Rozszerzanie zakresu pracy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.) |
m (Dodanie MetaData Description) |
||
Linia 43: | Linia 43: | ||
{{a|Grzegorz Jarzynka}} | {{a|Grzegorz Jarzynka}} | ||
[[Kategoria:Metody i techniki ZZL]] | [[Kategoria:Metody i techniki ZZL]] | ||
{{#metamaster:description|Rozszerzanie zakresu pracy - metoda polegająca na powiększeniu zakresu czynności i umożliwieniu pracownikowi autoregulacji rytmu pracy. Zalety to eliminacja negatywnych skutków podziału pracy i wzrost zaangażowania pracowników. Wady to brak zaspokojenia potrzeb wyższego rzędu.}} |
Wersja z 10:07, 13 paź 2023
Rozszerzanie zakresu pracy |
---|
Polecane artykuły |
Rozszerzanie zakresu pracy - przeciwieństwo upraszczania pracy (rozumiane mylnie jako wzbogacanie pracy)
Sposoby:
- Powiększenie zakresu wykonywanych czynności poprzez scalenie kilku dotychczas wykonywanych na różnych stanowiskach czynności i powierzeniu ich pojedynczemu wykonawcy na 1 stanowisku, a także umożliwienie pracownikowi autoregulacji rytmu pracy.
- Przez dodanie do prostych czynności podstawowych dla danego stanowiska czynności pomocniczych - konserwacji urządzenia, drobnych napraw, czynności obsługi organizacyjnej, itp.
- Przez dodanie do wykonywanych czynności takich, dzięki którym pracownik będzie mógł wykazać się odpowiedzialnością (samokontrola przy jakości i ilości, gdy widać efekty końcowe).
Etapy:
- Rozpoznanie możliwości i zasadności rozszerzenia pracy.
- Ustalenie stanowisk na których wykonywane zadania zostaną rozszerzone.
- Zaprojektowanie nowej organizacji pracy.
- Przeszkolenie wykonawców / pracowników
- Wprowadzenie nowej organizacji w życie wraz z zanikającą kontrolą
Zalety rozszerzania pracy:
- Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy
- Wydłużenie cyklu pracy
- Możliwość odpowiedzialności (przeciw działanie monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika
- Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników
Wady rozszerzania pracy
- Brak zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu
Bibliografia
- Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999
- T. Lucey " Management Information Systems", Poznań 2003
Autor: Grzegorz Jarzynka