Web 2.0: Różnice pomiędzy wersjami
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 28: | Linia 28: | ||
* Możliwość podjęcia współpracy z innymi użytkownikami, | * Możliwość podjęcia współpracy z innymi użytkownikami, | ||
* Udostępnianie treści i informacji, | * Udostępnianie treści i informacji, | ||
* Dostępność zasobów, | * [[Dostępność]] zasobów, | ||
* Niskie koszty, | * Niskie [[koszty]], | ||
* Powszechność, | * Powszechność, | ||
* Możliwość udzielenia pomocy, | * Możliwość udzielenia pomocy, | ||
Linia 37: | Linia 37: | ||
* Przejrzystość wyglądu (J. Brzostek-Pawłowska 2011, s. 145) | * Przejrzystość wyglądu (J. Brzostek-Pawłowska 2011, s. 145) | ||
Bardzo ważną cechą charakteryzującą model Web 2.0 jest docenienie odbiorców i ich roli w kształtowaniu sieci oraz w jej rozwoju. (Ł.Sarowski 2017, s. 35) | Bardzo ważną cechą charakteryzującą [[model]] Web 2.0 jest docenienie odbiorców i ich roli w kształtowaniu sieci oraz w jej rozwoju. (Ł.Sarowski 2017, s. 35) | ||
==Początki koncepcji== | ==Początki koncepcji== | ||
Linia 47: | Linia 47: | ||
* '''Web 1.0''' – charakteryzuje się jednostronną wymianą informacji. Uprzywilejowaną grupą są tutaj nadawcy treści, którzy publikują w internecie artykuły, ogłoszenia, które mogą zostać tylko odczytane przez użytkowników, nie mogą natomiast wejść z nimi w interakcję. Takie strony nie były dość funkcjonalne, ponieważ dostarczały tylko podstawowych informacji, bez możliwości dowiedzenia się czegoś więcej. | * '''Web 1.0''' – charakteryzuje się jednostronną wymianą informacji. Uprzywilejowaną grupą są tutaj nadawcy treści, którzy publikują w internecie artykuły, ogłoszenia, które mogą zostać tylko odczytane przez użytkowników, nie mogą natomiast wejść z nimi w interakcję. Takie strony nie były dość funkcjonalne, ponieważ dostarczały tylko podstawowych informacji, bez możliwości dowiedzenia się czegoś więcej. | ||
* '''Web 2.0''' | * '''Web 2.0''' | ||
* '''Web 3.0''' – rozwinięcie technologii drugiej generacji o rozwiązania semantyczne. W sieci 3.0 wykorzystywane są mechanizmy pozwalające na przesył danych w trzech wymiarach. Poniekąd Web 3.0 utożsamiane jest ze sztuczną inteligencją, a więc używanie inteligentnych narzędzi, które celowo pomagają w uzyskaniu informacji adekwatnie do preferencji użytkownika. W podejściu Web 2.0 nacisk jest kładziony na interakcje z użytkownikami, a tutaj istotna jest informacja i jej dopasowanie do woli użytkownika. W dzisiejszych czasach w Internecie panuje mnogość artykułów, stron internetowych, blogów czy ogólnie informacji, dlatego bardzo ważne jest ułatwienie użytkownikom jej spersonalizowania. (Ł.Sarowski 2017, s. 35) | * '''Web 3.0''' – rozwinięcie technologii drugiej generacji o rozwiązania semantyczne. W sieci 3.0 wykorzystywane są mechanizmy pozwalające na przesył danych w trzech wymiarach. Poniekąd Web 3.0 utożsamiane jest ze sztuczną inteligencją, a więc używanie inteligentnych narzędzi, które celowo pomagają w uzyskaniu informacji adekwatnie do preferencji użytkownika. W podejściu Web 2.0 nacisk jest kładziony na interakcje z użytkownikami, a tutaj istotna jest [[informacja]] i jej dopasowanie do woli użytkownika. W dzisiejszych czasach w Internecie panuje mnogość artykułów, stron internetowych, blogów czy ogólnie informacji, dlatego bardzo ważne jest ułatwienie użytkownikom jej spersonalizowania. (Ł.Sarowski 2017, s. 35) | ||
* '''Web 4.0''' - opisywany jako "ultra inteligentny elektroniczny agent”, który jeszcze dokładniej odczytuje informacje wyszukane w sieci w odpowiednich kontekstach. Ten model charakteryzuje się rozbudowaną interakcją "odbywającą się w symbiozie pomiędzy człowiekiem a maszyną”. Efektem końcowym tych rewolucji ma być koncepcja Internetu rzeczy, czyli doprowadzenia do integracji z siecią wszystkich rodzajów urządzeń. (Ł.Sarowski 2017, s. 37) | * '''Web 4.0''' - opisywany jako "ultra inteligentny elektroniczny agent”, który jeszcze dokładniej odczytuje [[informacje]] wyszukane w sieci w odpowiednich kontekstach. Ten model charakteryzuje się rozbudowaną interakcją "odbywającą się w symbiozie pomiędzy człowiekiem a maszyną”. Efektem końcowym tych rewolucji ma być koncepcja Internetu rzeczy, czyli doprowadzenia do integracji z siecią wszystkich rodzajów urządzeń. (Ł.Sarowski 2017, s. 37) | ||
==Przykłady stron w modelu Web 2.0== | ==Przykłady stron w modelu Web 2.0== |
Wersja z 15:43, 22 maj 2020
Web 2.0 |
---|
Polecane artykuły |
Web 2.0 – nazywana jest także jako sieć drugiej generacji umożliwiająca użytkownikom interakcję ze stronami internetowymi, tzn. mogą być odbiorcami treści udostępnianych na stronach internetowych, ale również mogą je tworzyć. Pośród użytkowników w koncepcji Web 2.0 możemy spotkać osoby tworzące treści, czytające je, uczestniczące w dyskusjach bądź po prostu wykazujące się aktywnością oraz osoby nieaktywne. Specyficzną grupą, którą można wyróżnić w modelu Web 2.0 są krytycy.
Technologia ta pozwala użytkownikom internetu tworzyć treści i upubliczniać je w internecie. Mogą być oni odbiorcami tych treści i oceniać je, komentować czy wyrażać swoją opinie. Umożliwiają one również interakcję z innymi użytkownikami stron internetowych czy serwisów społecznościowych w postaci nawiązywania kontaktów, możliwości prowadzenia rozmów w czasie rzeczywistym (w postaci rozmów tekstowych, głosowych, wysyłania obrazów, używania komunikatorów), udostępniania oraz odbierania zasobów innych użytkowników (np. fotografii). (J. Brzostek-Pawłowska 2011, s. 143)
Cechy Web 2.0
- Interakcyjność,
- Łatwość w komunikacji,
- Prostota w tworzeniu,
- Możliwość podjęcia współpracy z innymi użytkownikami,
- Udostępnianie treści i informacji,
- Dostępność zasobów,
- Niskie koszty,
- Powszechność,
- Możliwość udzielenia pomocy,
- Duży zasięg,
- Umożliwianie kontaktów z innymi ludźmi, kreowanie wspólnoty
- Wzajemna nauka,
- Przejrzystość wyglądu (J. Brzostek-Pawłowska 2011, s. 145)
Bardzo ważną cechą charakteryzującą model Web 2.0 jest docenienie odbiorców i ich roli w kształtowaniu sieci oraz w jej rozwoju. (Ł.Sarowski 2017, s. 35)
Początki koncepcji
Koncepcja "Web 2.0" rozpoczęła się od konferencji pomiędzy Tomem O'Reilly i MediaLive International o trendach internetowych. Zauważono wtedy, że sieć stała się ważniejsza niż kiedykolwiek, dzięki nowym aplikacjom i stronom internetowym. Jednak wciąż zdania były podzielone co do tego, co oznacza Web 2.0. Niektórzy twierdzą, że jest to pozbawione znaczenia modne hasło marketingowe, a inni akceptują ją jako nową konwencjonalną mądrość. Dlaczego zatem jedną aplikację kwalifikuje się jako podejście Web 1.0 a inne jako Web 2.0 ? (T.O’Reilly 2007, s. 17-18)
Różnica między tymi modelami wyraża się w znacznym zamazaniu różnicy między nadawcą treści a jej odbiorcą. Treści udostępniane w modelu Web 1.0 mogły zostać odczytane, bez wchodzenia w interakcje. Ponadto treści, które tworzone są przez użytkowników wykorzystywane są również aby komunikować się między sobą (J. Woźniak 2014, s. 45).
Rozwój technologii
- Web 1.0 – charakteryzuje się jednostronną wymianą informacji. Uprzywilejowaną grupą są tutaj nadawcy treści, którzy publikują w internecie artykuły, ogłoszenia, które mogą zostać tylko odczytane przez użytkowników, nie mogą natomiast wejść z nimi w interakcję. Takie strony nie były dość funkcjonalne, ponieważ dostarczały tylko podstawowych informacji, bez możliwości dowiedzenia się czegoś więcej.
- Web 2.0
- Web 3.0 – rozwinięcie technologii drugiej generacji o rozwiązania semantyczne. W sieci 3.0 wykorzystywane są mechanizmy pozwalające na przesył danych w trzech wymiarach. Poniekąd Web 3.0 utożsamiane jest ze sztuczną inteligencją, a więc używanie inteligentnych narzędzi, które celowo pomagają w uzyskaniu informacji adekwatnie do preferencji użytkownika. W podejściu Web 2.0 nacisk jest kładziony na interakcje z użytkownikami, a tutaj istotna jest informacja i jej dopasowanie do woli użytkownika. W dzisiejszych czasach w Internecie panuje mnogość artykułów, stron internetowych, blogów czy ogólnie informacji, dlatego bardzo ważne jest ułatwienie użytkownikom jej spersonalizowania. (Ł.Sarowski 2017, s. 35)
- Web 4.0 - opisywany jako "ultra inteligentny elektroniczny agent”, który jeszcze dokładniej odczytuje informacje wyszukane w sieci w odpowiednich kontekstach. Ten model charakteryzuje się rozbudowaną interakcją "odbywającą się w symbiozie pomiędzy człowiekiem a maszyną”. Efektem końcowym tych rewolucji ma być koncepcja Internetu rzeczy, czyli doprowadzenia do integracji z siecią wszystkich rodzajów urządzeń. (Ł.Sarowski 2017, s. 37)
Przykłady stron w modelu Web 2.0
- NaszaKlasa
- Allegro
- YouTube
Bibliografia
- Brzostek-Pawłowska J. (2011). Zmiany w modelach i technologiach informacyjnych w dobie Web 2.0 i Web 3.0, "Elektronika", nr 3,
- O’Reilly T. (2007). What Is Web 2.0: Design Patterns and Business Models for the Next Generation of Software "Communications&Strategies", nr 65
- Sarowki Ł. (2017). Od Internetu Web 1.0 do Internetu Web 4.0 - ewolucja form przestrzeni komunikacyjnych w globalnej sieci "Rozprawy społeczne", nr 1
- Woźniak J. (2014). Crowdsourcing – IV etap rozwoju rekrutacji internetowej "Zarządzanie zasobami ludzkimi", nr 1
Autor: Monika Pióro