Aukcja odwrócona: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Zarządzania
Nie podano opisu zmian
Nie podano opisu zmian
Linia 24: Linia 24:


==Wady i zalety aukcji odwróconych==
==Wady i zalety aukcji odwróconych==
W przypadku podjęcia decyzji o utworzeniu aukcji odwróconej na istniejącym serwisie aukcyjnym, zarówno kupujący i sprzedający mają styczność z zaletami i wadami takiego modelu.
W przypadku podjęcia decyzji o utworzeniu aukcji odwróconej na istniejącym serwisie aukcyjnym, zarówno kupujący i sprzedający mają styczność z zaletami i wadami takiego modelu <ref> Joanna Kos-Łabędowicz.
Wady:
Wady:
* utrudniona weryfikacja sprzedającego i nabywców poprzez podanie fałszywych danych i nieuczciwe pozyskanie pozytywnych ocen
* utrudniona weryfikacja sprzedającego i nabywców poprzez podanie fałszywych danych i nieuczciwe pozyskanie pozytywnych ocen

Wersja z 11:10, 18 kwi 2022

Aukcja odwrócona (aukcja odwrotna) - rodzaj aukcji internetowej, w której występuje jeden kupujący i wielu potencjalnych kupców. Wystawione na tej aukcji produkty lub usługi nie są do sprzedania, a do kupienia. Licytują się między sobą zainteresowani chcący ten produkt sprzedać [1].

Przebieg aukcji odwróconych

Przebieg współczesnych aukcji odwróconych przebiega z wykorzystaniem technologii informatycznych i zazwyczaj wykazuje cechy odwróconych aukcji angielskich, gdzie licytuje wielu sprzedawców obniżając swoją cenę ubiegając się o prawo sprzedaży produktu do kupującego. Cena produtu lub usługi maleje aż sięgnie wcześniej ustalonego czasu przebiegu aukcji lub nie ma już konkurencyjnych aukcji. Zwycięska oferta jest nie tylko tą najkorzystniejszą cenowo spośród propozycji ale reprezentuje również cenę rynkową produktu i zysk jaki dostawca otrzyma w przypadku wyboru dostawcy. Celem uczestniczących w aukcji odwróconej dostawców jest maksymalizacja zysku jednocześnie starając się wygrać aukcję [2].

Rodzaje aukcji odwróconych

x

Przykład zastosowania aukcji odwróconych

Osoba zainteresowana dodaje aukcje typu:

  • chcę naprawić samochód marki Abc w mieście X,
  • chcę wybudować dom w okolicach miasta X itp.

Firmy przesyłają swoje warunki za jaką cenę są wstanie wyświadczyć dana usługę. Wszystko zależy od lokacji firmy. W tym przypadku najlepiej żeby znaleźli się kontrahenci z okolic X co pozwoli zminimalizować np.koszty transportu i cena jaką nam zaproponuje dana firma teoretycznie będzie niższa niż firmy z miasta Y.

W Polsce tego typu aukcje dopiero raczkują co daje duże możliwości w celu stworzenia dobrego portalu działającego na podobnych zasadach i na taką skalę jak allegro. Dzięki tej metodzie można zaoszczędzić do 20% kosztów pozyskania towarów czy usług. Sprawia to że zainteresowani tym rodzajem handlu są firmy w których odnotowano spadający poziom sprzedaży. Aukcje odwrócone są pożądane podczas transakcji jednorazowych, zazwyczaj towarów oferowanych przez wielu dostawców.

Wady i zalety aukcji odwróconych

W przypadku podjęcia decyzji o utworzeniu aukcji odwróconej na istniejącym serwisie aukcyjnym, zarówno kupujący i sprzedający mają styczność z zaletami i wadami takiego modelu <ref> Joanna Kos-Łabędowicz. Wady:

  • utrudniona weryfikacja sprzedającego i nabywców poprzez podanie fałszywych danych i nieuczciwe pozyskanie pozytywnych ocen
  • często nieprzejrzysta forma dostarczenia towaru i usługi z wykorzsystaniem różnych pośredników
  • brak jednego, odpowiedzialnego podmiotu za nadzór transakcji od jej początku do końca ponieważ w całym procesie może uczestniczyć wielu pośredników

Zalety:

  • szeroka gama asortymentu i możliwości sprzedaży produktów i usług
  • nieskomplikowany proces utworzenia aukcji z natychmiastowym dostępem do dużej liczby odbiorców
  • możliwość wykorzystania udostępnianych przez platformę pośredników (np. sposobu dostarczenia produktu)
  • brak opłat związanych z zakłdaniem i utryzmywanej własnej platformy aukcyjnej

Przypisy

  1. G. Chodak, 2007 s. 3
  2. P. Setia, C. Speier-Pero 2015 s. 333-366

Bibliografia

  • Chodak G., (2007), Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju, Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 58
  • Chodak G., (2007), Aukcje internetowe - specyfika i perspektywy rozwoju, Hradecke ekonomicke dny, Gaudeamus, s. 59-63
  • Gregor B., Stawiszyński M. (2002), E-Commerce, OWB, Bydgoszcz, s. 23
  • Olszak C.M., Ziemba E., (2007), Strategie i modele gospodarki elektronicznej, str. 108-109
  • Setia P., Speier-Pero C., (2015), Reverse Auctions to Innovate Procurement Processes: Effects of Bid Information Presentation Design on a Supplier's Bidding Outcome, Decision Sciences DSI, nr. 46, s. 333-366

Autor: Mariola Karasińska i Marcin Sanocki