Władza ustawodawcza: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Infobox5 upgrade) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
'''[[Władza]] ustawodawcza''' - Element trójpodziału władzy zajmujący się uchwalaniem praw i przepisów, które obowiązują w danym państwie. Określenie to może oznaczać także organ posiadający taką władzę (Słownik języka polskiego PWN). | '''[[Władza]] ustawodawcza''' - Element trójpodziału władzy zajmujący się uchwalaniem praw i przepisów, które obowiązują w danym państwie. Określenie to może oznaczać także organ posiadający taką władzę (Słownik języka polskiego PWN). | ||
Linia 94: | Linia 80: | ||
==Wybory do Sejmu i Senatu== | ==Wybory do Sejmu i Senatu== | ||
Zgodnie konstytucją [[Prezydent]] Rzeczypospolitej zarządza wybory do Sejmu i Senatu. Termin zarządzenia nie może być późniejszy niż '''90 dni przed upływem 4 lat''' od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Same wybory muszą odbyć się w dniu wolnym od pracy przypadającym, '''nie później niż 30 dni''' przed upływem 4 lat kadencji (Konstytucja RP 2007, Art. 98). | Zgodnie konstytucją [[Prezydent]] Rzeczypospolitej zarządza wybory do Sejmu i Senatu. Termin zarządzenia nie może być późniejszy niż '''90 dni przed upływem 4 lat''' od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Same wybory muszą odbyć się w dniu wolnym od pracy przypadającym, '''nie później niż 30 dni''' przed upływem 4 lat kadencji (Konstytucja RP 2007, Art. 98). | ||
{{infobox5|list1={{i5link|a=[[Starosta powiatu]]}} — {{i5link|a=[[Rząd]]}} — {{i5link|a=[[Władza wykonawcza]]}} — {{i5link|a=[[Najwyższa Izba Kontroli]]}} — {{i5link|a=[[Służba cywilna]]}} — {{i5link|a=[[Prezes Rady Ministrów]]}} — {{i5link|a=[[Rada Polityki Pieniężnej]]}} — {{i5link|a=[[Europejski Trybunał Sprawiedliwości]]}} — {{i5link|a=[[Organy ZUS]]}} }} | |||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== |
Wersja z 06:47, 18 lis 2023
Władza ustawodawcza - Element trójpodziału władzy zajmujący się uchwalaniem praw i przepisów, które obowiązują w danym państwie. Określenie to może oznaczać także organ posiadający taką władzę (Słownik języka polskiego PWN).
TL;DR
Władza ustawodawcza w Polsce jest sprawowana przez dwuizbowy parlament - Sejm i Senat. Organami Sejmu są m.in. Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu, Konwent Seniorów i Komisje sejmowe. Sejm i Senat są wybierane na kadencje czteroletnie. Kandydaci do Sejmu i Senatu muszą spełniać określone wymagania, a niektóre osoby są wyłączone z możliwości kandydowania. Wybory do Sejmu i Senatu są zarządzane przez Prezydenta.
Władza ustawodawcza w Polsce
W Rzeczypospolitej Polskiej władzę ustawodawczą sprawuje parlament dwuizbowy w skład, którego wchodzą:
- Sejm (izba niższa), w skład którego wchodzi 460 posłów wybieranych w wyborach powszechnych, równych bezpośrednich, proporcjonalnych oraz odbywających się w głosowaniu tajnym.
- Senat (izba wyższa), w skład którego wchodzi 100 senatorów, wybieranych w wyborach powszechnych, bezpośrednich, również w głosowaniu tajnym.
Zwyczajową nazwą dla parlamentu w Polsce jest Sejm Rzeczypospolitej Polskiej (Konstytucja RP 1997, Art. 95-97) (Słownik języka polskiego PWN).
Organy Sejmu i zakres ich obowiązków
Do organów sejmu możemy zaliczyć (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 9):
- Marszałka Sejmu
- Prezydium Sejmu
- Konwent seniorów
- Komisję sejmowę
Obowiązki Marszałka Sejmu
Marszałek Sejmu jest osobą mającą obowiązek (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 10):
- Stać na straży straży praw, godności oraz powagi Sejmu.
- Reprezentować Sejm.
- Zwoływać Sejm.
- Przewodniczyć obradom Sejmu.
- Czuwać nad pracami Sejmu i jego organami.
- Przewodniczyć obradom Prezydium Sejmu i Konwentowi Seniorów.
- Nadawać bieg inicjatywom ustawodawczym i uchwałodawczym, wnioskom, dokumentom, petycją.
- Prowadzić spraw z zakresu stosunków z Senatem, zagranicznymi parlamentami, Unią Europejską i innymi instytucjami.
- Pomagać posłom w ich obowiązkach.
- Ustalać Projekt budżetu kancelarii Sejmu.
- Podejmować inne czynności określone w Regulaminie Sejmu.
Obowiązki Prezydium Sejmu
Do niektórych obowiązków Prezydium Sejmu, w skład którego wchodzą Marszałek Sejmu i wicemarszałkowie należy (Regulamin Sejmu RP 1992, art. 11-12):
- ustalenie planu prac Sejmu.
- ustalenie tygodni posiedzeń z trzymiesięcznym wyprzedzeniem.
- dokonanie wykładni Regulaminu Sejmu.
- koordynowanie działania komisji Sejmowych.
- Podejmowanie innych czynności określonych regulaminem.
Obowiązki Konwentu Seniorów
Konwent Seniorów jest organem opiniującym. Do jego zadań należą przede wszystkim opiniowanie (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 16):
- Projektów planów prac Sejmu
- Projektów posiedzeń i ich terminów.
- Wniosków co do trybu dyskusji nad poszczególnymi punktami posiedzenia Sejmu i wniosków co do wyboru organów przez Sejm.
- Zadań i przebiegu pracy Kancelarii Sejmu.
- Innych spraw przekazanych przez Marszałka lub Prezydium Sejmu.
Obowiązki Komisji sejmowych
Do obowiązków komisji sejmowych należy (Regulamin Sejmu RP 1992, Art. 17):
- przygotowywania i rozpatrywania spraw stanowiących przedmiot prac Sejmu.
- Opiniowanie spraw przekazanych pod ich obrady przez Sejm, Marszałka, lub Prezydium Sejmu.
Kadencja Sejmu i Senatu
Zarówno Sejm jak i Senat wybierane są na kadencje czteroletnie. Za początek kadencji uznaje się pierwsze zebranie Sejmu na posiedzenie. Kadencja Sejmu kończy się w dzień poprzedzający zebranie się Sejmu nowej kadencji (Konstytucja RP 1997, Art. 98).
Zasady wyboru kandydatów do Sejmu i Senatu
Do podstawowych zasad wyboru kandydatów można zaliczyć (Konstytucja RP 1997, Art 99-100, 102):
- Partie polityczne oraz wyborcy mają prawo do zgłaszania kandydatów na posłów i senatorów.
- Do Sejmu może zostać wybrany obywatel polski posiadający prawo wybierania i mający w dniu wyborów minimum 21 lat.
- Do senatu może zostać wybrany obywatel polski, który w dniu wyborów ma minimum 30 lat oraz posiada prawo wybierania.
- Jeśli kandyduje się do Sejmu, to równocześnie nie można kandydować do Senatu i odwrotnie.
Osoby nie mogące kandydować do Sejmu i Senatu
Nie wszyscy obywatele Rzeczypospolitej mogą kandydować do Sejmu i Senatu. Do grona tych osób zaliczamy (Konstytucja RP 1997, Art. 99, 103):
- Prezesa NBP.
- Prezesa NIK.
- Rzecznika Praw Dziecka i jego zastępców.
- Rzecznika Praw Obywatelskich i jego zastępców.
- Osoby z Rady Polityki Pieniężnej i Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
- Ambasadorów
- Sędziów
- Prokuratorów
- Urzędników służby cywilnej
- Osoby z niektórych służb mundurowych (policja, wojsko).
- Osoby, które zostały skazane prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności.
- Pracowników niektórych kancelarii rządowych lub zatrudnieniem w administracji rządowej.
Wybory do Sejmu i Senatu
Zgodnie konstytucją Prezydent Rzeczypospolitej zarządza wybory do Sejmu i Senatu. Termin zarządzenia nie może być późniejszy niż 90 dni przed upływem 4 lat od rozpoczęcia kadencji Sejmu i Senatu. Same wybory muszą odbyć się w dniu wolnym od pracy przypadającym, nie później niż 30 dni przed upływem 4 lat kadencji (Konstytucja RP 2007, Art. 98).
Władza ustawodawcza — artykuły polecane |
Starosta powiatu — Rząd — Władza wykonawcza — Najwyższa Izba Kontroli — Służba cywilna — Prezes Rady Ministrów — Rada Polityki Pieniężnej — Europejski Trybunał Sprawiedliwości — Organy ZUS |
Bibliografia
- Drabik L. (red.) (2019), Słownik języka polskiego PWN, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. Dz.U. 1997 nr 78 poz. 483
- Regulamin Sejmu RP 1992 Regulamin Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (30 lipca 1992). , Art. 9-12, 16-17
Treść tego artykułu została oparta na aktach prawnych. Zwróć uwagę, że niektóre akty prawne mogły ulec zmianie od czasu publikacji tego tekstu. |
Autor: Maciej Polak