Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami
m (→Cechy lidera: Clean up, replaced: żródło → źródło) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 62: | Linia 62: | ||
* moderowanie współpracy w zespole | * moderowanie współpracy w zespole | ||
* odpowiedzialność za osiągnięcie celu | * odpowiedzialność za osiągnięcie celu | ||
* odpowiedzialność za | * odpowiedzialność za "przedsiębiorczą" realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści | ||
* zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila) | * zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila) | ||
Linia 78: | Linia 78: | ||
|- | |- | ||
|| | || | ||
* ''Tworzenie struktury pracowniczej'' | * ''Tworzenie struktury pracowniczej'' - delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany | ||
* ''Budżetowanie'' | * ''Budżetowanie'' - alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów | ||
* ''Planowanie'' | * ''Planowanie'' - tworzenie określonych etapów zmian | ||
* ''Kontrola i rozwiązywanie problemów'' | * ''Kontrola i rozwiązywanie problemów'' - ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy | ||
|| | || | ||
* ''Określanie kierunku zmian'' | * ''Określanie kierunku zmian'' - tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji | ||
* ''Obsadzanie pracowników'' | * ''Obsadzanie pracowników'' - komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera | ||
* ''Motywowanie i inspirowanie do zmian'' | * ''Motywowanie i inspirowanie do zmian'' - zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację | ||
|} | |} | ||
<small>Źródło: Balcerek A., (2008)</small> | <small>Źródło: Balcerek A., (2008)</small> | ||
Linia 93: | Linia 93: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
<noautolinks> | <noautolinks> | ||
* Balcerek A., (2008), ''Od zarządzania do przywództwa'', | * Balcerek A., (2008), ''Od zarządzania do przywództwa'', "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 3-4 | ||
* Gadomska-Lila K., (2017), [https://dbc.wroc.pl/Content/37266/PDF/Gadomska-Lila_Rola_Lidera_w_Budowaniu_Potencjaly_Zespoly_2017.pdf ''Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian'' | * Gadomska-Lila K., (2017), [https://dbc.wroc.pl/Content/37266/PDF/Gadomska-Lila_Rola_Lidera_w_Budowaniu_Potencjaly_Zespoly_2017.pdf ''Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian]'', Publishing House of Wroclaw University of Economics | ||
* Głowienka W. (2021), [https://ziwgib.ahe.lodz.pl/pl/system/files/ZIwGiB_32_e-book_GLOWIENKA.pdf | * Głowienka W. (2021), [https://ziwgib.ahe.lodz.pl/pl/system/files/ZIwGiB_32_e-book_GLOWIENKA.pdf ''Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi]'', "Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie", nr 1(32) | ||
* Kopacka P. (2015), [https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/32019/129-142%20Kopacka.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym'' | * Kopacka P. (2015), [https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/32019/129-142%20Kopacka.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym]'', Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego | ||
* "Słownik języka polskiego PWN" (2022), [https://sjp.pwn.pl/sjp/lider;2478386.html ''Lider’'' | * "Słownik języka polskiego PWN" (2022), [https://sjp.pwn.pl/sjp/lider;2478386.html ''Lider’]'' | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | [[Kategoria:Zarządzanie projektami]] | ||
Wersja z 14:20, 2 lis 2023
Lider zespołu |
---|
Polecane artykuły |
Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.
Nie należy jednak zapominać o tym, że zespół wykonuje zadania pod czujnym okiem lidera zespołu. Jednakże, każda jednostka jest odpowiedzialna za swoją część projektu, a każde potknięcia bądź nieodpowiedzialności mają wpływ na efekty końcowe. Lider oraz zespół muszą współpracować, aby osiągnąć założone cele.
Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to
- przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
- zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
- czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
- przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)
TL;DR
Lider zespołu ma za zadanie wspierać, pomagać i inspirować zespół, a także przewodzić mu i dbać o rozwój umiejętności pracowników. Dobry lider powinien mieć cechy takie jak asertywność, budowanie relacji, dobra organizacja, empatia czy komunikacja. Lider a manager mają różne zadania, ale oba są niezbędne w skutecznym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Współczesne przedsiębiorstwo musi mieć lidera, który będzie motywował i inspirujący do zmian.
Cechy lidera
Dobry lider to taki, który docenia i szanuje swoich współpracowników. Motywuje ich do efektywnej pracy oraz ma wszelkie predyspozycje do efektywnego zarządzania zespołem. Jako źródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:
- Asertywność
- Budowanie relacji
- Dobra organizacja
- Doświadczenie
- Empatia
- Entuzjazm
- Komunikacja
- Kreatywność
- Odpowiedzialność
- Otwartość
- Pokora
- Uczciwość
- Wiedza (W. Główienka)
"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale nie potrafi komunikować się z grupą nie osiągnie sukcesu" (P. Kopacka).
Zadania lidera zespołu w literaturze
Smith, Katzenbach (1993)
- podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
- budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
- rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
- utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
- zapewnienie swobody działania
- wykonywanie realnej pracy (K. Gadomska-Lila)
Hackman (red.) (2002)
- tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
- tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
- wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring) (K. Gadomska-Lila)
Gellert, Nowak (2008)
- moderowanie współpracy w zespole
- odpowiedzialność za osiągnięcie celu
- odpowiedzialność za "przedsiębiorczą" realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
- zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)
Adler, Heckscher, Prusak (2012)
- zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
- przestrzeganie etyki kontrybucji
- tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
- zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)
Lider a manager
Zarządzanie managera | Przywództwo lidera |
---|---|
|
|
Źródło: Balcerek A., (2008)
Współczesne przedsiębiorstwo, aby skutecznie radzić sobie ze zmianami, musi posiadać w swoich szeregach lidera zespołu. Lider inspiruje i motywuje pracowników do spełnienia określonej wizji zmiany (A. Balcerek, s. 52).
Bibliografia
- Balcerek A., (2008), Od zarządzania do przywództwa, "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 3-4
- Gadomska-Lila K., (2017), Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian, Publishing House of Wroclaw University of Economics
- Głowienka W. (2021), Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi, "Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie", nr 1(32)
- Kopacka P. (2015), Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym, Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego
- "Słownik języka polskiego PWN" (2022), Lider’
Autor: Katarzyna Michalczyk