Podstawy prawne spedycji w Polsce: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Zarządzania
m (Infobox update) |
(LinkTitles.) |
||
Linia 16: | Linia 16: | ||
Wśród podstawowych regulacji prawnych spedycji w Polsce wyróżnić należy: | Wśród podstawowych regulacji prawnych spedycji w Polsce wyróżnić należy: | ||
* umowy nazwane w Kodeksie cywilnym, takie jak [[umowa spedycji]], [[umowa przewozu]] czy [[umowa składu]], podstawową rolę odgrywa jednak w tym przypadku umowa spedycji, w której określona została rola spedycji w realizacji przepływu ładunku oraz główne prawa i obowiązki zleceniodawcy i spedytora, | * umowy nazwane w Kodeksie cywilnym, takie jak [[umowa spedycji]], [[umowa przewozu]] czy [[umowa składu]], podstawową rolę odgrywa jednak w tym przypadku [[umowa]] spedycji, w której określona została rola spedycji w realizacji przepływu ładunku oraz główne prawa i obowiązki zleceniodawcy i spedytora, | ||
* przepisy szczegółowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunku (np. Rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Ministra Spraw Wewnętrznych), | * przepisy szczegółowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunku (np. Rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Ministra Spraw Wewnętrznych), | ||
* umowy międzynarodowe dotyczące ogólnych zasad przewozów (np. COTIF w transporcie kolejowym, uchwały IATA w transporcie lotniczym, zawartość i forma międzynarodowego listu przewozowego CMR, TIR dotycząca wymagań celnych w transporcie drogowym, Reguły Hasko-Visbijskie i Reguły Hamburskie w transporcie wodnym), | * umowy międzynarodowe dotyczące ogólnych zasad przewozów (np. COTIF w transporcie kolejowym, uchwały IATA w transporcie lotniczym, zawartość i forma międzynarodowego listu przewozowego CMR, TIR dotycząca wymagań celnych w transporcie drogowym, Reguły Hasko-Visbijskie i Reguły Hamburskie w transporcie wodnym), | ||
Linia 25: | Linia 25: | ||
==Bibliografia== | ==Bibliografia== | ||
* Polska Izba Spedycji i Logistyki, www.pisil.pl, 2015; | * Polska Izba Spedycji i Logistyki, www.pisil.pl, 2015; | ||
* Internetowy System Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl, 2015 | * Internetowy [[System]] Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl, 2015 | ||
{{aa|Tomasz Małkus}} | {{aa|Tomasz Małkus}} | ||
[[Kategoria:Logistyka]] | [[Kategoria:Logistyka]] |
Wersja z 02:22, 21 maj 2020
Podstawy prawne spedycji w Polsce |
---|
Polecane artykuły |
Wśród podstawowych regulacji prawnych spedycji w Polsce wyróżnić należy:
- umowy nazwane w Kodeksie cywilnym, takie jak umowa spedycji, umowa przewozu czy umowa składu, podstawową rolę odgrywa jednak w tym przypadku umowa spedycji, w której określona została rola spedycji w realizacji przepływu ładunku oraz główne prawa i obowiązki zleceniodawcy i spedytora,
- przepisy szczegółowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunku (np. Rozporządzenia Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Ministra Infrastruktury i Rozwoju, Ministra Spraw Wewnętrznych),
- umowy międzynarodowe dotyczące ogólnych zasad przewozów (np. COTIF w transporcie kolejowym, uchwały IATA w transporcie lotniczym, zawartość i forma międzynarodowego listu przewozowego CMR, TIR dotycząca wymagań celnych w transporcie drogowym, Reguły Hasko-Visbijskie i Reguły Hamburskie w transporcie wodnym),
- umowy międzynarodowe, dotyczące postępowania ze szczególnymi rodzajami ładunków (np. ADR – przewóz drogowy materiałów niebezpiecznych, ADN – przewóz wodny materiałów niebezpiecznych),
- Oświadczenia Rządowe, dotyczące dostosowań do umów międzynarodowych,
- Ogólne Polskie Warunki Spedycji (OPWS) przygotowane w oparciu o przepisy Kodeksu cywilnego, z wykorzystaniem dobrych praktyk w działalności spedycyjnej opublikowane przez Polską Izbę Spedycji i Logistyki).
Bibliografia
- Polska Izba Spedycji i Logistyki, www.pisil.pl, 2015;
- Internetowy System Aktów Prawnych, isap.sejm.gov.pl, 2015
Autor: Tomasz Małkus