Władza ustawodawcza: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
||
(Nie pokazano 11 wersji utworzonych przez 3 użytkowników) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Władza]] ustawodawcza''' - Element trójpodziału władzy zajmujący się uchwalaniem praw i przepisów, które obowiązują w danym państwie. Określenie to może oznaczać także organ posiadający taką władzę (Słownik języka polskiego PWN). | |||
==TL;DR== | |||
Władza ustawodawcza w Polsce jest sprawowana przez dwuizbowy parlament - Sejm i Senat. Organami Sejmu są m.in. Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu, Konwent Seniorów i Komisje sejmowe. Sejm i Senat są wybierane na kadencje czteroletnie. Kandydaci do Sejmu i Senatu muszą spełniać określone wymagania, a niektóre osoby są wyłączone z możliwości kandydowania. Wybory do Sejmu i Senatu są zarządzane przez Prezydenta. | |||
==Władza ustawodawcza w Polsce== | ==Władza ustawodawcza w Polsce== | ||
Linia 19: | Linia 8: | ||
* '''Sejm''' (izba niższa), w skład którego wchodzi '''460 posłów''' wybieranych w wyborach powszechnych, równych bezpośrednich, proporcjonalnych oraz odbywających się w głosowaniu tajnym. | * '''Sejm''' (izba niższa), w skład którego wchodzi '''460 posłów''' wybieranych w wyborach powszechnych, równych bezpośrednich, proporcjonalnych oraz odbywających się w głosowaniu tajnym. | ||
* '''Senat''' (izba wyższa), w skład którego wchodzi '''100 senatorów''', wybieranych w wyborach powszechnych, bezpośrednich, również w głosowaniu tajnym. | * '''Senat''' (izba wyższa), w skład którego wchodzi '''100 senatorów''', wybieranych w wyborach powszechnych, bezpośrednich, również w głosowaniu tajnym. | ||
Zwyczajową nazwą dla parlamentu w Polsce jest '''Sejm Rzeczypospolitej Polskiej''' (Konstytucja RP 1997, Art. 95-97) (Słownik języka polskiego PWN). | Zwyczajową nazwą dla parlamentu w Polsce jest '''Sejm Rzeczypospolitej Polskiej''' ([[Konstytucja]] RP 1997, Art. 95-97) (Słownik języka polskiego PWN). | ||
==Organy Sejmu i zakres ich obowiązków== | ==Organy Sejmu i zakres ich obowiązków== | ||
Do organów sejmu możemy zaliczyć (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 9): | Do organów sejmu możemy zaliczyć ([[Regulamin]] Sejmu RP 1992, Art. 9): | ||
* Marszałka Sejmu | * Marszałka Sejmu | ||
* Prezydium Sejmu | * Prezydium Sejmu | ||
* Konwent seniorów | * Konwent seniorów | ||
* Komisję sejmowę | * Komisję sejmowę | ||
<google> | |||
<google>n</google> | |||
===Obowiązki Marszałka Sejmu=== | ===Obowiązki Marszałka Sejmu=== | ||
Marszałek Sejmu jest osobą mającą obowiązek (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 10): | Marszałek Sejmu jest osobą mającą [[obowiązek]] (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 10): | ||
* Stać na straży straży praw, godności oraz powagi Sejmu. | * Stać na straży straży praw, godności oraz powagi Sejmu. | ||
* Reprezentować Sejm. | * Reprezentować Sejm. | ||
Linia 40: | Linia 30: | ||
* Prowadzić spraw z zakresu stosunków z Senatem, zagranicznymi parlamentami, Unią Europejską i innymi instytucjami. | * Prowadzić spraw z zakresu stosunków z Senatem, zagranicznymi parlamentami, Unią Europejską i innymi instytucjami. | ||
* Pomagać posłom w ich obowiązkach. | * Pomagać posłom w ich obowiązkach. | ||
* Ustalać Projekt budżetu kancelarii Sejmu. | * Ustalać [[Projekt]] budżetu kancelarii Sejmu. | ||
* Podejmować inne czynności określone w Regulaminie Sejmu. | * Podejmować inne czynności określone w Regulaminie Sejmu. | ||
===Obowiązki Prezydium Sejmu=== | ===Obowiązki Prezydium Sejmu=== | ||
Do niektórych obowiązków Prezydium Sejmu, w skład którego wchodzą '''Marszałek Sejmu i wicemarszałkowie''' należy (Regulamin Sejmu RP 1992, | Do niektórych obowiązków Prezydium Sejmu, w skład którego wchodzą '''Marszałek Sejmu i wicemarszałkowie''' należy (Regulamin Sejmu RP 1992, art. 11-12): | ||
* ustalenie planu prac Sejmu. | * ustalenie planu prac Sejmu. | ||
* ustalenie tygodni posiedzeń z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. | * ustalenie tygodni posiedzeń z trzymiesięcznym wyprzedzeniem. | ||
Linia 69: | Linia 59: | ||
==Zasady wyboru kandydatów do Sejmu i Senatu== | ==Zasady wyboru kandydatów do Sejmu i Senatu== | ||
Do podstawowych zasad wyboru kandydatów można zaliczyć (Konstytucja RP 1997, Art 99-100, 102): | Do podstawowych zasad wyboru kandydatów można zaliczyć (Konstytucja RP 1997, Art 99-100, 102): | ||
* Partie polityczne oraz wyborcy mają prawo do zgłaszania kandydatów na posłów i senatorów. | * Partie polityczne oraz wyborcy mają [[prawo]] do zgłaszania kandydatów na posłów i senatorów. | ||
* '''Do Sejmu''' może zostać wybrany '''obywatel polski''' posiadający '''prawo wybierania''' i mający w dniu wyborów '''minimum 21 lat'''. | * '''Do Sejmu''' może zostać wybrany '''[[obywatel]] polski''' posiadający '''prawo wybierania''' i mający w dniu wyborów '''minimum 21 lat'''. | ||
* '''Do senatu''' może zostać wybrany '''obywatel polski''', który w dniu wyborów ma '''minimum 30 lat''' oraz posiada '''prawo wybierania'''. | * '''Do senatu''' może zostać wybrany '''obywatel polski''', który w dniu wyborów ma '''minimum 30 lat''' oraz posiada '''prawo wybierania'''. | ||
* Jeśli kandyduje się do Sejmu, to równocześnie nie można kandydować do Senatu i odwrotnie. | * Jeśli kandyduje się do Sejmu, to równocześnie nie można kandydować do Senatu i odwrotnie. | ||
Linia 90: | Linia 80: | ||
==Wybory do Sejmu i Senatu== | ==Wybory do Sejmu i Senatu== | ||
Zgodnie konstytucją Prezydent Rzeczypospolitej zarządza wybory do Sejmu i Senatu. Termin zarządzenia nie może być późniejszy niż '''90 dni przed upływem 4 lat''' od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Same wybory muszą odbyć się w dniu wolnym od pracy przypadającym, '''nie później niż 30 dni''' przed upływem 4 lat kadencji (Konstytucja RP 2007, Art. 98). | Zgodnie konstytucją [[Prezydent]] Rzeczypospolitej zarządza wybory do Sejmu i Senatu. Termin zarządzenia nie może być późniejszy niż '''90 dni przed upływem 4 lat''' od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Same wybory muszą odbyć się w dniu wolnym od pracy przypadającym, '''nie później niż 30 dni''' przed upływem 4 lat kadencji (Konstytucja RP 2007, Art. 98). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Starosta powiatu]]}} — {{i5link|a=[[Rząd]]}} — {{i5link|a=[[Władza wykonawcza]]}} — {{i5link|a=[[Najwyższa Izba Kontroli]]}} — {{i5link|a=[[Służba cywilna]]}} — {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} — {{i5link|a=[[Rada Polityki Pieniężnej]]}} — {{i5link|a=[[Europejski Trybunał Sprawiedliwości]]}} — {{i5link|a=[[Organy ZUS]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Konstytucja | <noautolinks> | ||
* | * Drabik L. (red.) (2019), ''Słownik języka polskiego PWN'', Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa | ||
* ''Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu19970780483 Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483] | |||
* ''Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.'' [https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP19920260185 M.P. 1992 nr 26 poz. 185] | |||
</noautolinks> | |||
[[Kategoria: | [[Kategoria:Organy administracji publicznej]] | ||
{{msg:law}} | {{msg:law}} | ||
{{a|Maciej Polak}} | {{a|Maciej Polak}} | ||
{{#metamaster:description|Władza ustawodawcza to element trójpodziału władzy, który zajmuje się uchwalaniem praw i przepisów obowiązujących w państwie. Dowiedz się więcej na temat tego organu na stronie encyklopedii.}} |
Aktualna wersja na dzień 22:52, 20 lis 2023
Władza ustawodawcza - Element trójpodziału władzy zajmujący się uchwalaniem praw i przepisów, które obowiązują w danym państwie. Określenie to może oznaczać także organ posiadający taką władzę (Słownik języka polskiego PWN).
TL;DR
Władza ustawodawcza w Polsce jest sprawowana przez dwuizbowy parlament - Sejm i Senat. Organami Sejmu są m.in. Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu, Konwent Seniorów i Komisje sejmowe. Sejm i Senat są wybierane na kadencje czteroletnie. Kandydaci do Sejmu i Senatu muszą spełniać określone wymagania, a niektóre osoby są wyłączone z możliwości kandydowania. Wybory do Sejmu i Senatu są zarządzane przez Prezydenta.
Władza ustawodawcza w Polsce
W Rzeczypospolitej Polskiej władzę ustawodawczą sprawuje parlament dwuizbowy w skład, którego wchodzą:
- Sejm (izba niższa), w skład którego wchodzi 460 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych bezpośrednich, proporcjonalnych oraz odbywających się w głosowaniu tajnym.
- Senat (izba wyższa), w skład którego wchodzi 100 senatorów, wybieranych w wyborach powszechnych, bezpośrednich, również w głosowaniu tajnym.
Zwyczajową nazwą dla parlamentu w Polsce jest Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (Konstytucja RP 1997, Art. 95-97) (Słownik języka polskiego PWN).
Organy Sejmu i zakres ich obowiązków
Do organów sejmu możemy zaliczyć (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 9):
- Marszałka Sejmu
- Prezydium Sejmu
- Konwent seniorów
- Komisję sejmowę
Obowiązki Marszałka Sejmu
Marszałek Sejmu jest osobą mającą obowiązek (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 10):
- Stać na straży straży praw, godności oraz powagi Sejmu.
- Reprezentować Sejm.
- Zwoływać Sejm.
- Przewodniczyć obradom Sejmu.
- Czuwać nad pracami Sejmu i jego organami.
- Przewodniczyć obradom Prezydium Sejmu i Konwentowi Seniorów.
- Nadawać bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym, wnioskom, dokumentom, petycją.
- Prowadzić spraw z zakresu stosunków z Senatem, zagranicznymi parlamentami, Unią Europejską i innymi instytucjami.
- Pomagać posłom w ich obowiązkach.
- Ustalać Projekt budżetu kancelarii Sejmu.
- Podejmować inne czynności określone w Regulaminie Sejmu.
Obowiązki Prezydium Sejmu
Do niektórych obowiązków Prezydium Sejmu, w skład którego wchodzą Marszałek Sejmu i wicemarszałkowie należy (Regulamin Sejmu RP 1992, art. 11-12):
- ustalenie planu prac Sejmu.
- ustalenie tygodni posiedzeń z trzymiesięcznym wyprzedzeniem.
- dokonanie wykładni Regulaminu Sejmu.
- koordynowanie działania komisji Sejmowych.
- Podejmowanie innych czynności określonych regulaminem.
Obowiązki Konwentu Seniorów
Konwent Seniorów jest organem opiniującym. Do jego zadań należą przede wszystkim opiniowanie (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 16):
- Projektów planów prac Sejmu
- Projektów posiedzeń i ich terminów.
- Wniosków co do trybu dyskusji nad poszczególnymi punktami posiedzenia Sejmu i wniosków co do wyboru organów przez Sejm.
- Zadań i przebiegu pracy Kancelarii Sejmu.
- Innych spraw przekazanych przez Marszałka lub Prezydium Sejmu.
Obowiązki Komisji sejmowych
Do obowiązków komisji sejmowych należy (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 17):
- przygotowywania i rozpatrywania spraw stanowiących przedmiot prac Sejmu.
- Opiniowanie spraw przekazanych pod ich obrady przez Sejm, Marszałka, lub Prezydium Sejmu.
Kadencja Sejmu i Senatu
Zarówno Sejm jak i Senat wybierane są na kadencje czteroletnie. Za początek kadencji uznaje się pierwsze zebranie Sejmu na posiedzenie. Kadencja Sejmu kończy się w dzień poprzedzający zebranie się Sejmu nowej kadencji (Konstytucja RP 1997, Art. 98).
Zasady wyboru kandydatów do Sejmu i Senatu
Do podstawowych zasad wyboru kandydatów można zaliczyć (Konstytucja RP 1997, Art 99-100, 102):
- Partie polityczne oraz wyborcy mają prawo do zgłaszania kandydatów na posłów i senatorów.
- Do Sejmu może zostać wybrany obywatel polski posiadający prawo wybierania i mający w dniu wyborów minimum 21 lat.
- Do senatu może zostać wybrany obywatel polski, który w dniu wyborów ma minimum 30 lat oraz posiada prawo wybierania.
- Jeśli kandyduje się do Sejmu, to równocześnie nie można kandydować do Senatu i odwrotnie.
Osoby nie mogące kandydować do Sejmu i Senatu
Nie wszyscy obywatele Rzeczypospolitej mogą kandydować do Sejmu i Senatu. Do grona tych osób zaliczamy (Konstytucja RP 1997, Art. 99, 103):
- Prezesa NBP.
- Prezesa NIK.
- Rzecznika Praw Dziecka i jego zastępców.
- Rzecznika Praw Obywatelskich i jego zastępców.
- Osoby z Rady Polityki Pieniężnej i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
- Ambasadorów
- Sędziów
- Prokuratorów
- Urzędników służby cywilnej
- Osoby z niektórych służb mundurowych (policja, wojsko).
- Osoby, które zostały skazane prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności.
- Pracowników niektórych kancelarii rządowych lub zatrudnieniem w administracji rządowej.
Wybory do Sejmu i Senatu
Zgodnie konstytucją Prezydent Rzeczypospolitej zarządza wybory do Sejmu i Senatu. Termin zarządzenia nie może być późniejszy niż 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Same wybory muszą odbyć się w dniu wolnym od pracy przypadającym, nie później niż 30 dni przed upływem 4 lat kadencji (Konstytucja RP 2007, Art. 98).
Władza ustawodawcza — artykuły polecane |
Starosta powiatu — Rząd — Władza wykonawcza — Najwyższa Izba Kontroli — Służba cywilna — Prezes Rady Ministrów — Rada Polityki Pieniężnej — Europejski Trybunał Sprawiedliwości — Organy ZUS |
Bibliografia
- Drabik L. (red.) (2019), Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 30 lipca 1992 r. Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej. M.P. 1992 nr 26 poz. 185
![]() |
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Maciej Polak