Lider zespołu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (→‎Cechy lidera: Clean up, replaced: żródło → źródło)
m (Czyszczenie tekstu)
Linia 62: Linia 62:
* moderowanie współpracy w zespole
* moderowanie współpracy w zespole
* odpowiedzialność za osiągnięcie celu
* odpowiedzialność za osiągnięcie celu
* odpowiedzialność za „przedsiębiorczą” realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
* odpowiedzialność za "przedsiębiorczą" realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
* zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)
* zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)


Linia 78: Linia 78:
|-
|-
||
||
* ''Tworzenie struktury pracowniczej'' delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany
* ''Tworzenie struktury pracowniczej'' - delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany
* ''Budżetowanie'' alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów
* ''Budżetowanie'' - alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów
* ''Planowanie'' tworzenie określonych etapów zmian
* ''Planowanie'' - tworzenie określonych etapów zmian
* ''Kontrola i rozwiązywanie problemów'' ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy
* ''Kontrola i rozwiązywanie problemów'' - ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy
||
||
* ''Określanie kierunku zmian'' tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji
* ''Określanie kierunku zmian'' - tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji
* ''Obsadzanie pracowników'' komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera
* ''Obsadzanie pracowników'' - komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera
* ''Motywowanie i inspirowanie do zmian'' zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację
* ''Motywowanie i inspirowanie do zmian'' - zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację
|}
|}
<small>Źródło: Balcerek A., (2008)</small>
<small>Źródło: Balcerek A., (2008)</small>
Linia 93: Linia 93:
==Bibliografia==
==Bibliografia==
<noautolinks>
<noautolinks>
* Balcerek A., (2008), ''Od zarządzania do przywództwa'', „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 3-4
* Balcerek A., (2008), ''Od zarządzania do przywództwa'', "Zarządzanie Zasobami Ludzkimi", nr 3-4
* Gadomska-Lila K., (2017), [https://dbc.wroc.pl/Content/37266/PDF/Gadomska-Lila_Rola_Lidera_w_Budowaniu_Potencjaly_Zespoly_2017.pdf ''Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian''], Publishing House of Wroclaw University of Economics
* Gadomska-Lila K., (2017), [https://dbc.wroc.pl/Content/37266/PDF/Gadomska-Lila_Rola_Lidera_w_Budowaniu_Potencjaly_Zespoly_2017.pdf ''Rola lidera w budowaniu potencjału zespołu do zmian]'', Publishing House of Wroclaw University of Economics
* Głowienka W. (2021), [https://ziwgib.ahe.lodz.pl/pl/system/files/ZIwGiB_32_e-book_GLOWIENKA.pdf ''Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi''], "Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie", nr 1(32)
* Głowienka W. (2021), [https://ziwgib.ahe.lodz.pl/pl/system/files/ZIwGiB_32_e-book_GLOWIENKA.pdf ''Rola lidera w zarządzaniu zasobami ludzkimi]'', "Zarządzanie innowacyjne w gospodarce i biznesie", nr 1(32)
* Kopacka P. (2015), [https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/32019/129-142%20Kopacka.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym''], Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego
* Kopacka P. (2015), [https://dspace.uni.lodz.pl/bitstream/handle/11089/32019/129-142%20Kopacka.pdf?sequence=1&isAllowed=y ''Rola lidera w efektywnym zarządzaniu zespołem projektowym]'', Repozytorium Uniwersytetu Łódzkiego
* "Słownik języka polskiego PWN" (2022), [https://sjp.pwn.pl/sjp/lider;2478386.html ''Lider’'']
* "Słownik języka polskiego PWN" (2022), [https://sjp.pwn.pl/sjp/lider;2478386.html ''Lider’]''
</noautolinks>
</noautolinks>
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]
[[Kategoria:Zarządzanie projektami]]



Wersja z 14:20, 2 lis 2023

Lider zespołu
Polecane artykuły

Lider zespołu to osoba, która swoimi działaniami, wspiera oraz pomaga w rozwoju zespołu. Jego główną rolą jest przewodzenie zespołowi, pomoc w codziennych zadaniach oraz dbanie o zwiększenie umiejętności pracowników. Lider inspiruje również każdego do ciągłego doskonalenia.

Nie należy jednak zapominać o tym, że zespół wykonuje zadania pod czujnym okiem lidera zespołu. Jednakże, każda jednostka jest odpowiedzialna za swoją część projektu, a każde potknięcia bądź nieodpowiedzialności mają wpływ na efekty końcowe. Lider oraz zespół muszą współpracować, aby osiągnąć założone cele.

Zgodnie z definicją Słownika Języka Polskiego lider to

  • przywódca partii politycznej, związku zawodowego lub innych organizacji społecznych
  • zawodnik lub zespół zawodników, który wysunął się na czoło wyścigu lub tabeli rozgrywek
  • czołowy członek zespołu muzycznego, piszący teksty i muzykę do piosenek
  • przedsiębiorstwo zajmujące czołowe miejsce w produkcji i sprzedaży wyrobów z danej dziedziny (SJP PWN)

TL;DR

Lider zespołu ma za zadanie wspierać, pomagać i inspirować zespół, a także przewodzić mu i dbać o rozwój umiejętności pracowników. Dobry lider powinien mieć cechy takie jak asertywność, budowanie relacji, dobra organizacja, empatia czy komunikacja. Lider a manager mają różne zadania, ale oba są niezbędne w skutecznym zarządzaniu przedsiębiorstwem. Współczesne przedsiębiorstwo musi mieć lidera, który będzie motywował i inspirujący do zmian.

Cechy lidera

Dobry lider to taki, który docenia i szanuje swoich współpracowników. Motywuje ich do efektywnej pracy oraz ma wszelkie predyspozycje do efektywnego zarządzania zespołem. Jako źródło sukcesu lidera wyznacza się zestaw cech, dzięki którym jest on w stanie pełnić swoją rolę lepiej:

  • Asertywność
  • Budowanie relacji
  • Dobra organizacja
  • Doświadczenie
  • Empatia
  • Entuzjazm
  • Komunikacja
  • Kreatywność
  • Odpowiedzialność
  • Otwartość
  • Pokora
  • Uczciwość
  • Wiedza (W. Główienka)

"Lider, który posiada wszelkie kwalifikacje do zarządzania projektem, ale nie potrafi komunikować się z grupą nie osiągnie sukcesu" (P. Kopacka).

Zadania lidera zespołu w literaturze

Smith, Katzenbach (1993)

  • podtrzymywanie znaczenia i aktualności celów oraz podejścia do działania
  • budowanie zaangażowania i wzajemnego zaufania
  • rozwijanie umiejętności członków zespołu, troska o różnorodność
  • utrzymywanie kontaktów z otoczeniem zewnętrznym i eliminowanie przeszkód
  • zapewnienie swobody działania
  • wykonywanie realnej pracy (K. Gadomska-Lila)

Hackman (red.) (2002)

  • tworzenie warunków do efektywnej pracy zespołu (jasne zadania i zasoby niezbędne do ich wykonania)
  • tworzenie i utrzymanie zespołu jako jednostki organizacji osiągającej wyniki (dobór osób o odpowiednich umiejętnościach i potencjale, troska o różnorodność zespołu)
  • wspieranie zespołu w drodze do sukcesu (coaching, mentoring) (K. Gadomska-Lila)

Gellert, Nowak (2008)

  • moderowanie współpracy w zespole
  • odpowiedzialność za osiągnięcie celu
  • odpowiedzialność za "przedsiębiorczą" realizację projektu, poszukiwanie wraz z zespołem rozwiązań, w których jest najlepszy stosunek nakładu do korzyści
  • zarządzanie realizacją konkretnego projektu (K. Gadomska-Lila)

Adler, Heckscher, Prusak (2012)

  • zdefiniowanie wspólnego celu i wypracowanie go
  • przestrzeganie etyki kontrybucji
  • tworzenie procesów, które pozwalają ludziom realizować wspólnie elastyczne, ale uporządkowane projekty
  • zbudowanie systemu, w którym współpraca jest ceniona i nagradzana (K. Gadomska-Lila)

Lider a manager

Lider a manager
Zarządzanie managera Przywództwo lidera
  • Tworzenie struktury pracowniczej - delegowanie uprawnień i odpowiedzialności, dostarczanie procedur pomagających w realizacji zamierzonych celów, a także wprowadzanie systemów monitorujących zmiany
  • Budżetowanie - alokacja zasobów przy wprowadzaniu nowych systemów
  • Planowanie - tworzenie określonych etapów zmian
  • Kontrola i rozwiązywanie problemów - ocena sytuacji, a następnie planowanie oraz organizowanie, aby rozwiązać zaistniałe problemy
  • Określanie kierunku zmian - tworzenie wizji przyszłości w kwestii organizacji, tworzenie strategii organizacji
  • Obsadzanie pracowników - komunikacja bezpośrednia, tworzenie grupy osób, która będzie działała na rzecz wizji stworzonej przez lidera
  • Motywowanie i inspirowanie do zmian - zachęcanie pracowników do podejmowania indywidualnych decyzji, bez myślenia w odniesieniu do procedur i reguł dopasowanych pod całą organizację

Źródło: Balcerek A., (2008)

Współczesne przedsiębiorstwo, aby skutecznie radzić sobie ze zmianami, musi posiadać w swoich szeregach lidera zespołu. Lider inspiruje i motywuje pracowników do spełnienia określonej wizji zmiany (A. Balcerek, s. 52).

Bibliografia


Autor: Katarzyna Michalczyk