejsce składania czynnego żalu, formę i treść zawiadomienia, a także czynny żal w przypadku korekty deklaracji podatkowej.
Skutki czynnego żalu
"Przepis art. 16 § 1 k.k.s. stanowi, że nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto po popełnieniu czynu zabronionego zawiadomił o tym organ ścigania, ujawniając istotne okoliczności tego czynu, w szczególności osoby współdziałające w jego popełnieniu". (A. Bartosiewicz, R. Kubacki 2003, s. 61)
Sprawca czynu zabronionego, który złoży zawiadomienie o jego popełnieniu nie podlega karze. Zgodnie z art. 17 § 1 pkt 4 Kodeksu Postępowania Karnego gdy ustawa stanowi, że sprawca nie podlega karze, nie wszczyna się postępowania, a wszczęte umarza. Jednakże w przypadku czynnego żalu, zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego złożone musi zostać przed wszczęciem postępowania, sformułowanie "sprawca nie podlega karze" skutkować będzie niemożnością wszczęcia postępowania karego skarbowego w sprawie o czyn zabroniony, o którym sprawca zawiadomił organ, powołany do ścigania (A. Bartosiewicz, R. Kubacki 2003, s. 61)
Bezskuteczność zawiadomienia
"Art. 16. § 5. Zawiadomienie jest bezskuteczne, jeżeli zostało złożone:
- w czasie, kiedy organ ścigania miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego,
- po rozpoczęciu przez organ ścigania czynności służbowej, w szczególności przeszukania, czynności sprawdzającej lub kontroli zmierzającej do ujawnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, chyba że czynność ta nie dostarczyła podstaw do wszczęcia postępowania o ten czyn zabroniony". (Ustawa z dnia 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy)
Złożenie zawiadomienia popełnienia czynu zabronionego w wypadkach wskazanych w art. 16 § 5 k.k.s. nie odnosi żadnego skutku procesowego, z tego wynika, że w związku z takim pismem lub oświadczeniem organ postępowania nie musi podejmować jakiejkolwiek decyzji procesowej (S. Kowalski, O. Włodkowski 2016, s. 51)
Zgodnie z przepisem art. 16 § 6 k.k.s. (wyłączenie podmiotowe) przepis art. 16 § 1 k.k.s (mówiącego o tym, że sprawca czyny zabronionego składający zawiadomienie nie podlega karze) nie ma zastosowania wobec sprawcy, który (A. Bartosiewicz, R. Kubacki 2003, s. 63):
- nakłonił inną osobę do popełnienia przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego w celu skierowania przeciwko niej postępowania o ten czyn zabroniony,
- zorganizował grupę albo związek mający na celu popełnienie przestępstwa skarbowego lub popełnienie wykroczeń skarbowych albo taką grupą lub związkiem kierował, chyba że zawiadomienia, o którym mowa w § 1, dokonał ze wszystkimi członkami grupy lub związku,
- wykorzystał uzależnienie innej osoby od siebie, polecając jej wykonanie ujawnionego czynu zabronionego
- kierował wykonaniem ujawnionego czynu zabronionego
Skuteczność zawiadomienia
W art. 16 Kodeksu karnego skarbowego zostały określone warunki, jakie musi spełnić sprawca czynu zabronionego, aby mógł skorzystać z instytucji czynnego żalu. Są one następujące (J. Sawicki 2013, s. 37):
- zawiadomienie przez sprawcę o dokonaniu czynu zabronionego odpowiedniego organu powołanego do ścigania,
- dokonanie zawiadomienia w czasie, kiedy organ ścigania nie miał jeszcze wyraźnie udokumentowanej wiadomości o popełnieniu danego przestępstwa skarbowego lub wykroczenia skarbowego, ani też nie rozpoczął jeszcze czynności służbowej,
- ujawnienie istotnych okoliczności czynu, a w szczególności osób współdziałających w jego popełnieniu,
- uregulowanie w całości wymagalnej należności publicznoprawnej w terminie wskazanym przez organ ścigania,
- jeżeli czyn zabroniony nie polega na uszczupleniu należności publicznoprawnej, ale jest zagrożony obligatoryjnie przepadkiem rzeczy, zgłaszający powinien złożyć te przedmioty, a w razie niemożności złożenia uiścić ich równowartość.
Miejsce składania czynnego żalu
Zawiadomienie o popełnieniu czynu zabronionego należy złożyć przed organem powołanym do ścigania. "Realizacja ścigania jest możliwa wyłącznie przez organy, które w zakresie swoich kompetencji posiadają uprawnienia do prowadzenia postępowania przygotowawczego, a następnie do wniesienia do sądu i popierania przed nim właściwego rodzaju skargi zasadniczej. Tym samym w pełni uprawnione staje się stwierdzenie, że pojęcie organu ścigania (organu powołanego do ścigania) w rzeczywistości sprowadza się do organów postępowania przygotowawczego, określanych na gruncie prawa karnego skarbowego jako finansowe i niefinansowe. Te pierwsze to: urząd skarbowy, inspektor kontroli skarbowej i urząd celny (art. 53 § 37 k.k.s.), zaś te drugie to: Straż Graniczna, Policja, Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Żandarmeria Wojskowa i Centralne Biuro Antykorupcyjne (art. 53 § 38 k.k.s.). Dodatkowo, postępowanie w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe prowadzić może prokurator (art. 134a k.k.s.) oraz prokurator wojskowy (art. 134 § 3 k.k.s. w zw. z art. 134a k.k.s.)". (G. Łabuda, T. Razowski 2007, s. 105)
Forma i treść zawiadomienia
Zgodnie z art. 16 § 4 zawiadomienie powinno być złożone do organu powołanego do ścigania na piśmie bądź przekazane ustnie do protokołu. Zawiadomienie składane na piśmie musi być podpisane, istotna jest jego treść czyli podanie imienia i nazwiska sprawcy oraz adresu. Nie ma obowiązku osobistego złożenia pisma, może to zrobić inna osoba działająca na polecenie sprawcy. W przypadku ustnego złożenia zawiadomienia nie jest to możliwe, ustawa wymaga, aby zawiadomienie było złożone przez sprawcę czynu zabronionego. Nie ma znaczenia, w jaki sposób zawiadomienie zostanie sformułowane przez osobę dokonującą zawiadomienia, istotne jest aby z jego treści jednoznacznie wynikało, iż zawiadamiający dopuścił się przestępstwa bądź wykroczenia skarbowego (H. Skwarczyński 2006, s. 21-22)
Czynny żal w rozumieniu art. 16a. k.k.s.
Przepis art. 16a k.k.s. reguluje instytucję czynnego żalu - korektę deklaracji podatkowej. Przepis ten mówi o tym, że "nie podlega karze za przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe, kto złożył prawnie skuteczną, w rozumieniu przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa albo w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1947, z późn. zm.), korektę deklaracji podatkowej i w całości uiścił, niezwłocznie lub w terminie wyznaczonym przez uprawniony organ, należność publicznoprawną uszczuploną lub narażoną na uszczuplenie". (Ustawa z dnia 10.09.1999 r. Kodeks karny skarbowy)
Zakres instytucji z art. 16a k.k.s. ma ograniczony charakter, dotyczy tylko umyślnych przestępstw i wykroczeń skarbowych popełnionych w związku ze złożeniem deklaracji. Przepis ten nie ma zastosowania w stosunku do osób, które popełniły w deklaracji niezamierzone błędy. W takich przypadkach zastosowanie znajduje błąd co do ustawowych znamion typu czyny zabronionego z art. 10 § 1 k.k.s (S. Kowalski, O. Włodkowski 2016, s. 52-53)
Czynny żal — artykuły polecane |
Sądowy tytuł egzekucyjny — Interes prawny — Postępowanie sądowe — Postępowanie administracyjne — Koncesja — Czynność procesowa — Postępowanie cywilne — Zaniechanie — Akty prawne |
Bibliografia
- Bartosiewicz A., Kubacki R. (2003), Leksykon prawa karnego skarbowego 2003, Unimex Oficyna Wydawnicza, Wrocław
- Kowalski S., Włodkowski O. (2016), Kodeks karny skarbowy. Praktyczny komentarz z orzecznictwem, Difin, Warszawa
- Sawicki J. (2013), Znaczenie czynnego żalu w prawie karnym skarbowym, Prokuratura i Prawo, nr 6
- Skwarczyński H. (2006), Czynny żal w prawie karnym skarbowym, Monitor Podatkowy, nr 2
- Ustawa z dnia 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy. Dz.U. 1999 nr 83 poz. 930
- Łabuda G., Razowski T. (2007), Czynny żal w Kodeksie karnym skarbowym, Prokuratura i Prawo, nr 2/2007
Autor: Katarzyna Pudo
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |