Proces innowacyjny: Różnice pomiędzy wersjami
mNie podano opisu zmian |
mNie podano opisu zmian |
||
Linia 28: | Linia 28: | ||
Inni ważni twórcy koncepcji procesu innowacyjnego to Clark Kerr, Christopher Freeman i Bengt-Åke Lundvall. Kerr podkreślał znaczenie współpracy między przedsiębiorstwami i uczelniami w generowaniu nowych pomysłów, Freeman zwracał uwagę na rolę społecznego kontekstu w procesie innowacyjnym, a Lundvall na znaczenie kształtowania odpowiedniego systemu innowacyjnego w kraju lub regionie. Według Lundvalla, proces innowacyjny jest nie tylko związany z tworzeniem nowych produktów i technologii, ale także z rozwijaniem nowych umiejętności i sposobów pracy, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarek. | Inni ważni twórcy koncepcji procesu innowacyjnego to Clark Kerr, Christopher Freeman i Bengt-Åke Lundvall. Kerr podkreślał znaczenie współpracy między przedsiębiorstwami i uczelniami w generowaniu nowych pomysłów, Freeman zwracał uwagę na rolę społecznego kontekstu w procesie innowacyjnym, a Lundvall na znaczenie kształtowania odpowiedniego systemu innowacyjnego w kraju lub regionie. Według Lundvalla, proces innowacyjny jest nie tylko związany z tworzeniem nowych produktów i technologii, ale także z rozwijaniem nowych umiejętności i sposobów pracy, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarek. | ||
==Przebieg procesu innowacyjnego== | ==Przebieg procesu innowacyjnego - cykl życia innowacji== | ||
Przebieg procesu innowacyjnego można powiązać z cyklem życia produktu, który składa się z następujących etapów: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość, spadek, wycofanie. Szczególnie interesująca jest pierwsza faza, czyli wprowadzenie nowego produktu na rynek, ponieważ stanowi ona etap finalny przeprowadzonego procesu innowacyjnego danego produktu. Zanim jednak nowy produkt trafi na rynek, musi przejść pewną drogę ewolucji. Droga ta składa się z takich czynności jak: | Przebieg procesu innowacyjnego (tj. cykl życia innowacji) można powiązać z cyklem życia produktu, który składa się z następujących etapów: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość, spadek, wycofanie. Szczególnie interesująca jest pierwsza faza, czyli wprowadzenie nowego produktu na rynek, ponieważ stanowi ona etap finalny przeprowadzonego procesu innowacyjnego danego produktu. Zanim jednak nowy produkt trafi na rynek, musi przejść pewną drogę ewolucji. Droga ta składa się z takich czynności jak: | ||
* badanie - wyszukiwanie nowych usług, pomysłów, wyrobów, informacji | * badanie - wyszukiwanie nowych usług, pomysłów, wyrobów, informacji | ||
* rozwój - doskonalenie istniejących w danym momencie usług, pomysłów, wyrobów informacji | * rozwój - doskonalenie istniejących w danym momencie usług, pomysłów, wyrobów informacji | ||
Linia 74: | Linia 74: | ||
Procesy innowacyjne są kluczowe dla przedsiębiorstw w każdej branży, ponieważ pozwalają na rozwijanie nowych produktów lub usług, poprawę jakości i wydajności oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku. Przykłady wykorzystania procesów innowacyjnych w przemyśle przedstawiono poniżej: | Procesy innowacyjne są kluczowe dla przedsiębiorstw w każdej branży, ponieważ pozwalają na rozwijanie nowych produktów lub usług, poprawę jakości i wydajności oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku. Przykłady wykorzystania procesów innowacyjnych w przemyśle przedstawiono poniżej: | ||
* '''Przemysł farmaceutyczny''' - w tej branży innowacje są kluczowe dla rozwoju nowych leków i produktów farmaceutycznych. Procesy innowacyjne obejmują badania i rozwój, testowanie oraz uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Inną formą innowacji w tej branży są nowe technologie produkcji, takie jak inżynieria genetyczna. | * '''Przemysł farmaceutyczny''' - w tej branży innowacje są kluczowe dla rozwoju nowych leków i produktów farmaceutycznych. Procesy innowacyjne obejmują badania i rozwój, testowanie oraz uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Inną formą innowacji w tej branży są nowe technologie produkcji, takie jak inżynieria genetyczna. | ||
* '''Branża informatyczna''' | * '''Branża informatyczna''' chętnie wdraża innowacyjne rozwiązania, w branży IT procesy innowacyjne koncentrują się na rozwijaniu nowych produktów, oprogramowania, aplikacji i narzędzi, które umożliwiają zwiększenie wydajności i funkcjonalności systemów informatycznych. Przykładami innowacji w tej branży są rozwój chmur obliczeniowych, sztucznej inteligencji, czy też blockchain. | ||
* '''Przemysł samochodowy''' - innowacje w tej branży obejmują rozwijanie nowych samochodów, technologii paliw alternatywnych, nowych systemów bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności paliwowej. | * '''Przemysł samochodowy''' - innowacje w tej branży obejmują rozwijanie nowych samochodów, technologii paliw alternatywnych, nowych systemów bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności paliwowej. | ||
* '''Przemysł spożywczy''' - innowacje w tej branży obejmują rozwijanie nowych produktów spożywczych, zwiększenie efektywności produkcji i minimalizowanie odpadów. Przykładem innowacji może być rozwijanie nowych technologii produkcji zwiększających wartość odżywczą żywności i poprawiające walory smakowe. | * '''Przemysł spożywczy''' - innowacje w tej branży obejmują rozwijanie nowych produktów spożywczych, zwiększenie efektywności produkcji i minimalizowanie odpadów. Przykładem innowacji może być rozwijanie nowych technologii produkcji zwiększających wartość odżywczą żywności i poprawiające walory smakowe. |
Wersja z 10:41, 12 cze 2023
Proces innowacyjny |
---|
Polecane artykuły |
Proces innowacyjny to ciąg działań podejmowanych w celu wprowadzenia na rynek nowych lub udoskonalonych produktów, usług, procesów lub modeli biznesowych. Proces innowacyjny jest kluczowy dla rozwoju i zwiększania konkurencyjności przedsiębiorstw. Może obejmować różne działania, takich jak badania i rozwój, kooperacja z innymi przedsiębiorstwami, nabywanie technologii czy wykorzystanie kreatywności pracowników.
Proces innowacyjny to także zjawisko powstawania, dojrzewania i upowszechniania idei technicznych, które mają praktyczne zastosowanie i wywołują określone skutki ekonomiczno-społeczne. Proces ten obejmuje wszystkie fazy zmian technologicznych: inwencję (pomysł), innowację (wynalazek) i dyfuzję (upowszechnienie).
Pojęcie procesu innowacyjnego zostało wprowadzone przez Josepha Schumpetera, austriackiego ekonomistę, w 1934 roku. Schumpeter podkreślał rolę przedsiębiorców w tworzeniu nowych produktów i procesów oraz w rozwoju gospodarczym. W swojej pracy "Teoria Rozwoju Gospodarczego" (1934) Schumpeter wskazywał, że proces innowacyjny jest kluczowy dla zmiany struktury gospodarki oraz dla osiągnięcia długoterminowej przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstw. Innowacje mogą obejmować:
- wprowadzenie do produkcji nowych wyrobów lub doskonalenie już istniejących,
- udoskonalenie lub wdrożenie nowego procesu produkcji,
- opracowanie nowego sposobu dystrybucji produktów,
- otwarcie nowego rynku,
- zastosowanie nowych materiałów, surowców do produkcji,
- wprowadzenie nowej organizacji produkcji.
Inni ważni twórcy koncepcji procesu innowacyjnego to Clark Kerr, Christopher Freeman i Bengt-Åke Lundvall. Kerr podkreślał znaczenie współpracy między przedsiębiorstwami i uczelniami w generowaniu nowych pomysłów, Freeman zwracał uwagę na rolę społecznego kontekstu w procesie innowacyjnym, a Lundvall na znaczenie kształtowania odpowiedniego systemu innowacyjnego w kraju lub regionie. Według Lundvalla, proces innowacyjny jest nie tylko związany z tworzeniem nowych produktów i technologii, ale także z rozwijaniem nowych umiejętności i sposobów pracy, co przyczynia się do wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw i gospodarek.
Przebieg procesu innowacyjnego - cykl życia innowacji
Przebieg procesu innowacyjnego (tj. cykl życia innowacji) można powiązać z cyklem życia produktu, który składa się z następujących etapów: wprowadzenie, wzrost, dojrzałość, spadek, wycofanie. Szczególnie interesująca jest pierwsza faza, czyli wprowadzenie nowego produktu na rynek, ponieważ stanowi ona etap finalny przeprowadzonego procesu innowacyjnego danego produktu. Zanim jednak nowy produkt trafi na rynek, musi przejść pewną drogę ewolucji. Droga ta składa się z takich czynności jak:
- badanie - wyszukiwanie nowych usług, pomysłów, wyrobów, informacji
- rozwój - doskonalenie istniejących w danym momencie usług, pomysłów, wyrobów informacji
- projektowanie - przekładanie wymagań na język zrozumiały dla zainteresowanych, w odpowiedniej postaci do wykorzystania podczas użytkowania lub wytwarzania
- wdrażanie - wprowadzenie usług, produktów na rynek
Determinanty procesu innowacyjnego
Wyróżnić można szereg czynników wpływających na przebieg procesu innowacyjnego w organizacji (Szwiec 2009, s. 10):
- podmioty z otoczenia bliższego organizacji: odbiorcy, dostawcy, kooperanci konkurenci, instytucje sfery nauki i techniki, instytucje zajmujące się wspieraniem i pośrednictwem w dziedzinie innowacji,
- zagrożenie ze strony dóbr substytucyjnych, silna konkurencja oraz słabe bariery wejścia do danej branży,
- współpraca w różnych formach: więzi partnerskich, aliansów strategicznych, kontraktów B+R, czy joint-venture,
- poziom wymagań odbiorców,
- poziom aktywności innowacyjnej dostawców i kooperantów,
pojawienie się nowych idei technologicznych w dziedzinie kluczowych kompetencji,
- stan i struktura sfery naukowo-technicznej i instytucjonalnej oraz o charakter relacji,
- polityka państwa, polityka innowacyjna, inicjatywy w zakresie przepisów prawnych, zamówień na efekty
działalności naukowej i technicznej, wspierania finansowego działalności badawczej, upowszechniania technologii, systemów edukacyjnych,
- poziom inwestycji przemysłowych,
- tempo wzrostu gospodarczego,
- stopień otwartości gospodarki i możliwości inwestycyjne
- czynniki demograficzne,
- czynniki społeczno-kulturowe
- model edukacji, umiejętności i mobilność ludzi.
Podażowa i popytowa definicja procesu innowacyjnego
W teorii i literaturze ekonomicznej występują dwie konkurencyjne definicje Procesu Innowacyjnego: definicja podażowa J.A.Schumpetera i Popytowa P.Druckera. Od strony podażowej proces innowacyjny stanowi pewien ciąg zdarzeń:
- powstanie pomysłu (inwencja)
- ucieleśnienie pomysłu (innowacja)
- upowszechnienie (imitacja/dyfuzja)
Proces ten zachodzi niejako autonomicznie od procesów przemysłowych i konieczne jest wyszukanie przedsiębiorcy, który innowację wykorzysta w procesie produkcyjnym.
Natomiast patrząc od strony popytowej proces innowacyjny to ciąg zdarzeń podejmowany na podstawie procesów rynkowych, na podstawie których wdrażanie innowacji pozwala przedsiębiorcy na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.
Proces Innowacyjny wg Schumpetera, a tezy "Zielonej Księgi Innowacji"
Zgodnie z tzw. "Zieloną Księgą Innowacji" tj. dokumentem Komisji Europejskiej dotyczącym tego zagadnienia, proces innowacji odnosi się do całego procesu projektowania, opracowywania i wdrażania nowych produktów, usług, procesów lub systemów, które przynoszą wartość zarówno producentowi, jak i użytkownikowi. Proces innowacji obejmuje szereg powiązanych ze sobą działań, w tym generowanie pomysłów, ocenę, rozwój, testowanie, komercjalizację i rozpowszechnianie. Komisja podkreśla, że procesy innowacyjne nie są liniowe i wymagają ciągłej informacji zwrotnej i iteracji.
Schumpeterowska definicja procesu innowacyjnego jest nieco podobna do definicji Komisji Europejskiej, ale kładzie większy nacisk na rolę przedsiębiorców i koncepcję „twórczej destrukcji”. Według Schumpetera innowacja to proces „twórczej destrukcji”, który obejmuje wprowadzanie nowych produktów lub procesów, które zakłócają istniejące rynki i zastępują starsze technologie. Schumpeter postrzega przedsiębiorcę jako siłę napędową tego procesu, ponieważ to on widzi możliwości innowacji i jest gotów podjąć ryzyko, aby je zrealizować.
Ogólnie rzecz biorąc, obie definicje podkreślają znaczenie ciągłych i iteracyjnych procesów innowacyjnych. Jednak definicja Schumpetera bardziej podkreśla rolę przedsiębiorców i charakter „kreatywnej destrukcji”. Według Schumpetera innowacja to proces „kreatywnej destrukcji”, który polega na wprowadzaniu na rynek nowych produktów lub procesów, które zakłócają istniejące rynki i zastępują starsze technologie. Schumpeter widzi przedsiębiorcę jako siłę napędową tego procesu, ponieważ to właśnie oni dostrzegają możliwości innowacji i są gotowi podjąć ryzyko, aby je zrealizować.
Znaczenie procesów innowacyjnych w różnych branżach
Procesy innowacyjne są kluczowe dla przedsiębiorstw w każdej branży, ponieważ pozwalają na rozwijanie nowych produktów lub usług, poprawę jakości i wydajności oraz zwiększenie konkurencyjności na rynku. Przykłady wykorzystania procesów innowacyjnych w przemyśle przedstawiono poniżej:
- Przemysł farmaceutyczny - w tej branży innowacje są kluczowe dla rozwoju nowych leków i produktów farmaceutycznych. Procesy innowacyjne obejmują badania i rozwój, testowanie oraz uzyskanie niezbędnych zezwoleń. Inną formą innowacji w tej branży są nowe technologie produkcji, takie jak inżynieria genetyczna.
- Branża informatyczna chętnie wdraża innowacyjne rozwiązania, w branży IT procesy innowacyjne koncentrują się na rozwijaniu nowych produktów, oprogramowania, aplikacji i narzędzi, które umożliwiają zwiększenie wydajności i funkcjonalności systemów informatycznych. Przykładami innowacji w tej branży są rozwój chmur obliczeniowych, sztucznej inteligencji, czy też blockchain.
- Przemysł samochodowy - innowacje w tej branży obejmują rozwijanie nowych samochodów, technologii paliw alternatywnych, nowych systemów bezpieczeństwa i zwiększenia efektywności paliwowej.
- Przemysł spożywczy - innowacje w tej branży obejmują rozwijanie nowych produktów spożywczych, zwiększenie efektywności produkcji i minimalizowanie odpadów. Przykładem innowacji może być rozwijanie nowych technologii produkcji zwiększających wartość odżywczą żywności i poprawiające walory smakowe.
- Przemysł kosmetyczny - innowacje w tej branży koncentrują się na rozwoju nowych produktów kosmetycznych i rozwijaniu nowych technologii produkcji. Przykładami innowacji są nowoczesne technologie w dziedzinie produkcji kosmetyków naturalnych czy kosmetyków wegańskich.
Patrz też: Polityka innowacyjna
Bibliografia
- Do opracowania hasła użyto oprogramowanie chatbot ChatGPT
- Drucker P.F., Innowacja i przedsiębiorczość, PWE, Warszawa, 1992
- European Commission, Green Paper on Innovation, European Commission, Bruksela, 1995
- Schumpeter J., The Theory of Economic Development, Harvard University Press, Boston, 1934
- Szwiec, P. (2009). Determinanty procesu innowacyjnego. Przegląd organizacji, (9), 9-12.
Autor: Łukasz Przyszły, Jakub Kłusek