Wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania przedsiębiorstw: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 17: | Linia 17: | ||
Koncepcja wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB) zrodziła się wśród struktur Unii Europejskiej jako pomysł na harmonizację podatku dochodowego od osób prawnych ("[[CIT]]"). [[Podatki bezpośrednie]], do których należy CIT, są postrzegane przez kraje członkowskie jako bardzo istotne z punktu widzenia prowadzenia polityki gospodarczej, a wszelka [[próba]] harmonizacji tych podatków jest odbierana przez kraje członkowskie, jako zamach na ich suwerenność w zakresie prowadzenia polityki fiskalnej. | Koncepcja wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB) zrodziła się wśród struktur Unii Europejskiej jako pomysł na harmonizację podatku dochodowego od osób prawnych ("[[CIT]]"). [[Podatki bezpośrednie]], do których należy CIT, są postrzegane przez kraje członkowskie jako bardzo istotne z punktu widzenia prowadzenia polityki gospodarczej, a wszelka [[próba]] harmonizacji tych podatków jest odbierana przez kraje członkowskie, jako zamach na ich suwerenność w zakresie prowadzenia polityki fiskalnej. | ||
Szczególnie niemile widziane były próby harmonizacji, tj. ujednolicenia, stawek podatkowych wśród krajów członkowskich. Zagrożenia w tym procesie upatrywały przede wszystkim kraje o systemie podatkowym charakteryzującym się niskimi stawkami CIT. Wprowadzenie ujednoliconych stawek CIT sprawiłoby, że te kraje przestałyby być konkurencyjne wobec innych. Koncepcja CCCTB wywołuje podobne reakcje wśród krajów o konkurencyjnym systemie podatkowym. Pomimo tego, że nie prowadzi ona do ujednolicenia stawek podatkowych, eliminuje ona możliwość osiągania korzyści podatkowych z lokowania działalności w krajach charakteryzujących się niższymi obciążeniami fiskalnymi. | Szczególnie niemile widziane były próby harmonizacji, tj. ujednolicenia, stawek podatkowych wśród krajów członkowskich. [[Zagrożenia]] w tym procesie upatrywały przede wszystkim kraje o systemie podatkowym charakteryzującym się niskimi stawkami CIT. Wprowadzenie ujednoliconych stawek CIT sprawiłoby, że te kraje przestałyby być konkurencyjne wobec innych. Koncepcja CCCTB wywołuje podobne reakcje wśród krajów o konkurencyjnym systemie podatkowym. Pomimo tego, że nie prowadzi ona do ujednolicenia stawek podatkowych, eliminuje ona możliwość osiągania korzyści podatkowych z lokowania działalności w krajach charakteryzujących się niższymi obciążeniami fiskalnymi. | ||
<google>ban728t</google> | <google>ban728t</google> | ||
Linia 28: | Linia 28: | ||
* ujednolicenie przepisów wśród krajów członkowskich - co przełożyłoby się na zmniejszenie kosztów zapewnienia zgodności z wytycznymi poszczególnych krajów w zakresie ustalania podstawy opodatkowania, | * ujednolicenie przepisów wśród krajów członkowskich - co przełożyłoby się na zmniejszenie kosztów zapewnienia zgodności z wytycznymi poszczególnych krajów w zakresie ustalania podstawy opodatkowania, | ||
* brak konieczności stosowania regulacji z zakresu cen transferowych, | * brak konieczności stosowania regulacji z zakresu cen transferowych, | ||
* możliwość ustalenia zagregowanej straty i brak konieczności płacenia podatku w ogóle (obecnie, gdy dany podmiot ma dużą stratę podatkową w jednym kraju oraz [[zysk]] w innym, to zysk podlega opodatkowaniu natomiast strata nie, w przypadku gdyby wprowadzona była koncepcja CCCTB a duża strata nie byłaby pokryta przez zysk, podmiot wykazałby stratę ogólną i nie zapłacił podatku), | * możliwość ustalenia zagregowanej straty i brak konieczności płacenia podatku w ogóle (obecnie, gdy dany podmiot ma dużą stratę podatkową w jednym kraju oraz [[zysk]] w innym, to zysk podlega opodatkowaniu natomiast [[strata]] nie, w przypadku gdyby wprowadzona była koncepcja CCCTB a duża strata nie byłaby pokryta przez zysk, podmiot wykazałby stratę ogólną i nie zapłacił podatku), | ||
* zwiększenie przejrzystości [[system]]ów podatkowych, | * zwiększenie przejrzystości [[system]]ów podatkowych, | ||
* zwiększenie porównywalności systemów podatkowych, | * zwiększenie porównywalności systemów podatkowych, | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
== Bibliografia == | == Bibliografia == | ||
* Leokadia Oręziak, [[Konkurencja]] Podatkowa i Harmonizacja Podatków w Ramach Unii Europejskiej, Implikacje dla Polski, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie, Warszawa 2007, s. 232-240 | * Leokadia Oręziak, [[Konkurencja]] Podatkowa i Harmonizacja Podatków w Ramach Unii Europejskiej, Implikacje dla Polski, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie, Warszawa 2007, s. 232-240 | ||
* Hanna Litwińczuk, Wspólnej Skonsolidowanej Podstawy Opodatkowania dla Spółek, Przegląd Podatkowy - Nr 12/2007, Wolters Kluwer Polska - [[ABC]], Warszawa 2007, s. 15-20 | * Hanna Litwińczuk, Wspólnej Skonsolidowanej Podstawy Opodatkowania dla Spółek, [[Przegląd]] Podatkowy - Nr 12/2007, Wolters Kluwer Polska - [[ABC]], Warszawa 2007, s. 15-20 | ||
{{a|Maciej Sawicki}} | {{a|Maciej Sawicki}} |
Wersja z 16:23, 22 maj 2020
Wspólna skonsolidowana podstawa opodatkowania przedsiębiorstw |
---|
Polecane artykuły |
Koncepcja wspólnej skonsolidowanej podstawy opodatkowania (Common Consolidated Corporate Tax Base - CCCTB) zrodziła się wśród struktur Unii Europejskiej jako pomysł na harmonizację podatku dochodowego od osób prawnych ("CIT"). Podatki bezpośrednie, do których należy CIT, są postrzegane przez kraje członkowskie jako bardzo istotne z punktu widzenia prowadzenia polityki gospodarczej, a wszelka próba harmonizacji tych podatków jest odbierana przez kraje członkowskie, jako zamach na ich suwerenność w zakresie prowadzenia polityki fiskalnej.
Szczególnie niemile widziane były próby harmonizacji, tj. ujednolicenia, stawek podatkowych wśród krajów członkowskich. Zagrożenia w tym procesie upatrywały przede wszystkim kraje o systemie podatkowym charakteryzującym się niskimi stawkami CIT. Wprowadzenie ujednoliconych stawek CIT sprawiłoby, że te kraje przestałyby być konkurencyjne wobec innych. Koncepcja CCCTB wywołuje podobne reakcje wśród krajów o konkurencyjnym systemie podatkowym. Pomimo tego, że nie prowadzi ona do ujednolicenia stawek podatkowych, eliminuje ona możliwość osiągania korzyści podatkowych z lokowania działalności w krajach charakteryzujących się niższymi obciążeniami fiskalnymi.
Mechanizm działania CCCTB
Koncepcja CCCTB dotyczy sytuacji, gdy jeden podmiot, bądź podmioty należące do tej samej grupy kapitałowej działają na terenie więcej niż jednego kraju członkowskiego. Omawiana koncepcja zakłada nie ujednolicenie stawek podatkowych, lecz podstawy opodatkowania. Jej założenia mówią, że należy ujednolicić przepisy stosowane do kwalifikowania kosztów i przychodów finansowych jako kosztów i przychodów podatkowych. Ujednolicenie to sprawiłoby, że w każdym kraju stosowana byłaby ta sama metoda ustalenia podstawy opodatkowania. Następnie, gdy byłaby ona juzż wyznaczona w każdym kraju, dodawanoby poszczególne jej wielkości w celu uzyskania ogólnej zagregowanej podstawy opodatkowania. Kolejnym krokiem byłoby przydzielenie konkretnym krajom członkowskim określonej części zagregowanej podstawy opodatkowania zgodnie z ustalonym wcześniej kluczem. Na końcu, przyporządkowana część podstawy opodatkowania byłaby opodatkowana w każdym kraju członkowskim według krajowych stawek CIT.
Wady i zalety CCCTB
Jako główne plusy CCCTB wymienia się:
- ujednolicenie przepisów wśród krajów członkowskich - co przełożyłoby się na zmniejszenie kosztów zapewnienia zgodności z wytycznymi poszczególnych krajów w zakresie ustalania podstawy opodatkowania,
- brak konieczności stosowania regulacji z zakresu cen transferowych,
- możliwość ustalenia zagregowanej straty i brak konieczności płacenia podatku w ogóle (obecnie, gdy dany podmiot ma dużą stratę podatkową w jednym kraju oraz zysk w innym, to zysk podlega opodatkowaniu natomiast strata nie, w przypadku gdyby wprowadzona była koncepcja CCCTB a duża strata nie byłaby pokryta przez zysk, podmiot wykazałby stratę ogólną i nie zapłacił podatku),
- zwiększenie przejrzystości systemów podatkowych,
- zwiększenie porównywalności systemów podatkowych,
- wyeliminowanie problemu podwójnego opodatkowania.
Do minusów należy głównie utrata możliwości prowadzenia aktywnej polityki fiskalnej oraz spadek konkurencyjności gospodarek o najniższych stawkach CIT-u.
Bibliografia
- Leokadia Oręziak, Konkurencja Podatkowa i Harmonizacja Podatków w Ramach Unii Europejskiej, Implikacje dla Polski, Wyższa Szkoła Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie, Warszawa 2007, s. 232-240
- Hanna Litwińczuk, Wspólnej Skonsolidowanej Podstawy Opodatkowania dla Spółek, Przegląd Podatkowy - Nr 12/2007, Wolters Kluwer Polska - ABC, Warszawa 2007, s. 15-20
Autor: Maciej Sawicki