Efekt uboczny: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
m (Dodanie MetaData Description)
m (cleanup bibliografii i rotten links)
Linia 13: Linia 13:
</ul>
</ul>
}}
}}
'''Efekt uboczny''' jest nieplanowanym rezultatem, który pojawia się jako efekt celowego działania lub decyzji podejmowanych przez kierowników. W zarządzaniu organizacjami oznacza to, że działania realizowane przez pracowników lub decyzje podejmowane przez kierownictwo mają nieoczekiwane konsekwencje. Zagadnienie efektów ubocznych najczęściej rozpatrywane jest z medycznego punktu widzenia, gdzie analizie poddaje się efekty uboczne różnego rodzaju procedur medycznych czy środków farmakologicznych.
'''Efekt uboczny''' jest nieplanowanym rezultatem, który pojawia się jako efekt celowego działania lub decyzji podejmowanych przez kierowników. W zarządzaniu organizacjami oznacza to, że działania realizowane przez pracowników lub decyzje podejmowane przez kierownictwo mają nieoczekiwane konsekwencje. Zagadnienie efektów ubocznych najczęściej rozpatrywane jest z medycznego punktu widzenia, gdzie analizie poddaje się efekty uboczne różnego rodzaju procedur medycznych czy środków farmakologicznych.


==Przykłady z obszaru zarządzania==
==Przykłady z obszaru zarządzania==
Linia 44: Linia 44:


==Bibliografia==
==Bibliografia==
* Ziarko, J., Walas-Trębacz, J. (red.). (2010). ''[https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/13786/ZIARKO_WALAS-TREBACZ_Podstawy_zarzadzania_kryzysowego_cz1_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y Podstawy zarządzania kryzysowego cz. I: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej]''. Oficyna Wydawnicza AFM Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Sp. z oo.
<noautolinks>
* Zaręba, M. ''Współczesna filozofia działania: działania o podwójnym skutku'' 3800-WFD21-S.
* Dukiewicz, Tomasz, and Henryk Spustek. ''Informacja w zarządzaniu strategicznym.'' Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska 92 (2016): 61-71
* Dukiewicz, Tomasz, and Henryk Spustek. ''[https://www.infona.pl/resource/bwmeta1.element.baztech-f32c64ea-012c-4e92-b34d-7c98b4b4a47f/content/partDownload/43a9ecd6-2c98-3cff-ba22-1dbedbd74e21 Informacja w zarządzaniu strategicznym.]'' Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska 92 (2016): 61-71.
* Zaręba, M. ''Współczesna filozofia działania: działania o podwójnym skutku'' 3800-WFD21-S
* Ziarko, J., Walas-Trębacz, J. (red.). (2010). ''[https://repozytorium.ka.edu.pl/bitstream/handle/11315/13786/ZIARKO_WALAS-TREBACZ_Podstawy_zarzadzania_kryzysowego_cz1_2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y Podstawy zarządzania kryzysowego cz. I: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej]''. Oficyna Wydawnicza AFM Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Sp. z oo
</noautolinks>


[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]
[[Kategoria:Pojęcia podstawowe]]

Wersja z 21:57, 27 paź 2023

Efekt uboczny
Polecane artykuły

Efekt uboczny jest nieplanowanym rezultatem, który pojawia się jako efekt celowego działania lub decyzji podejmowanych przez kierowników. W zarządzaniu organizacjami oznacza to, że działania realizowane przez pracowników lub decyzje podejmowane przez kierownictwo mają nieoczekiwane konsekwencje. Zagadnienie efektów ubocznych najczęściej rozpatrywane jest z medycznego punktu widzenia, gdzie analizie poddaje się efekty uboczne różnego rodzaju procedur medycznych czy środków farmakologicznych.

Przykłady z obszaru zarządzania

Przykłady efektu ubocznego z obszaru zarządzania organizacjami:

  • Wprowadzenie systemu motywacyjnego opartego na premiach finansowych, który miał zwiększyć produktywność pracowników, ale jednocześnie spowodował zwiększenie napięcia między nimi.
  • Przeniesienie produkcji do tańszych krajów, aby obniżyć koszty, spowodowało utratę pracy przez pracowników w kraju macierzystym.
  • Wprowadzenie nowych technologii, które miały usprawnić procesy, jednocześnie spowodowały trudności dla pracowników w nauce nowych umiejętności.

Skutki efektów ubocznych

Pozytywne efekty uboczne decyzji to te, które przynoszą korzyści dla organizacji i jej interesariuszy, takie jak wzrost zysku, poprawa jakości usług czy zwiększenie zadowolenia klientów. Natomiast negatywne efekty uboczne decyzji to te, które powodują szkody dla organizacji i jej interesariuszy, takie jak obniżenie morale pracowników, utrata klientów czy negatywny wpływ na środowisko.

Ograniczanie negatywnych skutków efektów ubocznych

Aby minimalizować skutki efektów ubocznych w obszarze podejmowania decyzji, należy przestrzegać kilku zasad:

  • Analizować skutki decyzji na różnych poziomach organizacji oraz ich wpływ na różne grupy interesariuszy, takie jak pracownicy, klienci, kontrahenci czy społeczność lokalną.
  • Wdrażać zmiany wynikające z decyzji stopniowo, tak aby mieć czas na monitorowanie i korygowanie ewentualnych negatywnych skutków.
  • Współpracować z interesariuszami, słuchać ich opinii i wykorzystywać ich wiedzę, aby mieć pełniejszy obraz potencjalnych skutków decyzji.
  • Monitorować skutki decyzji i reagować na pojawiające się problemy, w razie potrzeby wprowadzać korekty.
  • Opracowywać scenariusze awaryjne i przygotowywać plany działania na wypadek negatywnych skutków decyzji.
  • Wdrażać systemy i procesy organizacyjne, które pozwalają na łatwe korygowanie działań i decyzji, celów i planów, narzędzi i zasobów.
  • Regularnie analizować i oceniać skuteczność podejmowanych działań i na tej podstawie dokonywać dalszych zmian.

Wykorzystanie pozytywnych skutków efektów ubocznych

Efekty uboczne przynoszące skutki pozytywne powinny być identyfikowane, monitorowane a następnie wykorzystywane do celów korygowania działań i decyzji kierownictwa. Kierownik powinien w związku z tym:

  • Analizować korzystne skutki decyzji na różnych poziomach organizacji oraz ich wpływ na różne grupy interesariuszy, takie jak pracownicy, klienci, kontrahenci czy społeczność lokalną.
  • Stale monitorować skutki podejmowanych decyzji i działań oraz wykorzystywać szanse wynikające z korzystnych efektów ubocznych.
  • Współpracować z interesariuszami, słuchać ich opinii i wykorzystywać ich wiedzę, aby mieć pełniejszy obraz potencjalnych skutków decyzji.
  • Opracowywać plany działania na wypadek nieoczekiwanych pozytywnych rezultatów podejmowanych działań czy decyzji.
  • Wdrażać systemy i procesy organizacyjne, które pozwalają na szybkie reagowanie na pojawiające się szanse i okazje.

Bibliografia

  • Dukiewicz, Tomasz, and Henryk Spustek. Informacja w zarządzaniu strategicznym. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie/Politechnika Śląska 92 (2016): 61-71
  • Zaręba, M. Współczesna filozofia działania: działania o podwójnym skutku 3800-WFD21-S
  • Ziarko, J., Walas-Trębacz, J. (red.). (2010). Podstawy zarządzania kryzysowego cz. I: Zarządzanie kryzysowe w administracji publicznej. Oficyna Wydawnicza AFM Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne Sp. z oo

Autor: Krzysztof Woźniak