Jean Piaget: Różnice pomiędzy wersjami
m (cleanup bibliografii i rotten links) |
m (Czyszczenie tekstu) |
||
Linia 34: | Linia 34: | ||
==Typy sprawiedliwości według J. Piageta== | ==Typy sprawiedliwości według J. Piageta== | ||
Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci: | Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci: | ||
* sprawiedliwość retrybutywna | * sprawiedliwość retrybutywna - sankcje za popełniane błędy. Sankcje ekspiacyjną (bicie) z przymusu wymierzana za złamanie zasad i sankcję przez odwzajemnianie ([[nagana]]) - wyjaśnienie jednostce karanej przez osobę z autorytetem konsekwencji łamania reguł, | ||
* sprawiedliwość dystrybutywna | * sprawiedliwość dystrybutywna - sprawiedliwy podział dóbr skrupulatnej równości. | ||
==Najważniejsze pojęcia Piageta== | ==Najważniejsze pojęcia Piageta== | ||
''[[Asymilacja]]'' | ''[[Asymilacja]]'' - modyfikacja i dostosowanie świeżej informacji do znanych schematów, połączona jest z trwałymi stereotypami i logicznych nowych związków ze znaną rzeczywistością. | ||
''Akomodacja'' - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości. | ''Akomodacja'' - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości. | ||
Linia 56: | Linia 56: | ||
* Świątek B. (2017) ''[https://www.pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-44.pdf#page=141 Możliwości rozbudzania myślenia krytycznego w edukacji wczesnoszkolnej]'', ''Zeszyty pedagogiczno-medyczne'', nr 5, s. 139 | * Świątek B. (2017) ''[https://www.pracenaukowe.wwszip.pl/prace/prace-naukowe-44.pdf#page=141 Możliwości rozbudzania myślenia krytycznego w edukacji wczesnoszkolnej]'', ''Zeszyty pedagogiczno-medyczne'', nr 5, s. 139 | ||
</noautolinks> | </noautolinks> | ||
[[Kategoria:Socjologia]] | [[Kategoria:Socjologia]] | ||
[[Kategoria:Psychologia]] | [[Kategoria:Psychologia]] | ||
Linia 62: | Linia 61: | ||
{{a| Karolina Fasuga}} | {{a| Karolina Fasuga}} | ||
{{#metamaster:description|Jean Piaget | {{#metamaster:description|Jean Piaget - szwajcarski biolog, psycholog, pedagog i filozof. Jego badania nad rozwojem poznawczym dzieci miały ogromny wpływ na psychologię rozwojową.}} |
Wersja z 13:57, 2 lis 2023
Jean Piaget |
---|
Polecane artykuły |
'Jean Piaget' to szwajcarski biolog, psycholog, pedagog, a także filozof, urodził się 9 sierpnia 1896 roku w Neuchatel, odszedł 1980 roku w Genawie. Piaget zasłynął w charakterze psychologa XX wieku badającego koncepcje poznawczą dzieci (M. Białecka-Pikul i in. 2011, s. 27). Autor przedstawił badania na podstawie psychologicznych oraz historyczno-krytycznej analizy myśli naukowej, analizował rozwijanie myślenia (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47). Wskazał czynną skłonność dziecka do postrzegania środowiska otaczającego. Z punktu widzenia Piageta każdy człowiek w tym również dziecko, musi adaptować do ciągłych zmian, jakie nieustannie występują w otoczeniu (E. Śmiechowska-Petrovskij 2016, s. 47).
Piaget przedstawił cztery fazy rozwoju poznania świeżych umiejętności (A. Kurczewska 2016, s. 78). Na podstawie obserwacji i badań doszedł do wniosku, iż wszystkie dzieci przechodzą przez jednakowe fazy odkryć świata, wykonują błędy i docierają do jednakowych koncepcji.
TL;DR
Jean Piaget był szwajcarskim psychologiem i pedagogiem, który badał rozwój poznawczy dzieci. Przedstawił cztery fazy rozwoju, w których dzieci odkrywają świat i zdobywają nowe umiejętności. Piaget opisał także moralne i sprawiedliwe podejście dzieci oraz wprowadził kluczowe pojęcia, takie jak asymilacja, akomodacja, konstruktywizm i schemat. Jego badania miały duże znaczenie dla psychologii rozwojowej.
Koncepcja rozwoju Jeana Piageta
Piaget przedstawił następujące fazy rozwoju (A. Giddens 2012, s. 325):
- faza 1 - stadium sensoryczno-motoryczne (od 0 do 2 roku życia) - niemowlę poznaje świat przez dotykanie i przyswojenie przedmiotu. Dziecko uczy się odróżniać człowieka od rzeczy. Koniec stadium występuje, gdy niemowlę pojmuje, że jego otoczenie ma swoiste i trwałe właściwości.
- faza 2 - stadium przedoperacyjne (od 2 do 7 roku życia) - okres uczenia się posługiwania językiem, dzieci stosują słowa do tytułowania przedmiotów. Pojawia się myślenie egocentryczne opierające się na dostrzeganiu przedmiotów sytuacji otaczających jedynie z własnej wizji (K. Ornacka 2013, s. 103). Brak spostrzegania percypowania przedmiotu w innym świetle.
- faza 3 - stadium operacji konkretnych (od 7 do 11 roku życia) - dzieci próbują stopniowo opanowywać abstrakcyjne pojęcia. Myślenie jest coraz mniej egocentryczne. Rozumienie dziecka opiera się na fizycznym spojrzeniu na otaczający świat, brak zrozumienia hipotetycznych zdarzeń.
- faza 4 - stadium operacji formalnych (od 11 do dorosłości) - rozpoznawanie niezwykle abstrakcyjnych pojęć i hipotetycznych inicjatyw. Stając przed trudnościami potrafią uwzględnić wszystkie potencjalne metody wyjścia, analizują je, aby dostrzec prawidłowych rozwiązań. Nie wszystkie jednostki przechodzą przez ostatnie stadium, które jest zależne w dużej mierze od mechanizmu kształcenia w placówkach edukacyjnych.
Podejście moralne według J. Piageta
Jean Piaget opisuje znaczenie procesów poznawczych dzieci umożliwiające tworzenie i organizowanie struktury myślenia oraz działania. Dziecko postrzegane jest jako moralny filozof biorący aktywny udział w budowaniu sposobów myślenia o tym co dobre a co złe (N.D. Czyżowska 2018, s. 30). W procesie rozwojowym dokonywane są coraz bardziej użyteczne i złożone operacje poznawcze jednostki. Piaget podkreśla dwa typy rozumowania moralnego odbiegające odmiennym znaczeniem pojmowania takich kwestii jak uczciwość, szacunek oraz kara. Rozwój moralny określany jest, jako przechodzenie od moralności heteronomicznej, w której charakterystyczne jest przyporządkowanie autorytetom i zasadom ze względu na obawę przed karą, do moralności autonomicznej, która składa się z wspólnego szacunku, równości oraz uczciwości przyswajanej jako przestrzeganie wspólnie sprecyzowanych zasad, które równocześnie stają się zasadami samej jednostki. Wartością szczególną w rozwoju moralnym dzieci odgrywa grupa rówieśnicza opierająca się na wzajemnym szacunku i równości w znacznym stopniu przyczyniająca się do przechodzenia w kierunku autonomii moralnej (N.D. Czyżowska 2018, s. 31).
Typy sprawiedliwości według J. Piageta
Sprawiedliwość to jedno z najistotniejszych odczuć moralnych. Jean Piageta przeprowadził badania i ukazał rozwój pojęcia sprawiedliwości u dzieci:
- sprawiedliwość retrybutywna - sankcje za popełniane błędy. Sankcje ekspiacyjną (bicie) z przymusu wymierzana za złamanie zasad i sankcję przez odwzajemnianie (nagana) - wyjaśnienie jednostce karanej przez osobę z autorytetem konsekwencji łamania reguł,
- sprawiedliwość dystrybutywna - sprawiedliwy podział dóbr skrupulatnej równości.
Najważniejsze pojęcia Piageta
Asymilacja - modyfikacja i dostosowanie świeżej informacji do znanych schematów, połączona jest z trwałymi stereotypami i logicznych nowych związków ze znaną rzeczywistością.
Akomodacja - pociąg modyfikacji i przystosowania znanych schematów do świeżej informacji, skutkuje podważenie stereotypów wprowadzającą nową percepcje rzeczywistości.
Konstruktywizm - teoria rozwojowo-poznawcza przez intensywne tworzenie uczącego. Dziecko odgrywa aktywny udział w konstruowaniu odmiennych modeli rzeczywistości. To metoda stawiania założonych hipotez i przedstawiania oczekiwań przeglądanych w systemie poznawania, gdzie powstają wadliwe pojęcia. Według Piageta tworzenie wadliwych pojęć powoduje rozwijanie umysłu dziecka przez skłanianie do poszukiwania wyjaśnień i samoistne kreowanie wiedzą.
Schemat - budowanie wewnętrznych struktur poznawczych stanowiący część tworzenia i rekonstruowania wiedzy umożliwiający jednostce intelektualnej przystosowanie się oraz organizowanie otoczenia.
Bibliografia
- Białecka-Pikul M. (red.) (2011), Wczesne dzieciństwo, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 27
- Czyżowska N.D. (2018), Edukacja moralna czyli o sposobach wspierania rozwoju moralnego uczniów, Fides et Ratio, nr 34, s. 30-31
- Giddens A. (2012), Socjologia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 325
- Kurszewska A. (2016), Entrepreneurship EducationWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 78
- Szczygieł M. (2017), Konstruktywizm Jeana Piageta i koncepcja zmysłu liczby a edukacja matematyczna, Edukacja, nr 1, s. 8-9
- Śmiechowska-Petrovskij E. (red.) (2016), Dzieci z trudnościami adaptacyjnymi w młodszym wieku, Wydawnictwo Naukowe UKSW, Warszawa, s. 78
- Świątek B. (2017) Możliwości rozbudzania myślenia krytycznego w edukacji wczesnoszkolnej, Zeszyty pedagogiczno-medyczne, nr 5, s. 139
Autor: Karolina Fasuga