Rozszerzanie zakresu pracy: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
(LinkTitles.)
m (Dodanie MetaData Description)
Linia 43: Linia 43:
{{a|Grzegorz Jarzynka}}
{{a|Grzegorz Jarzynka}}
[[Kategoria:Metody i techniki ZZL]]
[[Kategoria:Metody i techniki ZZL]]
{{#metamaster:description|Rozszerzanie zakresu pracy - metoda polegająca na powiększeniu zakresu czynności i umożliwieniu pracownikowi autoregulacji rytmu pracy. Zalety to eliminacja negatywnych skutków podziału pracy i wzrost zaangażowania pracowników. Wady to brak zaspokojenia potrzeb wyższego rzędu.}}

Wersja z 10:07, 13 paź 2023

Rozszerzanie zakresu pracy
Polecane artykuły


Rozszerzanie zakresu pracy - przeciwieństwo upraszczania pracy (rozumiane mylnie jako wzbogacanie pracy) Sposoby:

  1. Powiększenie zakresu wykonywanych czynności poprzez scalenie kilku dotychczas wykonywanych na różnych stanowiskach czynności i powierzeniu ich pojedynczemu wykonawcy na 1 stanowisku, a także umożliwienie pracownikowi autoregulacji rytmu pracy.
  2. Przez dodanie do prostych czynności podstawowych dla danego stanowiska czynności pomocniczych - konserwacji urządzenia, drobnych napraw, czynności obsługi organizacyjnej, itp.
  3. Przez dodanie do wykonywanych czynności takich, dzięki którym pracownik będzie mógł wykazać się odpowiedzialnością (samokontrola przy jakości i ilości, gdy widać efekty końcowe).

Etapy:

  1. Rozpoznanie możliwości i zasadności rozszerzenia pracy.
  2. Ustalenie stanowisk na których wykonywane zadania zostaną rozszerzone.
  3. Zaprojektowanie nowej organizacji pracy.
  4. Przeszkolenie wykonawców / pracowników
  5. Wprowadzenie nowej organizacji w życie wraz z zanikającą kontrolą

Zalety rozszerzania pracy:

  • Eliminacja negatywnych skutków nadmiernego podziału pracy
  • Wydłużenie cyklu pracy
  • Możliwość odpowiedzialności (przeciw działanie monotonii i monotypii, nudzie i zmęczeniu) pracownika
  • Możliwość wzrostu zaangażowania pracowników

Wady rozszerzania pracy

  • Brak zaspokojenie potrzeb wyższego rzędu

Bibliografia

  • Z. Martyniak " Metody organizacji i zarządzania", Kraków 1999
  • T. Lucey " Management Information Systems", Poznań 2003

Autor: Grzegorz Jarzynka